news/content
نسخه قابل چاپ
1378/03/25

پیام به کنفرانس بین‌المجالس اسلامی‌

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و ولی امر مسلمین، به مناسبت آغاز بکار اجلاس تأسیسی سازمان مجالس اسلامی، پیامی صادر فرمودند که توسط آقای دکتر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل قرائت شد. متن پیام مقام معظم رهبری بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم‌

الحمد لله رب العالمین والصلاة والسلام علی سیدنا محمد و آله الطاهرین‌

آقایان رؤسا و نمایندگان محترم مجالس کشورهای اسلامی‌

السلام علیکم و رحمة الله و برکاته‌

در ابتدا به شما میهمانان گرامی که به دعوت مجلس محترم شورای اسلامی ایران برای تشکیل اولین جلسه رسمی و مستقل بین‌المجالس اسلامی به تهران آمده‌اید، خوش‌آمد گفته و برای این اجلاس آرزوی موفقیت می‌کنم.

تشکیل مجالس مقننه به شکل فعلی در کشورهای اسلامی در یک قرن اخیر رایج شده ولی در اصل، اسلام منادی و پیشرو برپایی حکومتهای مردمی و شورایی در چهارچوب وحی و قوانین الهی است. پیامبر گرامی اسلام به فرمان الهی "و شاورهم فی الامر" در مهمات حکومتی اسلام مشورت می‌فرمودند و حتی در صورت غلبه رأی جمع بر نظر مبارک ایشان، در مواردی به نظر اصحاب عمل می‌کردند. شاید بتوان گفت که این امر یکی از رموز پیشرفت سریع و بی‌سابقه مسلمین در آغاز تاریخ اسلام بوده است.

طرح تشکیل اتحادیه بین‌المجالس اسلامی از ابتکارات ارزشمندی است که بین کشورهای مسلمان شکل گرفته و جا دارد از بانیان آن قدردانی کنیم، ولی آنچه کارآیی، دوام و پیشرفت آن را تضمین می‌کند بررسی مشکلات جهان اسلام و چاره‌جویی عملی و ارائه طریق به حکومتهای کشورهای مسلمان از یک سو و به سازمان کنفرانس اسلامی از سوی دیگر است. زیرا حل مشکلات پیچیده جهان اسلام جز با مشارکت فعال هر یک از کشورهای اسلامی و تلاش دسته جمعی بین‌المللی در چهارچوب مجامع اختصاصی مسلمانان، نظیر کنفرانس اسلامی، میسر نیست.

یک هزار سال مشعلداری فرهنگ و تمدن جهان توسط مسلمانان، ظرفیت اسلام را برای ترقی و پیشرفت جوامع مسلمین نشان می‌دهد. به لطف خداوند متعال، سرخوردگی از تقلید بیگانه و بازگشت به اسلام، به سرعت در جهان اسلام فراگیر شده و در کشوری مثل ایران حکومت جمهوری اسلامی با رهبری حضرت امام خمینی و هوشیاری و پایداری و شجاعت مردم مسلمان ایران شکل گرفته و امروز در ایران قالب و محتوای نظام کشور، اسلامی است. در دیگر کشورهای اسلامی هم سرعت گرایش به اسلام و حاکمیت ارزشهای اسلامی، شگفت‌انگیز است، ولی دشمنان اسلام هم ساکت ننشسته و به مقابله برخاسته‌اند و شما نمایندگان مجالس کشورهای اسلامی باید جهت تقویت و نهادینه شدن این گرایشها رایزنی کرده و راههای عملی بیابید.

با توجه به طبیعت آزادتر مجالس مقننه، شما می‌توانید فارغ از محظورات دیپلماتیک دوجانبه و بین‌المللی، مشکلات و مصائب مسلمانان را رسیدگی و نسبت به آنها اظهار نظر نمایید.

متأسفانه از نقاط ضعف موجود مسلمانان فقدان هماهنگی، همدلی و همکاریهای بین‌المللی است. امروز جهان اسلام مبتلا به مصیبتهایی است که نتیجه فشار و ظلم مخالفین و معاندین متحد و ضعف دوستان متفرق است. هنوز از غم بوسنی فارغ نشده‌ایم که فاجعه کوزوو پیش می‌آید و مسلمانان آن منطقه تحت فشار مضاعف ناتو و صربها دچار بلاهای عظیم آوارگی، قحطی، بیماری و انهدام هویت اسلامی خویش می‌شوند. متأسفانه جهان اسلام به وظیفه خویش آن طور که شایسته است عمل نکرد.

فلسطین عزیز کماکان در چنگال صهیونیسم غدار و حامیانش بخصوص حکومت آمریکا اسیر است و جنوب لبنان و جولان همچنان در اشغال متجاوزین قرار دارد. افغانستان دچار بیماری تفرقه و سیر به سمت ویرانی بیشتر است و مردم کشمیر روزگار سختی را می‌گذرانند.

بلای دیگری که سلامت جوامع اسلامی، بخصوص جوانان را تهدید می‌کند تهاجم فرهنگی غرب است. امواج صوتی، تصویری حامل ابتذال، بدتر و نافذتر از کشتیها و هواپیماهای جنگی، برای سلطه مجدد دشمنان جهانی اسلام، زمینه‌سازی می‌کنند. و با ترویج ارزشهای کاذب، غرب گرایی را که موجب ذلت و اسارت مسلمانان است تبلیغ می‌نمایند.

این اجلاس علاوه بر مقابله با این تهاجم خانمان برانداز، باید در جستجوی راههای مناسب ترویج فرهنگ غنی و ارزشهای اصیل اسلامی و تقویت مبانی اعتقادی ملتهای اسلامی باشد. به علاوه رسانیدن پیام حیات بخش اسلام به دنیای غیر مسلمان بویژه جوامع صنعتی تشنه معنویت و خسته از مکاتب شکست‌خورده مادی، جزء وظایف اجلاسهای بین‌المللی اسلامی می‌تواند باشد.

مارکسیسم جزء موزه تاریخ سیاسی جهان شده و سرمایه‌داری از پاسخ دادن به نیازهای معنوی و رو به رشد ملل غربی عاجز است و گرایش به معنویت در بین آنها روزافزون است و هیچ آیین و مکتب فکری، ظرفیت اسلام برای پاسخ‌گویی به نیازهای روحی انسان عصر ما را ندارد.

اینها نمونه‌هایی از ابتلائات و نیازهای مسلمانان در عصر حاضر است که شما نمایندگان محترم مجالس کشورهای اسلامی برای حل و رفع آنها باید چاره‌جویی نمائید. مناسب است که اصل رایزنی، هماهنگی و همکاری بین‌المللی اسلامی، نهادینه شود. معضلات بین‌المللی ما جز در سایه تعاون بین کشورهای مسلمان حل شدنی نیست. امید است روزی جهان اسلام شاهد برپایی مجلس مشترک نمایندگان امت باشد تا در چنان جمعی، ظرفیتهای عظیم مسلمانان برای تصمیم‌گیریهای کلان در جهت منافع و حل مشکلات آنها مورد بهره برداری شایسته قرار گیرد.

در خاتمه توفیق همگان را در خدمت به اسلام و ملل مسلمان از خداوند متعال خواستارم.

سید علی خامنه‌ای‌
25/3/78

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی