news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1384/10/28

دیدار رئیس جمهور تاجیکستان و هیأت همراه با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی  امروز در دیدار آقای امامعلی رحمانف -رئیس‌جمهور تاجیکستان- و هیأت همراه، ملت و مسئولان ایران را دوستدار واقعی مردم تاجیکستان دانستند و افزودند: جمهوری اسلامی ایران از هیچ کمکی برای پیشرفت و آسایش مردم تاجیکستان دریغ نخواهد کرد.
ایشان با اشاره به اشتراکات فرهنگی، دینی و تاریخی و به‌ویژه هم‌زبانی مردم ایران و تاجیکستان، خاطرنشان کردند: یکی از مهم‌ترین وظایف سه کشور فارسی‌زبان ایران، تاجیکستان و افغانستان برای تقویت اعتبار و اقتدار بین‌المللی خود، حفظ و ترویج زبان فارسی است.
مقام معظم رهبری  پیوندهای عاطفی میان مردم ایران و تاجیکستان را در کنار عوامل سیاسی و اقتصادی، موجب تعمیق بیش‌از‌پیش همکاری‌های دو کشور در همه‌ی زمینه‌ها دانستند و افزودند: باید برای گسترش روابط، توافق‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌ها اجرایی شود و در خصوص پیگیری آن‌ها تا پایان  نیز دو طرف اطمینان خاطر داشته باشند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به پیشرفت‌های علمی جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف، امکان جذب دانشجو و تربیت نیروهای متخصص و محقق تاجیکستان را امکان‌پذیر دانستند و تأکید کردند: دست‌یابی به دانش هسته‌ای یکی از نمونه‌های مؤید پیشرفت دانشمندان ایرانی است که درباره‌ی آن هیاهوی زیادی هم به راه افتاده، اما علت اصلی جنجال غربی‌ها، توانایی بومی دانشمندان جوان کشورمان در دست‌یابی به این فناوری پیشرفته است.
ایشان با تأکید بر این‌که مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اذعان دارند که جمهوری اسلامی ایران اکنون در زمره‌ی کشورهای عضو باشگاه هسته‌ای جهان است، خاطرنشان کردند: ما در پی سلاح هسته‌ای نیستیم و این مسأله‌ را غربی‌ها به‌خوبی می‌دانند، زیرا دست‌یابی به سلاح هسته‌ای بر خلاف منافع سیاسی و اقتصادی کشور و مخالف دستورهای دین اسلام است. بنابراین نظام جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر اصول خود و بدون هراس از هیاهوها به مسیر پیشرفت علمی ادامه خواهد داد و دنیا هم نمی‌تواند بر اراده‌ی مردم ایران تأثیر بگذارد.
 
در این دیدار که آقای احمدی‌نژاد -رئیس‌جمهور- نیز حضور داشت، آقای امامعلی رحمانف -رئیس‌جمهور تاجیکستان- با اشاره به همکاری‌های خوب تهران و دوشنبه در زمینه‌های مختلف گفت: با توجه به هم‌زبانی مردم ایران و تاجیکستان و پیوندهای عمیق فرهنگی و تاریخی دو ملت، ما خواهان استفاده‌ی بیش‌از‌پیش از تجربیات متخصصان ایرانی و همکاری‌های گسترده‌تر هستیم.
وی با اشاره به مذاکرات انجام‌گرفته در تهران، ابراز امیدواری کرد که توافق‌های دو طرف در زمینه‌های مختلف، روابط دو کشور را متحول و همکاری‌ها را گسترده‌تر کند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی