news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتنقشه راهنقشه راهعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1382/11/21

دیدار جمعی از نخبگان جوان با رهبر انقلاب

نخبگان جوان دانشگاهی و علمی و افتخار آفرینان عرصه‌های علمی و پژوهشی داخلی و بین‌المللی، در روز عید سعید غدیر با رهبر معظم انقلاب دیدار و گفتگو کردند. در آغاز این دیدار ۱۴ نفر از جوانان فرهیخته دانشگاهها و المپیادها دیدگاههای خود را در مورد مسائل مختلف مطرح کردند.
آقای دکتر فتح‌الله کریم زاده دکترای مهندسی مواد و دانشجوی نمونه سال ۸۲ و پژوهشگر برتر سازمان صنایع هوایی با اشاره به وضعیت آموزشی دانشگاهها، بر لزوم توجه بیش از پیش و جدی به پژوهش و نظام آموزشی کشور تأکید کرد و گفت: توسعه کشور باید بر مبنای دانایی باشد و بر همین اساس ارتقای جایگاه نخبگان دارای اهمیت ویژه‌ای است. دکتر مهدی کاشانی راد، دانشجوی نمونه کشور در سال جاری و مؤلف کتاب برگزیده سال ۷۹ در سخنان خود، پرورش و تربیت نخبگان جوان را از دستاوردهای انقلاب خواند و پیشنهاد کرد برای شناسایی و استفاده صحیح از تمامی استعدادهای برجسته، سازمان نخبگان علمی کشور تشکیل شود. دکتر کاشانی راد به رسانه‌ها توصیه کرد بگونه‌ای فرهنگ سازی کنند که نخبگان علمی، الگوی جوانان کشور شوند.
آقای سید محمد حسن رضوی، رتبه دوم کنکور سراسری سال ۸۰ و رتبه اول کنکور دانشگاه آزاد سال ۸۰، بر لزوم اعتماد به جوانان نخبه و ایجاد زمینه برای ورود نخبگان به بدنه مدیریتی کشور و چرخش مدیریت در میان نخبگان تاکید کرد و افزود: برخلاف برخی مطالب که در خصوص بحران هویت نسل جوان و دین گریزی آنان مطرح می شود، نسل جوان علاقه شدیدی به شناخت حقایق دینی دارد ولی باید سطح علمی اساتید علوم انسانی و معارف و دروس این رشته مطابق با نیازهای نسل جوان باشد و نحوه برگزاری کلاسهای این دروس نیز تغییر یابد.
خانم آرزو شیخ اکبری رتبه اول جشنواره خوارزمی امسال و دانش آموز سال چهارم دبیرستان نیز در سخنان خود با اشاره به حضور نخبگان جوان در سراسر کشور از جمله مناطق محروم، توزیع عادلانه امکانات و اعتبارات علمی - تحقیقاتی را خواستار شد. آقای دکتر مهرداد هنرور نفر اول جشنواره خوارزمی در سال ۸۱ و نفر اول جشنواره رازی در سال ۸۰، بسیج علمی را تنها راه رسیدن به یک توسعه پایدار و بالنده دانست و خاطر نشان کرد: شناسایی، حفظ و حمایت از نخبگان و سوق دادن آنان بسوی یک هدف مشخص و متمرکز، با بسیج علمی امکان‌پذیر است. وی همچنین بر لزوم توجه به معیشت نخبگان و آتیه شغلی آنان تاکید کرد.
دکتر قدرت الله ترابی، دانشجوی نمونه در دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، مدیریت متمرکز در امور نخبگان را کاملا ضروری خواند. وی همچنین توجه بیشتر به مقوله پژوهشی را امری لازم و نوعی صرفه‌جویی در هزینه‌های آینده کشور خواند.
آقای امیر خسروی دارنده مدال نقره المپیاد جهانی زیست شناسی لزوم رشد و شکوفایی نیروهای مستعد و نخبگان جوان را مورد تاکید قرار داد و گفت: در شرایط کنونی کسب مدال جهانی بیش از شناسایی افراد نخبه و ایجاد زمینه برای رشد و شکوفایی استعدادهای آنان مورد توجه است. وی همچنین تنظیم آیین نامه ای جهت حمایت از نخبگان و مشخص شدن متولی اصلی نخبگان را ضروری دانست.
دکتر حمیدرضا قیصری، دانشجوی نمونه سال جاری و دانشجوی نمونه بسیجی در سال ۸۰، با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در مورد جنبش نرم افزاری گفت: اهمیت دادن به علم و عالم از جمله عوامل اصلی تحقق این هدف والاست. دکتر قیصری، مشارکت دادن نخبگان علمی در تصمیم‌گیریهای کلان امور آموزشی و علمی و توجه کامل به ارزشهای اصیل اسلامی را خواستار شد.
آقای دکتر امیر حسین لباس چی دانشجوی نمونه پزشکی سال ۸۱ و نفر اول المپیاد دانشجویی پزشکی، ارتقای بهداشت جامعه را در ارتباط مستقیم با ارتقای سیستم بهداشتی کشور از جمله مسائل آموزش، پژوهشی و حرفه‌ای کادر بهداشتی دانست و گفت: یکی از مشکلات نظام آموزشی پزشکی کشور، نبود همخوانی میان نیازهای جامعه و نحوه جذب دانشجوی پزشکی است به گونه‌ای که در برخی شهرهای بزرگ با بیکاری سطوح مختلف کادر بهداشتی از جمله پزشکان مواجه هستیم. وی همچنین خواستار بازنگری در نحوه بکارگیری سطوح مختلف پزشکان در طرح خدمت سربازی شد.
خانم زهره اخوان مقدم دارنده رتبه اول المپیاد دانشجویی و رتبه اول آزمون کارشناسی ارشد با اشاره به لزوم شناسایی و تربیت استعدادهای درخشان از مقاطع ابتدایی گفت: قهرمانان فکری یعنی نخبگان علمی نیز باید حداقل به اندازه قهرمانان جسمی و ورزشی مورد توجه قرار داشته باشند.
آقای دکتر غلامحسین سدیفیان دانشجوی نمونه کشوری در مقطع دکترا در سال ۸۲ یکی از موانع و مشکلات بخش پژوهش را نبود روحیه کار گروهی در میان محققین دانست و گفت: برغم آنکه امکانات پژوهشی خوبی در برخی مراکز فراهم شده است، ولی بدلیل نبود فرهنگ کار گروهی از پژوهشگران بخصوص پژوهشگران جوان استفاده بهینه نمیشود.
آقای مهدی کشاورز، دارنده مدال طلای المپیاد فیزیک گفت: سیاستگذاریها باید به گونه ای باشد که زمینه شکوفایی استعدادها در داخل کاملا فراهم شود. آقای کشاورز افزود: حمایت بیشتر از مراکز پژوهشی میتواند به فعالیتهای موجود تحقیقاتی شتاب دهد.
آقای قدرت الله نصیری دانشجوی نمونه کشوری، دارنده طلای جهانی المپیاد دانشجویی بیوشیمی بر لزوم وجود یک بانک اطلاعاتی جامع از نخبگان کشور و وجود یک متولی مشخص برای نخبگان تاکید کرد و گفت: بمنظور رسیدن به جایگاه واقعی علمی کشور در جهان، باید ضمن فرهنگ سازی برای بها دادن به نخبگان از ظرفیت‌ها و تواناییهای علمی کشور استفاده صحیح شود.
آقای هادی فروغ مند اعرابی، دارنده مدال طلای جهانی المپیاد کامپیوتر نیز در این دیدار، معنویت و ارتباط با پروردگار را رمز پیشرفت حقیقی در عرصه‌های مختلف خواند.
پس از سخنان نخبگان جوان دانشگاهی و علمی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تبریک عید سعید غدیر و ۲۲ بهمن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با ابراز خرسندی فراوان از دیدار با افتخار آفرینان علمی و دانشگاهی تاکید کردند: تلاش جدی برای تولید علم و دانش، وظیفه تاریخی نخبگان، عالمان و محققان کشور است و مسؤولان نیز در فراهم ساختن زمینه تحقق این هدف بسیار مهم، وظایف سنگینی بر عهده دارند. ایشان حضور پرانگیزه، مصمم و قوی نخبگان در عرصه تولید علم را کاملا ضروری برشمردند و خاطر نشان کردند: بخشی از کشورها، با به انحصار در آوردن بعضی از علوم و فنآوریها، آنها را وسیله تحقق اهداف سیاه خود قرار داده‌اند، اما علم و ثروت باید در جهان توزیع عادلانه شود و از انحصار عده‌ای خاص بیرون بیاید که برای این کار میتوان با عزمی راسخ، حضور فعال در میدان تولید علم و دانش و بهره‌برداری صحیح از منبع عظیم استعدادهای داخلی، با انحصار طلبی برخی کشورها مبارزه کرد. رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به پیشرفتهای وسیع علمی کشور در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی افزودند: این پیشرفتها فاصله بسیار زیاد ایران با کشورهای پیشرفته را کاهش داده، اما همچنان با اینگونه کشورها، فاصله زیادی داریم که تنها راه کاهش آن، تلاش و فعالیت بیشتر علمی است. ایشان پیشرفتهای علمی سالهای اخیر را زمینه ساز آغاز حرکت گسترده علمی کشور بر شمردند و خاطر نشان کردند: راه افتادن در مسیر پیشرفت علمی، مسئله‌ای بسیار مهم است که به یاری پروردگار انجام شده است اما مسئله مهمتر، آن است که این راه را با شتاب ادامه دهیم و تا آخر طی کنیم. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، با ابراز خرسندی از اینکه نهضت نرم‌افزاری به گفتمان و فکر رایج مجامع و محافل علمی و دانشگاهی کشور تبدیل شده است، افزودند: میل به پیشرفت و عزم و اراده نخبگان جوان علمی و استادان دانشگاهها برای تولید علم و ایجاد جنبش نرم‌افزاری، بسیار مبارک است و باید این حرکت را پرامید و پرنشاط و مصمم ادامه داد. ایشان با تاکید بر پیگیری مطالبی که نخبگان جوان دانشگاهی و علمی در این دیدار بیان کرد‌ند، ایده مدیریت متمرکز امور نخبگان را ایده خوبی ارزیابی کرده و افزودند: دستگاهی که دولت برای این مسئله، ایجاد میکند لازم است بدست نخبگان اداره شود، ضمن آنکه باید در اینگونه مجموعه‌ها و همه مجامع علمی، از سیاسی کاری و سیاست بازی کاملا پرهیز شود چرا که تاثیرگذاری گرایش‌های سیاسی در کارهای علمی و پژوهشی، بدون تردید آثار مخربی بدنبال خواهد داشت. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین افزودند: فضای علمی کشور باید فضای تولید و ترویج علم و پژوهش و پرورش محقق و عالم باشد که در این زمینه هم نخبگان و هم مسؤولان وظایفی بر عهده دارند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی