news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتعکسعکسصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1384/09/07

دیدار هزاران نفر از بسیجیان در سالروز شهادت حضرت امام صادق (ع) با رهبر انقلاب

در سالروز شهادت حضرت امام صادق علیه‌السلام -رئیس مکتب جعفری- و همزمان با هفته‌ی بسیج، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  امروز در دیدار هزاران نفر از بسیجیان سراسر کشور، با اشاره به رابطه و شباهت موجود میان حرکت عمیق فکری، فرهنگی و معنوی امام صادق علیه‌السلام با حرکت ملت ایران در جهت ایجاد بنای رفیع اجتماعی مبتنی بر هدایت دین تصریح کردند: مظهر خالص این حرکت، بسیج است و فراگیرشدن و تعمیق فرهنگ بسیجی تضمین‌کننده‌ی حرکت رو به پیشرفت کشور خواهد بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  با اشاره به واقعه‌ی تلخ تاریخی بروز انحراف در مسیر حکومت دینی، سال‌ها پس از رحلت پیامبر اسلام صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله و تبدیل آن به سلطنت و نادیده گرفته شدن ارزش‌های والای دینی و اسلامی در جامعه افزودند: در چنین شرایطی ائمه‌ی اطهار علیهم‌السلام با روش‌های گوناگون در مقابل این انحراف عجیب ایستادند که در دوران امام حسن علیه‌السلام و امام حسین علیه‌السلام این مقابله به صورت ایستادگی سیاسی و رویارویی صریح بود، اما در دوران ائمه‌ی بعدی به دلیل شرایط خاص آن دوران، یک مبارزه‌ی دشوار، پیچیده، فراگیر و پرمحتوا برای تعمیق ارزش‌های دینی و تفکر اسلامی در جامعه و همچنین از بین بردن شیوه‌ی حکومتی سلطنت و بنای حکومت صحیح دینی آغاز شد که اوج آن در دوران امام صادق علیه‌السلام بود.
ایشان با اشاره به وضع دنیای اسلام و عقب‌ماندگی مادی و معنوی مسلمانان با وجود جمعیت عظیم و دارا بودن منابع فراوان طبیعی و انسانی و همچنین رنج بشر از حاکم نبودن اخلاق، معنویت و ارزش‌های انسانی در جوامع غربی در کنار پیشرفت‌های فراوان مادی و علمی خاطرنشان کردند: انقلاب اسلامی ایران پس از قرن‌ها برای نخستین‌بار تجربه‌ی یک نظام مبتنی بر تعالیم اسلامی را که برای پیشرفت و اعتلای مادی مردم نیز تلاش می‌کند به جهانیان عرضه کرد و برخی کارهای عظیمی که از ۲۷ سال گذشته تاکنون انجام گرفته، شبیه افسانه است.
رهبر انقلاب اسلامی  محرک اصلی این حرکت را بسیج و فرهنگ بسیجی دانستند و افزودند: بسیج مجموعه‌ی انسان‌هایی است که همه‌ی توانایی‌ها و امکانات خود را در راه هدف‌های عظیم ملت و برای رسیدن به قله‌های پیشرفت به میدان می‌آورد و در همه‌ی عرصه‌ها حضوری مسئولانه، فعال، غیرتمندانه و پرنشاط دارد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  افزودند: بسیج یک فرهنگ، یک ذهنیت برجسته و والا در جامعه‌ی ماست، هرچه بتوانید بسیج را فراگیرتر کنید و دل‌های بیشتر و نشاط متراکم‌تری را وارد صحنه‌ی عمل کنید، آینده‌ی این کشور تضمین‌شده‌تر است. روحیه‌ی بسیجی روحیه‌ای است که در هر نقطه‌ای و قشری به وجود بیاید در آن‌جا فعالیت، نشاط، حرکت و حیات را مضاعف می‌کند.
ایشان با تأکید بر این‌که آرزومندان ناکامی این ملت و دلبستگان به دشمن همواره از بسیج ناراحتند تصریح کردند: فرهنگ بسیجی می‌تواند بر همه‌‌ی‌ تحولات کشور فایق آید و حرکت کشور را تضمین کند و امروز خوش‌بختانه دولت، رئیس‌جمهور، مجلس و همه‌ی مسئولان به بسیجی بودن افتخار می‌کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اتکاء به خدا، اعتماد به کمک الهی، ایمان، امید، انگیزه داشتن و هوشیار بودن را چهارچوب اصلی فرهنگ بسیجی برشمردند و تأکید کردند: ملت ایران با انقلاب خود و با تکیه بر این فرهنگ توانست بر همه‌ی تحقیرها، ناامیدی‌ها و یأس‌هایی که در طول سالیان متمادی در رژیم گذشته القا شده بود فائق آید و با شناخت خویش و تکیه بر استعدادها و توانایی‌های خود، اعلام کرد می‌تواند و اکنون بعد از ۲۷ سال ملت ایران در برخی بخش‌های گوناگون علمی به پیشرفت‌هایی دست یافته که در ردیف ده کشور اول دنیا در آن بخش‌ها قرار گرفته است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به جوانان تصریح کردند: شما می‌توانید. شما آن نسلی هستید که اگر خوب عمل کنید آینده‌ی این کشور را صد سال یا بیشتر تضمین خواهید کرد. همین بیدار شدن، حساس بودن، انگیزه داشتن، ایمان، امید، تکیه بر هدایت و اعتماد به کمک الهی قواره اصلی بسیج است.
این فرهنگ بسیجی است، اگر به این شکل حرکت کنید خدای متعال کمک خواهد کرد. کمک الهی متعلق به همه‌ی خلایق است به شرط آن‌که خودشان را آماده دریافت کمک کنند.
 
در این دیدار قبل از سخنان مقام معظم رهبری، سردار حجازی فرمانده نیروی مقاومت بسیج، ضمن ارائه‌ی گزارشی از برنامه‌های هفته بسیج به‌ویژه نمایش شکوه همبستگی با حضور ۹ میلیون بسیجی در سراسر کشور گفت: بر اساس برنامه ریزی‌ها، حرکت‌هایی به منظور تقویت بسیج سازندگی آغاز شده است تا این سازمان در تابستان سال آینده نقش جدی برای پر کردن اوقات فراغت جوانان بر عهده بگیرد.
در آغاز این دیدار به مناسبت سالروز شهادت حضرت امام صادق علیه‌السلام، مراسم سوگواری و عزاداری نیز برگزار شد.

برچسب‌ها: دیدار بسیجیان؛
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی