news/content
نسخه قابل چاپ
1380/11/06

دیدار آقای کوفی عنان‌ دبیرکل‌ سازمان‌ ملل‌ متحد و هیأت‌ همراه‌

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی عصر امروز در دیدار آقای کوفی عنان‌ دبیرکل‌ سازمان‌ ملل‌ متحد و هیأت‌ همراه‌، با اشاره‌ به‌ تواناییها و ظرفیتهای سازمان‌ ملل‌ متحد و مجمع‌ عمومی این‌ سازمان‌ برای مقابله‌ با ظلم‌ در جهان‌ و همچنین‌ تلاشهای قدرتهای بزرگ‌ برای استفاده‌ از نام‌ و امکانات‌ سازمان‌ ملل‌ به‌ نفع‌ اهداف‌ و خواستهای خود تأکید کردند: با توجه‌ به‌ ظرفیتهای سازمان‌ ملل‌ باید از این‌ مسئله‌ جلوگیری شود.
مقام‌ معظم‌ رهبری با اشاره‌ به‌ رنج‌ و محنت‌ مردم‌ افغانستان‌ در طول‌ ۲۰ سال‌ گذشته‌ و خساراتی که‌ ایران‌ بدلیل‌ ناامنی افغانستان‌ متحمل‌ شده‌ است‌، تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران‌ از پایان‌ جنگ‌ و درگیری در افغانستان‌ و امید به‌ برقراری آرامش‌ در این‌ کشور خرسند است‌ و برقراری ثبات‌ در افغانستان‌ را به سود خود میداند و بطور جدی از آن‌ حمایت‌ میکند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای با اظهار امیدواری برای تحقق‌ وعده‌های داده‌ شده‌ بمنظور بازسازی افغانستان‌ افزودند: جمهوری اسلامی ایران‌ همانگونه‌ که‌ در طول‌ سالهای گذشته‌ درخصوص‌ مسائل‌ و رنجهای مردم‌ افغانستان‌ خود را مسؤول‌ دانسته‌ و پذیرای ۳ میلیون‌ آواره‌ افغانی بوده‌ است‌، مشارکت‌ در بازسازی این‌ کشور را نیز وظیفه‌ خود میداند.
ایشان‌ با اعلام‌ نگرانی جمهوری اسلامی ایران‌ از ادامه‌ تحرکات‌ نظامی آمریکا در افغانستان‌، آنرا بسود مردم‌ این‌ کشور ندانستند و تأکید کردند: سازمان‌ ملل‌ باید درخصوص‌ رعایت‌ مسائل‌ حقوق‌ بشر از جانب‌ آمریکا در افغانستان‌ بخصوص‌ درباره‌ زندانیان‌ افغانی نظارت‌ کامل‌ داشته‌ باشد زیرا اقدام‌ آمریکا در افغانستان‌ به‌ استناد تصمیم‌ سازمان‌ ملل‌ بوده‌ است‌.
مقام‌ معظم‌ رهبری افزودند: خبرهایی که‌ درباره‌ زندانیان‌ افغانی در دست‌ آمریکا منتشر میشود، بسیار نگران‌ کننده‌ است‌، لذا سازمان‌ ملل‌ باید در این‌ خصوص‌ تحقیقات‌ و اقدامات‌ لازم‌ را انجام‌ دهد.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای با تأکید بر اینکه‌ جمهوری اسلامی ایران‌ از یک تصمیم‌ بین‌ المللی برای مبارزه‌ واقعی با تروریسم‌ استقبال‌ میکند خاطرنشان‌ کردند: اگر مبارزه‌ با تروریسم‌ صادقانه‌ و حقیقی باشد برای همه‌ سودمند خواهد بود و جمهوری اسلامی ایران‌ بدلیل‌ اینکه‌ همواره‌ از اول‌ پیروزی انقلاب‌ از ناحیه‌ تروریسم‌ صدمه‌ دیده‌ است‌، بیشترین‌ سود را از این‌ مبارزه‌ خواهد برد.
ایشان‌ با تأکید بر لزوم‌ عدم‌ سوءاستفاده‌ از عنوان‌ مبارزه‌ با تروریسم‌ همچون‌ مسئله‌ حمایت‌ از حقوق‌ بشر برای اعمال‌ سیاستهای مداخله‌جویانه‌ و سلطه‌گرانه‌ به‌ فعالیت‌ آزادانه‌ گروههای تروریستی مخالف‌ جمهوری اسلامی در کشورهای اروپایی و آمریکا اشاره‌ و تصریح‌ کردند: چرا برغم‌ آنکه‌ این‌ گروهها به‌ اقدامات‌ تروریستی خود اعتراف‌ کرده‌اند، برخوردی با آنها صورت‌ نمیگیرد؟
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای با اشاره‌ به‌ قطعنامه‌ اخیر شورای امنیت‌ سازمان‌ ملل‌ متحد مبنی بر لزوم‌ ارائه‌ گزارش‌ از جانب‌ کشورها درخصوص‌ مبارزه‌ با تروریسم‌ خاطرنشان‌ کردند: آیا آمریکا و یا برخی از کشورهای اروپایی از زمان‌ تصویب‌ این‌ قطعنامه‌ گزارشی ارائه‌ داده‌اند؟ و آیا علت‌ حمایت‌ خود را از گروههای تروریستی مخالف‌ جمهوری اسلامی بیان‌ کرده‌اند؟
ایشان‌ از سازمان‌ جاسوسی آمریکا (سیا) بعنوان‌ یکی از مراکز تروریستی در دنیا نام‌ بردند و با اشاره‌ به‌ ترورهای سیاسی این‌ سازمان‌ جاسوسی در نقاط مختلف‌ دنیا تصریح‌ کردند: آمریکا با این‌ پیشینه‌ و در حالیکه‌ امروز چهره‌ کاملا جنگی به‌ خود گرفته‌ چگونه‌ میتواند مرجع‌ تعریف‌ و مشخص‌ کردن‌ تروریسم‌ باشد؟
مقام‌ معظم‌ رهبری با اشاره‌ به‌ جنایات‌ رژیم‌ صهیونیستی در سرزمینهای اشغالی و طرح‌ این‌ سؤال‌ که‌ آیا این‌ اقدامات‌ رژیم‌ صهیونیستی در چارچوب‌ تروریسم‌ قرار نمیگیرد؟ افزودند: اگر این‌ اقدامات‌، تروریستی است‌ چرا با این‌ رژیم‌ برخورد نمیشود و چرا در مقابل‌، فلسطینیها و لبنانیها که‌ برای اهداف‌ مشروع‌ مبارزه‌ میکنند متهم‌ به‌ تروریسم‌ میشوند؟
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای با اشاره‌ به‌ حمایتهای نظامی آمریکا و برخی کشورهای دیگر از رژیم‌ صهیونیستی و برنامه‌های هسته‌ای این‌ رژیم‌ تأکید کردند: سازمان‌ ملل‌ توانایی مقابله‌ با این‌ تهدیدات‌ را دارد و باید مفهوم‌ واقعی تروریسم‌ در صحنه‌ بین‌ المللی مشخص‌ شود.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی خطاب‌ به‌ دبیرکل‌ سازمان‌ ملل‌ متحد خاطرنشان‌ کردند: جنابعالی شخص‌ موجه‌ و خوش‌ نامی هستید و این‌ برخوردهای دوگانه‌ مسائل‌ مهمی است‌ که‌ اگر شما در این‌ برهه‌ بعنوان‌ دبیرکل‌ سازمان‌ ملل‌ به‌ وظایف‌ خود در این‌ خصوص‌ عمل‌ نمایید قطعا نام‌ نیک شما در تاریخ‌ باقی خواهد ماند.
در این‌ دیدار آقای کوفیعنان‌ دبیر کل‌ سازمان‌ ملل‌ متحد با قدردانی از حمایتهای جمهوری اسلامی ایران‌ از مردم‌ افغانستان‌ و پذیرایی از سه‌ میلیون‌ آواره‌ افغانی در طول‌ ۲۰ سال‌ گذشته‌ و همچنین‌ تعهد ایران‌ برای کمک به‌ بازسازی افغانستان‌ گزارشی از اقدامات‌ سازمان‌ ملل‌ برای برقراری ثبات‌ و امنیت‌ در این‌ کشور ارائه‌ کرد و افزود: سازمان‌ ملل‌ در تحرکات‌ نظامی آمریکاییها در افغانستان‌ هیچ‌ دخالتی ندارد و ما در مورد اقدامات‌ آمریکا اطلاع‌ دقیقی نداریم‌ و پایان‌ تحرکات‌ نظامی و اشنگتن‌ در افغانستان‌ قطعا تلاشهای سازمان‌ ملل‌ را برای بازسازی تسریع‌ خواهد نمود.
دبیرکل‌ سازمان‌ ملل‌ متحد در خصوص‌ وضعیت‌ زندانیان‌ افغانی خاطرنشان‌ کرد: ما در مورد این‌ زندانیان‌ یک ارزیابی و دسترسی مستقل‌ نداریم‌ و فقط صلیب‌ سرخ‌ جهانی هیأتی را اعزام‌ کرده‌ است‌ ولی معتقدیم‌ در مورد زندانیان‌ افغانی باید عدالت‌ و حقوق‌ بشر رعایت‌ شود.
آقای کوفی عنان‌ همچنین‌ شرایط کنونی خاورمیانه‌ و فلسطین‌ را تأسف‌آور خواند و تأکید کرد: سازمان‌ ملل‌ و شورای امنیت‌ برای اقدام‌ عملی درخصوص‌ مسائل‌ خاورمیانه‌ با مشکل‌ مواجه‌ میباشد زیرا ترکیب‌ شورای امنیت‌ و حق‌ وتو مانع‌ پیشبرد امور شده‌ است‌.

 

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی