news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتنقشه راهنقشه راهعکسعکسصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1385/10/18

دیدار مردم قم با رهبر انقلاب

همزمان با خجسته‌عید بزرگ الهی، عید سعید غدیر خم، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای امروز در دیدار هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم قم، ضمن تبریک این روز فرخنده، واقعه‌ی غدیر را نشان‌دهنده‌ی عظمت، جامعیت و آینده‌نگری اسلام دانستند و تصریح کردند: امروز مهم‌ترین وظیفه‌ی مسلمانان به‌ویژه علما، روشن‌فکران، بزرگان و سیاست‌مداران آنان، تلاش برای وحدت بیش از پیش مسلمانان، کمک به رشد بیداری اسلامی و پرهیز از اختلاف و تفرقه در جهان اسلام است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اقدام پیامبر بزرگوار اسلام صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله را در منصوب‌کردن شخصیتی منحصربه‌فرد و ممتاز در همه‌ی ابعاد در روز غدیر خم، نصبی الهی و اتمام و اکمال دین اسلام با نشان دادن نقشه‌ی راه پس از پیامبر اسلام صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله خواندند و افزودند: حضرت علی علیه‌السلام مظهر تقوا، تدین، پایبندی مطلق به دین، ملاحظه‌ی غیر خدا و غیر راه حق را نکردن، حرکت بی‌پروا در راه خدا، برخورداری از علم، عقل، تدبیر و مظهر قدرت، عزم و اراده بودند و انتصاب چنین شخصیتی در روز عید غدیر نشان‌دهنده‌ی نماد زعامت و رهبری امت اسلامی در طول زمان است.
ایشان با تأکید بر این‌که چنین واقعه‌ی مهمی نباید بهانه‌ای برای ایجاد اختلاف میان مسلمانان و تضعیف اسلام باشد، خاطرنشان کردند: دشمن می‌خواهد مسأله‌ی‌ غدیر را به زمینه‌ای برای برادرکشی و جنگ و خونریزی میان مسلمانان تبدیل کند و به کمتر از این هم راضی نمی‌شود. بنابراین شیعیان نباید کوچک‌ترین اظهار نظر یا حرکتی انجام دهند که به این توطئه کمک کند. ضمن آن‌که برادران اهل سنت نیز باید هوشیار و مراقب سوءاستفاده‌ی دشمنان از تعصبات و احساسات مذهبی باشند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به شکست سیاست‌های آمریکا در عراق، افغانستان، لبنان و فلسطین و اذعان سیاست‌مداران آمریکایی به این شکست افزودند: با توجه به این ناکامی‌ها، قدرت‌های استکباری و در رأس آن امریکا، برای مقابله با موج روزافزون بیداری اسلامی که منشأ آن برافراشته‌شدن پرچم جمهوری اسلامی در ایران است، به ایجاد اختلاف میان شیعه و سنّی روی آورده‌اند. بنابراین دنیای اسلام به‌ویژه روشن‌فکران و علمای مسلمان باید به آگاه‌سازی قشرهای مختلف همت و بر لزوم اتحاد و برادری مسلمانان تأکید جدی کنند.
ایشان با اشاره به تبلیغات دشمنان از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی برای ترساندن کشورهای منطقه از جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کردند: رؤسا و سیاست‌مداران کشورهای اسلامی به‌ویژه کشورهای منطقه بدانند عزت اسلام و قدرت جمهوری اسلامی ایران مایه‌ی پشت‌گرمی و قوّت آنان خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامی علت اصلی زورگویی آمریکا را به کشورهای اسلامی، ضعف دولت‌های اسلامی دانستند و تأکید کردند: امریکا همواره به رژیم غاصب صهیونیستی باج می‌دهد و درمقابل از بعضی دولت‌های عربی باج می‌گیرد. بنابراین اگر آن دولت‌ها به قدرتی عظیم متکی باشند، هیچ‌گاه مجبور به باج‌دادن نخواهند بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به برخی تحلیل‌ها، نشانه‌ها و اخبار مبنی بر تلاش آمریکا برای تشکیل اتحادی با حضور انگلیس و چند کشور عربی بر ضد جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کردند: این اتحاد، همکاری با دو دولت نحس و نجس بر ضد ملتی است که مایه‌ی عزت اسلام بوده و در این راه جا‌‌‌نفشانی بسیاری کرده است. بنابراین دولت‌های عربی باید مراقب این دام خطرناک باشند.
ایشان تصریح کردند: اگر چنین اتحادی هم شکل بگیرد، فایده‌ای نخواهد داشت، زیرا در دوران جنگ تحمیلی، اتحادی بالاتر و قدرتمندتر از این شکل گرفت تا با مزدوری صدام روسیاه و بدعاقبت، قسمتی از خاک ایران را اشغال کنند و هشت سال هم تمام تلاش خود را به کار گرفتند، اما درنهایت نتوانستند هیچ غلطی انجام بدهند و اکنون نیز توطئه‌ی آن‌ها بر ضد نظام اسلامی به جایی نخواهد رسید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پیشرفت جمهوری اسلامی ایران را در عرصه‌های مختلف، از جمله در زمینه‌های علمی و فناوری، متعلق به دنیای اسلام دانستند و افزودند: انرژی هسته‌ای به عنوان دستاوردی بومی، مایه‌ی افتخار ملت ایران و دنیای اسلام است و اگر برخی دولت‌های عربی و اسلامی تصور کنند با تشکیل اتحاد با امریکا و انگلیس و اعمال تحریم می‌توانند رضایت رژیم صهیونیستی را جلب و خیال این رژیم غاصب را آسوده کنند، دچار خطای سیاسی شده‌اند.
رهبر انقلاب اسلامی تصریح کردند: ملت ایران بدون تردید از حق خود نمی‌گذرد و مسئولان هم حق ندارند از این دستاورد بزرگ صرف نظر کنند.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سابقه‌ی بسیار طولانی مردم قم در پایبندی به ولایت و همچنین قیام آنان بر ضد رژیم شاه در نوزدهم دی سال ۱۳۵۶، افزودند: مردم و جوانان قم در آن روز تاریخی در خط مقدم فعالان انقلاب کار بزرگی انجام دادند که استمرار آن به انقلاب عظیم اسلامی منجر شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نقش مردم قم و حوزه‌ی علمیه‌ی این شهر مقدس را در مقاطع مختلف انقلاب اسلامی مهم ارزیابی و تأکید کردند: قم همواره مرکز خط مستقیم و اصیل انقلاب در همه‌ی میدان‌ها بوده است.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی