news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتنقشه راهنقشه راه
نسخه قابل چاپ
1382/05/15

دیدار کارگزاران نظام با رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار رئیس‌جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه‌ی قضائیه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعضای دولت، نمایندگان مجلس، مسئولان قضائی، فرماندهان عالی‌رتبه‌ی نظامی و انتظامی و مسئولان دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف به تبیین شاخص‌های چشم‌انداز کلی و سیاست‌های برنامه‌ی چهارم توسعه، دستاوردهای نظام، چالش‌ها و مشکلات موجود و فرصت‌های پیش رو پرداختند و تأکید کردند: ملت ایران و مسئولان کشور با همتی بلند و گام‌هایی استوار، راه رسیدن به پیشرفت و آبادانی و سرافرازی را ادامه می‌دهند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به میراث تاریخی و فرهنگی گران‌قیمت ملت ایران و افتخاراتی که این ملت پس از پیروزی انقلاب آفریده است، تأکید کردند: کار و تلاش در کشور بزرگ ایران برای ملتی چنین عظیم‌الشأن و در نظام جوان و کارآمد اسلامی افتخاری بزرگ محسوب می‌شود.
ایشان با برشمردن گوشه‌هایی از امکانات و توانمندی‌های کشور در عرصه‌ی منابع طبیعی و ذخایر عظیم زیرزمینی -از جمله نفت، گاز، معادن سرشار مس، روی و سرب- خاطرنشان کردند: تنوع اقلیمی، موقعیت مهم جغرافیایی و ارتباطاتی و نعمت برخورداری از جمعیتی جوان و بااستعداد، از دیگر امکانات بالقوه‌ای است که راه پیشرفت و آبادانی را بر روی ملت ایران گشوده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پیروزی انقلاب اسلامی را زمینه‌ی مساعدی برای استفاده‌ی صحیح از این امکانات برشمردند و با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر کشور در تعمیم آموزش عالی، مبارزه با بی‌سوادی و اجرای طرح‌های عظیم در صنایع پتروشیمی، نفت، فولاد، سامانه‌های دفاعی، سد‌سازی، طرح‌های تحقیقاتی، پزشکی و فناوری‌های مختلف افزودند: دشمنان نظام اسلامی مجبور شده‌اند به حضور افتخارآمیز ایران در میان ده کشور دارای دانش چرخه‌ی سوخت هسته‌ای اعتراف کنند و همه‌ی این دستاوردهای عظیم در حالی به وجود آمده که ایران اسلامی با تحریم‌ها و خصومت‌ورزی‌های بی‌وقفه روبه‌رو بوده است.
ایشان ارائه‌ی «الگوی مردم‌سالاری دینی» به جهان اسلام را از دیگر موفقیت‌های مهم نظام برشمردند و خاطرنشان کردند: هنر بزرگ نظام اسلامی این است که حضور مردم در انتخابات مختلف و در عرصه‌های سیاسی و تصمیم‌گیری گوناگون را نهادینه کرده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی خدمت در چنین نظامی را باعث افتخار دانستند و تأکید کردند: باید در پرتو تبیین این حقایق و واقعیت‌ها، این افتخار و سرافرازی را به نسل جوان نیز منتقل کرد تا جوان ایرانی بر خلاف خواست دشمن که او را سرشکسته و افسرده می‌خواهد، به زندگی در ایران اسلامی افتخار کند.
ایشان توجه به چالش‌ها و مشکلات را در کنار در نظر گرفتن امکانات، دستاوردها و پیشرفت‌ها ضروری دانستند و افزودند: بر خلاف تبلیغاتی که در مورد شکل‌گیری یک اتحاد جهانی بر ضد ایران انجام می‌شود، جبهه‌ی متحدی که با همه‌ی توان بر ضد نظام اسلامی مشغول فعالیت است، دو عضو دارد: رژیم ایالات متحده و رژیم صهیونیستی.
رهبر معظم انقلاب از دست دادن ایران و بیداری اسلامی نشأت‌گرفته از انقلاب اسلامی را اصلی‌ترین عوامل دشمنی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها با ملت ایران برشمردند و افزودند: این خصومت عمیق از اول انقلاب در شکل‌های مختلف -از جمله کودتای نوژه، طراحی توطئه‌های مختلف در سفارت امریکا در ایران، حمله‌ی طبس، تشویق عراق به جنگ، کمک همه‌جانبه به رژیم بعثی در ۸ سال جنگ تحمیلی، حمله به سکوهای نفتی ایران، حمله به هواپیمای ایرباس و تحریم‌های مختلف اقتصادی- تکرار شده است، اما به فضل الهی نتوانسته حرکت ملت ایران را متوقف کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای استحکام ساخت درونی، اتکاء به خود، دفاع منطقی، قانونی و مشروع و پایداری در خط مستقیم را تنها راه حفظ ایران و نظام اسلامی و مقابله با دشمنان خواندند و تأکید کردند: باید به جایی برسیم که دشمن مأیوس شود و احساس کند که خصومت با ملت ایران و نظام اسلامی فایده‌ای ندارد و به ضرر خود او تمام خواهد شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هرگونه عقب‌نشینی در مقابل دشمن مستکبر و زورگو را باعث فشار بیشتر دشمن و تشویق بیشتر او به تعرض و زیاده‌خواهی دانستند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی رسیدن به مرتبه‌ی عالی پیشرفت و عزت را مستلزم پرداخت برخی هزینه‌ها برشمردند و افزودند: ذلت‌پذیری و سازش نیز هزینه‌هایی دارد؛ همان‌گونه که اکنون ارتشی‌های سابق عراق در حال پرداخت هزینه‌ی ذلیلانه‌ی مقاومت‌نکردن در برابر ارتش امریکا هستند.
ایشان با انتقاد شدید از جنگ‌سالاران و نومحافظه‌کاران حاکم بر آمریکا خاطرنشان کردند: بر خلاف تبلیغات و هیاهوی دشمن، ما به دنبال تولید سلاح هسته‌ای نیستیم و به طور اصولی و مبنایی با سلاح‌های کشتار جمعی مخالفیم؛ همان‌گونه که حتی در زمان جنگ تحمیلی نیز ما سلاح‌های میکروبی و شیمیایی را سلاح‌های ممنوع می‌دانستیم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به روند تهیه‌ی برنامه‌ی چهارم توسعه، بر لزوم همه‌جانبه‌نگری در تهیه‌ی این برنامه و پرهیز از نگاه صرفاً اقتصادی تأکید کردند و افزودند: بر اساس روال منطقی، دولت همچون برنامه‌ی سوم توسعه -با دقت و کار کارشناسی- سیاست‌های حاکم بر برنامه‌ی چهارم را تهیه و به رهبری پیشنهاد خواهد کرد و رهبری نیز این پیشنهاد را برای بررسی به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد فرستاد و پس از بررسی در مجمع و تأیید رهبری، دولت برنامه‌ی چهارم را بر اساس این سیاست‌ها تنظیم خواهد کرد.
ایشان با تبیین شاخص‌های چشم‌انداز ده ساله‌ی نظام و سیاست‌های برنامه‌ی چهارم توسعه در عرصه‌های مختلف تصریح کردند: در بخش اقتصاد باید رونق اقتصادی، اشتغال، کاهش تورم و خودکفایی در اقلام اساسی کشاورزی مورد توجه کامل قرار گیرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی عدالت را از شاخص‌های اصلی بخش اجتماعی برنامه‌ی چهارم توسعه برشمردند و افزودند: در عرصه‌ی اجتماعی توسعه باید با مردم گره بخورد و عدالت اجتماعی و اقتصادی، «توزیع عادلانه‌ی ثروت و رفع فقر» مورد توجه کامل قرار گیرد.
ایشان امنیت مدنی و قضائی را نیز بسیار مهم خواندند و افزودند: تأمین حقوق شهروندی و آزادی نیز به شکل صحیح و منطقی و نه افراطی و تقلیدی باید به عنوان دیگر شاخص‌های چشم‌انداز حرکت ده‌ساله‌ی نظام و برنامه‌ی چهارم توسعه مورد توجه قرار گیرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین کارآمدی، تحرک دائم، فعالیت جهت‌دار و حضور فعال در مجموعه‌های منطقه‌ای و جهانی را شاخص‌های اصلی عرصه‌ی دیپلماسی کشور در برنامه‌ی چهارم توسعه خواندند.
ایشان در تبیین شاخص‌های چشم‌انداز حرکت میان‌مدت نظام و برنامه‌ی چهارم توسعه در عرصه‌ی علمی، نهضت نرم‌افزاری، تولید علوم مختلف و ارتباط علم و صنعت را مورد تأکید قرار دادند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی روحیه‌ی ایمان و عنصر فداکاری را از عوامل اصلی قدرت ملی برشمردند و افزودند: در چشم‌انداز عرصه‌ی فرهنگی، علاوه بر تقویت روحیه‌ی ایمان و ایثار، باید تبیین مبانی ارزشی و تقویت قانون اساسی را مورد توجه کامل قرار داد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قانون اساسی را پایه‌ها و ستون‌های مستحکم بنای رفیع نظام اسلامی خواندند و خاطرنشان کردند: دشمن برای فروریختن این بنای عظیم و جلوگیری از الگوشدن نظام اسلامی به پایه‌های آن -یعنی قانون اساسی- حمله می‌کند و ما باید در تقویت هرچه بیشتر این ستون محکم نظام حرکت کنیم.
ایشان با اشاره به تلاش ملت‌ها و دولت‌ها برای حفاظت از قوانین اساسیِ دویست-سیصد ساله‌ی خود افزودند: دولت امریکا و روشنفکرهای این کشور برای توجیه جنگ‌طلبی رئیس‌جمهور امریکا، بر ارزش‌های امریکایی تکیه می‌کنند و این اصول‌گرایی را مثبت می‌دانند، اما تکیه‌ی ملت و مسئولان ایرانی بر ارزش‌ها و قانون اساسی را -که متکی بر عقل و منطق و استدلال و آزادی‌خواهی است- اصول‌گرایی به معنای منفی و تحجر و محافظه‌کاری می‌خوانند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در همین زمینه تأکید کردند: به رغم تلاش‌های تبلیغاتی دشمنان، جناح‌های مختلف ایران، همه اصول‌گرا و پایبند به مبانی هستند؛ هر چند ممکن است تعدادی تندرو در هر جایی وجود داشته باشند.
ایشان انتخاب درست راه و مسیر را از دیگر شرایط تحقق اهداف برنامه‌ی چهارم خواندند و با اشاره به لزوم توجه همزمان به فرهنگ، امنیت، معنویت و اقتصاد در این برنامه افزودند: برنامه‌ی چهارم باید با خصوصیات جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی و واقعیات و امکانات کشور منطبق باشد و از برنامه‌ی توسعه‌ی دیگر کشورها تقلید نشده باشد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر لزوم تقویت اعتماد به نفس ملی به عنوان یکی از لوازم استمرار حرکت مقتدرانه‌ی نظام، حفظ وحدت و همدلی را ضروری برشمردند و افزودند: ملت ایران -به فضل پروردگار- متحدند و اختلافی ندارند، اما سیاسیون و جناح‌های مختلف نباید به بهانه‌های گوناگون در مقابل هم قرار گیرند و جنجال به راه بیندازند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تلاش خستگی‌ناپذیر، ابتکار، مهارکردن نفس، پرهیز مسئولان از دل‌سپردن به دنیا و جمع‌آوری ثروت، انضباط مالی، مبارزه با فساد و تلاش بی‌وقفه برای خدمت به مردم را از دیگر لوازم تحقق اهداف نظام و برنامه‌های توسعه برشمردند و افزودند: فلسفه‌ی وجودی مسئولان نظام، خدمت به مردم است و همه‌ی مسئولان و مدیران کشور در هر رده و مقامی باید با مردم همچون پدری مهربان برخورد کنند و در راه خدمت به آنان، آرام و قرار نداشته باشند تا ملت، لذت کارهای بزرگ انجام‌شده در دوران انقلاب را احساس کند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به انتخابات مجلس هفتم، از مسئولان قوه‌ی مجریه، نمایندگان مجلس، مسئولان قوه‌ی قضائیه و جریان‌های سیاسی خواستند با پرهیز از اختلاف و هیاهو، فضای سیاسی کشور را متعادل سازند.
ایشان افزودند: مردم به انتخابات علاقه دارند و آن‌چه آن‌ها را ناخشنود می‌کند، جنجال‌ها و اختلافاتی است که اکثر آن‌ها هم ماهیت تبلیغاتی دارد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دروغ، اهانت، اتهام متقابل دستگاه‌ها به یکدیگر، شایعه‌پراکنی و تحریک عصبیت‌های گوناگون را عواملی ناسازگار با انتخابات اسلامی برشمردند و همه‌ی جناح‌ها را به پرهیز از این‌گونه مسائل فراخواندند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کردند: مجلس، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت، رئیس‌جمهور، قوه‌ی قضائیه و همه‌ی دستگاه‌ها باید در چهارچوب قانون حرکت کنند و تنها بر اساس اختیارات قانونی خود عمل نمایند.
ایشان با اشاره به سوءاستفاده‌ی دشمن از اختلافاتی که در سال ۵۹ در کشور به وجود آمد، افزودند: آن اختلافات دشمن را به اقدام نظامی وسوسه کرد، بنابراین باید مراقب بود که دشمن از اختلافات موجود برای ضربه زدن به نظام و کشور وسوسه نشود.
ایشان در بخش دیگری از سخنانشان، ضمن ارائه‌ی توصیه‌های اخلاقی به مسئولان، احساس نیاز به پروردگار، اتصال به قدرت لایزال الهی، در نظر گرفتن نظارت و محاسبه‌ی الهی، پرهیز از افزون‌طلبی و سلطه‌جویی در حوزه‌ی مسئولیت‌ها و تلاش برای جلب رضایت پروردگار را رمز موفقیت فردی و اجتماعی و فرجام نیک دنیوی و اخروی برشمردند.
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین خاتمی -رئیس‌جمهور- نیز در این مراسم و پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب، با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته در ۲۵ سال گذشته و اقدامات دولت در سال‌های اخیر، چشم‌انداز آینده را روشن و امیدبخش دانست و تصریح کرد: من به ضرس قاطع اعلام می‌کنم در نتیجه‌ی تلاش‌های صورت‌گرفته و ایجاد یک زیرساخت قوی در کشور، ایران اکنون آماده‌ی یک جهش بزرگ علمی، تکنیکی و اقتصادی و تبدیل‌شدن به یک قدرت برتر منطقه‌ای است.
رئیس‌جمهور با اشاره به کارنامه‌ی ۲۵ ساله‌ی نظام اسلامی، ارزیابی منصفانه‌ی آن را نشان‌دهنده‌ی برتری موفقیت‌ها بر ناکامی‌ها دانست و ضمن بیان عملکرد اقتصادی دولت افزود: ایجاد صندوق ذخیره‌ی ارزی، رشد سرمایه‌گذاری خارجی، استفاده از محصولات و تکنولوژی داخلی، افزایش ارز اختصاص‌یافته به صنعت، رشد اقتصادی قابل ملاحظه، سرمایه‌گذاری‌های گسترده در صنعت پتروشیمی، گسترش شبکه‌ی مخابراتی، افزایش تولید برق، ایجاد و گسترش شبکه‌های آبیاری و رشد تحقیقات علمی، همه نشان‌دهنده‌ی آمادگی کشور برای یک جهش بزرگ است.
آقای خاتمی خاطرنشان کرد: این پیشرفت‌ها به معنای نادیده گرفتن مشکلات به‌خصوص فشاری که بر طبقه‌ی متوسط به پایین وجود دارد، نیست و باید تلاش کرد این مشکلات به‌تدریج حل شود که حل آن‌ها نیز نیازمند همکاری همه‌ی قوا و کمک مردم است.
رئیس‌جمهور همچنین بر لزوم گسترش عدالت اجتماعی در کنار تلاش برای رشد سریع اقتصادی به منظور حل مشکلات و رسیدن به عدد تک‌نرخی در تورم و بیکاری تأکید کرد.
آقای خاتمی لزوم مشخص شدن چشم‌انداز آینده در برنامه‌ریزی‌ها به‌ویژه تنظیم برنامه‌ی چهارم را مورد تأکید قرار داد و با اشاره به مبنای اخلاقی اسلام در تمام موارد افزود: بر همین اساس، باید مهم‌ترین اولویت ما در چشم‌انداز آینده، ایجاد یک جامعه‌ی اخلاقی به معنای عام آن باشد.
وی با اظهار تأسف از اظهارات غیر اخلاقی در برخی رسانه‌ها، تریبون‌ها و مجامع تأکید کرد: در جامعه‌ی اسلامی شرط برخوردار بودن از همه‌ی حقوق انسانی، حرکت در چهارچوب قانون و هنجارهای پذیرفته‌شده‌ی جامعه است.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به هیاهوی تبلیغاتی در دنیا در خصوص تلاش ایران برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای، منشأ این هیاهوها و فشارها را آمریکا دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه آمریکایی‌ها قبل از حمله به عراق، نصیحت ما را گوش نکردند و اکنون گرفتار مشکل و ناکامی شده‌اند و تلاش دارند این ناکامی‌ها را با فرافکنی برطرف نمایند، اما بار دیگر به واشنگتن توصیه می‌کنیم راه حل مشکلات شما در گرو خروج از عراق و سپردن امور این کشور به دست مردم عراق است.
آقای خاتمی افزود: ملت ایران نشان داده است که در مسیر حرکت خود استوار می‌باشد و حاضر است در این راه هزینه‌های آن را بپردازد، لذا آمریکایی‌ها باید از تکرار اشتباهات گذشته‌ی خود به‌شدت بپرهیزند.
رئیس شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر این‌که جمهوری اسلامی، ضمن ادامه‌ی سیاست تنش‌زدایی خود در مقابل هرگونه خدشه به تمامیت ارضی و حیثیت انقلاب خواهد ایستاد، تصریح کرد: در سیاست راهبردی دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی سلاح اتمی هیچ جایگاهی ندارد، زیرا این نظام بر اساس مبنای اسلامی و اخلاقی خود نمی‌تواند از این سلاح استفاده کند.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: استفاده از سلاح اتمی و خاکستر کردن یک شهر و چندین نسل را به نابودی کشاندن، کار آمریکا است و نه کار جمهوری اسلامی که در چهارچوب دستورات اخلاقی اسلام شکل گرفته است.
آقای خاتمی تصریح کرد: اما جمهوری اسلامی ایران از تکنولوژی و علم هسته‌ای به عنوان پایه‌ی قدرت مشروع مردم و نظام دست نخواهد کشید، زیرا در صورت چنین کاری ملت ایران هیچ‌گاه مسئولان نظام را نخواهند بخشید.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: تکنولوژی هسته‌ای و استفاده‌ی صلح‌آمیز از آن حق ما است و اگر جهان به این حق اعتراف کند و زمینه‌های آن را فراهم بیاورد، جمهوری اسلامی هم حاضر است با حفظ مصالح ملی خود، برخی اقدامات معقول را انجام دهد.
در پایان این دیدار، نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اقامه شد و حاضران در دیدار، ناهار را با حضور ایشان صرف کردند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی