news/content
نسخه قابل چاپ
1368/08/04

حکم انتصاب قائم‌مقام نماینده‌ی ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامى

بسم الله الرّحمن الرّحیم

جناب حجّت‌الاسلام آقاى حاج شیخ محمود محمّدی‌عراقى (دامت تأییداته)

از آنجا که نهاد مقدّس سپاه پاسداران انقلاب اسلامى به‌عنوان پشتیبان و بازوى مسلّح انقلاب اسلامى باید باقى و کارآمد بماند، لازم است عقیده، آگاهى، اخلاق اسلامى در آن، روزافزون و متناسب با وظیفه‌ی ایثار و دفاع مخلصانه از اسلام ناب محمّدى (ص) متزاید شود و خاطرات جاوید شهادتها و رشادتها، دلاوری‌ها و اخلاصها در آن همواره متبلور باشد. لذا بنا به پیشنهاد نماینده‌ی اینجانب در سپاه ‌- جناب حجّت‌الاسلام آقاى نورى (حفظه ا‌لله‌) ‌- جنابعالى را که از بیت علم و تقوا و فضیلت و شهادت و پرورش‌یافته‌ی مکتب بزرگوارانى چون شهید بهشتى و شهید قدّوسى (رضوان ا‌لله‌ تعالى علیهما) و داراى سوابق درخشان مجاهدت در قبل و بعد از انقلاب بویژه در کوران جنگ و دفاع مقدّس و حائز مراتب فضل و آگاهى و بینش سیاسى میباشید، به سِمت قائم‌مقام نماینده‌ی ولی‌فقیه در سپاه با کلّیّه‌ی اختیارات مصرّحه منصوب میکنم و نکات زیر را یادآورى مینمایم:

۱) جنابعالى موظّف هستید به کلّیّه‌ی وظایف قانونى حوزه‌ی نمایندگى ولی‌فقیه و آنچه که در حکم حضرت امام خمینى (اعلى ا‌لله‌ مقامه الشّریف) خطاب به آقاى نورى آمده است، (۱) قیام کنید و از تخلّفات چشم‌پوشى ننمایید؛

۲) فرماندهان محترم سپاه و همه‌ی مسئولین سپاه موظّف به کمال همکارى و هماهنگى با نماینده‌ی اینجانب و جنابعالى میباشند؛

۳) با توجّه به نقش مهم و حسّاس معنویّت و پرهیزکارى و نیز آگاهى عمیق اعتقادى و سیاسى در سپاه، ارگان‌هاى عقیدتى، سیاسى و تبلیغى را بیش از پیش فعّال نمایید و اینجانب ضمن تشکّر و تقدیر از همه‌ی مسئولان دفتر نمایندگى ولی‌فقیه، بویژه روحانیّون معظّم که در گذشته، بویژه در کوران جنگ و جهاد، با ایثار و فداکارى در این حوزه خدمت کرده‌اند و با احترام عمیق نسبت به شهداى از آنان، بخصوص نماینده‌ی حضرت امام، شهید محلّاتى (۲) (رحمة ا‌لله‌ علیهما)، در این فرصت از حوزه‌هاى علمیّه و روحانیّون متعهّد و آگاه میخواهم که با حضور پیوسته و جدّى خود، این نهاد مقدّس را در رشد فکرى و معنوى هرچه بیشتر یارى کنند.

توفیقات متزاید جنابعالى و دیگر آقایان را از خداوند متعال مسئلت مینمایم.

سیّدعلى خامنه‌اى
۶۸/۸/۷       

 
۱) در این حکم به مسائل زیر اشاره شده بود:
  • وظایفى که در قانون به عهده‌ى شما گذاشته شده است، باید دقیقاً مراعات گردد و شما به‌هیچ‌وجه نباید از آن چشم‌پوشى کنید. فرزندان سپاهى‌ام نیز نباید از قانون کوچک‌ترین تخطّى بنمایند.
  • نمایندگى شما در سپاه پاسداران، اعمّ از لشکرى و کشورى و وزارت سپاه میباشد. لذا کلّیّه‌ى مسائل فرهنگى، عقیدتى، سیاسى و فکرى و فعّالیّتهاى تبلیغاتى و انتشاراتى و حفاظت اطّلاعات و مسائل قانونى دیگر زیر نظر شما است و شما باید هدایت تمامى موارد مذکور را به عهده بگیرید.
  • تمامى فرزندان عزیزم در سپاه، اعمّ از فرماندهان و سایرین، هماهنگى‌هاى لازم را با نماینده‌ى محترم اینجانب داشته و دارند و تخطّى از آن با عکس‌العمل روبه‌رو خواهد شد.
  • از این پس تأیید عزل و نصب فرماندهان سپاه پاسداران با شما است.
  • از آنجا که شما نماینده‌ى اینجانب در جهاد سازندگى هم میباشید، از خداوند متعال میخواهم تا با هماهنگى سپاه و جهاد بتوانید این دو نهاد مقدّس انقلاب را یار و همکار یکدیگر نمایید تا بهتر بتوانند به اسلام و انقلاب و ایران خدمت کنند.»؛
ر.ک: صحیفه‌ى امام، ج ۲۱، ص ۳۱۳؛ حکم انتصاب آقاى عبدالله‌ نورى به سِمت نماینده‌ى ولىّ‌فقیه در سپاه پاسداران (۱۸/۱۲/۱۳۶۷)

۲) شهید حجّت‌الاسلام والمسلمین فضل‌الله‌ محلّاتى از فعّالان دوران مبارزه علیه رژیم طاغوت بود. وى پس از پیروزى انقلاب اسلامى، در اوّلین دوره‌ى مجلس شوراى اسلامى، به نمایندگى از مردم محلّات وارد مجلس شد و یکى از اعضاى فعّال کمیسیون دفاع بود. در تاریخ ۲۸/۳/۵۹ با حکم امام به نمایندگى ولىّ‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامى منصوب شد و با توجّه به حضور مؤثّر این نهاد انقلابى در حماسه‌ى دفاع مقدّس، نقش برجسته‌اى در این جایگاه داشت. سرانجام در اوّل اسفند ۱۳۶۴، هواپیماى حامل وى - هنگامى که با جمعى از نمایندگان مجلس عازم جبهه‌هاى نبرد بود - در آسمان اهواز از سوى جنگنده‌هاى عراقى هدف قرار گرفت و به همراه بقیّه‌ى مسافران این پرواز به درجه‌ى رفیع شهادت نائل گردید.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی