news/content
نسخه قابل چاپ
1381/11/18

پیام به کنگره عظیم حج

بسم‌اللَّه الرّحمن الرّحیم‌

گردهمائی میلیونی مسلمانان در حج، پدیده‌ئی بینظیر و شگفت‌انگیز است. همه‌ی ملتهای مسلمان از همه‌جای جهان و از همه‌ی قشرهای اجتماعی، در این چند روز در خانه‌ی خدا، زادگاه اسلام و پیامبر عظیم‌الشأن آن گرد میآیند و آئینهای پررمز و راز حج را برپا میدارند. در این شعائر پرشکوه و پرمعنی، پیوند دلها با خدای بزرگ، پیوند دلها با یکدیگر، حرکت بر محور توحید، سعی و تلاش همگانی، رمی شیطان و برائت از طاغوت، ذکر و تضرّع و خشوع در برابر خدا، و احساس عزت و عظمت در پرتو اسلام، همه در عمل و بگونه‌ئی نمادین به ملتهای مسلمان، آموزش داده میشود؛ و مهربانی و همزیستی با برادران و استحکام و سرسختی با دشمنان، و رها شدن از پیرایه‌های خودپرستی و پیوستن به دریای عزت و عظمت الهی در قالب مناسک حج تجسّم مییابد.

حج، نِماد امت اسلامی و آموزنده‌ی نوع رفتاری است که این امت بزرگ برای تأمین سعادت خود باید در پیش گیرد. میتوان حج را در حرکت هدفمند و آگاهانه و متنوّع همگان در جهتی واحد خلاصه کرد. تار و پود این حرکت، یاد خدا و همدلی بندگان خدا است، و هدف آن ایجاد پایگاه مستحکم معنوی برای زندگی سعادتمندانه‌ی انسان: جعل اللَّه الکعبة البیت الحرام قیاماً للناس و الشهر الحرام و الهدی و القلائد.

امت اسلامی اکنون برابر الگوی حج، به حرکت بزرگ و هدفداری در زندگی واقعی خود نیازمند است و همه، چه دولتها و چه ملّتهای مسلمان، در این مسئولیّت سهیمند.

کشورهای اسلامی در یک قرن اخیر ضایعات جبران‌ناپذیری را تحمّل کرده‌اند. موج استعمار وکشور گشائی غریبان، بیشترین آسیب را به ملتهای مسلمان زد که ثروتها و منابع مادیشان، آنان را آماج تهاجمهای همه جانبه‌ی دول استعمارگر ساخته بود.

حاصل این دست‌اندازیها برای مسلمانان، اسارت سیاسی و اقتصادی و عقب‌افتادگی علمی و مادی بود، و برای استعمارگران، بهره‌مندی از منابع مادی و انسانی مسلمین و افزودن بر ثروت و قدرت خود از راه غصب و ظلم و جنگ‌افروزی و خشونت.

پس از گذشت سالهای متمادی ملتهای مسلمان به خود آمدند و نهضت بیداری مسلمانان و پرچمهای حق‌طلبی و آزادیخواهی در سراسر جهان اسلام، افقهای نویدبخشی را در برابر آنان گشود و در نهایت، پیروزی اسلام در ایران و برپا شدن نظام جمهوری اسلامی، آغاز دوران نوینی را برای جهان اسلام اعلام کرد.

بدیهی است که کانونهای زر و زور جهان به آسانی تسلیم حق نمیشوند و ملتهای مسلمان، راهی دراز و دشوار ولی مبارک و خوش‌عاقبت در پیش رو دارند. روندگان این راه اگر استقامت بورزند خود و نسلهای پس از خود را از ذلت عقب‌ماندگی و اسارت سیاسی و اقتصادی و فرهنگی رها خواهند ساخت و طعم گوارای زندگی در سایه‌ی اسلام را خواهند چشید.

این راه، راه مجاهدت علمی، مجاهدت سیاسی و دفاع قدرتمندانه از حقِّ روشن است. در این میدان، مسلمانان مدافع شرف و عزت و حقوق پایمال شده‌ی خویشند. انصاف و وجدان بشری، قاضی آگاه و بیگذشتی است که این مجاهدت مظلومانه را تأیید میکند و سنت الهی، پیروزی حتمی آنان را نوید میدهد: اُذن للذین یقاتلون بانهم ظلموا و ان اللَّه علی نصرهم لقدیر..

استکبار جهانی یعنی شبکه‌ی در هم تنیده‌ی کارتلهای نفتی و اسلحه‌سازی و صهیونیسم جهانی و دولتهای وابسته به آنان، با خطری که از سوی بیداری امت اسلامی، احساس میکنند با تلاشی سراسیمه در حال تهاجم‌اند. مظهر این تهاجم که دارای ابعاد سیاسی و تبلیغی و نظامی و تروریستی است، امروز در رفتار و گفتار خشونتبار و صریح نظامیان حاکم بر ایالات متحده و رژیم صهیونیستی به‌ضوح دیده میشود:

فلسطین مظلوم و خونین، روزانه در معرض قساوت‌آمیزترین برخوردهای رژیم غاصب است. ملت فلسطین همه‌ی مصیبتها را از قتل و غارت و تخریب و شکنجه و تحقیر و اهانت فقط به این جُرم تحمل میکند که جرأت یافته تا حق پایمال شده‌ی خود را پس از نیم قرن بطور جدّی مطالبه کند.

ملت عراق، نعره‌های تهدید به جنگ را به این دلیل دریافت میدارد که رژیم آمریکا برای تسلط بر جریان حیاتی نفت و غارت باقیمانده‌ی منابع نفتی این منطقه و حضور موثر در کنار مرزهای فلسطین و ایران و سوریّه و عربستان سعودی، لازم میداند در عراق استقرار یابد و سرنوشت آن کشور و بر اثر آن، سرنوشت همه‌ی کشورهای خاور میانه را در چنگ خود بگیرد.

ملت افغانستان فقط به این دلیل در یک سال و چند ماه گذشته بمبها و سلاحهای کشتار جمعی آمریکا و انگلیس و نیز دخالت و حضور اهانتبار و اشغالگرانه‌ی آنان را بر جسم و جان خود لمس کرده که دولت آمریکا منافع نامشروع خود را اینگونه تعریف کرده است.

طمع ورزی این شبکه‌ی استکباری و ضد بشریت، حد و مرز نمیشناسد. اگر در نیم قرن قبلی، آمریکا خود را صاحب اختیار کشورهای آمریکای لاتین میخواست، در نیم‌قرن کنونی خود را سلطان و دیکتاتور بیقید و شرط همه‌ی کشورهای منطقه‌ی اسلامی میخواهد. هدف‌گیریها و برنامه‌ریزیهای بین‌المللی و پرضایعه‌ی آمریکا، همه ناظر به این مدّعای متکبرانه و در عین حال احمقانه است.

شک نیست که آمریکا و متحدانش ناکام خواهند شد و دنیا یکبار دیگر شاهد سقوط یک امپراتوری قدرتمند ولی مَست، خواهد بود، همچنانکه هم در افغانستان و هم در فلسطین، محاسبات مستانه‌ی آنان غلط از آب درآمد. ولی اگر امت اسلامی - چه دولتها و چه ملتها - بموقع و خردمندانه و شجاعانه تصمیم نگیرند، بار دیگر خسارتهای سنگین و دیر جبرانی خواهند داشت.

آمریکا در دور تازه‌ی تحرکات دیوانه‌وار خود، که پس از حادثه‌ی بشدّت مشکوک 20 شهریور آغاز شده، دست به یک حمله‌ی تبلیغاتی نیز زده است: یعنی پرچم دموکراسی و تروریزم ستیزی را بر سر نیزه کرده و برای ملتهای اسلامی در مذمّت سلاح کشتار جمعی و سلاح شیمیایی داد سخن میدهد. آیا نمیاندیشد که ممکن است مسلمانان بپرسند: اینها را چه دولتها و شرکتهائی در اختیار رژیم بعث عراق قرار دادند؟ پس نوزده هزار بمب شیمیایی را که ادعا میکنید رژیم بعضی عراق در انبار داشته و چون سیزده‌هزار آنها را بر سر ایرانیها ریخته پس شش هزار آن باید موجود باشد و شما به این دلیل حمله‌ی آینده‌ی خود به کشور عراق را توجیه میکنید، این تعداد سلاح و وسیله‌ی شیمیائی از کجا به دست رژیم عراق رسید؟ آیا کسی جز شما و هم پیمانانتان شریک جرم در این فاجعه‌ی تاریخی است؟

آیا نمیاندیشد که ادعای مبارزه با تروریزم و متهم کردن گروهی مجهول و نامشخص نمیتواند ملتهای مسلمان را که پشتیبانی آمریکا را از وحشیترین تروریست جهان یعنی رژیم اسرائیل میبینند، فریب میدهد؟ آمریکا با این تحرک تبلیغاتی پرهزینه و دیوانه‌وار، اکنون در چشم ملتهای مسلمان، مظهر دروغ و دغلبازی و حیله‌گری است.

آمریکای متکبّر و مستکبر در فلسطین و افغانستان به هدفهای خود نرسیده است و آن هزینه گزاف مادی و معنوی جز خسران نداشته است، و از این پس نیز بر همین‌گونه خواهد گذشت ان‌شاءاللَّه.

در عراق نیز ادعا میکند هدفش حذف صدّام و رژیم بعثی است، و البته دروغ میگوید و هدف واقعیاش قبضه کردن اوپک و بلعیدن نفت منطقه و حمایت نزدیکتر از رژیم صهیونیستی و توطئه‌گری نزدیکتر بر ضد ایران اسلامی و سوریه و سعودی است. قدر مسلم آن است که اگر آمریکا بر عراق چه با جنگ و چه بیجنگ سلطه پیدا کند، اولین قربانی این اشغال خصمانه، ملت عراق و شرف و غیرت و ناموس و ثروت آن ملت تاریخی است. و اگر آن ملت و کشورهای مجاور آن بهوش باشند به این هدفها هم نخواهد رسید ان‌شاءاللَّه.

استکبار میداند که سرچشمه‌ی مقاومت ملتها و دولتهای مسلمان، اسلام و تعالیم رهائیبخش آن است. از این رو جنگ روانی گسترده‌ئی را بر ضد اسلام و مسلمانان آغاز کرده است. پس از حادثه‌ی 20 شهریور که قرائن بیشماری انگشت اتهام را به سوی شبکه‌های پنهان و نفوذىِ صهیونیست دراز میکرد، با شتابزدگی نام مسلمانان و اسلام را در ستون اتهام گنجاندند و شب و روز تکرار کردند. جمعی مسلمان را نیز از آمریکا و افغانستان و نقاطی دیگر اسیر کرده به زندانها و شکنجه‌های مخوف سپردند. نه هرگز اتهام این افراد ثابت شد و نه متهمان نام و نشان‌دار به چنگ آمریکائیان افتادند. اما جنگ روانی بر ضد مسلمین و اسلام متوقف نشد و گویا به این زودیها هم نخواهد شد.

اسلام دین آزادی و عدالت و حقجوئی است. مردمسالاری حقیقی همان مردمسالاری دینی است که با پشتوانه‌ی ایمان و مسئولیت دینی مطرح میشود و همانطور که در ایران اسلامی مشهود است بسیار مطمئنتر و صادقانه‌تر و مردمیتر از دموکراسی امثال آمریکا عمل میکند. دموکراسیئی که آمریکائیها ادعا میکنند به مردم کشورهای اسلامی و عربی خواهند داد به اندازه‌ی گلوله و بمب و موشکشان خسارتبار است. دشمن حتی اگر دانه‌ی خرمائی هم به ما بدهد نمیتوان مطمئن بود که آن را انباشته از زهری کشنده نکرده باشد. امت اسلامی در آفریقا و خاور میانه و غرب آسیا این را بارها و حتی در همین سالهای اخیر آزموده‌اند.

امت اسلامی در چنین اوضاع حساس و خطیری بیش از همیشه به درس‌گیری از الگوی حج نیاز دارد: حرکت و نهضتی هدفمند، و آگاهانه، و متنوع، و همگانی، در سمت هدفهای قرآنی و بر صراط مستقیم اسلام.. قال تعالی: الذین آمنوا یقاتلون فی سبیل اللَّه والذین کفروا یقاتلون فی سبیل الطاغوت، فقاتلوا اولیاء الشیطان انّ کید الشیطان کان ضعیفها، و قال تعالی: و قال موسی لقومه استعینوا باللَّه و اصبروا ان الارض للَّه یورثها من یشاء من عباده و العاقبة للمتقین و صدق اللَّه العلی العظیم.

والسلام علیکم و رحمةاللَّه - السیدعلی الحسینی الخامنه‌ئی - 18/11/1381 - 5 ذیحجه 1423

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی