news/content
نسخه قابل چاپ
1375/12/20

دیدارجمع کثیری از بانوان خوزستان با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در اجتماع شمار زیادی از بانوان مسلمان و انقلابی استان خوزستان که در ورزشگاه تختی اهواز انجام شد از تربیت فرزندان و تقویت روحی شوهران برای ورود در میدانهای بزرگ به عنوان مهمترین نقش و هنر زن مسلمان یاد کردند و زن را عنصر اصلی در تشکیل و بقای خانواده و بالنده شدن نسلهای آینده دانستند.
مقام معظم رهبری در این اجتماع عظیم که با ابراز عواطف و احساسات پرشور و خالصانه بانوان خوزستانی همراه بود، مقام والای زن ایرانی را بویژه در منطقه خون‌بار خوزستان مورد احترام و تکریم قرار دادند و فرمودند: در دوران بازسازی کشور اسلامی، بیشترین تکیه بر نیروی انسانی است که نیمی از آن را بانوان کشور تشکیل می‌دهند؛ بنابراین بازسازی به معنای حقیقی و وسیع آن، مستلزم وجود بینشی صحیح در مورد زن و جایگاه آن است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نظر مترقی اسلام را در مورد زن موجب آبادانی کشور، صلاح و فلاح ملت و اعتلای هر چه بیشتر بانوان توصیف کردند و فرمودند: بانوان مسلمان باید بدانند که خدا، قرآن و اسلام درباره آنها چه قضاوتی دارد، از آنها چه می‌خواهد و چه مسؤولیتی را برای آنها مطرح کرده است و اجرای آن را نیز خواستار شوند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با استناد به آمار و ارقام منتشره، بیشترین ظلم و تعدی نسبت به زنان را متوجه مردان در کشورهای غربی دانستند و فرمودند: اسلام در مورد زن حد میانه‌ای را بدون افراط و تفریط مطرح می‌کند، اجازه ظلم به زن را نمی‌دهد و طبیعت زن و مرد را نیز نادیده نمی‌گیرد.
مقام معظم رهبری بر عدم وجود هرگونه تفاوتی میان زن و مرد در عرصه رشد و تکامل روحی و معنوی و نیز عرصه فعالیتهای اجتماعی تأکید کردند و فرمودند: از نظر اسلام در همه فعالیتهای مربوط به جامعه بشری، زن و مرد دارای اجازه مشترک و همسان هستند و زنان می‌توانند در صورت برخوردار بودن از قدرت جسمانی و شوق و فرصت لازم، عهده‌دار تمامی امور اجتماعی شوند. اما برخی کارها با ترکیب جسمانی زنان تطبیق نمی‌کند که این مسأله به مجاز بودن فعالیتهای اجتماعی زنان ارتباط پیدا نمی‌کند، کما این که انجام برخی از امور با وضع جسمی و اخلاقی مردان نیز مطابقت ندارد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مرزبندی اسلام در ارتباطات میان زن و‌ مرد در صحنه اجتماع اشاره کردند و فرمودند: محیط تحصیل و جامعه باید برای دختر و پسر سالم و امن باشد و اسلام برای حفظ حدود اخلاقی و کمک به امنیت زن و مرد، حجاب را برای زن تعیین کرده است. زنان مسلمان با حجاب، امنیت خود و مردان را در جامعه تأمین می‌کنند. آنجا که حجاب را از زن مسلمان دور می‌کنند، در درجه اول امنیت از زنان و سپس از مردان و جوانان سلب می‌شود و اسلام برای ایجاد محیطی سالم و دارای امنیت و برای آن که زن بتواند به مسؤولیتهای اجتماعی خود عمل کند، حجاب را معین کرده است که این خود یکی از احکام برجسته اسلام محسوب می‌شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در تبیین دیدگاه اسلام پیرامون حقوق اقتصادی زن فرمودند: در اسلام زن مالک ثروت خویش است و می‌تواند هرگونه بخواهد آن را مصرف کند و در زمینه استقلال اقتصادی زن، دنیای غرب 13 قرن از اسلام عقب است و اروپا در چند دهه اخیر به زن اجازه تصرف در مال خود را داده است.
مقام معظم رهبری احکام اسلام را در مورد نقش زن در خانواده بسیار درخشان و افتخار آمیز خواندند و فرمودند: از نظر اسلام زن در انتخاب همسر کاملا آزاد است و هیچکس نمی‌تواند این حق را از زن سلب کند. در طول زمان برخی عادات جاهلی و غلط در جامعه اسلامی به وجود آمده است، اما این عادات جاهلی که متأسفانه در مناطقی از شهرهای مرکزی و خوزستان نیز وجود دارد، به احکام نورانی اسلام مربوط نمی‌شود. از نظر اسلام مجبور کردن دختر به ازدواج با پسر عموی خویش و اظهارنظر مرد در مورد ازدواج دختر عمو، یک امر غیراسلامی و خلاف شرع بین است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مجبورکردن دختران به ازدواج با پسران قبیله دیگر به منظور حل اختلافات قبیله‌ای را خلاف شرع و احکام اسلام برشمردند و فرمودند: اسلام در مقابل ظلم و تعدی به زن ایستاده است و اجازه ظلم به زن را نمی‌دهد. از نظر اسلام زن و مرد در درون خانواده شریک زندگی یکدیگر هستند و باید با یکدیگر با محبت رفتار کنند و هیچ‌یک حق زورگویی به دیگری را ندارد. احکام اسلامی در مورد ارتباطات زن و مرد بسیار دقیق است و بر اساس طبیعت زن و مرد و مصالح جامعه اسلامی صادر شده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی ممانعت از خروج بدون اجازه زن از خانه را حق شوهر دانستند و با تأکید بر این که این حق یکی از رازهای دقیق احکام الهی است فرمودند: طبیعت زن و مرد هر یک ویژگی خاص خود را دارد و در داخل خانواده نمی‌توان روحیات هر یک را از دیگری انتظار داشت.
مقام معظم رهبری برخورد با زن در خانواده را به مثابه یک مستخدم، خلاف اسلام خواندند و با تأکید بر اهمیت تربیت فرزندان از سوی مادر فرمودند: مادرانی که تربیت فرزند در آغوش پرمهر و عطوفت خود را به بهانه انجام کارهای دیگر رها می‌کنند، مرتکب اشتباه می‌شوند. بهترین روش تربیت انسان آن است که در آغوش پرمهر و محبت مادر پرورش پیدا کند و زنانی که فرزند خود را از این موهبت الهی محروم می‌کنند، در واقع به زیان خود و فرزند خویش و جامعه اقدام کرده‌اند .
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای وجود نوجوانان تبهکار، جنایتکار، معتاد و فاسد در جوامع غربی را ناشی از اهمیت ندادن زنان به خانواده و تربیت صحیح فرزندان دانستند و در پایان سخنانشان فرمودند: زن رکن اساسی و عنصر اصلی خانواده است و اسلام برای نقش زن در داخل خانواده اهمیت فراوانی قائل است زیرا با پایبندی زن به خانواده و تربیت فرزندان در آغوش پرمهر مادر، نسل‌ها در آن جامعه بالنده و رشید خواهند شد.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی