news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتعکسعکسصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1383/09/30

دیدار کارگزاران حج با رهبر معظم انقلاب اسلامی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی  امروز در دیدار کارگزاران حج امسال، حج را یک فرصت استثنایی از نظر زمانی و مکانی برای بازگشت انسان به حقیقت خویش و همچنین ایجاد وحدت بین ملت‌های اسلامی دانستند و با اشاره به تلاش جدی استکبار و در رأس آن آمریکا برای ایجاد اختلاف در دنیای اسلام، تصریح کردند: در مقطع حساس کنونی، امت اسلامی باید بسیار هوشیارانه عمل نماید و با حفظ وحدت و یکپارچگی  توطئه‌ها و طرح‌های استکبار را خنثی نماید.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به اوضاع عراق  به‌ویژه حوادث تلخ و خونین روز گذشته در شهرهای مقدس کربلا و نجف تصریح کردند: بدون شک پشت این حوادث دستگاه‌های جاسوسی اسرائیل و آمریکا قرار دارند و این توطئه‌ای برای مشغول کردن مردم عراق و از دست دادن فرصت انتخابات است.
ایشان با تأکید بر این‌که آمریکا و انگلیس علی‌رغم شعارها و اظهارات ظاهری، خواستار انتخابات واقعی در عراق نیستند، افزودند: آن‌ها تلاش دارند تا با برگزاری یک انتخابات صوری، عوامل خود را بر سر کار بیاورند، لذا مردم عراق باید با هوشیاری کامل عمل نمایند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  با اشاره به این‌که حوادثی همچون انفجارهای روز گذشته در نجف و کربلا باید مسلمانان را متوجه توطئه‌های بزرگ‌تری کند، اختلاف میان شیعه و سنی را خواست اصلی آمریکا برشمردند و تأکید کردند: اظهارات برخی دست‌پروردگان استعمار در عراق طی روزهای اخیر نیز در جهت ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی می‌باشد، اما هوشیاری مسلمانان و مردم عراق آنان را ناکام خواهد گذاشت.
رهبر معظم انقلاب اسلامی  همچنین با هشدار در خصوص احتمال تلاش برای اجرای توطئه‌ی اختلاف در ایام حج، این ایام را بهترین فرصت برای روشنگری مسلمانان کشورهای مختلف و اعلام برائت آنان از استکبار و آمریکا خواندند و خاطرنشان کردند: امریکا با طرح‌های مختلف -از جمله طرح خاورمیانه‌ی بزرگ- تلاش دارد منافع و ثروت‌های مادی و انسانی این منطقه را در اختیار خود بگیرد و به یک سلطه و قدرت مطلق تبدیل شود.
ایشان امت اسلامی را بر خلاف القائات و تبلیغات دشمنان، یک پیکره‌ی زنده و توانمند توصیف و تأکید کردند: اقدامات و توطئه‌های مختلف استکبار باید انگیزه‌ی حرکت و تحرک بیشتر مسلمانان شود و امت اسلامی نشان داده که هرگاه اراده کند، هیچ قدرتی توانایی مقابله با آن را ندارد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای زائران بیت‌الله‌الحرام را به بهره‌گیری کامل معنوی از فرصت مغتنم حج جهت توجه به خدا و در سایه‌ی آن توجه به حقیقت خویش توصیه و خاطرنشان کردند: در حج علاوه بر انجام مناسک، باید ادب حج نیز که عبارت از خضوع، ذکر، تضرّع، مدارا، محبت و برادری است، رعایت شود تا توشه‌ی معنوی کاملی از این سفر برای دوران زندگی به دست آید.
رهبر معظم انقلاب همچنین با قدردانی از قرارگرفتن قرآن به عنوان محور تبلیغات حج امسال افزودند: باید در همه‌ی احوال  به‌ویژه در این فرصت زمانی، از قرآن بهره گرفت، زیرا قرآن کلید موفقیت مسلمانان است و باید محور حرکت و تلاش آنان قرار گیرد.
ایشان زائران را به پرهیز از مشغول‌شدن به زرق و برق‌های دنیوی و صرف کردن وقت خود در بازارها و از دست ندادن فرصت حضور در نمازهای جماعت مسجدالحرام و مسجدالنبی توصیه کردند.
 
در ابتدای این دیدار، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ری‌شهری -نماینده‌ی ولی فقیه و سرپرست زائران ایرانی- در سخنانی به محورقرارگرفتن قرآن در فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی حج امسال اشاره کرد و گفت: هدف از این اقدام در سفر معنوی حج، توجه دادن بیش از پیش زائران و مسلمانان کشورهای مختلف به باطن قرآن و حج است.
وی با اشاره به استقبال چشمگیر مسلمانان از بحث مهدویت به عنوان محور فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی حج سال گذشته افزود: تمام تلاش بعثه و کارگزاران حج، آشنا کردن امت اسلامی با باطن واقعی حج می‌باشد.
همچنین آقای زرهانی -رئیس سازمان حج و زیارت- در گزارشی از اقدامات اجرایی حج گفت: امسال ۹۶ هزار زائر به خانه‌ی خدا مشرف خواهند شد، ضمن آن‌که ۵۰۰ هزار نفر در سال جاری به عمره مشرف شده‌اند.
وی با اشاره به اقدامات انجام‌گرفته برای کاهش فاصله‌ی زمانی ثبت نام حج تمتع تا اعزام زائران افزود: امسال همچنین با توجه به بهره‌مندی از سپرده‌های متقاضیان حج با رعایت اصل مضاربه، هزینه‌ی حج تمتع، ۱۵ تا ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی