news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتبياناتبياناتبياناتبياناتعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1382/02/22

بازدید رهبر انقلاب از دانشگاه‌های شهید بهشتی و علوم پزشکی شهید بهشتی

رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در بازدیدی ۷ ساعته از دانشگاه‌های شهید بهشتی و علوم پزشکی شهید بهشتی، با دستاوردهای علمی-پژوهشی این دانشگاه‌ها آشنا شدند و ضمن سخنرانی در اجتماعات استادان و دانشجویان، به پرسش‌های آنان در مورد مسائل مختلف، از جمله مسائل روز پاسخ گفتند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع پرشور هزاران نفر از دانشجویان تأکید کردند: امریکا به تقابل نظری با جمهوری اسلامی ایران برخاست تا زمینه را برای تحقق اهداف مورد نظر خود فراهم کند و تنها راه علاج در برابر زیاده‌خواهی‌ها و زورگویی‌های امریکا، مستحکم کردن ساخت داخلی نظام و کشور است.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به سیاست راهبردی آمریکا برای تثبیت نظام تک‌قطبی و بهره‌مندی از منافع ابرقدرتی انحصاری در جهان افزودند: کشورهای منطقه‌ی مهم خاورمیانه -از جمله ایران- به علل مختلف در حوزه‌ی زیاده‌طلبی و چالش واشنگتن قرار دارند.
ایشان با اشاره به اهمیت جغرافیایی و منابع فراوان زیرزمینی ایران افزودند: علاوه بر این ویژگی‌ها، عدالت‌طلبی، استقلال‌خواهی، نفی هرگونه استبداد و اتکای عمیق و اعتقادی نظام اسلامی به مردم و نفوذ تفکر بیداری اسلامی از ایران به جهان اسلام، باعث شده است که امریکا بر اساس سیاست راهبردی خود به مقابله و خصومت با جمهوری اسلامی ایران اقدام کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تقابل عملی آمریکا با ایران از ابتدای انقلاب تا حدود ۱۰ سال قبل افزودند: از آن تاریخ، تقابل نظری با نظام اسلامی، به‌موازات تقابل عملی، مورد توجه بیشتر زمامداران امریکا قرار گرفت و مبارزه‌ی نظری، اعتقادی و اخلاقی با ملت ایران به صورت گسترده آغاز شد.
ایشان هدف اصلی از تقابل نظری با جمهوری اسلامی ایران را گسستن پیوند نظام با مردم برشمردند و خاطرنشان کردند: امریکا در تلاش است با ایجاد تردید و شبهه در اذهان مردم در مورد مبانی اعتقادی، ارزشی اخلاقی و انقلابی، پیوند مستحکم ملت و نظام را سست کند و سپس با آماده‌سازی افکار عمومی جهانی به اقدام نظامی یا شبه نظامی مورد نظر خود دست بزند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هدف آمریکا از ماجراجویی و بحران‌آفرینی را تثبیت اقتدار ابرقدرتی برشمردند و تصریح کردند: هرگونه ناکامی، اقتدار امریکا را در هم می‌شکند، بنابراین آمریکایی‌ها هرجایی که احتمال بدهند از بحران، موفق خارج نمی‌شوند، دست به ماجراجویی نخواهند زد.
ایشان جدایی مردم از حکومت عراق را از علل اصلی شکست رژیم بعثی خواندند و با اشاره به گزارش‌های منتشرشده در مورد توافق برخی مسئولان عراقی با واشنگتن گفتند: آمریکایی‌ها برای ماجراجویی در هر کشور دیگر نیز به این دو عنصر -یعنی جدایی مردم از حکومت و داشتن مجموعه‌ای مرعوب و تسلیم‌پذیر- نیازمندند، اما آن‌ها خوب می‌دانند که ماجراجویی در ایران به نتیجه‌ای نمی‌رسد، چرا که مردم به رغم نارضایتی از برخی امور، به مسئولان نظام اعتماد دارند و جوانان پرشور کشور در دفاع از نظام اسلامی تا پای جان ایستاده‌اند.
ایشان شرط موفقیت دشمن را در چالش با ملت ایران، القای تصویری نادرست از نظام اسلامی خواندند و افزودند: القای ناکارآمدی نظام و تردیدافکنی در ارزش‌ها و مبانی اعتقادی انقلابی، از جمله نیازهای دولت امریکاست و متأسفانه برخی عناصر -دانسته یا ندانسته- به تأمین این نیازهای دشمن کمک می‌کنند و عملاً زمینه را برای اقدام نظامی یا شبه نظامی او به وجود می‌آورند.
رهبر معظم انقلاب با انتقاد از کسانی که منفعلانه از تحقق اهداف آمریکا در عراق سخن می‌گویند، افزودند: عده‌ای در مقابل ماجراجویی‌های آمریکا، نسخه‌ی تسلیم را برای ملت ایران تجویز می‌کنند، اما تسلیم در مقابل دشمن به هیچ‌ وجه کارساز نیست و ضمن تقویت روحیه‌ی دشمن، او را در زیاده‌خواهی و ماجراجویی، جری‌تر می‌کند.
ایشان با انتقاد از کسانی که این روزها در مورد از دست ندادن فرصت سخن می‌گویند، افزودند: آیا تسلیم شدن در برابر دشمن، از دست ندادن فرصت است!؟
رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کردند: کسانی که در بخش‌های مختلف جامعه -از جمله مطبوعات- مؤثرند، هنگامی که سخن از تسلیم می‌گویند، در واقع از لزوم تسلیم کشور و مسلط شدن دشمن بر ایران سخن می‌گویند، اما مگر کسی حق دارد و یا می‌تواند کشور را تسلیم دشمن کند!؟
رهبر معظم انقلاب مستحکم کردن ساخت داخل نظام را علاج واقعی مقابله با تهدیدات و زیاده‌طلبی‌های آمریکا برشمردند و تأکید کردند: یکایک مسئولان و مردم موظفند با تحکیم همیشگی موجود، استحکام درونی نظام را افزایش دهند تا دشمن بیش از گذشته ناکام بماند.
ایشان هدف از شعارهای مطرح‌شده در سال‌های اخیر -از جمله مبارزه با فساد، جنبش عدالت‌خواهی، جنبش آزاداندیشی، تولید علم و جنبش نرم‌افزاری، مبارزه با بیکاری و تقویت پول ملی- را عمیق‌تر شدن استحکام نظام دانستند و افزودند: عمل به این‌گونه شعارها که به‌ویژه در مجامع دانشگاهی مورد استقبال قرار گرفته است، به محکم‌شدن ساخت درونی نظام کمک می‌کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین جوانان دانشجو را مظهر معرفت‌جویی، شادابی و نوگرایی و حساسیت در برابر پدیده‌های نامطلوب و گرایش به دین و معنویت برشمردند و افزودند: باید پیراستگی طبیعی دوره‌ی جوانی را قدر شناخت.
رهبر معظم انقلاب اسلامی سپس به پاسخ‌گویی به سؤالات مختلف دانشجویان پرداختند.
 
دانشجویی از ایشان در مورد جنبش عدالت‌طلبی سؤال کرد که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پاسخ دادند: مردم -به‌ویژه جوانان- باید عدالت‌طلبی را کاملاً جدی و به عنوان یک خواست اساسی از مسئولان مطالبه کنند تا همه‌ی مسئولان مقوله‌ی عدالت را جدی بگیرند.
ایشان در پاسخ به سؤال دیگری در مورد لوایح دوگانه تأکید کردند: این لوایح نیز مانند هر لایحه‌ی دیگری باید روندی قانونی را طی کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مورد اختلاف دیدگاه شورای نگهبان و مجلس در مورد این لوایح افزودند: مجلس، دولت و شورای نگهبان هر یک شأن قانونی دارند و هر لایحه‌ای که مجلس و شورای نگهبان هر دو تصویب کنند، برای همه معتبر است و در مورد اختلاف نیز قانون اساسی راه حل آن را مشخص کرده است.
دانشجویی از رهبر معظم انقلاب پرسیده بود که با توجه به فساد موجود در جامعه می‌توان از دغدغه‌ی دینی مردم سخن گفت؟ که ایشان پاسخ دادند: اگر در گوشه‌ای از جامعه فساد و انحرافات اخلاقی وجود دارد، نباید کل جامعه را به نداشتن دغدغه‌های دینی متهم کرد.
عملکرد قوه‌ی قضائیه محور سؤال یکی دیگر از دانشجویان بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ، ضمن اشاره به روند رو به پیشرفت دستگاه قضائی گفتند: قوه‌ی قضائیه نیز مانند دستگاه‌ها و قوای دیگر معایبی نیز دارد.
دانشجویی در سؤال خود از اغماض در برخورد با فساد در برخی مسئولان سخن گفت که رهبر انقلاب در پاسخ گفتند: نسبت به مسئولان اغماض نمی‌شود، اما باید جرم و میزان آن را به طور دقیق شناخت؛ ضمن آن‌که اگر یقین کنیم فسادی در مسئولی وجود دارد و مسائل مطرح‌شده شایعه نیست، قطعاً برخورد می‌کنیم.
ایشان در پاسخ به سؤالی در مورد آینده‌ی عراق گفتند: آمریکایی‌ها در عراق با مسائلی نظیر استقبال مردم از علماء، وحدت شیعه و سنّی و خواست عمومی در مورد ایجاد حکومتی مردمی روبه‌رو شده‌اند که محاسبه نکرده بودند. به همین علت اجرای نقشه‌ی آن‌ها برای عراق با مشکلات و چالش‌های فراوانی روبه‌رو خواهد شد.
رهبر معظم انقلاب در پاسخ به سؤال دیگری در زمینه‌ی برنامه‌های آمریکا برای ایران گفتند: برخی‌ها می‌گویند بهانه دست امریکا ندهید و مثلاً در مورد دانش هسته‌ای در برابر امریکا کوتاه بیایید، اما این افراد متوجه نیستند که امریکا دنبال زمینه‌سازی و تضعیف درونی نظام اسلامی است، به گونه‌ای که اگر این زمینه را فراهم ببیند، بدون بهانه هم حمله می‌کند و اگر زمینه را نامساعد ببیند، با داشتن بهانه هم حمله نمی‌کند، ضمن آن‌که دانش هسته‌ای که ایران به همت استعدادهای داخلی و بدون هیچ‌گونه کمکی از خارج به آن دست یافته است، به هیچ ‌وجه به معنای سلاح اتمی نیست، بلکه به معنای تهیه‌ی سوخت نیروگاه بوشهر در داخل کشور است.
دانشجویی از رهبر معظم انقلاب پرسید که در قبال مسائل و گروه‌های سیاسی چه کار کنیم؟ ایشان گفتند: درست فکر کنید، درست تحلیل کنید و با انتقال تحلیل صحیح در جامعه، روشنگری کنید.
دانشجوی دیگری درباره‌ی راه‌های برخورد صحیح با مظاهر انحرافات اخلاقی پرسید که ایشان تأکید کردند: برخوردهای فیزیکی به هیچ‌وجه صحیح نیست، اما همه مسئولند با اخلاق خوب و با مدارا، تذکر زبانی دهند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین در جمع اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی حضور یافتند.
در ابتدای این دیدار، آقایان دکتر عزیزی -رئیس مرکز تحقیقات غدد درون‌ریز-، دکتر نمازی -استاد گروه اقتصاد-، دکتر سیم‌فروش -استاد و رئیس بخش اورولوژی بیمارستان شهید لبافی‌نژاد-، دکتر رفیع‌پور -استاد گروه جامعه‌شناسی-، دکتر صدر مسجدی -استاد تحقیقات ریوی-، دکتر شاکر -استاد دانشکده‌ی علوم-، دکتر مشکانی -استاد آمار-، دکتر صادقیان -استاد و رئیس بیمارستان طالقانی-، دکتر عشقی -دانشیار دانشکده‌ی برق و کامپیوتر-، دکتر تهرانچی -دانشیار گروه فیزیک و عضو پژوهشکده‌ی لیزر-، دکتر پوراحمد -استادیار گروه علوم سیاسی- و بحرینی -نماینده‌ی نهاد رهبری در دانشگاه شهید بهشتی- به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص مسائل مختلف مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاه‌ها و همچنین پیشرفت‌های علمی کشور پرداختند.
لزوم حضور فعال نخبگان و استفاده از نظرات کارشناسی آنان در عرصه‌ی تصمیم‌گیری کشور، توجه جدی به شایسته‌سالاری در کشور، لزوم ارتقای بیش‌از‌پیش علمی در دانشگاه‌ها به لزوم تولید علم، ایجاد زمینه‌های کاری مرتبط با تخصص فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها، رسیدگی به وضعیت معیشتی اساتید دانشگاه‌ها، ایجاد سیستم تفکر در کشور به منظور استفاده‌ی نظام‌مند از نظرات اندیشمندان، لزوم تربیت نیروی علمی تخصصی متناسب با موضوعات و مشکلات کشور، تلاش جدی برای حل مشکلات اقتصادی بیمارستان‌ها، ساماندهی مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشور و حذف مراکز فاقد صلاحیت، توجه به وضعیت تعرفه‌های پزشکان، بازنگری و اصلاح در قوانین مربوط به ثبت اختراعات و نوآوری‌ها به همراه پشتیبانی از مالکیت معنوی این اختراعات و همچنین رشد شاخص‌های کمّی و کیفی پژوهش در عرصه‌ی پزشکی، انجام بسیاری از اعمال جراحی پیچیده در کشور و خودکفایی در زمینه‌ی پزشکی از محورهای اصلی سخنان اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی بود.
سپس حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنانی، ضمن اظهار خرسندی از حضور در جمع اساتید و نخبگان علمی مهم‌ترین وظیفه‌ی مجموعه‌ی علمی را جبران عقب‌ماندگی و تأخیر تاریخی کشور در عرصه‌ی علم به وسیله‌ی احیاء روحیه‌ی کاوشگری در دانشگاه‌ها دانستند و تأکید کردند: باید حرکت و جرأت علمی در دانشگاه‌ها به یک انگیزه‌ی عمومی و ملکی تبدیل شود. ایشان جنبش تولید علم را به معنی کشف راه‌های ناشناخته و ناپیموده دانستند و افزودند: جبران عقب‌ماندگی علمی کشور جز با استفاده از راه‌های میانبر امکان‌پذیر نیست.
رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین نقش اساتید در ایجاد غرور ملی، دلبستگی به آینده و روحیه‌ی افتخار به تاریخ گذشته‌ی کشور در دانشجویان را مهم ارزیابی و خاطرنشان کردند: استاد علاوه بر این‌که توانایی تربیت یک انسان عالم را دارد، می‌تواند یک انسان متدین و معتقد به هویت ملی و تاریخی پرورش دهد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر لزوم برنامه‌ریزی مسئولان برای حل مشکلات دانشگاه‌ها و همچنین ساماندهی مراکز تحقیقاتی و علمی کشور تأکید کردند.
 
در این دیدار و پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب، دکتر ندیمی -رئیس دانشگاه شهید بهشتی-، ضمن خیر مقدم، بر لزوم استفاده از دیدگاه‌های متفکران و صاحبان اندیشه به منظور یک حرکت جهشی علمی و ارائه‌ی الگوهای جدید بر اساس اندیشه‌های اسلامی و رساندن کشور به جایگاه علمی شایسته‌ی آن تأکید کرد. همچنین دکتر پیروی -رئیس دانشکده علوم پزشکی شهید بهشتی- در سخنانی گفت: این دانشگاه با یازده‌هزار دانشجو در هشت مقطع تحصیلی، چهارده مرکز پژوهشی دارد و با دارا بودن هفده بیمارستان آموزشی و غیر آموزشی به مردم خدمت‌رسانی می‌کند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای این بازدید که از ساعت هشت صبح آغاز شد، در مقابل یادمان شهدا حضور یافتند و با قرائت فاتحه، یاد شهیدان معظم دانشگاهی را گرامی داشتند.
ایشان سپس از آزمایشگاه‌های مختلف پژوهشکده‌ی لیزر بازدید کردند. پژوهشکده‌ی لیزر دارای سیزده آزمایشگاه است و در سه گروه تکنولوژی لیزر، کاربردهای لیزر و ماده‌ی چگال فعالیت می‌کند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با قدردانی از تلاش‌های علمی پژوهشکده‌ی لیزر، بر استفاده از توانایی‌های علمی داخلی در اجرای طرح‌های مختلف تأکید کردند. رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین با حضور در پژوهشکده‌ی گیاهان دارویی دستاوردهای علمی استادان و دانشجویان این پژوهشکده را مورد توجه قرار دادند. ایشان همچنین از گروه علوم و فنون هسته‌ای و گروه پرتولیزری بازدید کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای امروز همچنین نمایشگاه دستاوردهای علمی پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را مورد بازدید قرار دادند. دانشکده‌ی معماری و شهرسازی، دانشکده‌ی مهندسی برق و کامپیوتر، جهاد دانشگاهی و دیگر بخش‌های دانشگاه شهید بهشتی نیز در این نمایشگاه به ارائه‌ی دستاوردهای خود پرداختند.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی