news/content
نسخه قابل چاپ
1382/02/31

موافقت با عفو وتخفیف مجازات تعدادی از محکومان

در آستانه سوم خرداد سالروز حماسه فتح خرمشهر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با عفو و تخفیف مجازات جمعی از محکومان محاکم نظامی موافقت کردند.
آیت‌الله هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضاییه در نامه ای به مقام معظم رهبری در اجرای بند 11 اصل 110 قانون اساسی خواستار عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان محاکم نظامی شده بود. باقیمانده محکومیت حبس تا یکسال چنانچه تا سوم خرداد یک چهارم آن تحمل شده باشد، باقیمانده حبس بیش از یکسال تا پنج سال چنانچه تا سوم خرداد یک سوم آن گذرانده شده باشد، باقیمانده جزای نقدی بیش از دو میلیون تا پنج میلیون ریال برای محکومینی که عجز از پرداخت دارند و تا سوم خرداد یک دوم مجازات حبس خود را تحمل کرده باشند و یک دوم محکومیت اضافه خدمت سربازانی که خدمت قانونی آنان به اتمام رسیده است، موارد عفو و تخفیف مجازات می باشد نداشتن بیش از یک سابقه محکومیت در جرایم عمدی، نداشتن شاکی خصوصی و یا جلب رضایت شاکی و یا جبران ضرر و زیان مدعی خصوصی و نداشتن سابقه استفاده از عفو در محکومیت خود، بعنوان شرایط استفاده از عفو بیان شده است.
در این عفو و تخفیف مجازات، سرقت های مسلحانه و راهزنی، قاچاق مواد مخدر، قاچاق و سرقت سلاح و مهمات، اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی، جاسوسی، آدم ربایی، تجاوز به عنف، دایر کردن مراکز فساد و فحشا و ارتشا و اختلاس مستثنی شده اند.
متن پاسخ مقام معظم رهبری به نامه رئیس قوه قضاییه مبنی بر عفو و تخفیف مجازات جمعی از محکومان محاکم نظامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
با درود و سلام به ارواح طیبه ی شهدای آزادسازی خرمشهر و دیگر شهیدان عزیز انقلاب و دفاع مقدس و با ادای احترام به همه ی رزمندگان و مجاهدان حماسه آفرین با پیشنهاد جنابعالی موافقت می شود.
سیدعلی خامنه ای
82/2/31

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی