news/content
نسخه قابل چاپ
1360/09/05

پیام به‌مناسبت دومین سالروز تشکیل بسیج مستضعفان

در آستانه فرا رسیدن هفته بسیج، پایگاه اطلاع رسانی khamenei.ir پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی در دومین سالروز تشکیل بسیج مستضعفان در سال ۱۳۶۰ را برای اولین بار منتشر می‌کند:

بسم الله الرحمن الرحیم
تشکیل بسیج مستضعفان به فرمان امام بزرگوار که به قصد حفظ دستاوردهای عزیز و ارجمند انقلاب اسلامی صورت گرفت یکی از ویژگیهای انقلاب ماست. انقلابی که تنها با اتکاء به تعالیم رهائی‌بخش اسلام و بدون تکیه بر هیچ قدرت خارجی شروع شد و به پیروزی رسید و برای ادامه‌ی این پیروزی نیز تنها به قدرت ملتی متکی است که با توکل به خدا و اعتماد به نفس و ابراز لیاقت در جهت تداوم انقلاب و حفظ دستاوردهای آن گام بر می‌دارد.
با این دیدگاه، واحد بسیج مستضعفان نه تنها یک ارگان انقلابی که یک پایه یا بدنه‌ی اساسی انقلاب و جمهوری اسلامی است. اصل «نه شرقی نه غربی» که بمعنای عدم وابستگی به سلطه‌های خارجی است و نیز اصل «استقلال آزادی» که در شعارهای اصلی ملت ایران با خون به ثبت رسیده است هنگامی معنا و تحقق می‌یابد که نیروی فعاله‌ی عظیم ملت همواره در صحنه‌ی عمل سیاسی و نظامی حضوری به‌ تمام و کمال داشته باشد. مردم هوشیار و فداکار ما که آثار حضور خود در سالهای ۵۶ - ۵۷ و برندگی معجزه‌آسای آن را در روزهای فراموش نشدنی بهمن ۵۷ آزموده‌اند، پس از آن نیز هرگز این ذوالفقار پیروز را از دست ننهادند؛ اما سازمان‌یابی و آموزشهای لازم، کمبود محسوس انبوه توده‌های میلیونی مردم حاضر در صحنه بود. فرمان امام مبنی بر تشکیل ارتش بیست میلیونی و بسیج توده‌ها این کمبود را برطرف کرد و تشکیل واحد بسیج مستضعفان که با هدف پوشش دادن به ارتش بیست میلیونی تحقق یافته است جامعه‌ی زنده و بیدار ما را به سوی یک سازماندهی سیاسی و نظامی رهنمون شد.
همه‌ی ملت عزیز ما مخصوصا مسئولان باید با این نگاه به واحد بسیج مستضعفان بنگرند و در واقع آن را تشکیل عظیم نیروی حزب الله در برابر هر آنچه شیطانی و طاغوتی است بدانند و راهی را برگزینند که پایان آن پیدایش چنان ویژگی‌هایی در این ارتش بزرگ مردمی باشد. در این صورت ملت ما و انقلاب ما با داشتن بسیج عمومی مردم باید بیمی از دست تطاول دشمن نداشته باشد زیرا انقلابی که بر دوش توده‌ی متشکل جامعه قرار داشته باشد زوال پذیر نیست. اکنون با توجه به اهمیت فوق‌العاده‌ی این جریان عظیم، مسئولان و متصدیان سازمان بسیج مستضعفان را به چند نکته تذکر میدهم:
۱- دامنه‌ی این سازماندهی را آنقدر توسعه دهید تا چنانکه امام اشاره فرمودند بیست میلیون از ملت را بپوشاند.
۲- در رده‌ی مدیران و مسئولان به شدت مراقبت کنید که عوامل دشمن با پوشش نفاق نفوذ نکنند.
۳- اساس این سازماندهی آموزش نظامی و سیاسی اما روح واقعی آن طهارت و تزکیه‌ی اخلاقی است. بدین نکته تا آخرین رده‌ها توجه کنید.
۴- با این حال، استحکام و عمق آموزشهای سیاسی نظامی را نیز کم اهمیت نشمارید و بدان بهای لازم را بدهید.
۵- در صلح و جنگ یک لحظه سکوت و عدم تحرک را در این سازمان روا مدارید؛ زیرا سکون و رکود در چنین واحد عظیمی با فساد و انهدام آن ملازم است.
در دومین سالروز تشکیل بسیج از خدای بزرگ میخواهم ملت انقلابی ما را که تشکیل دهندگان و اعضای بسیج مستضعفان هستند در راه کمک به اسلام و انقلاب موفق بگرداند و بعنوان برادری که به زحمات نهادهای انقلابی با شیفتگی و احترام مینگرد؛ آرزو دارم که بسیج مستضعفان تجلی‌گاه اخلاق عالیه‌ی اسلامی و میعادگاه عاشقان حقیقی خدا و خدمتگزاران واقعی خلق خدا باشد و میدانم که چنین نیز خواهد بود. صمیمانه از درگاه خدا میخواهم که بسیج مستضعفان در راه خدمت به اسلام و خنثی کردن نقشه‌های دشمنان و حراست از میراث شهیدان موفق و پیروز باشد.
سید علی خامنه‌ای
رئیس جمهوری اسلامی ایران
۵ آذر ۱۳۶۰

در این رابطه بخوانید :
آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی