news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتعکسعکسفيلمفيلمصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1384/06/02

برگزاری مراسم صبحگاه رده‌های مختلف نیروی مقاومت بسیج در حضور فرمانده‌ی کل قوا

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب و فرمانده کل قوا امروز با حضور در ستاد نیروی مقاومت بسیج، ضمن شرکت در مراسم نظامی رده‌های مختلف نیروی مقاومت بسیج و جلسه‌ی فرماندهان بسیج، با نخبگان بسیجی نیز در فضایی صمیمی دیدار و گفت‌وگو کردند
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای ورودشان به میدان، با حضور در مقابل یادمان شهیدان، به مقام شامخ شهدا ادای احترام کردند و سپس از یگان‌های حاضر در میدان سان دیدند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنانی، از بسیج به عنوان نماد آگاهی همراه با معنویت و اخلاص ملت ایران و پدیده‌ی استثنایی و کم‌نظیر انقلاب اسلامی یاد و تأکید کردند: بسیج یک حرکت گسترده‌ی مردمی و دربرگیرنده‌ی همه‌ی اقوام و اصناف گوناگون در همه‌ی سطوح مختلف فکری اعم از زن و مرد، حقیقتی شبیه افسانه‌ها می‌باشد که برای جوانان شورآفرین، برای دوستان امیدآفرین و برای دشمنان بیم‌آفرین است.
ایشان با اشاره به نقش شگفت‌آفرین بسیج در هشت سال دفاع مقدس، جهاد و شهادت را دو فصل بزرگ حرکت بسیج برشمردند و افزودند: الگوی بسیج، دنیای اسلام و جهان را تحت تأثیر قرار داده و بر همین اساس است که آمریکا و عوامل آنان تلاش دارند که جهاد و شهادت را بدنام نمایند و این ارزش‌های والا را زیر سؤال ببرند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ایستادگی ملت ایران و جوانان بسیجی در مقابل تهدیدات آمریکا را تضمین‌کننده‌ی ثبات منطقه دانستند و با اشاره به شکست آمریکا در مقابل صلابت مردم ایران به‌ویژه در انتخابات اخیرِ ریاست‌جمهوری، خاطرنشان کردند: آمریکایی‌ها اکنون در تلاش هستند تا با استفاده از ابزارهای سیاسی و فرهنگی و همچنین دست‌نشاندگان خود، نظام جمهوری اسلامی ایران را استحاله نمایند و هویت آن را تغییر دهند، اما در این عرصه بزرگ‌ترین شکست خود را از جوانان بسیجی خواهند خورد.
مقام معظم رهبری با گرامیداشت یاد و خاطره‌ی امام رحمه‌الله به عنوان بنیان‌گذار بسیج، از ملت ایران به عنوان اقیانوسی بزرگ یاد و تأکید کردند: این اقیانوس ممکن است در برخی شرایط آرام باشد، اما هنگامی که طوفانی شود، در عرصه‌ها‌ی مختلف کارهای بزرگ و شگفت‌آوری انجام خواهد داد.
 
در ابتدای این مراسم، سرلشگر رحیم صفوی -فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی- ضمن خیر مقدم، بر آمادگی بسیجیان سلحشور و سپاهیان پاسدار برای دفاع از آرمان‌های امام رحمه‌الله و انقلاب اسلامی تأکید کرد.
سرتیپ حجازی -فرمانده نیروی مقاومت بسیج- نیز در گزارش کوتاهی از فعالیت‌های این نیرو گفت: بسیجیان علاوه بر آمادگی دفاعی و حضور در کمک‌های امدادی در حوادث غیر مترقبه، در عرصه‌ی علم و دانش و جنبش نرم‌افزاری نیز حضوری پرافتخار داشته‌اند.
در این مراسم همچنین تعدادی از بسیجیان نمونه و خانواده‌های تعدادی از شهدای بسیج جوائزی را از دست مقام معظم رهبری دریافت کردند.
در ادامه‌ی این مراسم، یگان‌های نمونه نیروی مقاومت بسیج از مقابل فرمانده کل قوا رژه رفتند.
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین در جمع نخبگان بسیجی در سخنانی با اشاره به وجود یک نظم سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بین‌المللی مبتنی بر نظام سلطه در جهان امروز که در تلاش برای از‌بین‌بردن قدرت انتخاب انسان‌ها یا جهت‌دادن این قدرت انتخاب می‌باشد، تأکید کردند: کشوری که به صورت سازمان‌یافته و بر اساس مبانی دینی و اعتقادی در مقابل این نظم منحط جهانی ایستاده و بر حق انتخاب خود اصرار دارد، جمهوری اسلامی ایران است.
ایشان در تبیین خاستگاه نظم جهانی استکبار و مبانی آن افزودند: منشأ و ریشه‌ی این نظام منحرف بین‌المللی، مراکز عمده‌ی اقتصادی و سرمایه‌داری دنیا است که با استفاده از وسایل گسترده‌ی ارتباطاتی در تلاش برای گسترش مبانی فکری خود تحت عناوین فریبنده‌ای همچون آزادی انسان‌ها و حقوق بشر هستند.
مقام معظم رهبری با تأکید بر لزوم استحکام بیش‌از‌پیش مبانی فکری نظام اسلامی و تبیین و عرضه‌ی این مبانی در عرصه‌های مختلف علمی، هنری و تبلیغی به همراه توجه جدی به خود‌سازی اخلاقی، خاطرنشان کردند: تنها مجموعه‌ای که در همه‌ی این عرصه‌ها فعالیت دارد، بسیج می‌باشد و این مهم‌ترین امتیاز بسیج بر سایر مجموعه‌ها است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به نقش برجسته‌ی نیروهای مؤمن و بسیجی در کارهای بزرگ علمی افزودند: تمام نقش‌آفرینی‌های بسیج در زمینه‌های مختلف مبتنی بر عقبه‌ای می‌باشد که این عقبه، ریشه‌ی اعتقادی بسیج، حمایت‌های معنوی مردم و سخنان امام رحمه‌الله‌ درباره‌ی بسیج و در یک کلام تفکر انقلاب اسلامی است که توانایی سازماندهی ملت ایران را در مقابل نظام سلطه‌ی جهانی داشته است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی عدم انفعال و قدرت تهاجمی در عرصه‌های مختلف را از جمله ویژگی‌های بسیج و بسیجی برشمردند و افزودند: امروز جمهوری اسلامی ایران مدعی است و نظام سلطه‌ی جهانی باید پاسخگوی غارت ثروت‌های ملت‌ها، منحرف‌کردن نسل جوان کشورها، ظلم در حق زنان، استفاده‌ی غلط از علم و جنایت‌های بی‌شمار خود و نقض مکرر حقوق بشر باشد.
ایشان علم‌طلبی را از دیگر ویژگی‌های بسیجی بیان و خاطرنشان کردند: مهم‌ترین ابزار برای مقابله با نظام سلطه، استفاده از علم و پیشرفت در عرصه‌های مختلف علمی است و ایرانی با استعداد فوق‌العاده‌ی خود نشان داده که توانایی انجام هر کاری را دارد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با تأکید بر آرمانخواهی در برنامه‌ریزی‌ها و عمل‌گرایی در میدان کار و تلاش، استفاده از دیدگاه‌های مختلف در برنامه‌ریزی‌ها را توصیه کردند.
 
در ابتدای این نشست، هفت تن از منتخبان بسیجی در سخنانی به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود در موضوعات مختلف پرداختند.
آقایان سیدمحمدرضا علاءالدین -مدرس حوزه‌ی علمیه اصفهان و مؤلف ده‌ها جلد کتاب و مقاله‌ی علمی-، محمد بیگلری -دکتری نقاشی و استاد طراحی و مینیاتور با سابقه‌ی ۳۷ ماه حضور در جبهه-، حسین شاهسوارانی -دانشجوی کارشناسی ارشد ژنتیک و دانشجوی نمونه-، سیدامیر حسینی‌پناه -دانشجوی کارشناسی مهندسی برق و سازنده‌ی ربات مسیریاب-، سامر کریمی‌نژاد -دانش‌آموز بسیجی و رتبه‌ی اول کشوری مطالعه و تحقیق- و خانم‌ها زهره عنبرآبادی -دکتری تخصصی مدیریت بهداشت و درمان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک- و پرستو حسین‌آبادی -کارشناس ارشد تکنولوژی و رتبه‌ی اول نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم- در سخنان خود به این موضوعات اشاره داشتند:
ایجاد بستر مناسب برای ارتباط عملی میان دانشگاه و صنعت
استفاده‌ی بیش از پیش از ظرفیت گسترده‌ی بسیجیان؛ به‌ویژه بسیجیان نخبه
ضرورت تعیین راهبردها و برنامه‌های منسجم برای گسترش صحیح گفتمان دینی
بهره‌گیری از امکانات رسانه‌ای و تبلیغی برای ترویج گفتمان دینی
حضور جدی و مؤثر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مسائل مهم فرهنگی و پرهیز از کارهای مقطعی فرهنگی و تلاش برای مهندسی فرهنگی
لزوم اهتمام به نگرش علوی در مدیریت کشور و ایجاد تحول در زمینه‌های ضروری
مبارزه‌ی جدی با فقر، فساد و تبعیض
ایستادگی در استفاده‌ی صلح‌آمیز از دانش هسته‌ای و دفاع از افتخار علمی جوانان کشور در این عرصه
ضرورت افزایش ظرفیت انتقادپذیری مسئولان
توجه جدی‌تر به مسائل اشتغال و ازدواج جوانان
احیای صحیح سنت امر به معروف و نهی از منکر
تقویت بیش از پیش بسیج دانش‌آموزی
لزوم اجرایی‌شدن منشور مدون حقوق زنان مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی
و برنامه‌ریزی جهت ارتقای جایگاه مادر و خانواده
 
در ادامه‌ی مراسم، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع فرماندهان نیروی مقاومت بسیج حضور یافتند و با تأکید بر این‌که بسیج به معنی همه‌ی ملت ایران است، خاطرنشان کردند: مهم‌ترین وظیفه‌ی نیروی مقاومت بسیج ایجاد بستر لازم برای این حضور همگانی می‌باشد. ایشان با اشاره به ضرورت جدی‌گرفتن سرمایه‌ی عظیم بسیج، بسیج سازندگی را بسیار مهم برشمردند و تصریح کردند: نیروی مقاومت بسیج باید با همکاری وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری از این ظرفیت در جهت سازندگی و آبادانی کشور و همچنین پرکردن اوقات فراغت جوانان استفاده نماید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به جوان‌بودن جمعیت کشور، مسأله‌ی‌ اوقات فراغت را بااهمیت دانستند و افزودند: باید با برنامه‌ریزی صحیح و هماهنگی با تمام دستگاه‌های ذی‌ربط، انرژی متراکم جوان در مسیر صحیح به‌کار گرفته شود.
ایشان نیروی مقاومت بسیج را به استفاده از روش‌های نوین و جذاب در تعمیق باورهای دینی نسل جوان توصیه کردند.
 
پیش از سخنان فرمانده کل قوا، سرتیپ حجازی -فرمانده نیروی مقاومت بسیج- گزارشی از رویکرد، راهبرد و عملکرد بسیج در برنامه‌ی چهارم توسعه ارائه کرد. وی مکتبی‌بودن، مردمی‌بودن و خدمت‌رسانی به مردم را از جمله اصول حاکم بر بسیج برشمرد و گفت: ایجاد تحول در نظام طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی، توسعه‌ی سازمان و مدیریت، تقویت معنویت و بصیرت دینی، کارآفرینی و ایجاد عرصه‌های نوین فعالیت و توسعه‌ی امنیت پایدار مردمی از مهم‌ترین رویکردهای بسیج در برنامه‌ی چهارم توسعه می‌باشد.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی