news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتفيلمفيلمصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1384/03/03

دیدار جمعی از خانواده‌‌های شهدا و ایثارگران با رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از خانواده‌های سرافراز شهیدان، جانبازان و آزادگان، سالروز آزادسازی خرمشهر را نماد ایثار و مقاومت و پیروزی ملی ایران برشمردند و افزودند: درس بزرگ و همیشگی حماسه‌ی سوم خرداد این است که ایمان، عمل صالح، همبستگی و کار و تلاش، پیروزی را در هر میدانی نصیب ملت ایران خواهد ساخت که انتخابات ریاست‌جمهوری نیز از جمله‌ی این میدان‌هاست.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای انتخابات ۲۷ خرداد را میدان همبستگی و عرصه‌ی گزینش ملی خواندند و با اشاره به محروم بودن ملت از حضور واقعی در انتخابات تا پیش از پیروزی انقلاب افزودند: فرصت گزینش ملی و شرکت در اداره‌ی کشور را اسلام و انقلاب و جمهوری اسلامی به ما داده است و همه باید شکرگزار این فرصت عظیم باشیم که شکر حقیقی این نعمت الهی نیز حضور در عرصه‌ی انتخابات است.
ایشان با انتقاد از بعضی عناصر که نسبت به جمهوری اسلامی ناشکری می‌کنند، افزودند: در هیچ مقطعی از رژیم پهلوی، آزادی موجود در جمهوری اسلامی یک روز هم وجود نداشت و حتی در دوران مصدق که به قول برخی، دموکراسی تحقق‌یافته بود، مجلس یک سال تعطیل بود و این شخص همه‌ی اختیارات قانون‌گذاری و اجرا را در خودش متمرکز کرده بود، اما امروز برخی که نمک جمهوری اسلامی را نیز خورده‌اند، بدون توجه به این واقعیات ناسپاسی می‌کنند و نمکدان می‌شکنند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی تلاش آمریکا برای تکرار استبداد و وابستگی دوران پهلوی در ایران را خاطرنشان کردند و افزودند: دشمنان ملت در تلاشند همان دیکتاتوری سیاه را به شکل‌های مدرن در ایران حاکم کنند، اما ملت با استفاده از آزادی و اختیارات ناشی از انقلاب اسلامی، حضور خود را در صحنه حفظ می‌کند و دشمنان را مثل همیشه ناکام می‌گذارد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر ایجاد فضایی برادرانه و محبت‌آمیز در عرصه‌ی رقابت‌های انتخاباتی، همه‌ی نامزدها و طرفداران آن‌ها را به پرهیز کامل از ایجاد فضای متشنج و همراه با اختلاف و دشمنی فراخواندند و خاطرنشان کردند: البته این‌گونه افراد تعدادشان در کل کشور به چند هزار نفر هم نمی‌رسد، اما در روزنامه‌ها و دستگاه‌های ارتباط جمعی جوّی متشنج می‌سازند که باید از این کار خودداری شود.
رهبر انقلاب اسلامی در همین زمینه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری را به بیان مواضع، برنامه‌ها و اقدامات خود توصیه کردند و افزودند: نامزدها بدون تعرض به یکدیگر، برنامه‌ها و حرف‌های خود را با مردم در میان بگذارند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توانایی تأمین نیازهای مردم و جامعه را معیار اصلی شناخت نامزد اصلح دانستند و افزودند: در شناخت اصلح نباید دچار وسواس شد، بلکه باید با نیت خیر به هر کسی که پس از تحقیق و مشورت برای انسان مشخص می‌شود، رأی داد تا به یاری پروردگار، ملت از این آزمایش بزرگ هم سرافراز بیرون آید.
ایشان با اشاره به کارهای خوبی که در دولت‌های قبلی و فعلی انجام شده، افزودند: مدیر کارآمدی که با رأی ملت انتخاب می‌شود، باید با کار و تلاش و نشاط، نتایج کارهای انجام‌شده در کشور را در زندگی مردم جاری و ملموس کند، فقر را از سراسر کشور برطرف سازد، عدالت را برقرار کند و با طرد افراد مفسد از دستگاه‌های تصمیم‌گیر، با فساد و تبعیض، حقیقتاً مبارزه نماید.
رهبر معظم انقلاب در بخش دیگری از سخنانشان با تجلیل از شهیدان، جانبازان و آزادگان والامقام ۸ سال دفاع مقدس و خانواده‌های صبور و پراستقامتشان، آنان را نخبگان معنوی کشور خواندند و افزودند: حماسه‌های ۸ سال پایداری و پیروزی، هیچ‌گاه از یاد ملت نمی‌رود و مردم ایران از گذشته پر‌افتخار خود و به‌ویژه از پیشرفت‌های مادی و معنوی ۲۶ سال اخیر نردبانی برای حرکت به سمت آینده‌ی روشن و پر‌امید خود می‌سازد.
ایشان مقابله‌ی پیروزمند ملت ایران را در برابر جهان جابر استکبار، درسی برای همه‌ی ملت‌ها و همه‌ی نسل‌های آینده‌ی ایران دانستند و خاطرنشان کردند: با وجود شیرینی‌های بزرگ به‌دست‌آمده، ما هنوز در اوایل راه هستیم و برای رسیدن به جامعه‌ای اسلامی به تلاش بی‌وقفه‌ی خود ادامه می‌دهیم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برخورداری از عدالت، آزادی فکر و اندیشه، اخلاق حسنه و شرف و افتخار و امید را از ویژگی‌های جامعه‌ی اسلامی خواندند و افزودند: در جامعه‌ی اسلامی زمینه‌ی شکوفایی استعدادها وجود دارد، از فقر و فساد و تبعیض خبری نیست و همه‌ی بنیان‌های اجتماعی بر پایه‌ی علم، نوسازی می‌شود و ملت ایران با همه‌ی وجود به دنبال تحقق چنین آرمانی است.
رهبر معظم انقلاب میدان مبارزه را میدان پیروزی و شکست و عبرت‌آموزی برشمردند و افزودند: فتوحات عظیم ۸ سال دفاع مقدس ثابت کرده است که ایمان، ایثار، همبستگی، مجاهدت، نقاط قوّت و پیروزی‌بخش ملت ایران در همه‌ی عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و نظامی است و دشمن با درک این واقعیت در صدد تضعیف نقاط قوّت ملت ایران است و هر کس در هر زمانی -چه حال و چه آینده- از رها کردن ایمان و وحدت و مقاومت سخن بگوید، دانسته یا ندانسته در خط دشمن حرکت کرده است.
 
در ابتدای این دیدار، آقای طاهرزاده -پدر جانباز شهید طاهرزاده که پس از ۱۸ سال صبر و جانبازی، اخیراً به شهادت رسید-؛ آقای عسگری -پدر دو شهید و دو جانباز-؛ آقای علی میراکبری -پدر ۳ شهید-؛ آقای جهان‌آرا -پدر سه شهید، از جمله محمد جهان‌آرا فرمانده سپاه پاسداران خرمشهر- و آقای خرم‌دل -پدر ۳ شهید- درباره‌ی پیوند عمیق ملت با شهیدان و پایداری ملت ایران در برابر توطئه‌های دشمنان سخنان کوتاهی بیان کردند.
آقای دهقان -رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران- در ابتدای این دیدار، با اشاره به سالروز آزادی خرمشهر و روز ملی مقاومت، ایثار و پیروزی گفت: سوم خرداد به عنوان نماد پایداری، وحدت و پیروزی ملت ایران، تاریخ آینده‌ی ایران را نیز لبریز روح حماسه، غرور ملی و طراوت معنوی خواهد کرد.
در این دیدار بیش از هزار نفر از خانواده‌هایی که سه شهید یا بیشتر، دو شهید و یک جانباز، دو شهید و یک آزاده، یک شهید و یک آزاده و یک جانباز، یا دو فرزند پسر خود را تقدیم اسلام و انقلاب و ایران کرده‌اند، همراه تعدادی از فرزندان نخبه‌ی شهیدان و ایثارگران، شماری از جانبازان ۷۰درصد به بالا، تعدادی از آزادگانی که بیشترین سالیان اسارت را داشته‌اند و شماری از زندانیان سیاسی پیش از انقلاب حضور داشتند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی