news/content
نسخه قابل چاپ
1381/02/01

دیدار آقای‌ جیانگ‌ زمین‌ رئیس‌ جمهوری‌ خلق‌ چین با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ امروز در دیدار آقای‌ جیانگ‌ زمین‌ رئیس‌ جمهوری‌ خلق‌ چین‌ با اشاره‌ به‌ دو ویژگی‌ مشترک‌ استقلال‌خواهی‌ و حفظ هویت‌ ملی‌ ایران‌ و چین‌ تصریح‌ کردند: سیاست‌ ثابت‌ و اصولی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ گسترش‌ روابط با چین‌ و استفاده‌ از تمام‌ ظرفیتها در روابط دو جانبه‌ است‌.
ایشان‌ با اشاره‌ به‌ روابط خوب‌ ایران‌ و چین‌ خاطرنشان‌ کردند: دو کشور بمنظور استفاده‌ از تمام‌ ظرفیتهای‌ گسترش‌ روابط، باید با جدیت‌ برای‌ رفع‌ موانع‌ و تحقق‌ توافقهای‌ انجام‌ شده‌ تلاش‌ نمایند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با اشاره‌ به‌ ظرفیتهای‌ گسترده‌ در آسیا برای‌ همکاریهای‌ منطقه‌ای‌، همکاری‌ ایران‌، چین‌ و هند و سایر کشورهای‌ آسیایی‌ را ایده‌ مورد قبول‌ و قابل‌ تحسینی‌ دانستند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ مسائل‌ جهانی‌ و منطقه‌ای‌ بویژه‌ اوضاع‌ خاورمیانه‌ را مورد اشاره‌ قرار دادند و خاطرنشان‌ کردند: آمریکا به‌ پشتوانه‌ قدرت‌ سیاسی‌ و نظامی‌ خود در صدد تحمیل‌، اراده‌ و دیدگاههای‌ خود در مسائل‌ جهانی‌ بر تمام‌ کشورها است‌ که‌ این‌ خطری‌ بزرگ‌ برای‌ تمام‌ کشورهای‌ دنیا می‌باشد و ایستادگی‌ در مقابل‌ مواضع‌ غلط آمریکا، یک‌ دور اندیشی‌ برای‌ آینده‌ بشریت‌ است‌.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌، موضع‌ آمریکا را در قضایای‌ فلسطین‌ بر اساس‌ همین‌ دیدگاه‌ ارزیابی‌ کردند و افزودند: آمریکاییها با نادیده‌ گرفتن‌ جنایات‌ و تروریسم‌ دولتی‌ رژیم‌ اسرائیل‌، انتفاضه‌ را که‌ دفاع‌ مظلومانه‌ یک‌ ملت‌ بدون‌ سلاح‌ در مقابل‌ ارتش‌ مجهز است‌، تروریسم‌ می‌نامد که‌ این‌ غلطترین‌ موضع‌ ممکن‌ در حوادث‌ فاجعه‌آمیز فلسطین‌ است‌.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ابعاد فاجعه‌ انسانی‌ در فلسطین‌ را بسیار گسترده‌ دانستند و با اشاره‌ به‌ تحت‌ تأثیر قرار گرفتن‌ وجدان‌ جهانی‌ از جنایات‌ رژیم‌ صهیونیستی‌ تصریح‌ کردند: برغم‌ تلاش‌ آمریکا برای‌ تحمیل‌ اراده‌ خود ما معتقدیم‌ که‌ دولتهای‌ عربی‌ و دولتهای‌ مستقل‌ جهان‌ می‌توانند در جهت‌ احقاق‌ حقوق‌ مردم‌ فلسطین‌ نقش‌آفرینی‌ کنند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ رویکرد متفاوت‌ اروپا در قضایای‌ فلسطین‌ و عدم‌ پشتیبانی‌ از دیدگاه‌ آمریکا خاطرنشان‌ کردند: امروز مردم‌ فلسطین‌، مظلومانه‌ از خود دفاع‌ می‌کند و حمایت‌ از این‌ مردم‌، وظیفه‌ اخلاقی‌ و سیاسی‌ همه‌ کشورها است‌.
ایشان‌ تصریح‌ کردند: جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ پشتیبان‌ معنوی‌ ملت‌ فلسطین‌ است‌ و رژیم‌ اسرائیل‌ را غاصب‌ و ظالم‌ می‌داند و معتقد است‌ این‌ دیدگاه‌ بتدریج‌ در جهان‌ فراگیر خواهد شد.
در این‌ دیدار که‌ آقای‌ خاتمی‌ رئیس‌ جمهور نیز حضور داشت‌، آقای‌ جیانگ‌ زمین‌ رئیس‌ جمهور چین‌ با اظهار خرسندی‌ از سفر به‌ ایران‌، کشور ایران‌ را کشوری‌ با پیشینه‌ کهن‌ تاریخی‌ و فرهنگی‌ توصیف‌ کرد و بر لزوم‌ گسترش‌ روابط تهران‌ و پکن‌ در همه‌ زمینه‌ها تأکید کرد.
وی‌ با موفقیت‌آمیز خواندن‌ مذاکرات‌ خود در تهران‌ به‌ همکاریهای‌ دو کشور در بخشهای‌ انرژی‌، حمل‌ و نقل‌، ارتباطات‌ و صنایع‌ سنگین‌ اشاره‌ کرد و گفت‌: روابط تهران‌ و پکن‌ بسیار خوب‌ و رو به‌ گسترش‌ است‌ و باید از تمام‌ ظرفیتها استفاده‌ شود.
رئیس‌ جمهور چین‌ همچنین‌ با اشاره‌ به‌ مسائل‌ جهانی‌، مواضع‌ ایران‌ و چین‌ را در بسیاری‌ از مسائل‌ بین‌المللی‌، یکسان‌ دانست‌ و افزود: سیاست‌ زورگویی‌ و استیلاطلبی‌ آمریکا در جهان‌ با مخالفت‌ گسترده‌ مواجه‌ شده‌ است‌.
آقای‌ جیانگ‌ زمین‌ با اشاره‌ به‌ اوضاع‌ خاورمیانه‌ و قضایای‌ فلسطین‌، خاطرنشان‌ کرد: اسرائیل‌ باید هرچه‌ زودتر از مناطق‌ اشغالی‌ خارج‌ شود و مردم‌ فلسطین‌ به‌ حقوق‌ خود دست‌ یابند.
وی‌ با تأکید بر اینکه‌ چین‌، تروریسم‌ را در هر شکلی‌ محکوم‌ می‌نماید افزود: ما معتقدیم‌ مبارزه‌ با تروریسم‌ باید براساس‌ مدرک‌ و سند باشد و دامنه‌ آن‌ نباید بصورت‌ خودسرانه‌ گسترش‌ یابد.

در این رابطه بخوانید :
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی