news/content
نسخه قابل چاپ
1381/02/19

دیدار آقای‌ حیدر علی‌اف‌ رئیس‌ جمهور آذربایجان‌ با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ امروز در دیدار آقای‌ حیدر علی‌اف‌ رئیس‌ جمهور آذربایجان‌ با اشاره‌ به‌ پیوندهای‌ عمیق‌ تاریخی‌، فکری‌ و عقیدتی‌ دو ملت‌ ایران‌ و آذربایجان‌، تأکید کردند: دو کشور ایران‌ و آذربایجان‌ در طول‌ تاریخ‌ یک‌ ملت‌ بودند و اکنون‌ تحکیم‌ بیش‌ از پیش‌ روابط بنفع‌ دو کشور خواهد بود.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با تأکید بر اینکه‌ مسائل‌ منطقه‌ باید با تکیه‌ بر نیروهای‌ منطقه‌ حل‌ شود، مسائل‌ موجود در قفقاز و دریای‌ خزر را قابل‌ حل‌ برشمردند و افزودند: برخی‌ قدرتهای‌ بزرگ‌ بین‌المللی‌ تمایلی‌ به‌ حل‌ مناقشات‌ منطقه‌ای‌ از جمله‌ دریای‌ خزر ندارند.
ایشان‌ مسائل‌ مربوط به‌ دریای‌ خزر را مربوط به‌ کشورهای‌ حاشیه‌ این‌ دریا دانستند و با تأکید بر لزوم‌ عدم‌ دخالت‌ دیگران‌ در این‌ مسئله‌ خاطرنشان‌ کردند: مسئله‌ دریای‌ خزر با نگرش‌ منطقی‌ و درست‌ به‌ آن‌، قابل‌ حل‌ می‌باشد و این‌ نیازمند تلاش‌ کشورهای‌ منطقه‌ است‌ و ایران‌ و آذربایجان‌ باید با همکاری‌ یکدیگر این‌ مسئله‌ را به‌ حل‌ نهایی‌ برسانند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ مناقشه‌ ارمنستان‌ و آذربایجان‌ را از دیگر مسائل‌ منطقه‌ بیان‌ کردند و افزودند: ما معتقدیم‌ مسائل‌ جمهوری‌ آذربایجان‌ و ارمنستان‌ باید از طریق‌ گفتگو حل‌ و فصل‌ شود.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ اهداف‌ آمریکا و رژیم‌ صهیونیستی‌ را در منطقه‌ برخلاف‌ منافع‌ ملتها دانستند و خاطرنشان‌ کردند: فاجعه‌ عظیم‌ انسانی‌ در فلسطین‌ نمونه‌ آشکاری‌ از اقدامات‌ خلاف‌ منافع‌ مردم‌ می‌باشد که‌ بوسیله‌ رژیم‌ صهیونیستی‌ و حمایت‌ همه‌ جانبه‌ آمریکا صورت‌ می‌گیرد.
ایشان‌ همکاری‌ بیش‌ از پیش‌ ملتها و کشورهای‌ دارای‌ مشترکات‌ را عامل‌ مهمی‌ در تأمین‌ منافع‌ آن‌ ملتها برشمردند و اظهار امیدواری‌ کردند: با انجام‌ هرچه‌ سریعتر توافقهای‌ صورت‌ گرفته‌ میان‌ ایران‌ و آذربایجان‌ بخصوص‌ در زمینه‌ حمل‌ و نقل‌، دو کشور از منافع‌ آنها بهره‌مند شوند.
در این‌ دیدار که‌ آقای‌ خاتمی‌ رئیس‌ جمهور نیز حضور داشت‌، آقای‌ حیدر علی‌اف‌ رئیس‌ جمهور آذربایجان‌ از جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ بعنوان‌ کشوری‌ همسایه‌، دوست‌ و قدرتمند یاد کرد و با اشاره‌ به‌ مشترکات‌ تاریخی‌ و دینی‌ دو ملت‌ ایران‌ و آذربایجان‌ گفت‌: سیاست‌ اصولی‌ جمهوری‌ آذربایجان‌ گسترش‌ روابط با ایران‌ است‌.
وی‌ مذاکرات‌ خود را با آقای‌ خاتمی‌ خوب‌ و موفقیت‌آمیز خواند و با اشاره‌ به‌ توافقهای‌ انجام‌ گرفته‌ در مورد طرحهای‌ بزرگ‌ اقتصادی‌ افزود: طرح‌ خط ارتباطی‌ شمال‌ ـ جنوب‌ از طریق‌ خط آهن‌ از روسیه‌ به‌ شمال‌ ایران‌ و در نهایت‌ بندرعباس‌ و جاده‌ ارتباطی‌ باکو ـ آستارا از طرحهای‌ مهمی‌ است‌ که‌ با انجام‌ آنها، همکاری‌ دو کشور بسیار گسترش‌ می‌یابد.
رئیس‌ جمهور آذربایجان‌ با اشاره‌ به‌ مذاکرات‌ انجام‌ گرفته‌ درخصوص‌ دریای‌ خزر در تهران‌ و همچنین‌ اجلاس‌ عشق‌آباد گفت‌: جمهوری‌ آذربایجان‌ همچون‌ ایران‌ معتقد است‌ که‌ دریای‌ خزر باید دریای‌ صلح‌، امنیت‌ و تفاهم‌ و همکاری‌ باشد.
آقای‌ حیدر علی‌اف‌ همچنین‌ با اشاره‌ به‌ مناقشه‌ آذربایجان‌ و ارمنستان‌ از کمکهای‌ ایران‌ به‌ مردم‌ آذربایجان‌ قدردانی‌ کرد و افزود: ما معتقدیم‌ که‌ این‌ مناقشه‌ باید از طریق‌ گفتگو حل‌ شود و جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ نیز باید در حل‌ و فصل‌ این‌ مناقشه‌ حضور داشته‌ باشد.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی