news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1384/12/13

دیدار اعضای شورای اسلامی و شهردار و شهرداران مناطق مختلف تهران با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی  امروز در دیدار اعضای شورای اسلامی، شهردار و شهرداران مناطق مختلف تهران، با اشاره به جایگاه شهر تهران به عنوان یک مرکز تأثیرگذار فرهنگی سیاسی و اجتماعی در کشور تأکید کردند: تهران باید به شهری با هویت ایرانی و اسلامی، زیبا و روح‌نواز، دارای رفاه عمومی و مقاوم تبدیل شود.
ایشان با اشاره به حضور عناصر مؤمن، انقلابی و خدمت‌گزار در شورای اسلامی شهر تهران و نیز شهرداری تهران، لزوم استفاده از این موقعیت را خاطرنشان کردند و افزودند: مردم همواره در انتخاب‌های مختلف نشان داده‌اند به دنبال خدمت‌رسانی در پرتو شاخص‌های اصلی انقلاب و اسلام هستند و شورای اسلامی شهر تهران و مجموعه‌ی شهرداری باید با برادری و همکاری مبتنی بر منطق و قانون برای خدمت‌رسانی بیش‌از‌پیش به مردم تلاش کنند.
رهبر انقلاب اسلامی حل مشکلات متعدد تهران را منوط به دینداری، امانت‌داری، نگاه علمی، روحیه خدمت رسانی، عدالت‌خواهی، دوستداری مردم، سلامت مالی و اخلاقی مدیریت‌های مختلف شهری دانستند و خاطرنشان کردند: سلامت بافت مدیران شهری بسیار مهم است، زیرا بی‌توجهی به این بافت، موجب بروز مشکلات عدیده و تأثیرگذاری آن‌ها بر زندگی روزمره‌ی مردم می‌شود. لذا باید در انتخاب مدیران در سطوح مختلف دقت و اهتمام لازم برای رعایت معیارها انجام گیرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  یکی از مشکلات اساسی تهران را فقدان هویت آن برشمردند و تأکید کردند: باید با برنامه‌ریزی بلندمدت و با پیگیری مجدانه، هویت ایرانی و اسلامی در تهران متجلی شود.
ایشان زیباسازی شهر را متفاوت از تجمل‌گرایی دانستند و با اشاره به تأثیرگذاری روحی و روانی زیبابودن شهر افزودند: شهر تهران همچنین باید شهری دارای رفاه از جهات مختلف به‌ویژه حمل‌و‌نقل برای مردم باشد و مسئولان شهری نیز باید مقاوم‌سازی به‌ویژه مقاوم‌سازی مناطق پرجمعیت و فرسوده را اولویت اصلی خود قرار دهند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به مراجعات بسیار زیاد مردم به شهرداری‌ها، لزوم ارتباط مسئولان شهری با مردم را یادآور شدند و خاطرنشان کردند: در مراجعات مردمی باید تسهیل و تسریع کار مردم، تکریم آنان و اعتماد‌سازی به عنوان چهار شاخص مهم مورد توجه جدی باشد.
ایشان همچنین فرهنگسراها را جزو مسائل مهم شهرداری دانستند و افزودند: فرهنگسراها ضمن داشتن محیطی معنوی و درس‌آموز  همراه با فرهنگ اسلامی و انقلابی باید از مدیریتی متعهد، انقلابی و دینی برخوردار باشند.
 
در ابتدای این دیدار، آقای چمران -رئیس شورای اسلامی شهر تهران-، ضمن ارائه‌ی گزارشی از فعالیت‌ها و مصوبات این شورا گفت: شورای اسلامی شهر تهران در دویست‌و‌هجده جلسه‌ی عادی خود برای حل مشکلات تهران، سیصدوهفتادوهشت مصوبه داشته است که از جمله‌ی آن‌ها، اصلاح قانون باغات و فضای سبز، تشکیل مجدد انجمن شورایاری‌ها و اصلاح قانون شوراها و شهرداری‌ها بوده است. ضمن آن‌که تصویب طرح جامع و تفصیلی شهر تهران و ترسیم نقش تهران در سند چشم‌انداز بیست‌ساله‌ی این شهر از جمله برنامه‌های آینده شوراست.
آقای قالیباف -شهردار تهران- نیز ضمن ارائه‌ی گزارشی از فعالیت‌های پنج ماه مدیریت شهری تهران، نظام واحد مدیریت شهری و الگوی برنامه‌ریزی را از نیازهای اصلی برای حل مشکلات متعدد پایتخت دانست و گفت: در پنج ماه گذشته، بیست ضرورت اساسی برای شهر تهران شناسایی شده و بر همین اساس، اصلاح ساختار مالی و بودجه‌ی شهرداری با رویکرد انضباط مالی، بحث‌های ایمنی شهری، حمل‌ونقل عمومی، آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از آن‌ها، جذب سرمایه، اصلاح ساختار اداری، مکانیزه‌کردن خدمات شهری، فعال‌کردن طرح‌های عمرانی و تهیه‌ی طرح‌های تفصیلی مورد توجه جدی قرار گرفته و مرکز ۱۳۷ نیز برای خدمت‌رسانی سریع به مردم دایر شده است.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی