news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتعکسعکسصوتصوتعکس پوستریعکس پوستری
نسخه قابل چاپ
1382/09/26

دیدار جوانان و دانشجویان قزوین با رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در جمع پر شور هزاران نفر از دانشجویان، اساتید و جوانان قزوین با تبیین تفاوت های دموکراسی غربی و مردم سالاری دینی تاکید کردند مشروعیت نظام اسلامی بر پایه تقوا و عدالت متکی است. اما اگر رای مردم نباشد نظام مقبولیت و کارآیی ندارد به همین دلیل رای مردم و انتخابات در نظام مردم سالاری دینی بسیار مهم است.
رهبر معظم انقلاب در تبیین تفاوتهای دموکراسی غربی متکی به لیبرالیسم با مردم سالاری دینی افزودند:دمکراسی غربی با تکیه بر لیبرالیسم، پایه مشروعیت حکومت ها را رای اکثریت می داند البته همین ایده رای اکثریت نیز تنها در تئوری است زیرا در عمل بسیاری از حکومت ها غربی از این اکثریت برخوردار نیستند و هرجا حکومت مردمی مخالف خود ببیند با کودتا یا از هر راه دیگر برای سرنگونی آن تلاش می کنند همچنانکه در شیلی، کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ و بسیاری از کشورهای دیگر همین کار را کردند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در تشریح پایه های مشروعیت در اسلام، به آیات قرآنی و احادیث معصومین استناد کردند و افزودند: در اسلام تقوا و عدالت پایه اصلی مشروعیت است اما این مشروعیت بدون رای مردم، مقبولیت و کارآیی ندارد لذا در اسلام رای مردم اهمیت ویژه ای دارد.
ایشان افزودند: درمنطق بسیار مستحکم و عمیق مردم سالاری دینی هیچ ولایت و حاکمیتی مطلوب نیست مگر پروردگار تفویض کرده باشد و خداوند نیز این حاکمیت را در رده های مختلف حاکمیت اسلامی تنها به کسانی تفویض می کند که عدالت و تقوا داشته باشند و مردم هم آنان را بخواهند.
حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین اهمیت مجلس، به اهمیت قانون اشاره کردند و افزودند: قانون
یعنی سرنوشت کشور بنابراین نمایندگان مجلس با تصویب قوانین، ۴ سال سرنوشت کشور و مردم را تعیین می کنند و اهمیت فراوان مجلس شورای اسلامی از همین نکته قابل درک است. ایشان انتخاب را از مهم ترین مظاهر مردم سالاری دینی خواندند و افزودند: نظام پارلمانی شکل خوبی از مردم سالاری است.
چرا که مجلس برخاسته از آرای مردم است و هرچه تصویب می کند باید عمل شود و اگر کسی قصوری در این مصوبه ها می بیند و یا احساس می کند در برهه ای از زمان بر اساس مصالح کشور عمل نمی شود باید بخود مراجعه کند چرا که نمایندگان، با رای مردم به مجلس رفته اند. ایشان افزودند:تاکید بر لزوم شرکت گسترده مردم در انتخابات مجلس بخاطر تبلیغات رادیو های بیگانه هم نیست چرا که مردم بیایند یا نیایند آنها حرفهای خود را تکرار می کنند همانطور که حضور پرشور مردم در انتخابات دوم خرداد ۷۶، را رای منفی خواندند و با صد و هشتاد درجه اختلاف، حضور کمرنگ مردم در انتخابات شوراها در شهرهای بزرگ را هم رای منفی به نظام خواندند. رهبر معظم انقلاب اسلامی افزودند: تاکید بر حضور مردم در انتخابات مجلس به این علت است که مجلس می خواهد ۴ سال سرنوشت کشور و ملت را با قوانین خود تعیین کند بنابراین حضور در انتخابات و در روند تعییین نمایندگان مجلس وظیفه ای شرعی، عقلانی و وجدانی است هیچکس نباید خود را از میدان کنار بکشد.
ایشان خدمت بیشتر مسؤ‌ولان را عامل تشویق مردم به حضور در انتخابات خواندند و خاطر نشان کردند عملکرد مسؤولان می تواند در ترغیب مردم به حضور در انتخابات اول اسفند نقش مهمی ایفا کند.
حضرت آیت الله خامنه ای، صلاحیتهای متفاوت نمایندگان در نظامهای دمکراسی غربی و جمهوری اسلامی ایران را مورد توجه قراردادند و افزودند: در نظام های غربی، نیز صلاحیتهای خاصی مورد نظر است که عمده آن وابستگی های حزبی است اما در نظام جمهوری اسلامی علاوه بر دانایی و کفایت سیاسی کفایت اخلاقی و اعتقادی هم لازم است و همه باید به این نکته کاملاً توجه کنند.
ایشان خاطر نسان کردند:اخلاق و عقاید مسؤولان، برخلاف اخلاق و عقاید مردم، مسئله فردی و شخصی نیست بلکه مسئله ای عمومی است چرا که اگر فردی معامله گر باشد، دنبال پر کردن جیب خود و اطرا فیانش باشد یا بیگانه پرست و ترسو و فاسد باشد و به مجلس برود همین اخلاق و عقاید او منشا مشکلاتی فراوانی برای کشور و مردم خواهد شد.
ایشان افزودند:منظور از ضرورت برخودداری نمایندگان مردم از دانایی، کفایت و تقوای سیاسی- اخلاقی این نیست که کسی از فردا تفتیش عقاید راه بیاندازد البته اگر کسی به مخالفت با مبانی ارزشی نظام تظاهر می کند حق ندارد به مجلس برود و همه باید در مورد این مسئله حساس باشند.
رهبر معظم انقلاب خاطر نشان کردند صلاحیت های نامزدهای ورود به مجلس باید احراز شود و در این زمینه هم وزارت کشور و هم شورای نگهبان مسوولند.
رهبر معظم انقلاب در همین زمینه تاکید کردند وزارت کشور و شواری نگهبان بر اساس قانون وظایفی دارند که باید انجام دهند و هیچ تخلفی از هیچ دستگاهی پذیرفته نیست. ایشان وجود مجلس در هر کشور و نظام را وسیله ای برای حفظ و تقویت آن نظام خواندند و افزودند: وجه مشترک دمرکراسی غربی و مردم سالاری دینی این است که تشکیل پارلمان در این نظام ها برای مخالفت با نظام نیست بلکه برای تکمیل و تقویت ساختار حکومت است چرا که مجلس هم جزو ساختار حکومت محسوب می شود بنابراین مجلس در هیچ کشوری جای مخالفان نظام نیست و اگر کسانی می گویند باید به مجلس برویم تا با قانون اساسی و جمهوری اسلامی مبارزه کنیم این کاملاًغلط و غیر منطقی است.
ایشان با تاکید بر لزوم تحرک و نشاط مستدل سیاسی و کاری در مجلس افزودند مجلس ساکت و راکد به درد نمی خورد بلکه مجلس به عناصر فعال و پر تحرک فکری و کاری نیاز دارد اما باید همه ی این اقدامات درچارچوب نظام صورت گیرد چرا که مجلس جای برنامه ریزی برای پیشرفت کشور و نظام است نه جایی برای تحرک بر ضد نظام.
ایشان سیاست های کلی نظام را چارچوب قوانین مجلس برشمردند و با تشریح روند منطقی، دقیق و کارشناسانه تنظیم سیاست های نظام در دولت و مجمع تشخیص مصلحت افزودند: پس از تصویب و ابلاغ این سیاست ها، مجلس هم در چارچوب آنها به قانونگذاری می پردازد.
ایشان با تاکید لزوم تبعیت همه مسؤولان و آحاد مردم از قوانین افزودند: رهبری نیز در برابر قانون مثل دگر آحاد مردم است و ولایت مطلقه فقیه که در قانون اساسی آمده به معنای مطلق العنان بودن رهبری نیست بلکه به این معناست که اگر در اداره کشور و اجرای قانون مطبوعات این مسئله رخ داد که رهبری با احساس تکلیف شرعی تذکر داد و قوانین برای قوای سه گانه مشکلی پیش آمد رهبری بتواند براساس این اختیارات این مشکل را حل کند یا برخی مسائل را به عنوان معضل به مجمع تشخیص ارجاع دهد.
ایشان قوای سه گانه را در مقابل عملکرد و وظایف شان مسؤول دانستند و افزودند: رهبری در مسؤولیتهای قوا دخالت نم کند مگر احساس کند که اگر تذکر ندهد یک زاویه بسیار خطرناک در مسیر عمومی ملت پیش می آید که در مجلس ششم یکبار درتغییر مجلس هم کاملاً همراهی کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای با تاکید بر افق بسیار روشن آینده ملت ایران و نظام اسلامی، چشم انداز۲۰ساله کشور را نشانه ی امید و نشاط و عزم و اراده ملت و نظام برای دستیابی به قله های رفیع پیشرفت وتعالی خواندند و با اشاره به انتقادات موذیانه رادیو های بیگانه و برخی عوامل داخلی از این حرکت ملت و نظام افزودند: ملت بزرگ ایران و مسؤولان نظام بی اعتنا به این کار شکنی ها، حرکت برنامه ریزی شده خود را ادامه می دهند و به فضل پروردگار با تلاش جوانان، نخبگان و آحاد مردم و مسؤولان به قله های رفیع پیشرفت، شرافت، امنیت و مصونیت دست خواهند یافت.
حضرت آیت الله خامنه ای در ابتدای این دیدار با ابراز خرسندی فراوان از توجه دانشجویان و استادان به مسائلی همچون تولید علم و نهضت نرم افزاری افزودند:مسائلی که در این گونه اجتماعات مطرح می شود آرزو ها و آرمان های ماست و هرجا جوانان مومن و پر شور اجتماع کنند به یقین خداوند رحمت و هدایت خود را ارزانی آنان می سازد. ایشان با اشاره به تاکید فراوان دین اسلام، پیامبر خاتم و ائمه هدی (علیهم السلام) بر خرد ورزی و دانش افزودند: اتکاء به علم و فکر و اقتصاد و سیاست ترجمه ای برای هر ملتی ننگ است و بر اساس مبانی اسلام ملت ها باید ضمن تعامل فرهنگی و استفاده از نکات مثبت فرهنگ دیگر ملت ها، برای اداره زندگی اجتماعی- سیاسی و اقتصادی خود بر فکر و تحلیل و اندیشه و خرد خویش تکیه کنند و از تسلیم درمقابل تهاجم فرهنگی و افکار و ایده های دشمنان بپرهیزند. پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب دکتر بهشتی سرشت دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین، دکتر موسی خانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، دکتر جوادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین، دکتر فلاح به نمایندگی از استادان استان، خانم الهام درویش گفتار دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی و مجری طرح پیوند سلول های کبدی به طحال، مصطفی محمدی دانشجوی برگزیده دانشگاه امام خمینی و دانشجوی نمونه بسیجی، علیرضا فصیح دانشجوی نمونه دانشگاه آزاد اسلامی، بهزاد زارع نماینده تشکلهای دانشجویی استان قزوین، سید روح الله نقوی دانشجوی پاکستانی و نماینده دانشجویان خارجی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) و خانم معصومه باقری به نمایندگی از دانش آموزان استان قزوین، به بیان دیدگاه های خود در مورد مسائل مختلف آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی و نیازهای مختلف دانشجویان و جوانان استان پرداختند.

برچسب‌ها: ولایت فقیه؛
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی