news/content
نسخه قابل چاپ
1375/12/27

انتصاب اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام / سال ۷۵

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی طی حکمی اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام را منصوب کردند. متن این حکم به شرح زیر است:
 
بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم

مجمع تشخیص مصلحت که در آغاز با ابتکار امام راحل (رضوان‌الله‌علیه) پدید آمد و سپس با روشن‌بینی بازنگرندگان قانون اساسی در متن این سند گرانبهای ملی جای گرفت، یکی از مبارکترین نهادهای قانونی جمهوری اسلامی است. این حسنه‌ی ماندگاری است که هوشمندی و همه‌سونگری رهبر بزرگ ما آن را در هنگامی که نیاز کشور به آن آشکار گشت، پدید آورد و امکان مدیریت عالی کشور را با آن به نصاب لازم رسانید.

برابر رهنمود قانون اساسی، این مجمع در تعیین سیاستهای کلی نظام و نیز حل معضلات عمده‌ی کشور و رسیدگی به امور مهمی که رهبری به آن ارجاع میکند، نقش مشاورِ کارآمد و مورد اعتماد رهبر را ایفاء میکند، همچنان که در تشخیص مصلحت در موارد تعارض میان مصوبه مجلس و نظر شورای نگهبان، عملاً یکی از معضلات نظام را برطرف میسازد. و لذا با توجه به مجموع وظایف مقرر در قانون اساسی، این مجمع در جایگاه هیأت مستشارىِ عالىِ رهبری در نظام جمهوری اسلامی قرار میگیرد.

در سالهای گذشته، مجمع تشخیص مصلحت در زمینه‌ی تعیین مصلحت در موارد تعارض میان مصوبه‌ی مجلس شورای اسلامی و شورای محترم نگهبان خدمات گرانبهایی تقدیم داشته و در موضوعات معدودی که از سوی این‌جانب برای بررسی به آن ارجاع شده به قدر توان، بحث و فحص کرده است.

اکنون که بحمدالله با حضور پرحماسه‌ی ملت عظیم‌الشأن در همه‌ی میدانهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و با همت بلند مسؤولان کشور در قوای سه‌گانه، نظام مقدس جمهوری اسلامی از استقرار و موفقیت و عزتی که شایسته‌ی آن است برخوردار گردیده است، مقتضی است که مجمع بلندپایه‌ی مزبور نیز وظایف قانونی خود را به طور کامل برعهده گرفته و ظرفیتهای لازم را برای ایفای نقش برجسته‌ی خود در مشاورت رهبری کسب کند. بدین منظور لازم میدانم علاوه بر اعضای کنونی آن اشخاص دیگری نیز از مسؤولان و سیاستمداران و علمای برجسته را در آن به عضویت منصوب و وظایف مهم مشاورت در سیاستگذاری کلی نظام و بررسی مسائل مهمی را که به طور معمول بر سر راه حرکت کشور قرار میگیرد، از آنان مطالبه نمایم.

لذا ترکیب تازه‌ی مجمع تشخیص مصلحت نظام بدین صورت اعلام میگردد:

۱- شخصیتهای حقوقی عضو، عبارتند از:
الف: رؤسای محترم سه قوه
ب: فقهای عالیمقام شورای محترم نگهبان
ج: وزیر یا رئیس دستگاهی که موضوع مورد بحث در مجمع، مربوط به آن دستگاه است.
د: رئیس کمیسیون مناسب با موضع مورد بحث از مجلس شورای اسلامی
 
۲- شخصیتهای حقیقی عضو عبارتند از حجج اسلام و آیات و حضرات:
آقای هاشمی رفسنجانی، آقای مهدوی کنی، آقای امینی نجف‌آبادی، آقای واعظ طبسی، آقای جنتی، آقای امام کاشانی، آقای موحدی کرمانی، آقای حسن حبیبی، آقای میرحسین موسوی، آقای دکتر ولایتی، آقای محمدی ری‌شهری، آقای حاج شیخ حسن صانعی، آقای حسن روحانی، آقای موسوی خوئینیها، آقای عسگراولادی، آقای دری نجف‌آبادی، آقای علی لاریجانی، آقای مصطفی میرسلیم، آقای توسلی محلاتی، آقای عبدالله نوری، آقای مرتضی نبوی، آقای دکتر فیروزآبادی، آقای غلامرضا آقازاده، آقای بیژن نامدار زنگنه، آقای محمد هاشمی، آقای محسن نوربخش.

همه‌ی اعضاء نامبرده برای یک دوره‌ی پنجساله انتخاب شده‌اند و رئیس مجمع در این دوره جناب حجةالاسلام والمسلمین آقای هاشمی رفسنجانی میباشند.

جلسات مجمع در هنگام بحث در مصوبات مورد تعارض مجلس و شورای نگهبان متشکل خواهد بود از همه‌ی اعضای نامبرده و دیگر جلسات، متشکل خواهد بود از اعضای حقیقی به اضافه‌ی ردیف الف و ج و د از بند ۱.

مجمع باید دبیرخانه‌ی فعال و پُرمحتوایی برای آماده‌سازی مواد قابل طرح در جلسات و ترتیب امور، تشکیل دهد و رئیس آن از اعضای مجمع و رابط آن با این‌جانب در موارد ضروری باشد.

مجمع محترم موظف است در اولین جلسات خود آئین‌نامه‌ی جامعی که مشتمل بر چگونگی تشکیل جلسات و طرح و تصویب موضوعات و دیگر جزئیات باشد، تدوین و برای تأیید این‌جانب ارائه نماید.

این نهاد برجسته برای این‌که بتواند وظایف مهم خود بخصوص در زمینه‌ی سیاستگذاری کلان کشور را به انجام رساند لازم است که از آخرین فرآورده‌های کارشناسی دستگاههای مسؤول دولتی بهره‌مند گردد و درعین‌حال از ایجاد دستگاههای موازی و کارشناسی پرهیز کند.

از خداوند تعالی و تقدّس، دوام توفیق و هدایت آقایان محترم را در انجام نیکوبخشیدن به این وظایف مهم، مسألت میکنم و امیدوارم خدمات ایشان منظور نظر حضرت ولىّ‌الله‌الاعظم روحیفداه قرار گیرد.
 
سید علی خامنه‌ای
۷۵/۱۲/۲۷      
 

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی