news/content
نسخه قابل چاپ
1370/07/25

پیام در پی برگزاری کنفرانس صلح خاورمیانه

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و ولی امر مسلمین جهان با صدور بیانیه ی بسیار مهم و شدیداللحنی در ارتباط با کنفرانس آمریکایی صلح خاورمیانه،‌ضمن افشای توطئه های آمریکای جنایتکار و ایادی مزدورش، علمای اسلام،نویسندگان، روشنفکران و دانشجویان کشورهای اسلامی را به بسیج نیروی عظیم کشورهای اسلامی برای مقابله با توطئه های خباثت آمیز آمریکا و اسرائیل فراخواندند.

متن مشروح بیانیه مقام معظم رهبری به این شرح است:
 
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم‌

اذن‌للذین‌ یقاتلون‌ بانهم‌ ظلموا و ان‌ الله‌ علی‌ نصرهم‌ لقدیر. الذین‌ اخرجوا من‌دیارهم‌ بغیر حق‌ الا ان‌ یقولوا ربناالله‌ و لولا دفع‌الله‌ الناس‌ بعضهم‌ ببعض‌ لهدمت‌ صوامع‌ وبیع‌ و صلوات‌ و مساجد یذکر فیها اسم‌الله‌ کثیرا ولینصرن‌ الله‌ من‌ ینصره‌ ان‌ الله‌ لقوی‌ عزیز.

در تاریخ‌ ملتها لحظاتی‌ است‌ که‌ نوع‌ تصمیم‌گیری‌ در آن‌، بر زمانی‌ طولانی‌ از عمر آن‌ ملت‌ اثر می‌گذارد و تلخی‌ و رنج‌ و ذلت‌ و اسارت‌ و یا آزادگی‌ و عزت‌ و شادکامی‌ برای‌ نسل هایی‌ به‌ارمغان‌ می‌آورد.

اگر آن‌ روزی‌ که‌ صهیونیستها اولین‌ تیشه‌ها را بر ریشه‌ی ‌عمیق‌ ملیت‌ فلسطینی‌ می‌زدند، تا ملیتی‌ دروغین‌ و جعلی‌ و بی‌ریشه‌ به‌ جای‌ آن‌ در خاک‌ متعلق‌ به‌ مسلمین‌ بگذارند، سران‌ مسلمان‌ و عناصر مؤثر و به ‌تبع ‌آنان‌ توده‌های‌ مردم‌، حضور و مقاومت‌ جدی‌ و هوشیارانه‌یی‌ از خود نشان ‌می‌دادند، امروز از این‌ همه‌ مصیبت‌ و بلایی‌ که‌ میوه‌ی‌ زهرآگین‌ شجره‌ی‌ خبیثه‌ی‌ دولت‌ صهیونیستی‌ است‌، در این‌ منطقه‌ خبری‌ نبود و شاید ملتهای ‌منطقه‌ و بخصوص‌ ملت‌ مظلوم‌ فلسطین‌ از آنچه‌ در این‌ چهل ‌و پنج‌ سال‌ کشیده‌است‌ معاف‌ می‌بود. آن‌ روز سست‌ عنصری‌ بعضی‌ و قدرت‌طلبی‌ بعضی‌ و راحت‌طلبی ‌بعضی‌ و ناهشیاری‌ بعضی‌، دست‌ به‌ هم‌ داد و خیانتی‌ عمومی‌ را شکل‌ بخشید و نتیجه‌ آن‌ شد که‌ شد: هزاران‌ خون‌ به ‌ناحق ‌ریخته‌، هزاران‌ ناموس‌ هتک ‌شده‌،هزاران‌ خانه‌ی‌ ویران‌شده‌، هزاران‌ سرمایه‌ی‌ بربادرفته‌، هزاران‌ آرزوی‌ دفن‌شده‌، هزاران‌ روز و شب‌ تلخ‌ و مصیبت‌باری‌ که‌ با گرسنگی‌ و دربه‌دری‌ و بی‌خانمانی‌ و اشک‌ و آه‌ یک‌ ملت‌، در اردوگاههای‌ اردن‌ و لبنان‌ سپری ‌شده یا در وطن‌ اشغالی‌ در زیر چکمه‌ و سرنیزه‌ی‌ دشمن‌ به ‌سرآمده‌، هزاران‌ انسانی ‌که‌ بی‌ هیچ‌ جرمی‌ در معرض‌ سخت‌ترین‌ عقوبتهای‌ زمانه‌ قرار گرفته‌ و هزاران‌ غم‌ ناگفتنی‌ دیگر که‌ جز آنان‌ که‌ روزهای‌ جان‌ کندن‌ تدریجی‌ در اردوگاه‌ را در مجاورت‌ خانه‌ی‌ غصب‌شده‌ی‌ خود یا در خانه‌ی‌ زیر قیمومت‌ بیگانه‌می‌گذرانند، کسی‌ دیگر قادر به‌ درک‌ آن‌ نیست‌... همه‌ و همه‌ از آن‌ خیانت ‌بزرگ‌ پدید آمد، و آن‌ خیانت‌، خیانت های‌ دیگر را به‌ دنبال‌ آورد، و این‌ امواج‌ خیانت‌، چه‌ فضیلتها را که‌ خشکاند و چه‌ روحیه‌ها را که‌ میراند و چه ‌شعله‌ها را که‌ فسرد ...

هر کسی‌ آن‌ روز می‌توانسته‌ کاری‌ بکند و قدمی‌ در راه‌ دفع‌ این‌ ظلم‌ بزرگ‌ بردارد، و نکرده‌ و برنداشته‌، محکوم‌ لعن‌ و نفرین ‌این‌ دو نسل‌ فلسطینی‌ و مشمول‌ قضاوت‌ قاطع‌ و سخت‌ تاریخ‌ معاصر و آینده‌، و مورد عذاب‌ و تقاص‌ الهی‌ در روز جزاست‌، و در این‌، فرقی‌ میان‌ رجال‌ سیاست‌ و رجال‌ اقتصاد و رجال‌ فرهنگ‌ و ادبیات‌ و رجال‌ جنگ‌ و نبرد نیست‌ ...

امروز یک‌ بار دیگر یکی‌ از آن‌ لحظه‌های‌ سرنوشت‌ساز در پیش‌ است‌، و یکی‌ از آن‌امتحان های‌ عمومی،‌ آماده‌. مسأله‌ این‌ است‌ که‌ امریکا در بحبوحه‌ی‌ آنچه‌ پیروزی های‌ پس‌ از پایان‌ «جنگ‌ سرد» نامیده‌ می‌شود و به‌ برکت‌ سکوت ‌رعب‌آمیزی‌ که‌ بر برخی‌ از کشورهای‌ این‌ منطقه‌ حاکم‌ گشته‌، و با تکیه‌ بر حضور نظامی‌ غاصبانه‌ در خلیج‌ فارس‌، درصدد است‌ مشکل‌ خود و مشکل‌ صهیونیست های‌ غاصب‌ را حل‌ کند، اسرائیل‌ از سوی‌ اعراب‌ به‌ رسمیت‌ شناخته‌ شود و داعیه‌ی‌ «فلسطین‌» برای‌ همیشه‌ پایان‌ یابد.

خلاصی‌ اسرائیل‌ از دغدغه‌ی ‌معارضات‌ دولتهای‌ عربی‌، آن‌ دست‌آموز امریکا را اولاً برای‌ وظیفه‌ی‌ اصلیش ‌یعنی‌ مبارزه‌ با حرکتهای‌ اسلامی‌ در این‌ منطقه‌ که‌ بزرگترین‌ خطر جدی ‌برای‌ امریکاست‌، آماده‌ می‌سازد، ثانیاً نفوذ امریکا را بر کشورهای‌ این ‌منطقه‌ی‌ حیاتی،‌ قطعی‌ کرده‌، منطقه‌ را به‌ صورت‌ خانه‌ی‌ امن‌ امریکاییان ‌درمی‌آورد و شیطان‌ بزرگ‌، صاحب ‌اختیار بی‌دردسر خاورمیانه‌ می‌شود، و ثالثاً اسرائیل‌ در راه‌ توسعه‌ی‌ سرزمینهای‌ اشغالی‌ و آرزوی‌ «از نیل‌ تا فرات‌» یک ‌سنگر مهم‌ دیگر را فتح‌ می‌کند.

دشمن‌ درصدد است‌ فلسطین‌ را یکباره‌ از پیکره نیای‌ اسلام‌ جدا کند و شجره‌ی‌ ملعونه‌ی‌ صهیونیسم‌ را در خانه‌ی‌ مسلمین‌ ماندگار سازد. امریکا درصدد است‌ با تثبیت‌ رژیم‌ اشغالگر، همه‌ی‌ سررشته‌های ‌زندگی‌ در این‌ منطقه‌ی‌ حساس‌ را به‌ دست‌ گیرد و خود را از نگرانی‌ خیزش ‌اسلامی‌ در خاورمیانه‌ و آفریقا نجات‌ دهد. دشمنان‌ اسلام‌ می‌خواهند همه‌ی‌کینه‌ی‌ دیرین‌ خود با اسلام‌ و شکستهایی‌ را که‌ در سالهای‌ اخیر بر اثر بیداری‌ مسلمین‌ تحمل‌ کرده‌اند، در این‌جا جبران‌ کنند. این‌ حادثه‌ با هیچیک‌ از توطئه‌های‌ چند سال‌ اخیر درباره‌ی‌ خاورمیانه‌ قابل‌ مقایسه‌ نیست، این‌جا سخن ‌از غصب‌ یک‌ کشور و دربه‌دری‌ مستمر و ابدی‌ یک‌ ملت‌ و جداسازی‌ نهایی‌ پاره‌ی‌تن‌ جهان‌ اسلام‌ و مرکز جغرافیایی‌ وطن‌ بزرگ‌ اسلامی‌ و قبله‌ی‌ اولای‌ مسلمین‌ است‌.

در این‌ لحظه‌ی‌ خطیر، مسلمین‌ جهان‌ باید احساس‌ تکلیف‌ کنند، باید وظیفه‌یی‌ را که‌ مسلمانی‌، بر دوش‌ آنان‌ نهاده‌ درک‌ کنند، از سویی‌ تکلیف ‌حفاظت‌ از سرزمینهای‌ اسلامی‌ است‌ که‌ از ضروریات‌ فقه‌ مسلمین‌ است‌; و از سوی‌ دیگر پاسخ‌ به‌ استغاثه‌ی‌ ملتی‌ مظلوم‌ ... که‌ پیامبر(ص‌) فرموده‌ است‌: هرکس‌ ندای‌ استغاثه‌ی‌ مسلمی‌ را بشنود و پاسخ‌ نگوید مسلمان‌ نیست ... و امروز نه‌ یک‌ فرد، که‌ یک‌ ملت‌ صدا به‌ استغاثه‌ برداشته‌ است‌.

امروز دولتهای‌مسلمان‌ باید احساس‌ تکلیف‌ کنند. قدرت‌ دولتهای‌ مسلمان‌، اگر متفق‌ و هم صدا باشند، از قدرت‌ امریکا بیشتر است‌. امریکا به‌ این‌ منطقه‌ محتاج تر است‌، تا این‌ منطقه‌ به‌ امریکا. دولتها باید بدانند که‌ خواست‌ ملتهای‌ مسلمان‌ آن ‌است‌ که‌ همه‌ی‌ آنها با هم‌ به‌ خواست‌ مستکبرانه‌ی‌ امریکا و اسرائیل،‌ پاسخ‌«نه‌» بگویند. این‌ مطمئن‌ترین‌ اقدام‌ برای‌ حفظ خود دولتها و حفظ شرف‌ و عزت ‌کشورهای‌ اسلامی‌ است‌. باید از تهدید و تطمیع‌ امریکا و فشار تبلیغاتی ‌مطبوعات‌ صهیونیستی‌ نهراسند و به‌ ندای‌ وظیفه‌ی‌ اسلامی‌ و ملی‌ خود پاسخ ‌گویند.

ملتهای‌ مسلمان‌ بدانند که‌ آنان‌ نیز به‌ اندازه‌ی‌ دولتها نزد خدا ونزد تاریخ‌ مسؤولند. شما می‌توانید دولتها را به‌ مقاومت‌ در برابر فشارهای ‌استکباری‌ وادار و آنان‌ را در این‌ راه‌ کمک‌ کنید. و می‌توانید برای‌ دولتهایی‌ که‌ به‌ این‌ وظیفه‌ی‌ حتمی‌ پشت‌ پا می‌زنند خطری‌ بزرگ‌ بیافرینید.

شما علمای‌ اسلام‌ و نویسندگان‌ و روشنفکران‌ و دانشجویان‌ کشورهای‌اسلامی‌ وظایف‌ فوری‌تری‌ دارید. شما می‌توانید ملتها را از عظمت‌ مصیبتی‌ که ‌امریکا و اسرائیل‌ برای‌ جهان‌ اسلام‌ تدارک‌ می‌بینند آگاه‌ کنید و نیروی‌عظیم‌ ملی‌ را برای‌ مقابله‌ با آن‌ بسیج‌ نمایید. دولتهایی‌ که‌ خود را برای ‌همراهی‌ با این‌ خیانت‌ آماده‌ می‌کنند باید خطر خشم‌ ملتهای‌ خود را دریابند.

محور این‌ مبارزه‌ی‌ حساس‌ و خطیر، ملت‌ مظلوم‌ و شجاع‌ فلسطین‌ است ‌که‌ مصایب‌ را با همه‌ی‌ وجود درک‌ کرده‌ و اکنون‌ به‌ برکت‌ تمسک‌ به‌ اسلام‌،با مبارزه‌ی‌ جانانه‌ی‌ خود در داخل‌ وطن‌ غصب ‌شده‌، خطری‌ عظیم‌ برای‌ دشمن ‌آفریده‌ است‌. توطئه‌ی‌ بزرگ‌ استکباری‌ بر آن‌ است‌ که‌ این‌ مبارزه‌ را خاموش‌کند. اما به‌ حول‌ و قوه‌ی‌ الهی‌ و به‌ همت‌ فلسطینیان‌ شجاع‌ و به‌ کمک‌ ملتها و دولتهای‌ مسلمان‌، این‌ شعله‌ باید روزبه‌روز برافروخته‌تر گردد، تا همه‌ی‌بنای‌ پوشالی‌ دشمن‌ را در کام‌ خود فرو برد; و این‌ خواهد شد و نصرت‌ الهی‌ برآنان‌ نازل‌ خواهد گشت‌. "ولینصرن‌ الله‌ من‌ ینصره‌ ان‌ الله‌ لقوی‌عزیز".

دشمن‌ بداند که‌ هیچ‌ تهدید و هیچ‌ ترفندی‌ از قبیل‌ شرکت‌ دادنِ ‌فلسطینیان‌ پشت ‌کرده‌ به‌ آرمان‌ فلسطین‌ در کنفرانس‌ امریکایی‌، نخواهد توانست‌ نفوس‌ مؤمنه‌یی‌ را که‌ جهاد در راه‌ نجات‌ فلسطین‌ را تکلیف‌ اسلامی‌ خود می‌دانند، از این‌ مبارزه‌ی‌ برحق‌ رویگردان‌ کند، و علی‌رغم‌ خواست‌ امریکا و دستیاران‌ و وابستگانش‌، جهاد ملت‌ فلسطین‌ ادامه‌ خواهد یافت‌ و این‌ شعله‌ی‌ مقدس‌ با خیانت‌ سیاستمداران‌ وابسته‌ی‌ فلسطینی‌ و عرب‌، خاموش‌ نخواهد شد.

مهمترین‌ علاج‌ توطئه‌ی‌ امریکا، در داخل‌ سرزمینهای‌ اشغالی‌ و در دستان‌ نیرومند مبارزان‌ فلسطینی‌ است‌، لیکن‌ همه‌ی‌ مسلمین‌ موظفند در این‌ جهاد شرکت‌ جسته‌ و کمکهای‌ مالی‌ و سیاسی‌ و اطلاعاتی‌ و نظامی‌ و تجهیزاتی‌ را به‌ سوی ‌آنان‌ سرازیر کنند، ملت‌ فلسطین‌ باید احساس‌ تنهایی‌ نکند. صهیونیستها و کسانی‌که‌ شکنجه‌ و کشتار مبارزان‌ فلسطینی‌ منتسب‌ به‌ آنهاست‌، باید در هیچ‌ جای‌ جهان‌ احساس‌ امنیت‌ نکنند. صندوقهای‌ پشتیبانی‌ و هسته‌های‌ کمک‌ به‌ فلسطینیان‌ مبارز باید در همه‌ جای‌ عالم‌ و از سوی‌ دولتها و ملتها تشکیل‌ شود. تحریم‌ اقتصادی‌ دولت‌ غاصب‌ و به‌ رسمیت‌ نشناختن‌ آن‌، وظیفه‌ی‌ همه‌ی‌ دولتهای‌مسلمان‌ است‌ و ملتها باید در برابر این‌ مسأله‌ حساسیت‌ نشان‌ دهند ... و با این‌ وسایل‌ و با همه‌ی‌ وسایل‌ ممکن‌ باید با توطئه‌ی‌ جاری‌ مقابله‌، و از تأثیرآن‌ ممانعت‌ به‌ عمل‌ آید. به‌ هر تقدیر مسأله‌ی‌ فلسطین‌ یک‌ راه‌ حل‌ بیشتر ندارد و آن‌، تشکیل‌ دولتی‌ فلسطینی‌ در تمامی‌ سرزمین‌ فلسطین‌ است‌.

هدایت‌ وکمک‌ الهی‌ را برای‌ همه‌ی‌ دولتها و ملتهای‌ مسلمان‌ مسألت‌ می‌کنم‌ و دوام‌ امید و پیروزی‌ آنان‌ را خواهانم‌.

والسلام‌ علی‌ عبادالله‌ الصالحین.‌

علی‌الحسینی‌ الخامنه‌ئی‌

بیست‌وپنجم‌ مهرماه‌ یکهزاروسیصدوهفتاد

مصادف‌ با هشتم‌ ربیع‌الثانی‌ 1412

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی