news/content
نسخه قابل چاپ
1381/12/18

تشکیل جلسه جمعی از مسئولان نظام در حضور رهبر انقلاب برای بررسی راه‌های تسریع محرومیت‌زدایی سیستان و بلوچستان

رئیس‌ جمهور، معاون‌ اول‌ رئیس‌ جمهور، 13 نفر از وزیران‌، دبیر شورای‌ عالی‌ امنیت‌ ملی‌، رئیس‌ سازمان‌ صدا و سیما، رئیس‌ سازمان‌ مدیریت‌ و برنامه‌ریزی‌، رئیس‌ کل‌ بانک‌ مرکزی‌، رئیس‌ ستاد کل‌ نیروهای‌ مسلح‌، فرماندهان‌ عالی‌رتبه‌ نظامی‌ و انتظامی‌ و مسئولان‌ دستگاه‌های‌ مختلف‌ و استاندار و نمایندگان‌ ولی‌ فقیه‌ در استان‌ سیستان‌ و بلوچستان‌ در جلسه‌ای‌ با حضور رهبر معظم‌ انقلاب‌، راه‌های‌ تسریع‌ در محرومیت‌زدایی‌ از استان‌ سیستان‌ و بلوچستان‌ و اجرای‌ طرح‌های‌ تصویب‌ شده‌ در سفر اخیر حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ به‌ این‌ استان‌ را بررسی‌ کردند.
در این‌ جلسه‌ اعلام‌ شد در 3 سال‌ آینده‌ 1040 میلیارد ریال‌ صرف‌ اجرای‌ طرح‌های‌ مختلف‌ برای‌ حل‌ مشکلات‌ مردم‌ و رفع‌ محرومیت‌های‌ سیستان‌ و بلوچستان‌ خواهد شد.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در این‌ جلسه‌ با تأکید بر لزوم‌ پیگیری‌ جدی‌ و تسریع‌ در اجرای‌ طرح‌های‌ پیش‌بینی‌ شده‌ در این‌ سفر، تحقق‌ کامل‌ مصوبه‌ بسیار مفید دولت‌ و نیز اجرای‌ طرح‌ مقابله‌ با خشکسالی‌ در استان‌ سیستان‌ و بلوچستان‌ افزودند: سیستان‌ و بلوچستان‌ را باید با نگاهی‌ جدید و از زاویه‌ اهمیت‌ فراوان‌ این‌ منطقه‌ در ارتباط ایران‌ با اقتصاد و تجارت‌ جهان‌ مورد توجه‌ ویژه‌ قرار داد.
ایشان‌ سیستان‌ و بلوچستان‌ را دروازه‌ تجارت‌ کشور با مناطق‌ شرقی‌ جهان‌ و قاره‌ آسیا خواندند و افزودند: بندر بسیار مهم‌ چا‌بهار در دریای‌ عمان‌، مرز دریایی‌ طولانی‌، همجواری‌ با دو کشور پاکستان‌ و افغانستان‌ و ظرفیت‌ بسیار خوب‌ ترانزیتی‌ از جمله‌ ویژگی‌هایی‌ است‌ که‌ سیستان‌ و بلوچستان‌ را از اهمیتی‌ مضاعف‌ برخوردار می‌سازد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با اشاره‌ به‌ استعدادهای‌ طبیعی‌ و انسانی‌ این‌ منطقه‌، از سیستان‌ و بلوچستان‌ بعنوان‌ کلید عمران‌ شرق‌ کشور یاد کردند و افزودند: بهبود اوضاع‌ سیستان‌ و بلوچستان‌ می‌تواند استان‌های‌ همجوار را نیز رونق‌ بخشد.
ایشان‌ ایجاد حرکتی‌ پرقدرت‌ را برای‌ آغاز توسعه‌ استان‌ ضروری‌ برشمردند و خاطرنشان‌ کردند: ستاد توسعه‌ محور شرق‌ که‌ تشکیل‌ آن‌ در مصوبه‌ دولت‌، پیش‌بینی‌ شده‌ است‌ باید بطور جدی‌ فعال‌ شود و با پیگیری‌ کارها نظارت‌ بر روند اجرای‌ طرح‌ها، رفع‌ نواقص‌ احتمالی‌ و گزارش‌ مستمر فعالیت‌های‌ انجام‌ شده‌، روند حل‌ مشکلات‌ سیستان‌ و بلوچستان‌ و پیشرفت‌ این‌ منطقه‌ را دنبال‌ کند.
ایشان‌ توجه‌ ویژه‌ به‌ مسئله‌ امنیت‌ عمومی‌ و مرزها را در استان‌ سیستان‌ و بلوچستان‌ خواستار شدند و با تأکید بر لزوم‌ برخورد جدی‌ با باندهای‌ قاچاق‌ افزودند: باید با سیاست‌گذاری‌ دقیق‌ و هماهنگی‌ در اجرا، این‌ موضوعات‌ مهم‌ را پیگیری‌ کرد.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با تأکید بر لزوم‌ اجرای‌ کامل‌ مصوبات‌ دولت‌ در مورد مقابله‌ با خشکسالی‌ در سیستان‌ و بلوچستان‌، تسریع‌ در احداث‌ چاه‌ نیمه‌ چهارم‌ را خواستار شدند.
رهبر معظم انقلاب نقش‌ منطقه‌ آزاد چا‌بهار را در رونق‌ اقتصادی‌ استان‌ مهم‌ برشمردند و با اشاره‌ به‌ لزوم‌ استفاده‌ از ظرفیت‌ کامل‌ ترانزیتی‌ چابهار افزودند: ایجاد منطقه‌ ویژه‌ تجاری‌ در زابل‌ نیز می‌تواند به‌ رونق‌ استان‌ و حل‌ مشکلات‌ مردم‌ کمک‌ کند.
ایشان‌ فعال‌ شدن‌ سازمان‌ عمران‌ سیستان‌، توجه‌ جدی‌ به‌ معادن‌ استان‌، حمایت‌ از صنایع‌ دستی‌ سیستان‌ و بلوچستان‌ و ایجاد صنایع‌ کوچک‌ در منطقه‌، رسیدگی‌ به‌ مسئله‌ آبزیان‌، بهبود راه‌های‌ استان‌ از جمله‌ راه‌ زابل‌ به‌ نهبندان‌ و بیرجند، احداث‌ بنادر صیادی‌، رسیدگی‌ به‌ دامداری‌ منطقه‌، آغاز طرح‌ گازرسانی‌ به‌ استان‌، بهبود وضع‌ بهداشت‌ عمومی‌ و احداث‌ بازارچه‌های‌ مرزی‌ را از جمله‌ راه‌های‌ کاهش‌ مشکلات‌ معیشتی‌ مردم‌ و توسعه‌ سیستان‌ و بلوچستان‌ خواندند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ همچنین‌ با اشاره‌ به‌ ضرورت‌ استفاده‌ از عناصر کارآمد و پراستعداد منطقه‌ بر لزوم‌ مبارزه‌ با هرگونه‌ تلاش‌ تفرقه‌افکنانه‌ برای‌ ایجاد دو دستگی‌ در میان‌ شیعه‌ و سنی‌ تأکید کردند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ همچنین‌ از استاندار سیستان‌ و بلوچستان‌، نماینده‌ ولی‌ فقیه‌ در استان‌ و امام‌ جمعه‌ زاهدان‌، نماینده‌ ولی‌ فقیه‌ در امور اهل‌ سنت‌ استان‌، نمایندگان‌ مردم‌ سیستان‌ و بلوچستان‌ در مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌، فرمانداران‌ و دیگر مسئولان‌ محلی‌ این‌ استان‌ قدردانی‌ کردند.
در این‌ جلسه‌، رئیس‌ جمهور با اشاره‌ به‌ لزوم‌ پیگیری‌ جدی‌ طرح‌ توسعه‌ استان‌ سیستان‌ و بلوچستان‌ گفت‌: تلاش‌ می‌کنیم‌ با سرعت‌ بیشتر گام‌های‌ بلندی‌ در رفع‌ محرومیت‌ از این‌ منطقه‌ برداریم‌.
آقای‌ خاتمی‌ افزود: دولت‌ علاوه‌ بر تعهداتی‌ که‌ در سفر اخیر رهبر معظم‌ انقلاب‌ تقبل‌ کرده‌ است‌ در صدد است‌ طرح‌های‌ مصوب‌ در مورد سیستان‌ و بلوچستان‌ را حتی‌ زودتر از موعد پیش‌بینی‌ شده‌ به‌ اجرا درآورد.
آقای‌ ستاری‌فر رئیس‌ سازمان‌ مدیریت‌ و برنامه‌ریزی‌ نیز در این‌ جلسه‌ با تشریح‌ طرح‌های‌ دولت‌ برای‌ توسعه‌ سیستان‌ و بلوچستان‌ اعلام‌ کرد: علاوه‌ بر افزایش‌ بودجه‌ عمرانی‌ این‌ استان‌ نسبت‌ به‌ بودجه‌ جاری‌ آن‌، برای‌ رفع‌ محرومیت‌ سیستان‌ و بلوچستان‌ از بودجه‌ توسعه‌ استان‌، بودجه‌ توازن‌ منطقه‌ای‌ و بودجه‌ مقابله‌ با خشکسالی‌ نیز استفاده‌ می‌شود.
آقای‌ ستاری‌فر گفت‌: بر اساس‌ تصمیماتی‌ که‌ در پی‌ سفر رهبر معظم‌ انقلاب‌ به‌ سیستان‌ و بلوچستان‌ اتخاذ شده‌ است‌ در سه‌ سال‌ آینده‌ در مجموع‌ 1040 میلیارد ریال‌ صرف‌ رفع‌ محرومیت‌ها و اجرای‌ طرح‌های‌ عمرانی‌، اقتصادی‌، بهداشتی‌، فرهنگی‌ این‌ استان‌ خواهد شد. 550 میلیارد ریال‌ از این‌ مبلغ‌ از بودجه‌ عمومی‌ دولت‌، 38 میلیارد ریال‌ از بودجه‌ دفتر مناطق‌ محروم‌، 280 میلیارد ریال‌ از محل‌ تسهیلات‌ بانکی‌ و 80 میلیارد ریال‌ آن‌ از بودجه‌ دستگاه‌های‌ اجرایی‌ تأمین‌ خواهد شد ضمن‌ آنکه‌ دفتر مقام‌ معظم‌ رهبری‌ نیز مبلغ‌ 90 میلیارد ریال‌ به‌ اجرای‌ طرح‌های‌ محرومیت‌ زدایی‌ در استان‌ اختصاص‌ داده‌ است.‌ احداث‌ کارخانه‌ سیمان‌، اجرای‌ طرح‌ چاه‌نیمه‌ چهارم‌، احداث‌ کتابخانه‌ مرکزی‌ دانشگاه‌، راه‌اندازی‌ شبکه‌ استانی‌ سیما، اجرای‌ طرح‌ آبیاری‌ تحت‌ فشار، ایجاد و اصلاح‌ شبکه‌های‌ آبرسانی‌، احداث‌ زمین‌های‌ ورزشی‌، خانه‌سازی‌ برای‌ محرومان‌، ایجاد استخرهای‌ پرورش‌ میگو و برق‌ رسانی‌ به‌ روستاها، از جمله‌ طرح‌های‌ پیش‌بینی‌ شده‌ برای‌ کاهش‌ محرومیت‌ها در سیستان‌ و بلوچستان‌ است‌.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی