news/content
نسخه قابل چاپ
1372/11/24

انتصاب دکتر علی لاریجانی به‌ ریاست سازمان‌ صدا و سیما

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی و ولی امر مسلمین‌ امروز طی حکمی آقای دکتر علی لاریجانی را به‌ سمت‌ رئیس‌ سازمان‌ صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران‌ همراه‌ با عضویت‌ در شورای عالی انقلاب‌ فرهنگی به‌ مدت‌ پنج‌ سال‌ منصوب‌ فرمودند:
متن‌ مشروح‌ حکم‌ مقام‌ معظم‌ رهبری به‌ این‌ شرح‌ است‌:
 
بسم‌الله‌‌الرحمن‌الرحیم‌

اکنون‌ که‌ به‌ فضل‌ الهی ملت‌ ایران‌ پانزدهمین‌ سالگرد فرخنده‌ی انقلاب‌ را با سربلندی و احساس‌ پیروزی به‌ سر برده‌ و دولت‌ و ملت‌ هماهنگ‌ و استوار، راهی طولانی، پرماجرا و مشحون‌ از توفیق‌ها و نیز دشواریها را پشت‌ سرنهاده‌اند و دولت‌ خدمتگزار با مجاهدتی عظیم‌ و ابتکارآمیز، موانع‌ عمده‌ی پیشرفت‌ اقتصادی و رشد و توسعه‌ی ملی را از میان‌ برداشته‌ و راه‌ به‌ سوی سازندگی و رفاه‌ عمومی را با شتابی متناسب‌ با شرائط انقلاب‌ طی میکند، شرائط عام‌ کشور نیازمند آن‌ است‌ که‌ دستگاه‌ تبلیغاتی صداوسیما نیز سیاستی نوین‌ و متناسب‌ با پیشرفتهای همه‌ جانبه‌ی کشور در پیش‌ گیرد و فضای فرهنگی جامعه‌ را از یکسو همگام‌ با سیر شتابنده‌ی سازندگی و رشد و توسعه‌ی عمومی و از سوی دیگر همخوان‌ با اصول‌ انقلاب‌ و مبانی اساسی اسلام‌ تجهیز کند و نیز به‌ اقتضای مقابله‌ با تهاجم‌ تبلیغاتی و فرهنگی استکبار و ایادیاش‌، میدان‌ پیکار رسانه‌ها را هم‌ در جبهه‌ی تبیین‌ و تعمیق‌ و تکریم‌ اصول‌ شورانگیز انقلاب‌ اسلامی و هم‌ در جبهه‌ی توزیع‌ تلاش‌ فداکارانه‌ ی مسئولان‌ کشور و قوای سه‌ گانه‌ بخصوص‌ قوه‌ی مجریه‌ی سختکوش‌ و خستگینشناس‌، با روش‌های نوین‌ و پیشرفته‌ و خردمندانه‌، با جهادی بزرگ‌ و هوشیارانه‌ بیاراید.

با عنایت‌ به‌ آنچه‌ گفته‌ شد و همراه‌ با ابراز قدردانی و سپاس‌ از زحمات‌ بیوقفه‌ و مستمر جناب‌ آقای محمد هاشمی که‌ در مدت‌ طولانی مسئولیت‌ خود در اداره‌ی صدا و سیمای جمهوری اسلامی بخصوص‌ در دوران‌ جنگ‌ تحمیلی تلاش‌ عظیم‌ و همه‌ جانبه‌ای را در اداره‌ی این‌ نهاد حساس‌ و مهم‌ مبذول‌ داشته‌اند، جناب‌ آقای دکتر علی لاریجانی را که‌ از چهره‌های برجسته‌ی علمی و فرهنگی کشور و برخوردار از سوابق‌ افتخارآمیز انقلابی و مسئولیتهای دولتی و شناخته‌ به‌ تعهد و تقوا و تجربه‌ی فرهنگی و هنری میباشند به‌ ریاست‌ سازمان‌ صداوسیما همراه‌ با عضویت‌ در شورایعالی انقلاب‌ فرهنگی برای مدت‌ پنج‌ سال‌ منصوب‌ میکنم‌. انتظار میرود که‌ ایشان‌ با استفاده‌ از همکاران‌ خوش‌ فکر و مبتکر انقلابی داخل‌ آن‌ سازمان‌ و جذب‌ عناصر برجسته‌ از بیرون‌ آن‌، طرحی نوین‌ و برنامه‌ای کارآمد پدید آورند که‌ به‌ بهره‌گیری از امکانات‌ گسترده‌ی آن‌ سازمان‌ و تبدیل‌ آن‌ به‌ پایگاه‌ گسترش‌ اندیشه‌ و فرهنگ‌ و هنر، و مرکزی برای هدایت‌ مردم‌ مسلمان‌ ایران‌ و دیگر مشتاقان‌ ندای ایران‌ انقلابی، و جایگاهی برای ارائه‌ی توفیقات‌ ملت‌ ایران‌ در صحنه‌های گوناگون‌ زندگی: دانش‌، سیاست‌، صنعت‌، هنر، آموزش‌ و پرورش‌ و دیگر عرصه‌های زندگی، بینجامد.

در اینجا لازم‌ است‌ از زحمات‌ ارزشمند شورای محترم‌ سیاستگذاری تشکر نموده‌ و با آرزوی همکاری یکایک اعضای فاضل‌ و ارزشمند آن‌ با مدیریت‌ صداوسیما، پایان‌ کار آن‌ شورا را اعلام‌ نمایم‌.

رئوس‌ مطالبی که‌ در برنامه‌ی کلان‌ نوین‌ باید رعایت‌ شود بدینقرار است‌:

گردشکار در سازمان‌ صداوسیما باید در جهت‌ رسیدن‌ به‌ کیفیت‌ برتر در همه‌ی برنامه‌های آن‌ باشد و گسترش‌ کمی در درجه‌ی دوم‌ قرار گیرد، با این‌ حال‌ پوشش‌ حداقل‌ لازم‌ در سراسر کشور و در همه‌ی گوشه‌ها و راهها و روستاهای آن‌ بر هر چیز دیگر مقدم‌ است‌.

تشکیلات‌ آن‌ سازمان‌ مورد بازنگری قرار گیرد و در جهت‌ سبک و کارآمد کردن‌، دگرگونی لازم‌ در آن‌ پدید آید.

از همکاری دانشگاهیان‌ و محافل‌ دانشگاهی برای مطرح‌ کردن‌ مباحث‌ علمی و اجتماعی و ارائه‌ی دیدگاههای تازه‌ برای عموم‌ مردم‌ بهره‌گرفته‌ شود. در مباحث‌ اسلامی به‌ کیفیت‌ و عمق‌ و والائی مطالب‌ توجه‌ شود و از طرح‌ مطالب‌ ضعیف‌ و آمیخته‌ به‌ اوهام‌ و سلائق‌ شخصی پرهیز گردد و برای برآمدن‌ این‌ مقصود، همکاری متین‌ و سنجیده‌ئی با حوزه‌های علمیه‌ و علمای دین‌ بخصوص‌ فضلاء و علمای عالیمقام‌ حوزه‌ی مبارکه‌ی قم‌، برقرار گردد.بطور کلی صداوسیما مدرسی گسترده‌ برای طرح‌ حقایق‌ اسلام‌ ناب‌ محمدی صلیالله‌علیه‌ و آله‌ و معارف‌ اهل‌ بیت‌ علیهم‌ السلام‌ بگونه‌ی اصیل‌ و صحیح‌ گردد.

در تولید برنامه‌های هنری از همکاری نهادهای فرهنگی کشور مانند وزارت‌ ارشاد و سازمان‌ تبلیغات‌ و حوزه‌ی هنری و غیر آنها بیشترین‌ بهره‌ی شایسته‌ گرفته‌ شود.

اطلاع‌رسانی که‌ یکی از مهمترین‌ کارهای صداوسیما است‌ نظامی برتر یافته‌ بیش‌ از پیش‌ از سرعت‌، وایرستگی، زبان‌ رسا و درست‌ برخوردار گردد.

زبان‌ صداوسیما باید فارسی درست‌ و براستی زبان‌ معیار باشد. غلط گوئی و غلط خوانی یکسره‌ از بین‌ برود، و صداوسیما آموزنده‌ی زبان‌ شیرین‌ و رسا و پرتوان‌ فارسی باشد. در این‌ باره‌ تلاش‌ هائی شده‌ است‌ و باید تکمیل‌ گردد.

برنامه‌های هنری صداوسیما از جذابیت‌ و شیرینی برخوردار گردد و فاخرترین‌ هنرهای نمایشی با مضامین‌ پربار اجتماعی و اخلاقی و سیاسی در این‌ رسانه‌ی همگانی ارائه‌ شود. نمایش‌های سبک و بیمغز و گمراه‌ کننده‌ و فاقد کیفیت‌ هنری که‌ گاه‌ بسی پرخرج‌ هم‌ هست‌، یکسره‌ موقوف‌ شود.

از پخش‌ موسیقی مبتذل‌ و لهوی بویژه‌ آنچه‌ در این‌ رشته‌ی هنری، فاقد هویت‌ ملی و اصالت‌ ایرانی است‌، پرهیز شود. موسیقی، ابزاری است‌ که‌ میتواند حرام‌ و میتواند حلال‌ باشد. نوع‌ حلال‌ آن‌ بدرستی شناسائی و برابر نظرات‌ روشنگر امام‌ راحل‌(طاب‌ ثراه‌) در معرض‌ استفاده‌ قرار گیرد و در این‌ باره‌، بیشتر، از هنر اصیل‌ ایرانی که‌ با ساخت‌ روحی و عاطفی مردم‌ ما همخوان‌ و همنوا است‌ کار گرفته‌ شود.

در همه‌ی برنامه‌ها جهت‌ کلی، مقابله‌ با تهاجم‌ تبلیغاتی و فرهنگی و خبری استکبار باشد، این‌ اصل‌ مهم‌ نه‌ تنها در خبر، که‌ در گزارش‌ها، برنامه‌های علمی و اجتماعی و سیاسی، و بخصوص‌ در برنامه‌های هنری و سرگرم‌ کننده‌ مانند نمایش‌ و داستانهای یکه‌ یا دنباله‌دار، باید رعایت‌ شود. این‌ نکته‌ بدرستی برای همه‌ی کارکنان‌ روشن‌ گردد که‌ فرهنگ‌ مهاجم‌ بیگانه‌، از راه‌ نمایش‌ها و برنامه‌های سرگرم‌ کننده‌ بیش‌ از گفتگوی رویاروی بر ذهن‌ و عمل‌ مردم‌ اثر میگذارد، و از این‌ اثرگذاری ناخواسته‌، هوشیارانه‌ و خردمندانه‌ جلوگیری شود.

بطور کلی صداوسیما چنانکه‌ امام‌ بزرگوار راحل‌(قدس‌ سره‌) تعبیر فرمودند: دانشگاهی همگانی باشد که‌ در آن‌ دین‌ و اخلاق‌ و ارزشهای اسلامی و راه‌ و روش‌ زندگی و تازه‌های جهان‌ علم‌ و سیاست‌ و اندیشه‌های نوین‌ و راهگشا، با زبان‌های رسا و باب‌ فهم‌ همه‌ی قشرها، آموخته‌ شود و همه‌ از ذهن‌های ساده‌ تا مغزهای متفکر و انسانهای برجسته‌، بتوانند به‌ تناسب‌ آمادگی خود از آن‌ بهره‌ ببرند و از فیض‌ آن‌ سیراب‌ شوند. برنامه‌ها برای عامه‌ی مردم‌، قابل‌ فهم‌ و استفاده‌ باشد، لیکن‌ بهیچ‌ روی، عامیانه‌ و سبکسرانه‌ نباشد. و صداوسیمای باب‌ ایران‌ اسلامی که‌ در آن‌ تیزهوشی و استعداد و گرایش‌ همگانی به‌ فرهنگ‌ و سیاست‌ و علم‌، در کنار ظرافت‌ و ذوق‌ و خوش‌طبعی، و همراه‌ با روحیه‌ی بازسازی و آفرینش‌ دوباره‌ی کشور بزرگ‌ و سربلند ایران‌، طبیعت‌ این‌ ملت‌ کهنسال‌ و در عین‌ حال‌ جوان‌ است‌، بتدریج‌ شکل‌ گیرد.

در کنار این‌ همه‌، سهم‌ شنوندگان‌ بیرون‌ مرزها، میلیونها انسانی که‌ در کشورها و از ملت‌های گوناگون‌، چشم‌ و دل‌ به‌ سوی ایران‌ و صدای انقلاب‌ اسلامی دارند، بطور برجسته‌ در مد نظر باشد. برنامه‌های برونمرزی از ابتذال‌ و تکرار و سبکی کاملا مبرا و براستی نمایشگر ایران‌ اسلامی باشد.

این‌ تکلیف‌ سنگین‌ که‌ برخی از مقدمات‌ آن‌ بوسیله‌ی مدیریت‌ و مسئولان‌ زحمتکش‌ قبلی فراهم‌ شده‌ و بخش‌ دیگری هم‌ باید بوسیله‌ی مدیر فرزانه‌ و اندیشمند کنونی فراهم‌ آید، بیشک نیازمند همکاری همه‌ی دستگاههای مرتبط بویژه‌ هیئت‌ دولت‌ و مجلس‌ شورای اسلامی است‌. اینجانب‌ از نمایندگان‌ محترم‌ مجلس‌ شورای اسلامی و اعضای محترم‌ هیئت‌ دولت‌ بویژه‌ رئیس‌ جمهور دانشمند و اسلام‌شناس‌ و فرهنگ‌ پرور، میخواهم‌ هرگونه‌ کمک در زمینه‌ی بودجه‌ و دیگر امکانات‌ را برای حرکتی که‌ امروز صداوسیما نیازمند آن‌ است‌، مبذول‌ نمایند. از علماء و صاحبنظران‌ و هنرمندان‌ و دیگر قشرهائی که‌ به‌ نحوی میتوانند در رسانیدن‌ این‌ سازمان‌ مهم‌ به‌ جایگاه‌ شایسته‌ی خود، مؤثر باشند، انتظار دارم‌ که‌ با مدیریت‌ آن‌ همکاری کنند.

بیشک این‌ پیشرفت‌، ناگهان‌ و در زمان‌ کوتاه‌ میسر نخواهد شد. مهم‌ آن‌ است‌ که‌ چنین‌ سمت‌گیریئی در پیش‌ باشد. از خداوند متعال‌ توفیق‌ و هدایت‌ رئیس‌ محترم‌ سازمان‌ و دیگر دست‌اندرکاران‌ را مسئلت‌ میکنم‌ و امیدوارم‌ همگان‌ مشمول‌ ادعیه‌ی زاکیه‌ی حضرت‌ ولی الله‌ الاعظم‌ ارواحنا فداه‌ و کمکهای آن‌ بزرگوار باشند.

والسلام‌ علی جمیع‌ اخواننا المؤمنین‌

سیدعلی خامنه‌ای
۷۲/۱۱/۲۴
 

در این رابطه بخوانید :
آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی