news/content
نسخه قابل چاپ
1384/07/29

اقامه نماز جمعه تهران به امامت رهبر انقلاب

در آستانه‌ی لیالی پر‌عظمت قدر، مردم مؤمن و روزه‌دار تهران، نماز جمعه را با شکوه هرچه تمام‌تر به امامت رهبر معظم انقلاب اقامه کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه‌ی اول نماز جمعه، همه‌ی مردم را به بهره‌گیری بیش از پیش از شب‌های قدر توصیه و از دعا به عنوان بهترین اعمال این شب‌ها یاد کردند و افزودند: دعا به عنوان مغز و روح عبادت، یاد خدا را در دل‌ها زنده نگه‌می‌دارد و موجب زدوده‌شدن غفلت -که ریشه‌ی همه‌ی انحراف‌ها است- می‌شود، ضمن آن‌که ایمان را در دل انسان تقویت می‌کند.
ایشان دمیدن روح اخلاص و امید، خودسازی و رشد فضائل اخلاقی، ایجاد محبت به خدا و برآمدن حاجات را از دیگر دستاوردهای دعا برشمردند و خاطرنشان کردند: استجابت دعا شرایطی دارد که از جمله آن دعا با دل با طراوت و بی‌آلایش است که به دلیل وجود این ویژگی در جوانان، احتمال اجابت دعای جوانان همواره بیشتر است.
مقام معظم رهبری دعای با معرفت، همت بلند در دعا و خشوع قلب را برای استجابت دعا بسیار تأثیرگذار دانستند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه‌ی دوم نماز، با اشاره به جدیت و آمادگی دولت برای ادای وظایف قانونی، خاطرنشان کردند: دولت در خدمت به مردم، مصمم است و نباید با طرح مطالبات زودرس، آن را تحت فشار قرار داد، بلکه باید، ضمن کمک به دولت، فرصت لازم را برای تحقق شعارهای مطرح‌شده، ایجاد کرد.
ایشان افزودند: مردم و مجلس باید به دولت اعتماد کنند تا کارها را با دقت، تدبیر و جدیت به پیش ببرد. البته اگر خدای ناکرده در کارها کوتاهی دیده شود، بنده اولین مدعی دولت خواهم بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از خطبه‌ی دوم با اشاره به دست‌یابی ملت بزرگ، بااستعداد و بافرهنگ ایران به دانش هسته‌ای و فناوری هسته‌ای افزودند: سلطه‌گران جهانی در راه استفاده‌ی عملی ملت ایران از این دستاورد بزرگ علمی، مانع‌تراشی می‌کنند، اما حرف ملت ایران این است که هیچ‌کس حق ندارد در مناسبات بین‌المللی گزینشی عمل کند و برخی ملت‌ها را از حق دست‌یابی به دانش هسته‌ای محروم نماید.
ایشان دولت آمریکا را معارض اصلی ملت ایران در بحث هسته‌ای خواندند و افزودند: حق ملت ایران در استفاده‌ی صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای برای ملت‌های جهان قابل درک است، اما دولت امریکا و برخی دولت‌های اروپایی مثل انگلیس که مناسبات نزدیکی با واشنگتن دارند، با این حق مسلم مردم ایران، مخالفت می‌کنند.
رهبر معظم انقلاب در همین زمینه افزودند: البته مسأله‌‌ی ملت ایران با دولت انگلیس، فقط به مواضع امروز انگلیس مربوط نمی‌شود، بلکه مسئله‌ای قدیمی است و به سوابق عملکرد دولت لندن در ایران بازمی‌گردد، ضمن این‌که امروز هم مقامات انگلیسی، بدترین مواضع را در قبال ملت ایران دارند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به دروغ‌پردازی مقامات آمریکایی و دنباله‌روهای آنان درباره‌ی تلاش ایران برای ساخت سلاح اتمی افزودند: این حرف‌ها مانند حرف‌های آمریکایی‌ها درباره‌ی حمایت از حقوق بشر ازاساس دروغ است و همان‌طور که حقیقت ادعاهای آنان درباره‌ی دفاع از حقوق بشر در زندان‌های گوانتانامو و ابوغریب، تبعیض قائل‌شدن در کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان سیاه‌پوست طوفان کاترینا و مسائل دیگر در افکار عمومی جهانیان به‌خوبی روشن شده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کردند: همان‌طور که مسئولان نظام بارها گفته‌اند، فعالیت‌های ایران برای استفاده از انرژی هسته‌ای، مطلقاً ربطی به سلاح هسته‌ای ندارد و انحرافی از این حرکت علمی صورت نگرفته، ضمن این‌که ملت پر‌امید، جوان، انقلابی و پایدار ایران، با این فشارها از حقوق خود در استفاده از فناوری هسته‌ای، صرف نظر نخواهد کرد و زیر بار حرف زور امریکا و غیر امریکا نخواهد رفت.
ایشان نیاز دولت آمریکا به منحرف‌کردن ذهن ملت این کشور از مشکلات داخلی به مسائل خارجی، و تلاش این کشور برای سلطه بر جهان را دو علت اصلی بحران‌آفرینی دولت افراطی و جنگ‌طلب آمریکا دانستند و افزودند: مخالفت صریح جمهوری اسلامی با سلطه‌ی امریکا، آن هم در منطقه‌ی بسیار حساس و غنی خاورمیانه، علت اساسی خصومت دولت امریکا با ایران است.
رهبر معظم انقلاب در ادامه‌ی خطبه‌ی دوم نماز، روز جهانی قدس را روز آزمایش بزرگ ملت‌های مسلمان خواندند و افزودند: امسال روز قدس اهمیت مضاعفی دارد و امیدواریم از همیشه پرشورتر برگزار شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تبیین اهمیت مضاعف روز قدس امسال، به شکست و عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از نوار غزه اشاره کردند و افزودند: امریکا و صهیونیست‌ها برای جبران این شکست بزرگ، توطئه‌ای زشت را شروع کردند تا روابط کشورهای اسلامی را با رژیم صهیونیستی به حال عادی درآورند و به همین علت حضور مردم در روز قدس، امسال اهمیت بیشتری یافته است.
ایشان در آخرین بخش از خطبه‌ی دوم نماز به بحث عراق پرداختند و افزودند: همه‌پرسی قانون اساسی، کاری بزرگ و مبارک و کاملاً بر خلاف خواسته‌های اشغال‌گران بود و آن‌چه امروز اهمیت فراوان دارد، انتخابات آینده‌ی مجلس عراق است که اشغالگران از هم‌اکنون برای تأثیرگذاری بر آن تلاش می‌کنند و مردم و گروه‌های عراقی، باید در این زمینه کاملاً هوشیار باشند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اختلاف شیعه و سنّی در عراق را از محورهای اساسی فعالیت‌های اشغالگران برشمردند و با محکوم‌کردن شدید حملات یک گروه افراطی بی‌خبر از اسلام به شیعیان عراق افزودند: این گروه که مانند صدام عمل می‌کند و پیگیر هدف اشغالگران، یعنی ایجاد اختلاف میان شیعه و سنّی است، در واقع نه سنی است و نه شیعه، بلکه دشمنِ شیعه و سنّی و دشمن اسلام است.
ایشان توصیه‌ی بزرگان شیعیان در عراق را مبنی بر لزوم خویشتن‌داری در مقابل این حملات، عاقلانه و خوب دانستند و افزودند: همه‌ی گروه‌های عراقی این حرکات را محکوم کنند تا اشغالگران در اهدافشان ناکام بمانند.

برچسب‌ها: نماز جمعه؛
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی