news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1384/09/16

دیدار کارگزاران حج با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار جمع زیادی از کارگزاران حج تمتع امسال، حج را دریای با عظمت معنویت، عبودیت، تضرع، خضوع و لبیک دانستند و با تأکید بر این‌که جنبه‌ی سیاسی حج نیز در معنویت و فریاد توحید آن نهفته است، تصریح کردند:‌ با وجود همه‌ی تلاش جبهه‌ی استکبار، ملت‌های اسلامی بیدارند و باید از فرصت بسیار ارزش‌مند حج برای پیشبرد اهداف اسلامی استفاده شود.
ایشان در ابتدای این دیدار با ابراز تأسف عمیق از حادثه‌ی تلخ سقوط هواپیما و جان باختن جمع زیادی از خدمت‌گزاران صدیق کشور و نظام برای خانواده و همکاران این افراد با ارزش و همچنین ملت ایران، صبر و اجر و برای جان‌باختگان این حادثه، رحمت و مغفرت الهی مسألت کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه از سفر حج به عنوان سفری همراه با معنویت و تأثیرگذار در زندگی انسان یاد کردند و افزودند: فریاد توحید که محور اصلی مبارزات انبیا، صلحا و صدیقین بود و از میان برداشتن حائل‌های ظاهری میان ملت‌های اسلامی، پیام اصلی حج ابراهیمی است که جنبه‌ی سیاسی حج نیز از این پیام نشأت می‌گیرد.
ایشان با اشاره به تأکید مکرر امام خمینی رحمة‌الله‌علیه از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی مبنی بر لزوم ادای حج ابراهیمی و احیای جنبه‌ی سیاسی آن خاطرنشان کردند: بر همین اساس، از آن زمان تاکنون همواره رفتار، شعارها و عملکرد زائران ایرانی و دعوت آنان به کلمه‌ی توحید و توحید کلمه به عنوان الگو مورد توجه ملت‌های مسلمان از کشورهای دیگر بوده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با قدردانی از زحمات و تلاش‌های دست‌اندرکاران بعثه‌ی مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت، بر لزوم شناسایی آسیب‌ها و آفت‌هایی که موجب ایجاد اخلال در بهره‌گیری از معنویت سفر الهی حج می‌شود، تأکید کردند و افزودند: یکی از این آفت‌ها، سرگرمی زائران به زرق و برق‌های مادی و منحرف‌شدن از جاذبه‌ی عظیم معنوی خانه‌ی خدا و اماکن شریف و متبرک مکه و مدینه است که دست‌اندرکاران حج باید برای علاج این آفت و حفظ سادگی سفر حج، برنامه‌ریزی بلندمدت و تلاش جدی انجام دهند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  با اشاره به اوضاع جهان اسلام به‌ویژه فلسطین و عراق و اعلام موضع صریح سردمداران استکبار بر ضد اسلام و ملت‌های مسلمان و همچنین برخی کوتاهی‌های دولت‌های اسلامی افزودند: امروز همه‌ی تلاش امریکا در عراق پس از شکست توطئه‌ی استعماریِ گماردن یک حاکم امریکایی در این کشور، بر سر کار آوردن فردی وابسته و مجری اوامر خود است. بنابراین ملت عراق باید با‌هوشیاری و حفظ اتحاد و کنار گذاشتن اختلافات مذهبی و قومی در انتخابات آینده در پی یافتن افراد با‌ایمان، پاک، صادق، معتقد به منافع ملت عراق و دارای سوءظن به دشمنان مداخله‌گر باشد.
 
در این دیدار، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی ری‌شهری -نماینده‌ی ولی فقیه و سرپرست زائران ایرانی-، ضمن ارائه‌ی گزارشی از فعالیت‌های اجرایی و فرهنگی بعثه‌ی مقام معظم رهبری گفت: در سال‌های اخیر بسیاری از مدیران حج از افراد باتجربه، فرهنگی و استادان برگزیده شده‌اند و در آموزش زائران و گزینش روحانیان کاروان‌ها تحولات جدی پدید آمده است.
وی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی در خصوص حج، از جمله تولید پانصد اثر و انتشار کتاب و جزوات به زبان‌های مختلف، از ایجاد پایگاه اینترنتی حج به عنوان تحولی مهم در بخش اطلاع‌رسانی حج یاد کرد.
آقای زرهانی -رئیس سازمان حج و زیارت- نیز در گزارشی از اقدامات صورت‌گرفته برای اعزام بیش از یک‌صد هزار زائر ایرانی به حج تمتع در ۵۴۲ کاروان گفت: امسال نیز ضمن تلاش به منظور ایجاد تسهیلات بهتر برای انتقال زائران ایرانی و اسکان آنان، عملکرد مدیران کاروان‌ها و خدمه‌ی آن‌ها ارزشیابی خواهد شد.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی