news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1382/07/30

دیدار نخبگان جوان کشور با رهبر انقلاب

نخبگان جوان کشور، برترین های کنکور و دارندگان مدالهای طلایی، نقره ای و برنز المپیاد های جهانی امروز به دیدار رهبر معظم انقلاب رفتند و مسائل ومشکلات مختلف عرصه های علمی و پژوهشی را با ایشان مطرح کردند. دراین ابتدای این دیدار، نخبگان جوانی که مایل بودند دیدگاههای خود را با حضرت آیت الله خامنه ای در میان بگذارند به طرح نکات مورد نظرشان پرداختند. آقایان وخانمها مسلم نادعلی زاده دارنده مدال طلای المپیاد ادبی 82 - ابراهیم جلالی از برگزیدگان کنکور امسال - فرید موحدی نائینی دارنده طلای المیپاد شیمی - اشکان بلوچی ، رتبه اول جشنواره خوارزمی- حسام اسفندیار پور دارنده مدال روبوکاپ جهانی- فرزانه شاکری، برنده طلای المپیاد ادبی- رضا پور ابوالقاسم نفر اول رسته ریاضی کنکور 82 - مرتضی زادی مقدم دارنده طلای المپیاد کامپیوتر- آزاده کیوانی، نفر اول جشنواره جهانی گامی بسوی نوبل - امیر رضا محسن زاده کرمانی، مدال طلای المپیاد جهانی کامیپوتر - فاطمه زین الدینی از برگزیدگان کنکور علوم انسانی و شایسته سادات موسوی دارنده طلای المپیاد ادبی 82 جوانانی بودند که مسائل مورد نظرشان را در این دیدار بیان کردند.
برخی نکاتی که استعدادهای جوان و درخشان کشور به آنها اشاره کردند به مسائلی نظیر ضرورت فرق قائل نشدن میان نخبگان رشته های فنی مهندسی وعلوم انسانی در اعطای تسهیلات و لزوم برخورد یکسان با برگزیدگان المپیاد های ادبی با سایر المپیادها بر می گشت. چندتن از نخبگان جوان هم مشکلات اجرایی و یا اجرا نشدن برخی طرحهای حمایت از نخبگان رامورد توجه قرار دادند و خواستار ارزیابی مجدد این طرحها و رفع نقاط ضعف آنها شدند.
پیشنهاد طراحی جایزه علمی سال برای دانشجویان برتر رشته های مختلف ، همکاری حوزه ودانشگاه زمینه ساز تقویت جنبش نرم افزاری، توجه بیشتر به استادان دانشگاهها ودیدگاههای نخبگان در "" تصمیم گیریهای علمی، پژوهشی"" ایجاد امکانات لازم از جمله امکان تحصیل در سطوح عالی برای استعدادهای جوان بعنوان عاملی بازدارنده در مهاجرت نخبگان - توجه به استعدادهای مناطق محروم - توجه به عدالت اجتماعی بعنوان زمینه پرورش حقیقی استعدادهای جوان وتاکید بر علوم انسانی بعنوان مبنای رشد و توسعه حقیقی جامعه از دیگرنکاتی بود که نخبگان جوان به آنها اشاره کردند.
پس از سخنان تعدادی از جوانان نخبه ، رهبرمعظم انقلاب اسلامی با ابراز مسرت از دیدار با نخبگان جوان خاطرنشان کردند: مسئوولان ذیربط به مشکلاتی که گفتنید حتما رسیدگی خواهند کرد.
ایشان جوانان خوش استعداد کشور را مظهر امید و نشاط خواندند و افزودند: مسوولان باید به بهترین وجه مطالبات حقیقی نسل جوان با استعداد وخوشفکر ما را برآورده سازند.
حضرت آیت الله خامنه ای، حرکت علمی کشور را حرکتی روبه پیشرفت ارزیابی کردند و افزودند: به جوانان عزیزم توصیه می کنم که ""با عزم و اراده و همت، بامشکلات دست و پنجه نرم کنند ، آنها را مغلوب سازند و با روحیه ای پرنشاط ، آینده بسیار درخشان ایران را رقم بزنند.""
بالا بودن سطح متوسط هوشی مردم ایران از متوسط جهانی نکته دیگری بود که حضرت آیت الله خامنه ای به آن اشاره کردند و افزودند: ملت ایران با درخشش جوانانش درمسابقات علمی جهانی ، ظرفیت پرواز علمی خود را به دنیا نشان داده است.
رهبر معظم انقلاب ، ایران را از لحاظ نیروی انسانی ومنابع طبیعی ، مستعد رشد و تعالی وترقی بر شمردند و افزودند: اگر چه ایران و دیگر کشورهای اسلامی با وجود سوابق تاریخی درخشان علمی ، بدلایل مختلف از قافله علمی دنیا عقب مانده اند اما تردیدی نیست که اگرهمه ، بویژه نسل جوان خوش استعداد کشور، همت وتلاش کنند ومسئوولان هم برای استفاده از امکانات ، برنامه ریزی خوبی انجام دهند، ایران چند دهه دیگردرخط مقدم علمی جهان خواهد ایستاد.
ایشان، با تاکید بر لزوم بیشترین سرمایه گذاریها در بخش توسعه علمی وتوجه کامل دانشگاهها به تولید علم و جنبش نرم افزاری افزودند : دارندگان علم و فناوری در جهان، تلاش می کنند کشورهای دیگر همچنان مصرف کننده تولیدات آنها باشند بهمین علت از پیشرفتهای علمی دانشمندان ایران ازجمله در فناوری هسته ای ناراحت وعصبانی هستند.
حضرت آیت الله خامنه ای درهمین زمینه افزودند: آنها در ظاهر می گویند ایران نباید بدنبال سلاح هسته ای باشد اما حرف حقیقی شان این است که ایران نباید دانش و فناوری هسته ای داشته باشد تا همیشه نیازمند فناوریهای پیشرفته غرب بماند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند: بارها گفته ایم که ما اصولا سلاح هسته ای نیاز نداریم چرا که داشتن سلاح کشتار جمعی را زمینه ساز قدرت واقتدار نمی دانیم بلکه معتقدیم اقتدار هر کشور به داشتن مجموعه انسانی قوی و برخورداراز ""علم و ایمان و ایستادگی"" وابسته است و ملت ایران چنین هدفی را دنبال می کند.
ایشان خاطرنشان کردند: ملت ایران آمریکای دارای سلاح هسته ای را از کشور خود بیرون کرد ومردم فلسطین نیز اسراییل دارنده سلاح هسته ای را بستوه آورده اند بنابراین سلاح هسته ای تضمین کننده اقتدار و پیروزی نیست.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به استفاده کشورهای مدعی حفاظت از صلح و ثبات جهان از بمب اتمی و سلاح کشتارجمعی خاطرنشان کردند:ادعای اینگونه کشورها درمورد تلاش برای جلوگیری از تولید و تکثیر سلاح اتمی ، مانند ادعای یک قاچاقچی بزرگ است که خود را مسئوول مبارزه با قاچاق می داند.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به لزوم مشخص شدن خطوط اصلی توسعه علمی کشور و فناوریهایی که ایران باید در مورد آنها سرمایه گذاری کند افزودند: آینده درخشان کشور بسته به تلاش و اراده آحاد مردم و مسوولان است و به فضل الهی این آینده محقق خواهد شد.
دراین دیدار آقای توفیقی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری نیز در گزارشی از اقدامات انجام شده برای شناسایی، حمایت و هدایت استعدادهای درخشان، ایجاد دکترای پیوسته در سه رشته ""بیوتکنولوژی، ریاضی و فیزیک""، طراحی دکترای پیوسته ادبیات فارسی ، امکان تحصیل همزمان دردو رشته دانشگاهی ، درنظر گرفتن معافیت از خدمت سربازی برای افراد برترکنکور و ورود بدون کنکور برگزیدگان جشنواره ها و مسابقات علمی به دانشگاهها را از جمله تسهیلاتی خواندند که برای نخبگان جوان درنظرگرفته شده است.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی