news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1385/03/07

دیدار نمایندگان مجلس با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سخنان مهمی، ضمن تبیین شرایط استثنائی کنونی کشور از لحاظ شاخص‌های امیدآفرین و نقاط قوّت نظام جمهوری اسلامی همچون حضور مبتکرانه‌ی نظام در عرصه‌های بین‌المللی و انفعال دشمنان، غلبه‌ی گفتمان اصول‌گرایی و احیای ارزش‌ها و شعارهای انقلاب اسلامی، انسجام کم‌نظیر کنونی در کشور، بروز موفقیت‌های بزرگ علمی استعدادهای جوان کشور و گسترش عمق راهبردی نظام اسلامی در میان مسلمانان جهان، به اقدامات مأیوسانه‌ی دشمنان برای تحت‌الشعاع قراردادن شرایط کنونی نظام اسلامی از جمله تلاش برای ایجاد برخی تحریکات و تشنج‌های قومی و مذهبی اشاره و مطالبی را در خصوص تعامل قوای سه‌گانه و لزوم حفظ منش مستقل مجلس در عین رعایت برخی ملاحظات سه قوه در همکاری با یکدیگر بیان کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، شرایط کنونی کشور را از لحاظ شاخص‌های اساسی امیدآفرین، کم‌نظیر و همچون شرایط اوایل انقلاب اسلامی ارزیابی کردند و افزودند: امروز همانند سال‌های اول انقلاب، جمهوری اسلامی ایران در میدان هماوردی‌های سیاسی صاحب ابتکار است و رقبای او و قدرت‌ها در موضع انفعال هستند.
ایشان وجود چند نقطه‌ی قوّت و شاخص اساسی را علت شرایط استثنایی کنونی کشور دانستند و تأکید کردند: یکی از این شاخص‌ها غلبه‌ی گفتمان اصول‌گرایی است و این بر خلاف روند مورد انتظار از همه‌ی انقلاب‌هاست، زیرا در طول زمان، فرسودگی چهارچوب‌ها و ضعف مواضع انتظار می‌رود، اما مردم ایران و زبدگان ملت با نشان دادن باطن و هویت خود، به ارزش‌ها و شعارهای اصیل انقلاب اسلامی رأی دادند و دشمنان که در برهه‌ای از زمان به دلیل برخی سخنان و رفتارها امیدوار شده بودند، در موضع انفعال قرار گرفتند.
رهبر انقلاب اسلامی تلاش مجدّانه و موفّق علمی جوانان ایران و موفقیت‌های بزرگ علمی آنان را از دیگر شاخص‌های امیدآفرین در مقطع کنونی برشمردند و ضمن قدردانی از تلاش‌های بسیار خوب دولت قبلی در زمینه‌ی مسائل علمی، خاطرنشان کردند: از دیگر شاخص‌ها، انسجام و وحدت کنونی در کشور و در میان قوای سه‌گانه است، زیرا از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی امام رحمة‌الله‌علیه و بزرگان همواره بر حفظ وحدت تأکید می‌کردند، اما متأسفانه در مقطعی بر روی حاکمیت دوگانه در کشور کار شد و دشمنان نیز با انواع شیوه‌ها آن را ترویج کردند، اما آن‌چه اکنون بروز یافته، انسجام ملت و دولت و همه‌ی مسئولان است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین خصوص، سفرهای استانی رئیس‌جمهور را بسیار مهم ارزیابی و تصریح کردند: در هیچ جای دنیا چنین صحنه‌هایی وجود ندارد که یک رئیس‌جمهور در شهرهای کوچک و بزرگ مورد استقبال این‌چنین جمعیت عظیمی قرار گیرد و این نمونه‌ی بارز انسجام میان ملت و مسئولان است.
ایشان گسترش عمق راهبردی نظام اسلامی در جهان اسلام و استقبال روزافزون ملت‌های مسلمان را از انقلاب اسلامی که همواره در سفرهای مقامات بلندپایه‌ی جمهوری اسلامی به کشورهای اسلامی بروز یافته است، به عنوان یکی دیگر از نقاط قوّت نظام در شرایط کنونی خواندند و خاطرنشان کردند: نامه‌ی رئیس‌جمهور محترم به رئیس‌جمهور آمریکا نیز ابتکار خیلی خوبی بود، زیرا در عرصه‌ی مسائل جهانی، ابتکار، جرأت و وارد میدان شدن و دیگران و رقبا را به دنبال خود کشیدن، حرف اول را می‌زند.
رهبر انقلاب اسلامی مصوبه‌ی مجلس شورای اسلامی را در خصوص لزوم توقف تعلیق داوطلبانه‌ی فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در صورت گزارش یا ارجاع پرونده به شورای امنیت نیز یکی از بهترین مصوبه‌های مجلس در طول برپایی نظام جمهوری اسلامی دانستند و درباره‌ی مسائل مربوط به انرژی هسته‌ای تأکید کردند: دانشمندان جوان ایرانی با موفقیت بزرگ خود در دانش هسته‌ای، در واقع آینده‌ی بلندمدت انرژی ملت ایران را تضمین کردند و این سررشته را نباید به هیچ قیمتی از دست داد، زیرا هرگونه عقب‌نشینی از این میدان صددرصد ضرر است.
ایشان با اشاره به فشارهای قدرت‌ها و دشمنان نظام اسلامی افزودند: برای مقابله با این فشارها، ضمن مقاومت باید مقاوم‌سازی دل‌ها و فکرها نیز انجام گیرد و بافت عمومی کشور مقاوم‌سازی شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به شیوه‌های مختلف دشمنان برای فشار به نظام و مردم، اظهارات مقامات آمریکایی و انگلیسی را مبنی بر این‌که با ملت ایران هیچ مشکلی ندارند، نوعی از این شیوه‌ها و دروغ خواندند و تأکید کردند: همه‌ی مشکل آنان با ملت ایران است، زیرا دولت و مسئولان برآمده از رأی مردم هستند و همین مردم پشت سر نظام ایستاده‌اند و از آن دفاع می‌کنند.
رهبر معظم انقلاب تلاش برای تشنج‌آفرینی و تحریکات قومی و مذهبی را شیوه دیگر دشمنان و آخرین تیر ترکش آنان بر ضد نظام و مردم دانستند و افزودند: دشمنان این ملت به‌صراحت اعلام کردند مبالغی را برای مقابله با ملت ایران اختصاص داده‌اند، اما مانند همیشه با تحلیل غلط در منطقه‌ای گام گذاشتند که محور و صاحب انقلاب است. بنابراین این حرکت نیز به طور قطع با شکست مواجه خواهد شد.
ایشان با اشاره به سابقه‌ی برجسته‌ی آذربایجان در مشروطیت، قضایای انقلاب و حوادث سال‌های بعد از انقلاب تصریح کردند: دشمنان آذربایجان را نمی‌شناسند، زیرا آذربایجانی در دفاع جانانه از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی و استقلال کشور همواره بی‌نظیر بوده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به حوادث اوایل انقلاب در تبریز و جمله‌ی معروف امام رحمه‌الله‌ که فرمودند «نگران نباشید، مردم تبریز جواب آن‌ها را خواهند داد» تأکید کردند: امروز نیز مردم آذربایجان و عناصر بیدار و انقلابی این خِطّه، پاسخ دشمن را به بهترین وجه خواهند داد و همان‌گونه که در شعارهای خود می‌گویند، «آذربایجان جانباز از انقلاب جدا نخواهد شد.»
ایشان وضع کنونی آمریکا در منطقه به‌ویژه عراق، فلسطین، لبنان و سوریه و شکست طرح خاورمیانه بزرگ با محوریت رژیم صهیونیستی و تشکیل خاورمیانه‌ای با محوریت جمهوری اسلامی ایران را در کنار نقاط قوّت و ثبات و استقرار کنونی نظام اسلامی، نشان‌دهنده‌ی برهه‌ای بسیار حساس از لحاظ بروز نقاط قوّت خواندند و با تأکید بر لزوم ادامه‌ی راه صحیح و از دست ندادن پرچم اصول‌گرایی خاطرنشان کردند: در این مسیر نباید مغرور و یا دچار غفلت شد، زیرا خداوند با هیچ ملتی خویشاوندی ندارد و انسان‌های مغرور و غافل را مجازات خواهد کرد.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن قدردانی از زحمات رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی سه قوه را اعضای یک مجموعه دانستند و با تأکید بر لزوم همکاری و کمک بیش از پیش قوای سه‌گانه به‌ویژه دولت و مجلس افزودند: مجلس شورای اسلامی ضمن حفظ مواضع مستقل خود باید ملاحظات را نیز در نظر بگیرد و دولت نیز باید به وظایف خود در قبال مجلس عمل کند و در مجموع، مردم از تعامل قوا احساس هماهنگی و همگرایی کنند.
ایشان با قدردانی از شیوه‌ی مجلس در پرهیز از بحث‌های جنجالی و اختلاف‌برانگیز خاطرنشان کردند: نمایندگان مجلس باید به گونه‌ای عمل کنند که از عملکرد آنان همان شعارهایی که مردم برای آن‌ها رأی دادند، تداعی شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین حضور فعال و کامل نمایندگان در مباحث مجلس و کمیسیون‌ها و رأی‌گیری‌ها و مشورت با کارشناسان را از فرایض و کارهای اصلی برشمردند و بر لزوم در نظر گرفتن اولویت‌ها و مسائل ضروری مردم در بررسی طرح‌ها و لوایح تأکید کردند.
ایشان با تأکید بر این‌که مسئولان و از جمله نمایندگان مجلس باید متوجه شرایط و جایگاه خود و تأثیر هرگونه گفتار و عملشان در جامعه باشند، خاطرنشان کردند: مسئولان و نمایندگان باید با استعانت از خداوند و حفظ تقوا مراقب باشند تا گرفتار وسوسه‌ها و اغراض دنیوی نشوند و این‌گونه مسائل بر موضع‌گیری‌های آنان سایه نیفکند و همواره رضایت الهی را در نظر داشته باشند.
 
در این دیدار و پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب، آقای حداد عادل -رئیس مجلس شورای اسلامی- در سخنانی از مجلس به عنوان تبلور نهضت مشروطیت یاد کرد و با اشاره به جایگاه مجلس در نظام اسلامی به عنوان مظهر حاکمیت مردمی گفت: نمایندگان مجلس ضمن ادای دقیق وظیفه‌ی نظارتی خود، پشتیبانی از دولت را در سرلوحه‌ی کار خود قرار داده؛ ضمن آن‌که با نقد منصفانه و رأی کارشناسانه استقلال خود را حفظ کرده‌اند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب لایحه‌ی بودجه‌ی سال ۱۳۸۵ به عنوان یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های مجلس در سال گذشته افزود: تصویب لایحه‌ی اوراق بازار بهادار جمهوری اسلامی، تصویب لایحه‌ی جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، تصویب طرح الزام دولت به متوقف کردن تعلیق داوطلبانه فعالیت‌های هسته‌ای و تصویب طرح ساماندهی مد و لباس، از جمله مصوبات مجلس بوده است.
وی همچنین به عملکرد دیوان محاسبات برای تطبیق عملکرد دستگاه‌ها با بودجه و نیز مرکز پژوهش‌های مجلس برای ارائه‌ی دیدگاه‌های کارشناسانه به نمایندگان اشاره کرد.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی