news/content
نسخه قابل چاپ
1373/05/04

دیدار رئیس‌جمهور ترکیه و هیأت همراه با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ پیش‌ از ظهر امروز آقای‌ سلیمان‌‌ دمیرل‌ رئیس‌‌جمهور ترکیه‌ و اعضای‌ بلند پایه‌ هیأت‌‌همراه‌ وی‌ را به‌ حضور پذیرفتند.
مقام ‌‌معظم‌ رهبری‌ در این‌ دیدار که‌ آقای‌ هاشمی ‌‌رفسنجانی‌ رئیس‌‌جمهور نیز حضور داشتند، طی‌ سخنانی‌ بر جدیت‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ در تحکیم‌ روابط دوستانه‌ و صمیمانه‌ با دولت‌ ترکیه‌ تأکید کردند و از اسلام‌ به‌ عنوان‌ نقطه‌ی‌ مشترک‌ مهمی‌ برای‌ توسعه‌ همکاریهای‌ دوجانبه‌ بویژه‌ در مواجهه‌ با مسائل‌ جهان‌ اسلام‌ نام‌ بردند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ نقش‌ دو کشور در تقویت‌ جهان‌ اسلام‌ فرمودند: دولت‌ ترکیه‌ برای‌ کمک‌ به‌ ملت‌ مسلمان‌ بوسنی‌ و هرزگوین‌ تلاش‌ ارزنده‌ای‌ را به‌ انجام‌ رسانده‌ است‌ و ما معتقدیم‌ که‌ اگر انگیزه‌های‌ ایران‌ و ترکیه‌ در مورد قضایای‌ مصیبت‌بار بوسنی‌ در سایر کشورهای‌ اسلامی‌ نیز عمومیت‌ پیدا می‌کرد به‌ موفقیتهای‌ بزرگی‌ دست‌ می‌یافتیم‌. لذا دو کشور علاوه‌ بر همکاریهای‌ دوجانبه‌ می‌توانند در چارچوب‌ همکاری‌ میان‌ کشورهای‌ اسلامی‌ ارتباطات‌ ثمربخش‌ با یکدیگر داشته‌ باشند.
رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ افزایش‌ چشمگیر مبادلات‌ تجاری‌ و همکاریهای‌ اقتصادی‌ ایران‌ و ترکیه‌ اشاره‌ کردند و فرمودند: وضعیت‌ جغرافیایی‌ و امکانات‌ طبیعی‌ دو کشور زمینه‌ مناسبی‌ برای‌ گسترش‌ همکاریهای‌ دوجانبه‌ محسوب‌ می‌شود و علاوه‌ بران‌ نقاط زیادی‌ برای‌ تحکیم‌ روابط دوستانه‌ و برادرانه‌ میان‌ دو کشور همسایه‌ وجود دارد که‌ عقاید و ایمان‌ مشترک‌ و نیز نقش‌ سازنده‌ دو طرف‌ در برخورد با مسائل‌ جهان‌ اسلام‌ می‌تواند از آن‌ جمله‌ باشد.
در این‌ دیدار آقای‌ سلیمان‌ دمیرل‌ رئیس‌‌جمهور ترکیه‌ نیز در سخنان‌ خود به‌ قدمت‌ روابط دوستانه‌ و صمیمانه‌ میان‌ دو کشور اشاره‌ کرد و اهمیت‌ استمرار همکاریهای‌ دوجانبه‌ را برای‌ حفظ صلح‌ و ثبات‌ در منطقه‌ خاطرنشان‌ کرد.
رئیس‌‌جمهور ترکیه‌ هدف‌ از سفر خود را به‌ ایران‌، ضرورت‌ بازنگری‌ در روابط دوجانبه‌ با هدف‌ ارتقا سطح‌ آن‌ و نیز همکاری‌ در مسائل‌ منطقه‌ای‌ و بین‌المللی‌ عنوان‌ کرد و گفت‌ : مرزهای‌ ایران‌ و ترکیه‌ همواره‌ مرزهای‌ دوستی‌ بوده و دو کشور در چند قرن‌ اخیر در صلح‌ و آرامش‌ به‌ سر برده‌اند و موضع‌ رسمی‌ ترکیه‌ این‌ است‌ که‌ به‌ دشمنان‌ ملت‌ ایران‌ اجازه‌ داده‌ نخواهد شد تا خاک‌ ترکیه‌ را علیه‌ کشور همسایه‌ یعنی‌ ایران‌ مورد استفاده‌ قرار دهند و ما نیز انتظار متقابلی‌ از ایران‌ داریم‌.
آقای‌ دمیرل‌ در سخنان‌ خود همچنین‌ به‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ اطمینان‌ داد که‌ بین‌ دو کشور ایران‌ و ترکیه‌ هیچگونه‌ عدم‌ اعتمادی‌ وجود ندارد و دو طرف‌ براساس‌ اعتماد متقابل‌، تقویت‌ روابط دوستانه‌ و حفظ منافع‌ یکدیگر مناسبات‌ خود را توسعه‌ می‌دهند
رئیس‌‌جمهور ترکیه‌ اتحاد و اتفاق‌ کشورهای‌ اسلامی‌ را ضروری‌ خواند و گفت‌: ایران‌ و ترکیه‌ به‌ عنوان‌ دو کشور همسایه‌ و مسلمان‌ در سازمان‌ کنفرانس‌ اسلامی‌ همکاری‌ خوبی‌ با یکدیگر دارند و برای‌ ایجاد وحدت‌ و برداری‌ در جهان‌ اسلام‌ و مقابله‌ با رنجها و مشکلات‌ ملتهای‌ مسلمان‌ باید با یکدیگر همفکری‌ و به‌ هم‌ کمک‌ کنند.
آقای‌ دمیرل‌ همچنین‌ به‌ مسائل‌ منطقه‌ای‌ نظیر تجاوز ارمنستان‌ به‌ جمهوری‌ آذربایجان‌، تحولات‌ شمال‌ عراق‌ و جنایات‌ صربها در بوسنی‌ و هرزگوین‌ اشاره‌ کرد و همکاری‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ و ترکیه‌ را در حل‌ این‌ بحرانها به‌ نفع‌ دو کشور و مصلحت‌ جهان‌ اسلام‌ دانست‌.
در پایان‌ این‌ ملاقات‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ خطاب‌ به‌ رئیس‌ جمهور ترکیه‌ تأکید کردند که‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ از همکاری‌ صمیمانه‌ با ترکیه‌ استقبال‌ می‌کند و اعتقاد دارد که‌ دو کشور با پیشگیری‌ از فعالیت‌ دشمنان‌ خود در خاک‌ یکدیگر توانند فضای‌ دوستانه‌ و قابل‌ اطمینانی‌ را در روابط دوجانبه‌ به‌ وجود آورند.

در این رابطه بخوانید :
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی