news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1385/11/16

دیدار رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار آقای سید عبدالعزیز حکیم -رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق- روابط دو ملت ایران و عراق را بسیار مستحکم دانستند و تأکید کردند: پشتوانه‌ی این روابط، ارتباطات دینی، فرهنگی و تاریخی دیرینه‌ی میان دو ملت و مرزهای طولانی دو کشور است و جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان حفظ تمامیت ارضی، امنیت، پیشرفت، توسعه و آبادانی عراق است.
ایشان با اشاره به تلاش آمریکا برای خدشه وارد کردن به این روابط ریشه‌دار، افزودند: سیاست جمهوری اسلامی ایران، حمایت از دولت عراق است و مردم این کشور -اعم از شیعه و سنی و کرد، ترکمان و عرب- باید هوشیاری، وحدت، انسجام و یکپارچگی خود را بیش از پیش حفظ کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: اگر ملت و دولت عراق یکپارچگی و همکاری‌های خود را افزایش دهند، دیگر بهانه‌ای برای حضور اشغال‌گران در عراق باقی نمی‌ماند و آن‌ها باید از این کشور خارج شوند.
رهبر انقلاب اسلامی با ابراز تأسف از کشتار مردم بی‌گناه عراق -اعم از شیعه و سنی- لزوم حمایت همه‌ی گروه‌ها و جریان‌های عراقی را از دولت آقای مالکی برای مقابله با ناامنی‌ها یادآور شدند و خاطرنشان کردند: حضور اشغال‌گران در عراق یکی از علت‌های اصلی ناامنی در این کشور است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با تجلیل از نقش مرجعیت در عراق به نزدیک‌بودن سالگرد حادثه‌ی ناگوار هتک حرمت مرقد مطهر دو امام بزرگوار در سامرا اشاره کردند و افزودند: این حادثه‌ی تلخ نباید به فراموشی سپرده شود، ضمن آن‌که مجرم اصلی در این ماجرا امریکا بود، زیرا تروریست‌ها در مقابل چشم نظامیان امریکایی این اقدام توهین‌آمیز را مرتکب شدند.
 
در این دیدار، آقای سید عبدالعزیز حکیم -رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق- گزارشی از آخرین اوضاع و تحولات این کشور ارائه و از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به دولت و ملت عراق و نقش سازنده‌ی ایران قدردانی کرد و گفت: حضور بسیار پرشکوه و گسترده‌ی مردم عراق در عزاداری‌های دهه‌ی اول محرم و به‌ویژه مراسم روزهای تاسوعا و عاشورا نشان از هوشیاری و حضور در صحنه‌ی مردم عراق دارد که این حضور مردم پشتوانه‌ی خوبی برای دولت این کشور است.
وی در تشریح اقدامات دولت آقای مالکی برای مقابله با ناامنی‌ها گفت: دولت عراق با ارائه‌ی طرحی تلاش می‌کند با در دست گرفتن وظایف امنیتی و ایجاد ثبات، خدمات و تسهیلات گوناگون به مردم عراق ارائه کند تا مشکلات معیشتی مردم نیز به‌تدریج برطرف شود.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی