news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتعکسعکسفيلمفيلمصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1385/03/29

دیدار کارگزاران نظام با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام اسلامی با تذکر مسائل اخلاقی و معنوی و تبیین دقیق مسأله‌ شکر در تفکر اسلامی در سخنانی بسیار مهم به تحلیل اوضاع کشور و تبیین شاخص‌های اصول‌گرایی پرداختند و تأکید کردند: ملت و مسئولان ایران با اتحاد و ایمان و «هوشیاری و عقل و علم» مشکلات موجود را حل و قله‌های رفیع پیشرفت و عزت را یکی پس از دیگری فتح خواهند کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خوش‌بینی و بدبینی افراطی را باعث گمراه‌شدن در تحلیل اوضاع کشور دانستند و با اشاره به واقعیات موجود در عرصه‌های مختلف داخلی و خارجی خاطرنشان کردند: تراکم موفقیت‌های بزرگ و پی‌در‌پی جزو برجسته‌ترین نقاط مثبت کشور و نظام است.
رهبر انقلاب اسلامی وجود روح امید و نشاط در مردم، روی کار بودن دولتی مصمم و پرکار، جایگاه عزتمند جمهوری اسلامی در عرصه‌ی بین‌المللی، پیشرفت‌های علمی، توسعه‌ی زیرساخت‌های کشور، آرامش سیاسی موجود، ناکامی دشمن در ایجاد اختلافات مذهبی، قومی و صنفی و هماهنگی و همدلی قوای سه‌گانه را از دیگر نقاط مثبت کنونی برشمردند و افزودند: در مقابل فهرست طولانی موفقیت‌ها و نقاط مثبت، نیازهای فوری، خلأها و مشکلاتی وجود دارد که باید برای رفع آن‌ها تدبیر کرد و کار و تلاش مضاعف انجام داد.
ایشان ایجاد اشتغال، مهار تورم، رسیدگی به مناطق محروم، مبارزه‌ی جدی با فساد، تأمین کامل امنیت سرمایه‌گذاری، تثبیت مدبرانه‌ی جایگاه بین‌المللی نظام و پیرایش چهره‌ی فرهنگی کشور را جزو نیازهایی دانستند که دولت و مجلس اصول‌گرا و دیگر دستگاه‌ها باید با پافشاری بر اصول، برنامه‌ریزی صحیح و تلاش بی‌وقفه در جهت حل آن‌ها گام‌های محکم و پی‌در‌پی بردارند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اداره‌ی ارکان مهم کشور را با مدیریتِ تفکر اصولی اسلام یا به تعبیر رایج با «اصول‌گرایی» از نعمت‌های بزرگ پروردگار خواندند و افزودند: اصول‌گرایی نحله یا جریانی در مقابل دیگر جریان‌های رایج سیاسی نیست و تقسیم‌بندی گروه‌ها به اصول‌گرا و اصلاح‌طلب و یا اسامی دیگر تقسیم‌بندی صحیحی نیست، چرا که هرکس و هر جریانی که به مبانی انقلاب علاقه‌مند و پایبند و هر نامی که داشته باشد، جزو اصول‌گرایان است.
رهبر انقلاب با بیان هشت شاخص مهم اصول‌گرایی، خاطرنشان کردند: مهم‌ترین شاخص اصول‌گرایی، ایمان و هویت اسلامی و انقلابی است.
ایشان در همین زمینه افزودند: دولت و دستگاه‌های مختلف فرهنگی، باید پایه‌های ایمانی روشن‌بینانه و استوار و به‌دور از خرافه و سست‌اندیشی را در ذهن نسل‌های جوان و رو به رشد تقویت کنند و ایمان به دین، انقلاب، نظام، مردم، استقلال کشور، وحدت ملی و آینده‌ی روشن را در دل و ذهن مردم مستحکم سازند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با استناد به آیه‌ی قرآنی «جادِلهُم بِالَّتی هِیَ أحسَن» بر لزوم استفاده از بهترین روش‌ها در بحث با طرفداران دیدگاه‌های مختلف، تأکید کردند و افزودند: ایمانی که جزو شاخص‌های مهم اصول‌گرایی است، به هیچ‌وجه و با هیچ سخن و اقدامی، آتش تعصب‌های فرقه‌ای را دامن نمی‌زند.
ایشان در همین بحث افزودند: باید با نوآوری دینی و استخراج روش‌مند افکار و ایده‌های جدید از گنجینه‌ی منابع اسلامی، هویت اسلامی را به‌دور از هرگونه خرافه و انحراف به ملت‌ها و اندیشمندان مسلمان عرضه کرد و با برافراشتن پرچم برادری امت اسلامی و گسترش فضیلت‌های اخلاقی، جریان اصول‌گرایی را در جهان اسلام تقویت نمود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد شدید از تفکر منحرفی که در افغانستان حضور داشت و در شبکه‌ی تروریستی در عراق فعالیت می‌کند، افزودند: این افراد همه را خارج از اسلام می‌دانند و چهره‌ای خشن و اخم‌آلود از دین اسلام ارائه می‌کنند، اما اسلام حقیقی که ایران با افکار روشن، نو و بدیع امام رحمة‌الله‌علیه پرچم آن را برافراشته است، کام ملت‌ها را شیرین می‌سازد و ایمان و هویت واقعی اسلامی و انقلابی را به آنان عرضه می‌کند.
رهبر انقلاب اسلامی در تبیین دیگر شاخصه‌های مهم اصول‌گرایی به عدالت اشاره کردند و افزودند: رشد اقتصادی باید همپای عدالت پیش برود و تفکری که ابتدا در پی توسعه و رشد اقتصادی و سپس اجرای عدالت است، تفکری منطقی نیست.
ایشان کم‌کردن فاصله‌ی طبقاتی، ایجاد فرصت‌های برابر، تشویق درستکاری، مهار کردن متجاوزان به ثروت‌های ملی، مبارزه‌ی واقعی با فساد و ویژه‌خواری، رواج عدالت در بدنه‌ی حاکمیت و عزل و نصب‌ها و توجه به مناطق محروم را از ابعاد عدالت دانستند و خطاب به مسئولان تأکید کردند: اجرای عدالت نیازمند قاطعیت و کنار گذاشتن تعارفات، ارتباط با مردم، ساده‌زیستی و مردمی بودن و خودسازی و تهذیب نفس است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظ استقلال همه‌جانبه‌ی کشور را به عنوان یکی دیگر از شاخص‌های اصول‌گرایی مطرح کردند و افزودند: هر جریان و تفکری که به دنبال رهایی از اختاپوس تحمیل‌شده‌ی فرهنگ غربی نیست و به استقلال سیاسی–اقتصادی کشور و ملت بی‌توجه است، جزو اصول‌گرایان محسوب نمی‌شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تقویت خودباوری و اعتمادبه‌نفس در همه‌ی زمینه‌ها را دیگر شاخص اصول‌گرایی خواندند و افزودند: باید با خودباختگی مزمنی که ده‌ها سال بر این ملت تحمیل شد، مبارزه کرد.
ایشان جهاد علمی را نیز جزو مبانی اصول‌گرایی برشمردند و با ابراز خرسندی از توجه و خواست دانشجویان و جوانان برای ایجاد و تقویت نهضت تولید علم افزودند: این‌گونه خواسته‌ها لازم، اما ناکافی است و ما باید با حرکت به سمت کارهای بزرگ و روی‌آوردن به عرصه‌های جدید، بر ثروت علمی بشر بیفزاییم و جوان ایرانی با تکیه بر استعداد و اعتماد‌به‌نفس، قادر است این کارهای بزرگ را انجام دهد؛ به شرط آن‌که دولت زمینه‌ی مساعد را فراهم آورد.
رهبر انقلاب اسلامی تثبیت و تعمیم آزادی و آزاداندیشی را دیگر شاخص اصول‌گرایی دانستند و افزودند: آزادی از بزرگ‌ترین نعمات الهی است که آزاداندیشی از شعبه‌های اصلی آن است و بدون آزاداندیشی رشد علمی، فکری و فلسفی امکان‌پذیر نیست.
ایشان با تأکید بر آزادی فکر و نظر افزودند: در حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و محیط‌های فرهنگی و مطبوعاتی نباید با کسانی که حرف تازه‌ای را مطرح می‌کنند، با جنجال برخورد کرد، بلکه باید میدان را برای پرورش فکر و اندیشه باز گذاشت.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به لزوم مرزبندی میان آزادی واقعی و تلاش‌هایی که دشمن تحت عنوان آزادی انجام می‌دهد، خاطرنشان کردند: نباید دست دشمن را برای انتشار گازهای سمی فکری و براندازی خاموش باز گذاشت، اما این مسأله‌ ربطی به لزوم آزادی و آزاداندیشی ندارد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اصلاحات را به مفهوم صحیح آن جزو مبانی اصول‌گرایی برشمردند و افزودند: اصلاحات اصول‌گرایانه و اصول‌گرایی مصلحانه در هم تنیده هستند و با اصلاحات امریکایی و اصلاحات رضاخانی که در واقع افسادات هستند و نه اصلاحات، کاملاً متفاوتند.
ایشان قانون اساسی را معیار اصلاحات خواندند و افزودند: اصلاحات باید ضابطه‌مند و مبتنی بر ارزش‌ها و معیارهای اسلامی و ایرانی باشد.
رهبر انقلاب اسلامی تصحیح روش‌ها، هدف‌های مرحله‌ای و تصمیم‌گیری‌ها را جزو اصلاحات ضروری خواندند و افزودند: اصلاحات حقیقی با ساختارشکنی و مبارزه با قانون اساسی و اسلام کاملاً مخالف و متفاوت است.
رهبر انقلاب اسلامی شکوفایی اقتصادی کشور و رسیدگی به زندگی مردم را به عنوان هشتمین شاخص مهم اصول‌گرایی مطرح کردند و افزودند: حمایت از سرمایه‌گذاری، مقابله با بیکاری، کارآفرینی و تولید، مبارزه‌ی جدی با قاچاق و فساد، ثبات و شفافیت و انسجام مقررات اقتصادی، بازاریابی جهانی، استفاده‌ی صحیح از نفت و توجه همزمان به برنامه‌های راهبردی کشور، از جمله مسائلی است که باید مورد توجه جدی قرار داشته باشد.
ایشان ضعف‌های درونی و توطئه‌های بیرونی را منشأ بروز برخی چالش‌ها خواندند و افزودند: نباید کوچک‌ترین تردید کرد که امروز مهم‌ترین چالش‌های بیرونی نظام از ضدیت امریکا با ملت ایران سرچشمه می‌گیرد.
رهبر معظم انقلاب منطقه‌‌ی خاورمیانه را برای نظام سلطه و دولت آمریکا بسیار بااهمیت خواندند و افزودند: در این منطقه‌ی بسیار مهم، ملت ایران با برپایی نظام جمهوری اسلامی به مقابله با مبانی ظالمانه‌ی امریکا برخاسته و با این کار خود اصطلاحاً لج امریکا را درآورده است.
ایشان با اشاره به ناکامی آمریکا در «براندازی سختِ» نظام اسلامی از طریق تحمیل جنگ و تحریم اقتصادی و نیز ناموفق بودن دولت آمریکا در «براندازی نرمِ» نظام از طریق تهاجم فرهنگی افزودند: پس از این نیز توطئه‌های دیگری در راه خواهد بود، اما ملت و مسئولان با اتحاد، ایمان، عقل، تدبیر و با استفاده از فرصت‌ها و هوشیاری در مقابل دشمن، کشور و نظام را در مقابل همه‌ی توطئه‌ها مصونیت می‌بخشند و قله‌های پیشرفت و تعالی را یک به یک فتح خواهند کرد.
رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار همچنین با اشاره به لزوم توجه مستمر مسئولان و فعالان عرصه‌های مختلف، به خودسازی و معنویات، شکرگزاری صحیح و عملی نعمت‌های بی‌پایان الهی را از بزرگ‌ترین وظایف مردم و به‌ویژه مسئولان برشمردند.
ایشان خاطرنشان کردند: شناخت نعمات الهی و غفلت نکردن از آن‌ها، نعمت را از خدا دانستن، سپاس‌گزاری پروردگار و استفاده از نعمات به عنوان نردبان رشد و ترقی و تعالی پایه‌های اصلی شکر است که موجب ازدیاد برکات پروردگار می‌شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی عزت و استقلال ملی، شکوفایی استعدادهای جوانان در پرتو خورشید اسلام و انقلاب، امید و اعتمادبه‌نفس ملی، منابع و ذخائر ارزشمند، فرصت خدمت‌گزاری به مردم و فضای دینی و معنوی موجود در کشور را از جمله نعمت‌های بی‌شماری دانستند که شکر آن‌ها -به فضل الهی- باعث استمرار و افزایش برکات پروردگار خواهد شد.
 
آقای احمدی‌نژاد -رئیس‌جمهور- در این دیدار، با یادآوری اصول دولت نهم مبتنی بر عدالت، مهرورزی، خدمت‌گزاری و تعالی کشور به جهت‌گیری‌های اصلی دولت در مسائل داخلی اشاره کرد و گفت: حفظ و تقویت وحدت و انسجام ملی، تقویت نشاط و امید مردم به‌ویژه نسل جوان، گسترش عدالت و توزیع عادلانه‌ی فرصت‌ها، تقویت فرهنگ خدمت‌گزاری در سازمان اداری کشور، دور بودن دستگاه‌های خدمت‌گزار از دسته‌بندی‌های سیاسی و مسائل حاشیه‌ای، کار و تلاش برای تأمین حقوق ملت، صیانت از فضای عمومی کشور و حریم پاکی و دیانت در جامعه، حمایت از فعالیت‌های سالم و اصیل فرهنگی و هنری مبتنی بر ارزش‌های ملت ایران و تغییر رویکرد نظام آموزشی برای تربیت نیروی انسانی مؤمن، خلاق و کارآمد، مهم‌ترین جهت‌گیری‌های دولت برای ساختن و پیشرفت کشور و سعادت ملت است.
رئیس‌جمهور با اشاره به تلاش‌های دولت برای رفع مشکل بیکاری، ضرورت بسیج همه‌ی امکانات کشور را برای حل این معضل خاطرنشان کرد و افزود: ساماندهی منابع بانکی و هدایت آن‌ها به سوی بنگاه‌های زودبازده در کنار حمایت از بنگاه‌های بزرگ، کاهش نرخ سود بانکی، حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، محدود کردن سرمایه‌گذاری بخش دولتی و فعال کردن همه‌ی ظرفیت‌های عمرانی کشور، از جمله اقدامات دولت برای حل مشکل بیکاری است.
آقای احمدی‌نژاد همچنین ایستادگی بر اصول و تأکید بر صلح، آرامش و گفت‌وگوی مبتنی بر توحید، عدالت و حفظ کرامت انسانی و دفاع از حقوق ملت را محورهای اصلی سیاست خارجی دولت نهم برشمرد و با اشاره به تحولات پرونده‌ی هسته‌ای ایران تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار مذاکره و گفت‌وگو از موضعی برابر و عادلانه و بدون پیش‌شرط بوده است و پیشنهادهای اخیر را یک گام به جلو می‌داند.
رئیس‌جمهور با تأکید بر این‌که دولت، با اقتدار، تدبیر و صلابت از حقوق ملت دفاع خواهد کرد، افزود: کارشناسان در حال بررسی دقیق پیشنهادهای ارائه‌شده هستند که پس از بررسی‌های لازم، دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران به طرف مقابل منتقل خواهد شد.
 
در پایان این دیدار، نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اقامه شد و سپس حاضران ناهار را میهمان رهبر انقلاب اسلامی بودند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی