news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1383/01/26

دیدار اقشار مختلف مردم با رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی  صبح امروز در دیدار هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم، پاسخ‌گویی را «حقیقتی اسلامی» خواندند و افزودند: پاسخ‌گویی یعنی احساس مسئولیت، و همه‌ی مسئولان و مدیران رده‌های مختلف کشور  بدون استثناء  باید پاسخ‌گوی کارها و تصمیمات خود باشند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  با اشاره به آیات قرآن کریم درباره‌ی مسئولیت و پاسخ‌گویی آحاد بشر در درگاه پروردگار متعال، خاطرنشان کردند: اعتقاد به پاسخ‌گویی، اعمال و گفتار انسان را به نوعی کنترل می‌کند و فرد در مقابل وجدان خود و در برابر جامعه، احساس مسئولیت می‌نماید.
ایشان احترام مردم به مسئولان را با احساس مسئولیت مدیران کشور مرتبط دانستند و افزودند: مسئولانی شایسته‌ی تکریم مردم هستند که خود را در قبال همه‌ی گفتار، اقدامات و تصمیمات خود پاسخ‌گو و مسئول بدانند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  اوضاع جهان و از جمله اوضاع آشفته‌ی عراق را نتیجه‌ی بی‌مسئولیتی و پاسخ‌گو نبودن دولت آمریکا برشمردند و خاطرنشان کردند: جنایات سهمگین، وحشیانه و حیرت‌انگیزی که در عراق جاری است، از اغراض سیاسی-اقتصادی قدرت بی‌مهار امریکا ناشی می‌شود که خود را در مقابل افکار عمومی جهان پاسخ‌گو نمی‌داند و برای پر کردن جیب کمپانی‌های نفتی و صهیونیستی، یک کشور را با کشتار و جنایت به اشغال خود درآورده است.
رهبر معظم انقلاب  وضع امروز عراق را نتیجه‌ی عکس‌العمل طبیعی مردم این کشور در برابر اقدامات اهانت‌بار اشغال‌گران ارزیابی کردند و افزودند: آمریکایی‌ها  دیگران را به تحریک ملت عراق و دخالت در این کشور متهم می‌کنند، اما کاملاً روشن است که جنایات اشغال‌گران و رفتار توهین‌آمیز آنان با زنان و جوانان عراقی، باعث عکس‌العمل ملت غیور و جوانان شیعه و سنی عراق شده است و وضعی را که ما از ماه‌ها قبل پیش‌بینی می‌کردیم برای اشغال‌گران به وجود آورده است.
ایشان اعتراض جهانیان -و از جمله برخی شخصیت‌های آمریکایی- به دروغ‌گویی دولت آمریکا در مورد مبارزه با تروریسم و مقابله با سلاح کشتار جمعی در عراق را نشان‌دهنده‌ی افشا شدن ماهیت حقیقی دولت آمریکا دانستند و خاطرنشان کردند: آمریکایی‌ها با اسم مردم‌سالاری به عراق آمدند، اما در این کشور  مردم‌کشتاری به راه انداخته‌اند و چهره‌ی خود را از گذشته نیز سیاه‌تر کرده‌اند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست‌های آمریکا در عراق را شبیه سیاست مشت آهنین رژیم صهیونیستی در قبال مردم مظلوم فلسطین برشمردند و تأکید کردند: اقدامات آمریکایی‌ها در عراق بر اساس همه‌ی اصول و موازین بشری محکوم و تنفرانگیز و بر اساس همه‌ی قواعد طبیعت، محکوم به شکست است و آمریکایی‌ها دیر یا زود با ذلت و سرافکندگی از عراق خارج خواهند شد.
ایشان هوشیاری و وحدت مردم عراق را باعث کوتاه شدن دوره‌ی اشغال این کشور دانستند و افزودند: مردم عراق می‌توانند با تمسک به اسلام، وحدت کلمه، حفظ روحیه‌ی اسلامی و ایمانی، به کارگیری عقل و حکمت و تدبیر، قدرشناسی و پیروی از علما و مرجعیت و «نیفتادن در دام امریکا و انگلیس برای ایجاد تفرقه‌ی قومی و مذهبی»، روند برپایی عراق مستقل، آزاد، مردمی و تحت پرچم اسلام را تسریع کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  همچنین با اشاره به ایام رحلت نبیّ مکرّم اسلام، حضرت ختمی‌مرتبت را الگویی برای همه‌ی تاریخ بشر خواندند و خاطرنشان کردند: روح تعالیم و معارف اسلامی این است که «عقل و تقوا»، رفتار و گفتار انسان را هدایت کند، نه «شهوت و غضب» و مسلمانان می‌توانند با استفاده از این تعالیم گرانقدر، دنیایی نو و منطبق با خواسته‌های حقیقی و فطری انسان ایجاد کنند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی