news/content
پیوندهای مرتبطنقشه راهنقشه راه
نسخه قابل چاپ
1375/03/11

پیام به مناسبت آغاز به کار پنجمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی

پنجمین دوره‌‌ی مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ صبح‌ امروز با پیام‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ آغاز به‌ کار کرد.
متن‌ این‌ پیام‌ که‌ توسط حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ محمدی‌ گلپایگانی‌ رئیس‌ دفتر رهبری‌ در مراسم افتتاحیه در مجلس شورای اسلامی قرائت‌ گردید، به این‌ شرح‌ است‌:

بسم الله الرحمن الرحیم‌

با تفضلات الهی و عنایات حضرت بقیةالله (ارواحنا فداه)، اکنون مجلس شورای اسلامی که یکی از زیباترین جلوه‌های مردم‌سالاری در نظام جمهوری اسلامی است، برای یک دوره‌ی چهارساله‌ی دیگر قدم در راه میگذارد و محصول انتخابات پرشور و پرتلاش اخیر، کار و تکلیف قانونی خود را آغاز میکند. خداوند قادر متعال را بر این موفقیت و نعمت بزرگ سپاس میگویم، و از ملت عظیم‌الشأن ایران که با اراده‌ی قوی و ذهن بیدار و ایمان شورانگیز خود این بار نیز بر مکر دشمنان فائق آمده، راه عزت و سعادت خود را در پرتو راهنمائیها و نصایح امام راحل شناخته و پیمودند، تشکر میکنم. همچنین در این فرصت از نمایندگان محترم دوره‌ی چهارم مجلس به خاطر تلاش چهارساله‌ی آنان در راه اعتلای کشور در زیر پرچم عزیز و سربلند اسلام، قدردانی کرده بویژه زحمات دلسوزانه‌ی رئیس محترم و هیأتهای رئیسه‌ی آن دوره را گرامی میدارم و امیدوارم خداوند به یکایک آن برادران و خواهران به قدر مجاهدتی که کرده و اخلاصی که ورزیده‌اند، اجر جزیل عنایت فرماید.

برعهده‌ی همه‌ی آحاد ملت و مخصوصا مسؤولان بخشهای مختلف و بالاخص نمایندگان دوره‌ی پنجم مجلس شورای اسلامی است که نعمت تشکیل مجلس مردمی را در موعد مقرر قانونی که به همت دست‌اندرکاران امور انتخابات فراهم گشته است قدر دانسته خدای بزرگ را بر این دستاورد گرانبها که مایه‌ی عزت کشور و سربلندی ملت انقلابی ما است، شکر گزارند.

این حرکت متین و مداوم که در طول سالهای پرحادثه‌ی انقلاب و در میان همه‌ی دشواریهای گوناگون شانزده سال اخیر، بیوقفه ادامه داشته، نمایشگر ثبات کشور و پویایی انقلاب و بیداری مردم و توانایی مسؤولان است. و در ورای این همه، نمایشگر لطف و فضل الهی بر این ملت و این کشور، و نشانه‌ی دست اعانتی است که به برکت اخلاص مؤمنان و فداکاری جوانان و خون شهیدان و گذشت ایثارگران این ملت، از آستین قدرت کامله‌ی الهی به یاری آنان بر آمده است.

اینجانب با تضرع و ابتهال به درگاه حضرت باری تعالی، تداوم این چشمه‌ی فیاض را از ذات مقدسش مسألت میکنم و نکاتی را که با توجه به شرایط کنونی کشور و اوضاع و احوال فعلی جهان، تذکر آن لازم و رعایت آن، وظیفه‌ی حتمی است، به عرض شما نمایندگان محترم و منتخب مردم در دوره‌ی پنجم مجلس شورای اسلامی میرسانم:

1 - نخستین نکته ناظر به جهت‌گیری کلی مجلس است که باید در سمت و سوی هدفها و شعارها و ارزشهای متعالی اسلام باشد. این نکته اگر چه با توجه به این که مجلس، عصاره‌ی ملت مسلمان و انقلابی و محصول انقلاب اسلامی است، سخن تازه‌یی نیست و توصیف افتخارآمیز « اسلامی » در دنباله‌ی نام مجلس شورا خود گویای طبیعت و جهت آن هست، لیکن در وضع کنونی کشور که بحمدالله حرکت سازندگی با شتاب و استحکام، در حال اوج‌گیری است، توجه و اعتناء به این خصوصیت، نقش و اهمیت تازه‌یی مییابد. شاید یکی از عوارض دوران سازندگی در نظامهای ارزشی آن است که برخی افراد ساده‌اندیش و ظاهر‌بین را از نقش عامل ایمان و عقیده و اصول پایه‌یی نظام غافل میسازد و این پندار غلط را بر آنان مسلط میکند که گویا با ورود به مراحل پیشرفت سازندگی کشور، دوران شعارهای مقدس و ارزش‌های اصیل به سر آمده ‌است. این تصور باطل همراه با برخی انگیزه‌های مادی و شخصی موجب آن میشود که اینگونه اشخاص ارزشها را مورد بیاعتنایی قرار داده، رابطه‌ی تنه و شاخه را با ریشه، انکار کنند. برای پیشگیری از این پدیده‌ی خطرناک، بر زبدگان ملت است که در همه‌ی برنامه‌ریزیها به نقش بنیانی ارزشهای اسلام و انقلاب تکیه‌یی حقیقی - و نه زبانی و ظاهری - نشان دهند .
بدیهی است که هر ملتی برای تأمین سعادت و عزت خود نیازمند به حرکت سازندگی در کشور خود میباشد. مشکل ملتهایی که نمیتوانند با تلاش سازنده، کشور خود را از حضیض فقر و وابستگی و تبعیض و فساد سیاسی و اخلاقی نجات دهند آن است که: سازندگی را با فراموش کردن اصول ارزشی و اخلاقی و دینی صحیح، طلب میکنند و به دنبال سراب سازندگی، خود را در دام بیگانگان یا در ورطه‌ی فساد مالی و سیاسی و اخلاقی میافکنند. نتیجه آن است که به نام پیشرفت ظاهری کشور، انسانیت و شرف و استقلال خود را از دست میدهند، و غالبا حتی به سازندگی پایه‌های مادی کشور خود هم توفیق نمییابند و دنیا و آخرت و ماده و معنی را یکجا فدای غفلت خود میکنند.
جمهوری اسلامی مدعی سازندگی کشور و نجات ایران از عقب‌ماندگیهای دوران ستمشاهی است، و امروز هر گامی در راه پیشرفت علمی و صنعتی و اقتصادی و هر اقدامی در وادی نوسازی کشور، دلیلی بر حقانیت نظام مقدس جمهوری اسلامی و شاهدی بر درستی آن مدعا است. ولی هر اقدامی در راه توسعه‌ی اقتصادی و آبادسازی کشور در صورتی با توفیق همراه خواهد بود که از تفکر و اصول اسلامی مایه بگیرد و در جهت تحکیم آرمانها و ارزشها و شعارهای انقلاب اسلامی باشد. در این صورت است که حرکت سازندگی، حرکتی حقیقی و تضمین شده خواهد بود و کشور به توهم سازندگی، در ورطه‌ی وابستگی و فساد مالی و سیاسی و اخلاقی نخواهد غلتید.
نمایندگان محترم مجلس پنجم باید به دقت مراقب باشند تا در تصویب برنامه‌ها و طرحهایی که مقصود از آن سازندگی کشور است به این نکته توجه کنند و همچنانکه دولت خدمتگزار و مجلس شورای اسلامی تا کنون عمل کرده‌اند، آبادانی کشور و عزت و اعتلای ملت را در پرتو ارزشهای اسلام و انقلاب دنبال کنند.
هر کس به نام سازندگی، ارزشهای انقلابی را مورد بیاعتنایی قرار دهد، در دعوی سازندگی نیز دچار خطا و توهم است، و هر کس به این عنوان که امروز روز عمل است، شعارهای درخشان انقلاب را تحقیر کند، مانند کسی است که بر سر شاخه نشسته و بن میبُرد. لیبرالیسم منحرف غربی که امروزه ملتهای اروپا و آمریکا در فضای آلوده‌ی آن دست و پا میزنند و اخلاق و فضیلت و روابط انسانی و اساس خانواده و پیوند نسل جدید را با پدران و مادران و به طور کلی معنویت و ایمان خود را در سایه‌ی شوم آن فانی شده مییابند، در میدان سیاست و اقتصاد، توقعات نا مشروعی را از نظام اسلامی و مسؤولان بلند پایه‌ی آن مطرح میکند. وظیفه‌ی مجلس شورای اسلامی در مرتبه‌ی اول، ایستادگی در برابر این توقعات و پای فشردن بر راه روشن و صراط مستقیم اسلام و انقلاب اسلامی است. و این مهمترین توقع اینجانب و ملت بزرگ و شجاع ایران از نمایندگان منتخب مردم است.

2 - مجلس شورای اسلامی، مظهر وحدت ملی و یکپارچگی و اتفاق همه‌ی گروهها و قومیتها و سلائق و عقاید است. در این مجلس که از منتخبان حقیقی ملت بزرگ ایران تشکیل شده است، نمایندگان شهرها و استانهای دور و نزدیک، نمایندگان اقوام گوناگون ایرانی، نمایندگان سلائق و عقاید سیاسی، نمایندگان اقلیتهای دینی در کنار مسلمانان، همه با هم برای انجام وظایف قانونی مجلس شورای اسلامی همکاری و تلاش میکنند. این یکی از باشکوه‌ترین جلوه‌های اتحاد ملت ایران است. اینجا همه برای پیشرفت ایران اسلامی، و سربلندی و پیروزی نظام پرافتخار جمهوری اسلامی مجاهدت میکنند و همه یک هدف را میجویند. نمایندگان محترم باید این یکپارچگی را قدر شناخته، همه‌ی کوشش و مجاهدت خود را صرف تحکیم و تعمیق آن کنند. همه‌ی گفته‌ها و مصوبه‌ها و نطقها در مجلس باید در جهت همدلی بیشتر میان ملت باشد و حتی منش و رفتار و گفتار نمایندگان محترم باید زخمهایی را که احیانا در هنگام انتخابات در برخی از حوزه‌ها پدید آمده است، التیام بخشد. هر حرکت و گفتار و نطقی در مجلس که به دودستگی و اختلاف یا تشویش اذهان مردم بینجامد، کاری بر خلاف طبیعت و جهت مجلس شورای اسلامی است. مجلس در همه‌ی دوره‌های چهارگانه‌ی گذشته محل تلاقی جناحها و سلائق سیاسی موجود در کشور بوده و در این دوره نیز چنین است. در برخی دوره‌ها، برخوردهای سیاسی نمایندگان، نتوانسته است تریبون مجلس را از وظیفه‌ی مهم « حفظ التیام و همدلی ملی » باز دارد و آن را به وسیله‌یی برای ایجاد تشنج و جنگ اعصاب بدل سازد. این بیشک برای هر دوره‌یی از ادوار مجلس شورای اسلامی مایه‌ی مباهات و افتخار است. تضارب آراء و مناقشات نمایندگان در همه‌ی مسائلی که در مجلس مطرح میشود، چیزی سودمند و سازنده بلکه لازم است. ابتکار و نوآوری در پیشنهادها و طرحها مایه‌ی پیشرفت است. ولی همه‌ی اینها باید در محیطی سالم و آرام و به دور از تشنج و پیراسته از کارهای غیر‌اخلاقی باشد. بلندگوی مجلس نباید وسیله‌یی برای پراکندن سخنان زهرآگین و خاموش کردن فروغ امید در دلهای مردم و بدبین کردن آنان به دولت یا مجلس یا دیگر مسؤولان بخشهای گوناگون کشور باشد. جناحهای گوناگون سیاسی باید در عین دوگانگیهایی که در فهم مسائل گوناگون دارند سعی خود را بر پیشرفت کشور در زیر پرچم پرعزت احکام اسلامی متمرکز کنند.
جبهه‌گیریهای ناسالم و نسبتهایی که به معنای وجود چنددستگی در مراکز عالی نظام است، مناسب مجلسی که میباید مظهر وحدت ملی باشد نیست. در جمهوری اسلامی همه‌ی کانونهای اصلی اندیشه و سیاست و تدبیر موظف‌اند، بر گرد محوری واحد، جهت واحدی را دنبال کنند که متوجه به هدف والای بنای ایران اسلامی آباد و مقتدر و سربلند است و بحمدالله هیچکس از مسؤولان نظام جمهوری اسلامی، از این وظیفه‌ی بزرگ رویگردان نیست.
مجالس کشورهای غربی همچنانکه از لحاظ اخلاق سیاسی، صلاحیت آن را ندارند که الگو قرار گیرند، از لحاظ ترکیب سیاسی نیز لزومی ندارد که در کشور بزرگی چون ایران که از لحاظ اخلاق و سیاست و ارزشهای متعالی، از منبع فرهنگی سرشاری برخوردار است، مورد تبعیت و تقلید واقع شوند.
تعبیرهای چپ و راست یا اصرار بر وجود احزاب سیاسی در مجلس قانونگذاری و مانند اینها، سوغاتهای بیارزشی است که شأن مجلس شورای اسلامی بالاتر از پذیرش کورکورانه‌ی آنها است.

3 - مجلس بر حسب طبیعت خود دارای رابطه‌‌ایی نزدیک و مهم با دولت است. تنظیم صحیح این رابطه، یکی از مهمترین کارهای نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است. تصویب قوانینی که دولت را موظف و قادر بر اداره‌ی صحیح امور نماید و سپس نظارت بر اجرای آن از راههای قانونی، نخستین وظیفه‌ی مجلس است و این وظیفه مستلزم همکاری و همدلی میان مجلس با دولت و حمایت مجلس از دولت است. سلامت این رابطه باید بگونه‌ا‌ی باشد که دولت، مجلس را گره‌گشای کارهای بزرگ بشناسد و از حکمت و مصلحت‌شناسی آن در اجرای وظائف دشوار خود بهره بگیرد. هم در وضع کنونی که دولت خدمتگزار با ریاست یکی از یاران برجسته‌ی امام راحل و یکی از چهره‌های درخشان انقلاب در حال انجام وظیفه است و هم در دولت بعدی که به فضل و هدایت الهی مسؤولیت اداره‌ی اجرایی کشور بر دوش شخصیت برجسته و برگزیده‌ی دیگری خواهد بود، همواره مجلس محترم باید همچون چشمی تیزبین و مغزی مصلحت شناس و سرانگشتی گره‌گشا عمل کند تا دولت و مجلس هر یک در جایگاه خود بتوانند مشکلات مردم را حل کنند و کشور را به پیش ببرند و مجلس، زمینه‌ساز و آسان‌کننده‌ی خدمات و وظائف اجرایی دولت باشد.
بدیهی است که این سخن به آن معنی نیست که نمایندگان به وظائف قانونی تذکر و سؤال و استیضاح در موارد خود عمل نکنند یا در رسیدگی به تخلفات کوتاهی نمایند. نمایندگان محترم در هر حال باید صراحت و حق‌گویی و آزادگی خود را حفظ کنند و بالخصوص مراقب باشند که وسوسه‌های بعضی از شیاطین که احیانا ممکن است در صفوف مقدس مدیران اجرایی کشور نفوذ کرده باشند آنان را از وظایف نمایندگی ملت که امانتی الهی است باز ندارد.

4 - توصیه‌ی اینجانب به نمایندگان محترم آن است که رابطه‌ی خود را با توده‌های مردم بخصوص قشرهای محروم برقرار و مستحکم سازند. این کار، هم نیازهای حقیقی مردم را به آنان نشان خواهد داد، هم اولویتها را مشخص خواهد کرد و هم اهمیت رعایت بیت‌المال و حذف هزینه‌های غیر‌لازم را آشکار خواهد نمود و نمایندگان محترم را در ارائه‌ی طریق به مسؤولان دولتی و نیز در عمل شخصی، از معرفت لازم برخوردار خواهد ساخت.
همچنین نمایندگان محترم را به اهمیت دادن به وقت مجلس و کمیسیونهای آن و جلوگیری از هدر رفتن حتی یک دقیقه از آن و اجتناب از غیبتهای ناموجه، توصیه میکنم و نیز به استفاده از اطلاعات کارشناسانه در کمیسیونها و بخشهای مختلف، و دقت و مطالعه بر روی لوایح و طرحهایی که تقدیم مجلس شده است، و شرکت حتمی در رأیگیری، و رأی دادن بر طبق صلاح کشور و در چهارچوب احکام نورانی اسلام، و سنجیده‌گویی در همه‌ی اظهاراتی که از بلندگوی مجلس منتشر میشود.

و همچنین همه‌ی برادران و خواهران نماینده را توصیه میکنم به رعایت تقوا، و روی آوردن به توجه و عبادت و معنویت، و بیاعتنایی به زخارف دنیا، و خرد و حقیر دانستن پست و مقام، و بزرگ و مهم شمردن خدمتگزاری به مردم، و اهتمام به برپایی حق و سرکوب باطل، و برحذر داشتن خود از تکبر و غفلت و اسراف و انحراف .. و این موعظه‌ی عظیم قرآنی را به یاد آنان میآورم: تِلْکَ الدّارُ الاخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذینَ لایُریدوُنَ عُلُوّاً فی الاَرْضِ وَ لا فَساداً وَ العِاقَبةُ لِلْمُتَّقینِ.(عنکبوت - 83)

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته‌
سید علی خامنه‌ای
11 خرداد 75

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی