news/content
نسخه قابل چاپ
1375/03/30

دیدار اعضای شورای عالی کنگره بزرگداشت علامه مقدس اردبیلی(رض) با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌‌الله خامنه‌‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز در دیدار اعضای شورای عالی کنگره بزرگداشت علامه مقدس اردبیلی(رض) با ایشان طی سخنانی شجاعت محقق اردبیلی را در صدور آراء مختلف فقهی مورد ستایش قرار دادند و تأثیرپذیری بزرگانی چون مرحوم وحید بهبهانی از محضر مقدس اردبیلی را دلیلی بر مقام رفیع علمی و معنوی وی دانستند.
مقام معظم رهبری از مقدس اردبیلی به عنوان سرسلسله علمای بزرگ ایرانی در تاریخ فقاهت شیعه نام بردند و فرمودند: پس از محقق اردبیلی، علمای برجسته فقه شیعه عموما ایرانی هستند و در این ارتباط بیشترین شرف، متعلق به صفویه است و اینجانب بر خلاف کسانی که صفویه را در چشمها ضد‌ارزش کردند، تأکید می‌‌کنم که صفویه بزرگترین حق را به دانش، فقاهت و کلام شیعی دارند زیرا آنها بودند که راه را باز کردند و علمای شیعه را در این سطح پرورش و پرواز دادند.
حضرت آیت‌‌الله خامنه‌‌ای محقق اردبیلی را یکی از مقاطع اساسی تاریخ فقه شیعه توصیف کردند و فرمودند: مرحوم مقدس اردبیلی نجف را مسند و پایگاه علمی خود قرار داد که این خود یکی از خصوصیات وی محسوب می‌شود زیرا این مرکز علمی همچنان پابرجا ماند و در زمان شیخ‌ انصاری به اوج خود رسید. مرحوم مقدس اردبیلی همچنین فقه عمیق، دقیق و کاملا محققانه‌ای را عرضه کرده است که از این جهت نیز شخصیتی عظیم و برجسته محسوب می‌شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی جنبه‌‌های معنوی و زهد بی‌‌نظیر مقدس اردبیلی را مورد تأکید قرار دادند و در پایان سخنانشان از اعضای شورای عالی کنگره بزرگداشت مقام علمی مرحوم مقدس اردبیلی به سبب پذیرفتن این مسؤولیت مهم و اساسی تقدیر و تشکر کردند.
پیش از سخنان مقام معظم رهبری، آیت‌‌الله مشکینی و حجت‌‌الاسلام والمسلمین استادی هر یک در سخنان کوتاهی به ابعاد علمی و معنوی مرحوم مقدس اردبیلی اشاره کردند و گزارشی از اقدامات انجام شده برای برگزاری کنگره بزرگداشت وی را به استحضار رساندند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی