news/content
نسخه قابل چاپ
1384/05/12

تنفیذ حکم ریاست جمهوری ششمین رئیس جمهوری اسلامی ایران

مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری ششمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز با شکوه و معنویت فراوان برگزار شد و رهبر معظم انقلاب، ضمن تجلیل از حضور حماسی مردم در انتخابات نهم، با تنفیذ رأی ملت، آقای احمدی‌نژاد را به ریاست‌جمهوری منصوب کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حکم تنفیذ ریاست‌جمهوری آقای محمود احمدی‌نژاد، که آقای خاتمی آن را قرائت کرد، حضور حداکثری مردم در عرصه‌ی انتخابات و نزدیک به شصت میلیون رأی در دو مرحله از انتخابات را جهاد بزرگ ملت ایران با مستکبران مداخله‌جو و سیلی ملت ایران بر گونه‌ی دشمنان مردم‌سالاری اسلامی و تجلی عزم و نشاط و سرزندگی ملت ایران دانستند و تصریح کردند: انتخابات نهم جلوه‌ای از اعتصام ملت ایران به حبل‌الله بود.
در ادامه‌ی این مراسم، رهبر معظم انقلاب در سخنانی، تنفیذ رأی ملت به رئیس‌جمهور منتخب را روزی مبارک و تجلی رحمت الهی خواندند و با تشکر صمیمانه از مردم به دلیل هوشیاری، درک بموقع نیاز کشور و نظام و حضور قدرت‌مندانه در انتخابات افزودند: نعمت بزرگ حضور مردم، هدیه‌ی انقلاب و تجلی مردمسالاری حقیقی و متکی به ایمان است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به برگزاری پرشور، سالم و افتخارآمیز انتخابات نهم، تلاش دشمنان را برای ناامیدکردن مردم و بی‌رونق ساختن انتخابات یادآور شدند و افزودند: ملت مؤمن، شجاع، هوشمند و مستقل ایران با حضور تحسین‌برانگیز در پای صندوق‌های رأی، همه‌ی تلاش‌های دشمنان از جمله حرکت گستاخانه و ابلهانه‌ی رئیس‌جمهور امریکا در دعوت مردم ایران به شرکت نکردن در انتخابات را نقش بر آب کرد، به گونه‌ای که انسان در مقابل این همه هوشیاری، حقاً «و انصافاً» احساس تواضع و خضوع می‌کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سخنان یکی از مسئولان آمریکایی را درباره‌ی مخالفت دولت آمریکا با دموکراسی حقیقی در ایران، نشانه‌ی خوی پلید استکباری شیطان بزرگ ارزیابی کردند و افزودند: ملت ایران نیز دموکراسی امریکایی را که متکی بر پول سرمایه‌داران صهیونیست است، قبول ندارد و همان‌گونه که در انتخابات نهم نشان داد، بر اساس احساس مسئولیت و تکلیف دینی و ملی وارد عرصه‌ی انتخابات می‌شود و این معنای حقیقی مردم‌سالاری است و رئیس‌جمهوری که با چنین آرائی انتخاب می‌شود، وامدار هیچ‌کس جز خدا و مردم نیست.
رهبر معظم انقلاب در ادامه‌ی سخنانشان، عدالت را اساسی‌ترین اصل اسلام و هدف بزرگ انقلاب و نظام برشمردند و با اشاره به توجه و تأکید آقای احمدی‌نژاد بر مقوله‌ی عدالت افزودند: وظیفه‌ی اساسی دولت عدالت‌مدار، توجه ویژه به قشرهای محروم است و اهداف والایی که مطرح شده است، باید با تلاش و کار مستمر، به‌کارگیری همه‌ی نیروهای بانشاط و مستعد کشور و استفاده از همه‌ی امکانات برای خدمت به مردم، دنبال شود.
ایشان با اشاره به مخالفت‌های زورگویان و مفسدان با عدالت افزودند: عده‌ای سعی می‌کنند عدالت را به عنوان تندروی، متهم و محکوم کنند، اما عدالت تندروی نیست، بلکه حق‌گرایی، توجه به حقوق آحاد مردم، جلوگیری از ویژه‌خواری و مقابله با تجاوز به حقوق مظلومان است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر لزوم استفاده از علمی‌ترین، بهترین و مدبرانه‌ترین روش‌ها برای تحقق عدالت، خاطرنشان کردند: تحقق عدالت مغایر استفاده از شیوه‌های علمی نیست، بلکه باید با استفاده از همه‌ی شیوه‌های پیشرفته و نوین علمی و با تکیه بر فهم و درک و نیاز ایرانی به تلاش برای تحقق آرمان‌های انقلاب ادامه داد.
ایشان با توصیه به آقای احمدی‌نژاد برای پرهیز از شتاب‌زدگی خاطرنشان کردند: مردم عزیز نیز در مطرح کردن و پیگیری خواسته‌های خود از شتاب‌زدگی خودداری کنند و دولت جدید و خدمت‌گزار با برنامه‌ریزی صحیح و با همان کیفیتی که در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله مقرر شده است، اهداف مهمی همچون عدالت، رفاه عمومی و توسعه‌ی همه‌جانبه را پیگیری کند.
رهبر معظم انقلاب در همین زمینه خاطرنشان کردند: تحقق برخی اهداف به سال‌ها کار و تلاش نیاز دارد و ملت ایران، ضمن درک این واقعیت از مسئولان کار و تلاش بی‌وقفه و جدی را می‌طلبد.
ایشان در زمینه‌ی سیاست خارجی نیز صلح‌طلبی همیشگی ملت ایران را یادآور شدند و افزودند: ملت ما همچون گذشته با هیچ کشور و ملتی سر ستیزه ندارد، اما قدرتمندان جهانی به‌خصوص شیطان بزرگ بدانند این ملت همچنان از حقوق خود، مقتدرانه دفاع می‌کند و به هیچ قدرتی باج نخواهد داد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای وظیفه‌ی مسئولان کشور را در دفاع از حقوق مختلف ملت و حفظ و ارتقای جایگاه منطقه‌ای و جهانی نظام اسلامی یادآور شدند و افزودند: جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته، طرفدار روابط برادرانه و صمیمانه با همسایگان و همه‌ی کشورهای برادر و دوست در همه‌ی مناطق جهان است.
ایشان در بخش دیگری از سخنانشان، آقای احمدی‌نژاد -رئیس‌جمهور- را به توکل دائم بر پروردگار، اخلاص در عمل، حفظ روحیه‌ی خدمتگزاری و تواضع در مقابل مردم و توجه به انتقادات و اصلاح امور توصیه کردند و افزودند: قدرت فقط هنگامی ارزشمند است که برای احقاق حق و تحقق عدالت باشد و اگر این‌گونه تلاش‌ها با نیت صادقانه همراه شود، رحمت بی‌دریغ پروردگار نیز شامل حال انسان خواهد شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با تشکر صمیمانه از آقای خاتمی و همکاران ایشان به علت ۸ سال تلاش و خدمت به مردم افزودند: در پرتو تلاش‌های دولت آقای خاتمی و دولت‌های قبلی، کشور آمادگی و ظرفیت‌های فراوانی یافته است و کار و تلاش صادقانه، مقابله با فقر و فساد و تبعیض و بی‌عدالتی و خدمت بی‌وقفه به مردم می‌تواند ضمن افزایش این ظرفیت‌ها، مشکلات موجود را رفع و شتاب حرکت کشور را در توسعه‌ی همه‌جانبه بیشتر کند.
 
در این مراسم، آقای احمدی‌نژاد -رئیس‌جمهوری اسلامی ایران- در سخنانی، ضمن تشکر از حضور گسترده‌ی مردم در دو مرحله‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری که باطل‌کننده‌ی تمام تبلیغات سوء دشمنان انقلاب بود، به چهار اصل بنیادین دولت آینده اشاره کرد و گفت: عدالت‌گستری، مهرورزی با بندگان خدا، خدمتگزاری به آحاد ملت و تعالی و پیشرفت مادی و معنوی کشور سرلوحه‌ی کار دولت اسلامی برآمده از رأی مردم قرار دارد.
رئیس‌جمهور با تأکید بر این‌که رفع فقر و گسترش عدالت در همه‌ی مناطق و مبارزه با فساد و تبعیض در سازمان اداری کشور از اولویت‌های اساسی دولت است، در خصوص رویکرد دولت آینده در عرصه‌ی بین‌المللی خاطرنشان کرد: در عرصه‌ی بین‌المللی نیز عدالت، محور روابط و همکاری با کشورها خواهد بود و هرگونه تبعیض در روابط بین‌الملل غیر قابل پذیرش است.
آقای احمدی‌نژاد حاکم‌شدن روحیه‌ی مهرورزی را موجب برچیده شدن اختلافات و کینه‌ورزی‌ها و تقویت وحدت و اقتدار ملی دانست و تأکید کرد: دولت آینده تمام تلاش خود را به ‌کار خواهد گرفت تا خدمتگزاری بی‌منت به یک فرهنگ عمومی در سطح مدیران و خدمتگزاران تبدیل شود.
آقای احمدی‌نژاد حفاظت از استقلال و منافع ملی و فرهنگ و آیین اسلام، تأمین حقوق شهروندی در داخل و خارج، ایجاد زمینه‌ی رشد برای همه‌ی آحاد مردم، رفع مشکلات جوانان و قشرهای محروم، دفاع از عزت ملت ایران در عرصه‌ی بین‌الملل، تلاش برای وحدت کشورهای اسلامی و حرکت در جهت عدالت‌خواهی، صلح‌طلبی و تهدید‌زدایی را از وظایف اصلی خود برشمرد و افزود: در این مسیر به پشتیبانی و همکاری علما، استادان، دانشگاهیان، نخبگان، معلمان و همه‌ی قشرهای مردم نیازمندیم.
رئیس‌جمهور همچنین با قدردانی از رهنمودهای مقام معظم رهبری، از زحمات و تلاش‌های رؤسای جمهور و دولت‌های گذشته به‌ویژه آقای خاتمی و همکاران ایشان سپاس‌گزاری کرد.
 
در این مراسم، آقای موسوی لاری -وزیر کشور- در گزارشی از ساماندهی مقدمات، ثبت نام کاندیداها و روند برگزاری مراحل اول و دوم نهمین دوره‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: در مرحله‌ی اول انتخابات، بیست‌و‌نه میلیون و چهارصد و هشتادوپنج هزار و هفتصد نفر و در مرحله‌ی دوم انتخابات بیست‌و‌هفت میلیون و نهصدوپنجاه‌ونه هزار و دویست‌و‌پنجاه‌و‌سه نفر واجدان شرایط در پای صندوق‌های رأی حاضر شدند و آقای محمود احمدی‌نژاد با کسب بیش از هفده میلیون رأی به عنوان ششمین رئیس‌جمهور برگزیده شد.
در این مراسم، رؤسای قوای مقننه و قضائیه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعضای هیأت دولت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان، مسئولان قوه‌ی قضاییه، فرماندهان عالی‌رتبه‌ی نظامی و انتظامی، جمعی از مدیران، شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، جمعی از خانواده‌های معظم شهدا، شماری از نخبگان و فرهیختگان کشور و سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی در تهران حضور داشتند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی