news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1384/12/23

دیدار وزیر امور خارجه و رؤسای نمایندگی‌های ایران با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی  امروز در دیدار وزیر امور خارجه، معاونین، مشاورین، سفرا و کارداران و رؤسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، میدان دیپلماسی را صحنه‌ی تعامل و هماوردی برای تأمین منافع ملی با تکیه بر مؤلفه‌های قدرت ملی دانستند و تصریح کردند: در سیاست خارجی باید با شناخت صحیح سرمایه‌ها و قدرت کشور از آن‌ها بیشترین استفاده برای تأمین منافع کشور و ملت انجام گیرد.
ایشان ایمان و خودباوری، هوشمندی و شجاعت، تحرک و امانت و ابتکار و نوآوری در چهارچوب اصول و اهداف را از ویژگی‌های اصلی دیپلمات‌های نظام جمهوری اسلامی برشمردند و افزودند: نماینده‌ی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور باید، ضمن تأمین منافع ملی نماینده‌ی واقعی نظام اسلامی و عزت، ایستادگی و تدبیر ملت ایران باشد.
رهبر انقلاب اسلامی  منافع ملی را در چهارچوب اصول، اهداف و ارزش‌های نظام اسلامی قابل تعریف دانستند و در بیان مؤلفه‌های قدرت ملت ایران خاطرنشان کردند: احساس هویت و عزت اسلامی که امروز به برکت پیروزی انقلاب اسلامی در جهان اسلام نمودار شده است، یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های قدرت ملت ایران است که باید در مناسبات بین‌المللی حتماً به آن توجه شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  الگوی اسلام ارائه‌شده در ایران را یکی دیگر از مؤلفه‌های قدرت ملی برشمردند و افزودند: اسلامی که امروز در ایران ارائه شده، برخلاف اسلام طالبانی و همچنین اسلام آمریکایی یا هضم‌شده در فرهنگ غربی، اسلامی است که دارای روشنفکری، پایبندی به عقاید اسلامی، نوآوری و پویایی است و بر اساس آن، یک نظام و دولت متکی بر مردم شکل گرفته و در ۲۷ سال گذشته با وجود همه‌ی فشارها، از مسیر اصلی خود نیز خارج نشده. بنابراین برای مسلمانان جهان بسیار جذاب و قابل الگوبرداری است و این بر خلاف خواسته‌ی قدرت‌مندان عالَم به‌ویژه آمریکا است.
ایشان وسعت، تنوع جمعیتی، برخورداری از منابع مهم انرژی دنیا و بسیاری از مواهب طبیعی، هوشمندی بالای مردم، وجود پیوند عمیق میان دولت و مردم، سطح مشارکت بالای مردم در تصمیم‌گیری‌ها و انتخابات و موقعیت جغرافیایی بسیار حساس را از مؤلفه‌های مادی قدرت کشور دانستند و تأکید کردند: علاوه بر این، ایمان اسلامی و روحیه‌ی معنوی ملت ایران و حضور آنان در عرصه‌های مختلف و حساس کشور در سال‌های گذشته بر اساس این ایمان از مؤلفه‌های فرهنگی قدرت کشور است که روحیه‌ی فداکاری و شهادت‌طلبی ناشی از همین ایمان اسلامی است و قدرت‌های جهانی نیز از آن وحشت دارند. بنابراین باید همواره حفظ شود.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر این‌که باید در عرصه‌ی سیاست خارجی با چنین پشتوانه و روحیه‌ای به ایفای نقش، مذاکره و هماوردی پرداخت تا قدرت‌های سلطه‌گر متکبر نتوانند خواست‌های خود را تحمیل کنند، به بیان چگونگی تعامل و روابط با دیگر کشورها پرداختند و خاطرنشان کردند: در تعامل و مناسبات دوجانبه همواره باید تنظیم روابط مد نظر باشد و به گونه‌ای عمل شود که طرف مقابل احساس کند هرگونه رفتار مثبت و یا منفی، دارای واکنش و نتیجه‌ی متناسب با آن خواهد بود.
ایشان همچنین با اشاره به مسأله‌‌ی هسته‌ای به عنوان یکی از مسائل مطرح در سیاست خارجی تصریح کردند: جمهوری اسلامی ایران، عقب‌نشینی از مسأله‌‌ی هسته‌ای را که خواسته‌ی عظیم ملی و حق طبیعی ملت ایران است، به معنای شکستن استقلال کشور می‌داند که هزینه‌ی بسیار گزافی برای ملت ایران خواهد داشت.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  استفاده‌ی صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای را ضرورت و نیازی اجتناب‌ناپذیر برای آینده‌ی کشور و همچنین قدرت علمی برتر برای پیشرفت در عرصه‌های مختلف دانستند و تأکید کردند: هرگونه عقب‌نشینی در مقطع کنونی، زنجیره‌ای تمام‌نشدنی از فشارها و عقب‌نشینی‌های دیگر را در پی خواهد داشت. بنابراین این راه برگشت‌ناپذیر است و دستگاه سیاست خارجی باید از این حق شجاعانه دفاع کند.
رهبر انقلاب اسلامی  انگیزه‌ی اصلی آمریکا و برخی کشورهای غربی دنباله‌رو آمریکا را برای ممانعت از دست‌یابی ایران به حق طبیعی و علمی خود، هراس از رسیدن ملت ایران به نقطه‌ی بالای توانایی‌های علمی دانستند و افزودند: آن‌ها در تبلیغات خود می‌گویند ایران مخفی‌کاری کرده است که این حرف بی‌منطقی است، زیرا در همه‌ی کشورها مسائل علمی در مرحله‌ی تحقیقات اعلام نمی‌شود، بلکه موفقیت در آن تحقیقات در مرحله‌ی خاصی اعلام عمومی می‌شود و بر همین اساس، جمهوری اسلامی ایران در مراحل مختلف راه‌اندازی تأسیسات هسته‌ای اعلام رسمی و عمومی کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  حاکمان کنونی آمریکا را گروهی دارای افکار مرتجع، استعماری و قرن نوزدهمی دانستند و خاطرنشان کردند: این افراد تصور می‌کنند با مدیریت جهان با زورِ اسلحه یا پول می‌توانند اقدامات خود را به پیش ببرند، در حالی که هرگز موفق نخواهند شد؛ همان‌گونه که در خاورمیانه به‌ویژه در عراق، افغانستان، لبنان، سوریه و فلسطین شکست خوردند.
ایشان با تأکید بر این‌که علت شکست‌های پی‌در‌پی این گروه مرتجع، محاسبات غلط آن‌ها و نادیده گرفتن عزم، اراده و هویت ملت‌هاست، افزودند: آن‌ها با وسایل تبلیغاتی خود در‌باره‌ی ایران نیز حرف‌های دروغ زیادی می‌زنند که اگر مبنای محاسبات آن‌ها باشد، قطعاً محکوم به شکست خواهند بود.
مقام معظم رهبری  با اشاره به سخنان اخیر رئیس‌جمهور آمریکا درباره‌ی نبود دموکراسی در ایران تأکید کردند: اگر جایی دموکراسی نباشد، آن‌جا امریکا است، زیرا همه‌ی سرنخ‌های انتخابات در دست اقلیت کوچکی از صاحبان سرمایه عمدتاً صهیونیست است و در آن‌جا رأی مردم تأثیری ندارد و اکثر مردم نیز در انتخابات شرکت نمی‌کنند، ضمن آن‌که همین آقای جورج دبلیو بوش با تقلب سر کار آمده است.
ایشان در همین خصوص افزودند: اما در جمهوری اسلامی ایران مردم با حضور حقیقی، حماسی و حداکثری خود در انتخابات مختلف شرکت می‌کنند و آزادانه به شخص مورد نظر خود و با هر تفکر و سلیقه‌ای که باشد، رأی می‌دهند که نمونه‌ی بارز آن انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  رفتارهای خلاف قانون رئیس‌جمهور آمریکا از جمله شنود مکالمات تلفنی مردم این کشور، مقبولیت ضعیف وی در میان مردم آمریکا و سانسور اخبار را از جمله مواردی دانستند که دموکراسی موجود در آمریکا را به‌شدت مخدوش می‌کند. ایشان تأکید کردند: اگر سران امریکا به وسایل تبلیغاتی خود اجازه دهند، این سخنان و واقعیات به طور کامل برای مردم امریکا پخش شود، قطعاً تعداد آمریکایی‌هایی که با آن هم‌آوایی خواهند کرد، سران کاخ سفید را به وحشت خواهد انداخت.
رهبر انقلاب اسلامی  همچنین با اشاره به مسائل عراق خاطرنشان کردند: جمهوری اسلامی ایران درباره‌ی مسائل عراق، طرفدار خواست مردم این کشور و حکومتی مردمی است، اما اشغالگران به خواست مردم عراق تن نمی‌دهند و به ناحق مانع تحقق خواست ملی مردم این کشور شده‌اند، زیرا این خواسته به ضرر آن‌هاست.
ایشان با تأکید بر این‌که اگر اشغال‌گران از عراق خارج شوند، امنیت این کشور برقرار خواهد شد، افزودند: شواهد و قراین تحلیلی و همچنین برخی اطلاعات حاکی از آن است که دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی در پشت پرده‌ی ترورها و انفجارهای عراق قرار دارند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  مسأله‌ی فلسطین را نیز از جمله مسائل مهم سیاست خارجی برشمردند و تصریح کردند: مسأله‌ی فلسطین، مسأله‌ پیروزی یک ملت در مبارزه‌ای دشوار برای احقاق حق خود است. بنابراین باید به این پیروزی با در نظر گرفتن گذشته‌ی آن و نگاه بلندمدت به تحولات فلسطین توجه کرد.
ایشان تهدید رژیم صهیونیستی به ترور رئیس دولت منتخب مردم فلسطین را وقاحت و سکوت کشورهای غربی مدعی دموکراسی را در مقابل آن مایه‌ی شرمساری برای آن‌ها دانستند و تأکید کردند: موضع جمهوری اسلامی ایران حمایت معنوی و سیاسی از مبارزه‌ی اسلامی مردم فلسطین و تأکید بر احقاق حق آنان است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود، رؤسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور و فعالان عرصه‌ی دیپلماسی را به در نظر گرفتن خداوند متعال در همه‌ی کارها، تقویت ایمان و ارتباط با خداوند، ادای وظیفه برای رضا و پاداش الهی و توکل بر خدا توصیه کردند.
 
در این دیدار، آقای متکی -وزیر امور خارجه- به بیان رویکردهای جدید وزارت خارجه پرداخت و گفت: بازبینی نرم‌افزارانه، هوشمندانه و مدبرانه از تعامل با محیط بین‌المللی، بازتعریف از مناسبات در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی و توجه بیش‌از‌پیش به ایرانیان خارج از کشور به عنوان سرمایه‌های ملی از جمله این رویکردها است.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی