news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1386/04/04

دیدار اعضای شورای اسلامی و شهردار و شهرداران مناطق مختلف تهران با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای امروز در دیدار اعضای شورای اسلامی، شهردار، معاونین و شهرداران مناطق مختلف تهران بر توجه همزمان به کالبد و روح شهر تهران، از جمله مسائل فرهنگی و ارزش‌های دینی و اهتمام برای خدمت به مردم تأکید و خاطرنشان کردند: مجموعه‌ی شورای شهر و شهرداری تهران باید با تعامل مناسب و دوستانه و انسجام و هماهنگی با یکدیگر و با مجموعه‌ی دولت و دستگاه‌های دولتی در جهت حل مشکلات اصلی کلانشهر تهران گام بردارند.
ایشان ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های دوره‌ی دوم شورای اسلامی شهر تهران و همچنین شهردار تهران، مسائل بافت‌های فرسوده، محدوده‌ی شهر، حمل و نقل عمومی، محیط زیست، مسکن و نظارت بر ساخت و سازها و استحکام آن‌ها را از مهم‌ترین مشکلات کلان شهر تهران برشمردند و افزودند: توقع این است که با همت و تلاش و با عزم جدی برای برطرف کردن ناهماهنگی‌های احتمالی میان دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوط، گره‌ی این مشکلات از جمله حمل و نقل عمومی و ترافیک گشوده و زمینه‌ی آسایش مردم فراهم شود.
رهبر انقلاب اسلامی مشخص‌شدن حریم و محدوده‌ی شهر تهران و جلوگیری از ساخت و سازهای بی‌رویه‌ی افراد فرصت‌طلب و نابودی منابع طبیعی را از دیگر مسائل مهم دانستند و تأکید کردند: باید پیشرفت کارها را از نزدیک لمس کرد و تنها به گزارش‌های رسمی اکتفا نکرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر این‌که باید بر برج‌سازی نظارت جدی شود و این امر در مسیر صحیح خود قرار گیرد، اهمیت توجه به روح شهر تهران در کنار توجه به کالبد آن را یادآور شدند و افزودند: مسائل فرهنگی در همه‌ی شهرها به‌ویژه تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است و باید به این مسأله توجه شود که فرهنگ ما فرهنگ انقلاب اسلامی و ارزش‌های دینی است.
ایشان با اشاره به تلاش برخی افراد برای زدودن ارزش‌های انقلاب اسلامی از جامعه و تغییر مسیر مردم از خط انقلاب تصریح کردند: باید ارزش‌های انقلاب و اسلام در همه‌ی بخش‌های فرهنگی رعایت شود و این کار نیازمند تلاش، انگیزه و عزم لازم است.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین بر لزوم باز بودن درهای شهرداری به روی مردم تأکید کردند و افزودند: شهرداری‌ها همواره در معرض افراد فرصت‌طلب و سودجو قرار دارند، اما ارتباط با مردم و دسترسی آسان آنان به مدیران شهرداری‌ها، موجب می‌شود زمینه‌ی بسیاری از فرصت‌طلبی‌ها از بین برود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر لزوم برخورد جدی و قاطعانه‌‌ی مدیران شهرداری‌ها با افراد فرصت‌طلب و در عین حال سخت‌گیری نکردن به مردم، خاطرنشان کردند: باید در اداره‌ی شهر از روش‌های علمی و محققان برجسته‌ی دانشگاه‌ها نیز استفاده شود.
ایشان همچنین بر لزوم شفاف‌سازی هزینه‌ها و بودجه‌های شهرداری، رعایت بیت‌المال، پرهیز از تجملات و تأثیر نگذاشتن گرایش‌ها و اختلاف ‌نظرهای سیاسی بر کارها و خدمت به مردم تأکید کردند.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: همه باید لباس خدمت بر تن کنید و در کنار یکدیگر به مردم خدمت کنید.
 
در این دیدار، آقای چمران -رئیس شورای اسلامی شهر تهران- ضمن ارائه‌ی گزارشی از عملکرد دوره‌ی دوم شورا، تدوین چشم‌انداز بیست‌ساله‌ی شهر تهران و همچنین تهیه‌ی طرح جامع و تفصیلی شهر تهران را از مهم‌ترین مصوبات دوره‌ی دوم شورای شهر نام برد و بر لزوم همکاری همه‌ی دستگاه‌ها با شورای شهر و شهرداری تهران به منظور حل مشکلات اساسی پایتخت تأکید کرد.
آقای قالیباف -شهردار تهران- هم در گزارشی از عملکرد شهرداری، حل مشکل بافت‌های فرسوده، گسترش حمل و نقل عمومی، سرمایه‌گذاری در شهر تهران، اهتمام به مسائل فرهنگی، شفافیت مالی، اولویت به مناطق جنوبی تهران، خصوصی‌سازی بر اساس اصل ۴۴ و کوچک‌سازی شهرداری را از مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده برشمرد و گفت: تهیه‌ی طرح جامع اقدامی مهم بود که کلانشهر تهران را صاحب سند کرد.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی