news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتعکسعکسصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1385/07/13

دیدار اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها با رهبر انقلاب

استادان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها عصر امروز در دیدار با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای -رهبر معظم انقلاب- دیدگاه‌های خود را درباره‌ی مسائل مختلف علمی و دانشگاهی بیان کردند. در این دیدار که حدود ۳ ساعت طول کشید ۱۵ نفر از آقایان و خانم‌ها به بیان نظر خود درباره‌ی مسائل گوناگون علمی و دانشگاهی پرداختند که عبارت بودند از:
- دکتر اعوانی -از پژوهشکده‌ی حکمت و فلسفه-
- دکتر باقر لاریجانی -از دانشگاه علوم پزشکی تهران-
- دکتر شمسی‌پور -از دانشگاه رازی کرمانشاه-
- دکتر سید محسن جلالی -از دانشگاه آزاد-
- دکتر نفیسه اسماعیلی -از دانشگاه علوم پزشکی تهران-
- دکتر لطفی -از دانشگاه تربیت مدرس-
- دکتر شکیب انصاری -از دانشگاه شهید چمران اهواز-
- دکتر گورابی - از پژوهش‌کده‌ی رویان جهاد دانشگاهی-
- دکتر مهرداد شریف -از دانشگاه آزاد-
- دکتر ملک‌زاده -از دانشگاه علوم پزشکی تهران-
- دکتر فروزنده -از دانشگاه پیام نور-
- دکتر مصلحی -از دانشگاه صنعتی اصفهان-
- دکتر معصومه فیروزی -از دانشگاه علوم پزشکی تهران-
- دکتر مرندی -از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی-
- و خانم دکتر دبیران -از دانشگاه تربیت معلم-.
مهم‌ترین نکاتی که استادان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها در این دیدار مطرح کردند، عبارت بود از:
- ضرورت سرمایه‌گذاری مادی و معنوی در علوم انسانی و توجه بیشتر به آن در دانشگاه‌ها به عنوان مبنای رشد و توسعه‌ی علوم دیگر
- توجه کافی به زیرساخت‌های علمی و پژوهشی و تهیه‌ی نقشه‌ی جامع علمی کشور
- ضرورت تبدیل پژوهش به گفتمان جاری در مراکز علمی
- توجه عملی قوای سه‌گانه و برنامه‌ریزان و مجریان به آرمان‌های علمیِ ملی مانند تولید علم، نهضت نرم‌افزاری و نظریه‌پردازی در علوم پایه
- مدیریت صحیح ظرفیت‌ها و استعدادهای متراکم موجود در کشور برای ایجاد زمینه‌ی جهش علمی
- ضرورت عمق‌یافتن حرکت علمی کشور به‌موازات افزایش شتاب کمّی آن
- تدوین برنامه‌ی راهبردی مراکز مختلف علمی در چهارچوب سند چشم‌انداز ۲۰ ساله
- ارتباط قوی‌تر دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی با دستگاه‌ها و مراکز اجرایی برای کاهش فاصله‌ی علم و اجرا
- سرمایه‌گذاری ویژه در عرصه‌ی فناوری‌های نوین
- ضرورت تعامل متخصصان علمی، دینی و حقوقی برای حل برخی مسائل موجود در زمینه‌های خاص پزشکی
- شکوفایی استعدادهای جوان در طرح‌های بدیع علمی مانند سلول‌های بنیادی، درمان ضایعات نخاعی و شبیه‌سازی حیوانی
-ضرورت ارتباط کامل مراکز پژوهشی و علمی با یکدیگر برای پرهیز از موازی‌کاری
-برنامه‌ریزی برای ارتقای کیفی دانشگاه‌های کشور و دست‌یابی آن‌ها به سطوح اول دانشگاهی جهان
-تفویض اختیارات لازم به دانشگاه‌ها برای جذب همه‌ی استعدادها و نخبگان
-ضرورت توجه بیشتر به دانشگاه پیام نور
- حمایت مادی و معنوی از پارک‌های علم و فناوری
- مدیریت صحیح برای ایجاد فضای پرنشاط علمی در مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی
- پرهیز از معیارهای غیر علمی و شخصی در انتخاب مدیران و تقسیم بودجه و امکانات
- توجه کافی به علوم پایه
و تقویت گروه‌های زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور
 
پس از سخنان این ۱۵ نفر از استادان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، رهبر معظم انقلاب هدف از برگزاری جلسه با استادان دانشگاه‌ها را تکریم علم و عالم برشمردند و خاطرنشان کردند: تجلیل از دانش و دانشمند، باعث رشد و رواج علم می‌شود و آینده و پیشرفت کشور را تضمین می‌کند.
ایشان مطرح‌شدن مسائل مختلف علمی و دانشگاهی از زبان زبدگان و استادان دانشگاه‌ها و آشنایی مسئولان ذی‌ربط و فضای عمومی کشور با این مسائل را از دیگر اهداف این جلسه خواندند و افزودند: با وجود حرکت‌های نوینی که در دهه‌ی اخیر در عرصه‌های مختلف علم و تحقیق در کشور انجام شده است، هنوز در ابتدای راه پیشرفت علمی هستیم و باید این راهِ روشن را با کار و تلاش بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر ادامه دهیم.
رهبر انقلاب اسلامی زبان تشویق و مبتنی بر امید و تحرک را زبان مورد نیاز محیط‌های علمی و دانشگاهی دانستند و افزودند: جایگاه کنونی ما در جهان از نگاه ایرانی مسلمان و دارای افق‌های بلند و روشن، راضی‌کننده نیست، اما نباید فراموش کرد که حرکت علمی کشور به‌ویژه در سال‌های اخیر از جمله حرکت‌های پرشتاب جهانی بوده و دستاوردهای ممتازی داشته است که این روند را باید با شتاب بیشتری ادامه داد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، شکستن مرزهای کنونی علم و رسیدن به جایگاه اول علمی جهان در ۵۰ سال آینده را آرمانی تحقق‌یافتنی برشمردند و تأکید کردند: دست‌یابی به این هدفِ بسیار ارزشمند، مستلزم باور به «توانایی ملی و استعداد ایرانی»، برنامه‌ریزی برای استفاده‌ی صحیح از امکانات و استعدادهای طبیعی کشور و گرفتن درس‌های امیدآفرین از تجربیات موفق ۲۷ سال اخیر است.
ایشان شجاعت علمی، نوآوری، پرهیز از نگاه تقلیدی به پیشرفت‌های علمی غرب، اعتماد به نفس شخصی و ملی، و پرکاری را از ویژگی‌های لازم استادان دانشگاه‌ها برای ایفای وظایف سنگین خود خواندند و افزودند: علاج دردها و مشکلات کشور در پیشرفت علمی است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با ابراز خرسندی از تبدیل‌شدن نهضت تولید علم به خواست عمومی دانشجویان و دانشگاهیان افزودند: با وجود پیشرفت‌های افتخارآمیز علمی، هنوز خط‌شکنی علمی و عبور از مرزهای کنونی علم در کشور به خواست جدی در محیط‌های علمی تبدیل نشده است.
رهبر انقلاب اسلامی در همین زمینه افزودند: البته برداشتن گام جدید مستلزم پیمودن راه‌های طی شده علمی است، اما هیچ‌گاه نباید ذهن را از جست‌وجو برای یافتن راه‌های کشف‌نشده و بکر محروم کرد و دانشمندان ما برای رسیدن به مرزهای جدید علم، باید به مسیرهایی فکر کنند که تاکنون ذهن بشر از کشف آن‌ها ناتوان مانده است.
ایشان هدفدار شدن تحقیقات و انطباق آن‌ها با نیازهای کشور را از دیگر مسائل ضروری دانستند و افزودند: نظام اعطای امتیازات علمی باید بر عواملی مانند پژوهش‌های مورد نیاز بخش‌های مختلف کشور و تحقیقات تکمیلی منطبق شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تربیت دینی و تقویت هویت اسلامی-ایرانی دانشجویان را از وظایف مهم استادان دانشگاه‌ها برشمردند و افزودند: جوان ایرانی باید حقیقتاً به ایرانی‌بودن خود افتخار کند و علاوه بر تکیه بر مواریث تاریخی و فرهنگی این سرزمین بزرگ، از موقعیت کنونی ایران اسلامی مفتخر و سرافراز باشد.
 
در پایان این دیدار، استادان و اعضای هیأت‌های علمی دانشگاه‌ها نماز مغرب و عشاء را به امامت رهبر انقلاب اقامه و روزه‌ی خود را همراه با ایشان افطار کردند.
در این دیدار همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیران بهداشت درمان و آموزش پزشکی، علوم، تحقیقات و فناوری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، اساتید نمونه، اساتیدی که بیشترین مقالات را در سطح کشور و جهان داشته‌اند، رؤسای پارک‌های علم و فناوری، رؤسای منتخب پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها و اعضای اصلی فرهنگستان‌ها نیز حضور داشتند.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی