news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتعکسعکسفيلمفيلمصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1384/10/14

دیدار جمعی از کشاورزان سراسر کشور با رهبر انقلاب

رهبر انقلاب اسلامی  در دیدار هزاران نفر از کشاورزان سراسر کشور، شغل کشاورزی را بسیار مهم و برخوردار از عزت و احترام و عظمت دانستند و با تبیین اهمیت اساسی آن در زندگی مردم و استقلال کشور افزودند: با اتکاء به کار و روحیه‌ی جهادی می‌توانیم ضمن خودکفایی در محصولات اساسی کشاورزی، به صادر‌کننده‌ی این محصولات تبدیل شویم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  در این دیدار که صبح امروز انجام شد، با تبریک هفته‌ی جهاد کشاورزی، نقش کشاورزان و دامداران را در تأمین امنیت غذایی، آرامش روحی و اطمینان راهبردی مردم و نیز استقلال و عزت کشور، افتخارآمیز و بی‌نظیر دانستند.
ایشان ارزش کشاورزی را در دین مبین اسلام ناشی از اهمیت این بخش در حیات بشر و استخراج گنجینه‌ها و نعمت‌های الهی برشمردند و خطاب به کشاورزان زحمتکش سراسر کشور تصریح کردند: هر یک از شما در هر نقطه از این سرزمین بزرگ مشغول کار و تلاش هستید، به سهم خود یکی از پایه‌های اساسی حیات مردم و کشور را مستحکم می‌کنید. بنابراین قدر خودتان و ارزش کار مهم‌تان را بدانید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  خودکفایی در تولید گندم را عیدی بزرگ و نتیجه‌ی همت و تلاش کشاورزان و برنامه‌ریزی مسئولان خواندند و با اشاره به تأثیر اساسی این‌گونه کارها در کاهش وابستگی به بیگانگان زیاده‌طلب و سیاست‌باز افزودند: ایران بزرگ باید در دیگر محصولات اساسی مانند روغن، برنج، گوشت و لبنیات هم خودکفا شود و به جایگاه صادر‌کننده‌ی محصولات کشاورزی دست یابد که این هدف مهم در پرتو توانایی و سخت‌کوشی کشاورزان و تدبیر مسئولان محقق خواهد شد.
ایشان جوانان کشور به‌ویژه جوانانی را که در مناطق کشاورزی زندگی می‌کنند، به حضور پرنشاط در این بخش فراخواندند و خطاب به آنان گفتند: جوانان عزیزم، شغل کشاورزی در زندگی مردم بسیار تأثیرگذار، باارزش و پر‌کرامت است و نباید جاذبه‌های مشاغل دیگر، این ارزش‌ها را در ذهن شما کمرنگ کند. بنابراین با کسب آموزش‌های لازم و فنون جدید به جمع پرافتخار کشاورزان بپیوندید و برکات بی‌شمار الهی را از دل سرزمین عزیز ایران استخراج کنید.
رهبر انقلاب اسلامی  در بخش دیگری از سخنانشان در تشریح وظایف مسئولان در قبال بخش کشاورزی، خاطرنشان کردند: این بخش یک محور اصلی در اداره‌ی کشور و شریان اصلی زندگی مردم است و مسئولان دستگاه‌های مختلف باید با درک این اهمیت برای همه‌ی مسائل و موضوعات مؤثر در ارتقای جایگاه بخش کشاورزی، از جمله تخصیص بودجه و امکانات، توجه به تحقیقات و آموزش‌های دانشگاهی و غیر دانشگاهی، گماردن افراد توانا در رأس کارها و حل مشکلات کشاورزان، اهمیت خاصی قائل شوند.
نکته‌ی دومی که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مسئولان گوشزد کردند: لزوم حرکت جهادی در بخش کشاورزی بود. ایشان در تبیین ویژگی‌های حرکت جهادی به توکل به خدا، اخلاص، باور عمیق به توانایی فردی، گروهی و ملی، اعتماد به جوانان، به کارگیری نیروهای مجرب، کار و تلاش بی‌وقفه و استفاده از همه‌ی ظرفیت‌ها اشاره کردند و افزودند: پیشرفت‌های باورنکردنی ملت از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون به برکت روحیه و کار جهادی ممکن شده است و حفظ و استمرار همین روحیه، تحقق همه‌ی اهداف را امکان‌پذیر می‌کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فراهم آوردن زمینه‌ی خودکفایی در محصولات مهم کشاورزی و دامداری و برنامه‌ریزی برای رسیدن به جایگاه صادر‌کننده محصولات کشاورزی را ا ز دیگر وظایف مسئولان خواندند و افزودند: مدیریت صحیح آب، توسعه زمین‌های کشاورزی، اهمیت دادن به بخش آموزش و استفاده از شیوه‌های پیشرفته‌ی علمی و ترویج آن، می‌تواند به تحقق این هدف مهم کمک کند.
ایشان رفتن جوانان آموزش‌دیده و فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی را به مناطق کشاورزی مهم دانستند و روستاییان و کشاورزان را به استقبال از این امر و استفاده از آموخته‌ها و دانش این جوانان توصیه کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان سخنانشان، حرکت مبارک و رو به پیشرفت کشور را در همه‌ی زمینه‌ها از جمله تحقیقات، دانش هسته‌ای، صنعت، کشاورزی و رشته‌های مختلف علوم را از جمله برکات انقلاب و نظام اسلامی برشمردند و تأکید کردند: این حرکت سرشار از امید و طراوت، با وجود همه‌ی اقدامات دشمنان زیاده‌خواه، به یاری پروردگار و در پرتو برنامه‌ریزی و تلاش مسئولان و مردم ادامه خواهد یافت و ملت ما و جوانان ما در پایان اجرای سند چشم‌انداز ۲۰ ساله، شاهد کشور پرعظمتی خواهند بود که به کمک اسلام، قله‌ی عظیم زندگی مدنی و افتخارات تمدنی را فتح کرده است که این امر، خود بهترین مروج اسلام و معنویت خواهد بود و اسلام عزیز را سربلندتر خواهد کرد.
 
در آغاز این دیدار، آقایان محمدعلی آذرپیرا -زیتون‌کار نمونه-، مقصود صدیق -گندم‌کار آبی نمونه-، علی‌اکبر شکوفه آبکنار -برنج‌کار نمونه- و گودرز سلطانی -کلزا کار نمونه- در سخنانی توکل به خدا، پشتکار و همت، توجه به توصیه‌های کارشناسان و استفاده‌ی صحیح از کمک‌های دولت را از جمله علل و عوامل موفقیت خود اعلام کردند و خواهان توجه بیشتر به بخش کشاورزی شدند.
وزیر جهاد کشاورزی هم در این دیدار، با اشاره به نگاه ویژه‌ی سند چشم‌انداز بیست‌ساله به کشاورزی دانش‌محور گفت: بخش کشاورزی موتور محرک رشد اقتصادی، اشتغال‌زایی و توسعه‌ی ملی است و با برنامه‌ریزی و حل مشکلات کشاورزان، این بخش را رونق بیشتری می‌دهیم.
آقای اسکندری سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص ملی را بیش از ۱۵ درصد و سرمایه‌گذاری سالانه در این بخش را کمتر از ۵ درصد اعلام کرد و گفت: با استفاده از دانش فنی و تحقیقات و با اتکاء به کشاورزان پرتلاش، خودکفایی در محصولات مهم و رسیدن به جایگاه صادر‌کننده‌ی این محصولات را هدف گرفته‌ایم و این اهداف را با شعار مدیریت جهادی محقق خواهیم کرد.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی