news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتعکسعکسصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1383/10/17

دیدار رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز علمی تحقیقاتی با رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب  صبح امروز در دیدار رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز علمی-تحقیقاتی، ایمان عمیق به جایگاه علم و دانشگاه را زمینه‌ساز پیشرفت و توسعه‌ی حقیقی خواندند و تأکید کردند: باید علم را در کشور احیا کنیم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اهتمام به علم را باعث عزت و اعتماد به نفس فردی و ملی برشمردند و با اشاره به آثار منفی تسلط جریان‌های استعماری و قدرت‌های غربی در تاریخ دو قرن اخیر ایران، افزودند: بی‌اعتنایی و غفلت از علم و ناامیدی از پیشرفت علمی، از نتایج حضور و تأثیرگذاری قدرت‌های غربی در تاریخ معاصر ایران بوده است، اما امروز باید در همه‌ی رشته‌های علمی، عزت و اعتماد به نفس، احساس توانایی تولید علم و باور به فتوحات علمی را در ملت خوش‌استعداد ایران ایجاد کنیم که دانشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین ارکان تحقق این اهداف به شمار می‌روند.
ایشان اهمیت‌دادن به علم و تکریم دانشگاه و استاد را نیازمند برنامه‌ریزی، اهتمام و اقدام خواندند و با ابراز خرسندی از پیشرفت‌های علمی به وجود آمده، خاطرنشان کردند این توفیقات قابل تحسین در قیاس با اهداف علمی کشور، تنها در حد یک خیزش است که این خیزش باید مقدمه‌ی حرکتی جدی و گسترده قرار گیرد.
رهبر معظم انقلاب  تعداد فراوان استادان مبرّز و توانا در دانشگاه‌ها را از جلوه‌های استعداد ویژه‌ی مردم ایران برشمردند و افزودند: به‌موازات استفاده‌ی کامل از این استادان، باید به استادان جوان هم میدان داد و استعدادهای بیرون از دانشگاه را نیز جذب کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با ابراز خرسندی از استقبال جامعه‌ی علمی کشور از مقوله‌ی جنبش نرم‌افزاری و تولید علم، افزودند: عده‌ای با یأس‌پراکنی در محیط‌های علمی، توانایی عظیم این ملت را زیر سؤال می‌برند، اما تاریخ و تمدن این سرزمین و پیشرفت‌های ۲۵ سال اخیر  ثابت می‌کند که ملت بزرگ ایران قادر است در تولید و نوآوری علمی نیز به مرزهای تازه‌ای دست یابد.
رهبر معظم انقلاب عشق به اسلام و انقلاب، برخورداری کامل از غرور ملی و غیرت دینی، داشتن روحیه‌ی خدمت و تلاش، دفاع از خلاقیت و نوآوری، آگاهی از مسائل و واقعیت‌های عرصه‌ی جهانی و پرهیز از سیاست‌زدگی را از جمله ویژگی‌های ضروری یک استاد دانشگاه برشمردند و خاطرنشان کردند: باید با تأمین نیازهای معیشتی استادان دانشگاه‌ها، فرصت کافی را برای آموزش صحیح و تقویت علمی دانشجویان در اختیار استادان قرار داد.
ایشان بُعد فرهنگی دانشگاه‌ها را بسیار مهم دانستند و با اشاره به نقش بی‌بدیل فرهنگ در سرافرازی، شجاعت و استقلال یک ملت یا سرافکندگی و ذلت آن افزودند: فرهنگ  گیاه خودرو نیست و نیازمند هدایت و پرورش است و در زمینه‌ی مسائل فرهنگیِ دانشگاه‌ها، علاوه بر فعالیت‌های خوبی که نهاد نمایندگی ولی فقیه انجام می‌دهد، رؤسای دانشگاه‌ها و مسئولان وزارت علوم نیز باید مسئولیت‌های سنگین خود را انجام دهند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی  با حمایت از فعالیت‌های سیاسی در دانشگاه‌ها خاطرنشان کردند: دانشجو به مقتضای طبیعت جوانی به این مسأله‌ تمایل دارد و باید گرایش‌های حقیقی موجود در جوانان دانشجو را که مهم‌ترین آن‌ها عدالت‌خواهی است، تقویت کرد.
ایشان حمایت از ملت مظلوم فلسطین و مقابله با زورگویی آمریکا را از جلوه‌های عدالت‌طلبی دانشجویان دانستند و افزودند: حضور پرطراوت و بسیار گسترده‌ی دانشجویان در مراسم دینی و انقلابی، نشان‌دهنده‌ی طبیعت باصفا و نورانی جوانان عزیز ماست.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به استحکام کارشناسانه‌ی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله‌ی ایران، به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی توصیه کردند: برای ارزیابی روند تحقق اهداف این سند بسیار مهم، پروژه‌های تحقیقاتی تعریف و اجرا کنند.
 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در این دیدار، با اشاره به توجه ویژه به توسعه‌ی علمی در برنامه‌ی چهارم و سند چشم‌انداز بیست‌ساله‌ی کشور،  هفت‌برابر شدن جمعیت دانشجویی کشور در سال‌های پس از انقلاب، توجه به نیاز بازار در توسعه‌ی دوره‌های آموزشی، تنوع‌بخشیدن به سیستم‌های آموزشی، بازنگری در محتوای آموزشی و توجه به توسعه‌ی تحصیلات تکمیلیِ پژوهش‌محور را از جمله شاخص‌های حرکت آموزش عالی برشمرد و گفت: رشد سالانه ۴۰ درصدی مقالات علمی در مجلات معتبر خارجی، تأسیس قطب‌های علمی و ایجاد ده پارک فناوری، از نشانه‌های پیشرفت علمی کشور در سال‌های اخیر است.
آقای توفیقی افزود: در حوزه‌های جدید علم  اکنون ده‌ها محصول در حوزه‌ی بیوتکنولوژی تولید می‌کنیم. در حوزه‌ی تکنولوژیِ اطلاعات  قدم‌های اساسی برداشته‌ایم و در حوزه‌ی نانوتکنولوژی نیز که در دنیا عمر چندانی ندارد، جزو چند کشور برتر هستیم.
آقای توفیقی پیگیری تشکیل بنیاد نخبگان و افزایش اعتبارات بخش پژوهش از ۰.۸ درصد به ۳ درصد از تولید ناخالص ملی در برنامه‌ی چهارم توسعه را از دیگر برنامه‌های وزارت علوم برشمرد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  وظیفه‌ی اصلی دانشگاه‌ها را توسعه‌ی علمی در فضایی آرام برشمرد و گفت: بیش از ۴ هزار تشکل سیاسی، علمی و فرهنگی در دانشگاه‌ها فعالند.
آقای توفیقی اعلام کرد: توجه کامل به هویت و اقتدار سیاسی نظام در سطح ملی و بین‌المللی، اهتمام و احترام کامل به هویت دینی نظام و ارزش‌های اسلامی، حفظ و تحکیم هویت و غرور ملی، پایبندی به اصل وفاق و همدلی و پرهیز از تفرقه، و حفظ اقتدار علمی دانشگاه‌ها، پنج شرط ضروری فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی در دانشگاه‌ها است و گروه‌ها و تشکل‌های دانشجویی با رعایت اخلاق و منطق و پرهیز از خشونت به تلاش برای تحقق اهداف خود ادامه می‌دهند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی