news/content
نسخه قابل چاپ
1383/03/06

پیام به مناسبت آغاز به کار هفتمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی

هفتمین دوره‌‌ی مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ صبح‌ امروز با پیام‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ آغاز به‌ کار کرد.
متن‌ این‌ پیام‌ که‌ توسط حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ محمدی‌ گلپایگانی‌ رئیس‌ دفتر رهبری‌ در مراسم افتتاحیه در مجلس شورای اسلامی قرائت‌ گردید، به این‌ شرح‌ است‌:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
سپاس، خداوند عزیز و حکیم را که بار دیگر در یکی از برترین آزمون های تاریخی، ملت ایران را سربلند و پیروز ساخت و با رأی روشن آنان، هفتمین دوره ی مجلس شورای اسلامی را در موعد قانونی، شکل بخشید.
سلام خدا بر پیامبر مکرّم اسلام صلی الله علیه و آله و همه ی پیامبران الهی و بر امامان معصوم بویژه بر امام مهدی موعود ارواحنا فداه، که الهام بخش ملت ایران و مشعل افروز راه بشریت اند.
درود بر روان بنیانگذار جمهوری اسلامی و شهیدان راه آزادگی و سرافرازیِ ایران که اسلام را معنا کردند و بندهای اسارت را گسستند و راه استقلال و سربلندی ملت را گشودند، دژ کهن استبداد را ویران ساختند و بنای مردمسالاری دینی را با همت والای ملّت عظیم الشأن استوار کردند.
بیست و چهار سال قانون گذاری در شش دوره ی مجلس شورای اسلامی با همه ی دشواریها و فراز و فرودها، به حول و قوه ی الهی، بی وقفه طی شده است و مردم ایران در نخستین تجربه ی ماندگار خود در طول تاریخ، با همت و پشتکاری ستایش برانگیز، حتی یک روز تأخیر و تعویق را در این کار بزرگ بر نتافته و خلأ حضور مجلس قانونگذار را نپذیرفته اند، و اینک مجلس هفتم در موعد قانونی خود آغاز میشود و شما نمایندگانِ تازه نفس، در خانه ی ملّت که کانون اصلی حرکت به سوی آینده است گرد آمده اید.
وظیفه ی خود میدانم که تفضل الهی را در برپائی بهنگامِ مجلس و حضور پرشور مردم در انتخابات اول اسفند از اعماق دل شکر گویم. پیروزی مردم بر توطئه ی پیچیده و استکباریِ »تأخیر مجلس«، پدیده ئی فراموش نشدنی و سرشار از عبرتها برای امروز و فردای نظام اسلامی است و جز با تفضل ویژه ی پروردگار به دست نیامد. کمک و همراهی مسئولان و دست اندرکاران انتخابات در وزارت کشور و شورای محترم نگهبان و تلاش مجاهدت آمیزی که مبذول داشتند، زمینه ساز این عنایت معنوی و الهی بود، و تشکر از یکایک آنان وظیفه ی حتمی و همیشگی اینجانب است.
همچنین خود را موظف میشمرم که برای یکایک اقداماتی که در مجلس ششم در جهت پیشرفت و توسعه ی کشور و با نیّت خدمت به مردم انجام یافته، از نمایندگان آن مجلس تشکر کنم و بویژه از مدیریت پرتلاش و طاقت فرسای جناب آقای کروبی ریاست محترم مجلس ششم صمیمانه قدر دانی نمایم.
اکنون که شما برادران و خواهران با گزینش ملت ایران در انتخاباتی سالم و آزاد و از میان رقابتی پرشور، به مجلس شورای اسلامی راه یافته و بر مسند نمایندگی این ملت مومن و آزاده نشسته اید، لازم میدانم نکاتی را به عرض برسانم:
1 - نمایندگی در مجلس، حضور در عرصه ی خدمتگزاری به مردم است. این توفیق بزرگ را عطیه ئی الهی بدانید و خداوند را بر آن شکر گزارید و به شرط الزامی آن که غفلت نورزیدن از وظیفه ی خدمتگزاری است پایبند بمانید. مجلس را حقیقتاً - و نه تنها در زبان - خانه ی مردم بدانید.
2 - شما گزیده ی مردمی میباشید که دلبستگی خود به نظام اسلامی و ارزشهای والای آن را به اثبات رسانده اند. تعهدی که از این گزینش بر ذمه ی شما است، در اصول قانون اساسی و بویژه در سوگند نمایندگی بروشنی تبیین شده است. به اهمیت و عمق و ابعاد این سوگند در همه حال پایبند باشید.
3 - مردم همیشه طرفدار نمایندگانی با ایمان، خدمتگزار، عدالتخواه، امین، و تلاشگر در راه عزت و استقلال کشورند، و در هر دوره کسانی را که دارای این ویژگیها دانسته اند، به نمایندگی برگزیده اند. به اعتماد مردم ارج نهید و از این ویژگیها در مجلس، پاسداری کنید.
4 - هر گفتار و کرداری در مجلس که به فرسایش نظام و بر افروختن چالشهای جناحی بینجامد؛ همبستگی ملی را سست و دشمن را به نفوذ در صفوف ملت و مسئولان امیدوار کند؛ مردم را از کارگشائی نمایندگان خود نومید و در راست گوئی آنان به تردید افکنَد؛ بیگمان در سمتی مخالف با وظیفه ی نمایندگی است. نماینده ی مجلس در این صورت، وکیلی بی موکل و نشسته بر اریکه ئی ناسزاوار است.
5 - نیازها و مطالبات حقیقی مردم را میشناسید؛ اشتغال، مبارزه با فساد مالی، زدودن محرومیت از مناطق محروم، مهار تورّم و مقابله با گرانی، روان شدن چرخه ی خدمت رسانی، گسترش و اعتلای فرهنگ و اخلاق، رونق یافتن علم و تحقیق، مسئولیت پذیری و پاسخگویی مسئولان حکومتی، در شمار برجسته ترین این نیازها است و اینها است که عدالت اجتماعی را ممکن و پیشرفت و توسعه را محقق میسازد. نیازهای موهوم و ساخته ی دست تبلیغاتچی های بیگانه و بدخواه، نباید بجای این خواسته های حقیقی بنشیند.
6 - پیوند حقیقی با مردم، مستلزم حضور در میان آنان و دور نشدن از سطح متوسط زندگی آنان است. ساده زیستی و پرهیز از اسراف و پرهیز از هزینه کردن بیت المال در امور شخصی و غیر ضروری، شرط لازم برای حفظ این پیوند است. ترویج فرهنگ اشرافیگری و تجمّل و سفرهای پرهزینه و بیهوده ی خارجی از کیسه ی مردم، دور از شأن نمایندگی و عامل گسیخته شدن پیوند نماینده با مردم است.
7 - نگاه ملّی به همه ی قوانین و برنامه های مصوب مجلس، وظیفه ی عموم نمایندگان است. انواع سلیقه ها و گرایشهای سیاسی و اقوام ایرانی و پیروان ادیان و اهالی مناطق گوناگون کشور در مجلس حضور دارند. همه ی تمایلات منطقه ئی و قومی و بخشی باید در پرتو نگاه ملّی برآورده شود، و بجای قوانین کم عمق یا کم عُمر و کم اثر یا غیر عملی، قوانینی گره گشا، پرتأثیر، جامع و سنجیده فراهم گردد.
8 - استقلال نمایندگان و شخصیت متین و استوار آنان، مورد انتظار همه ی موکلان است. هیچ تطمیع و تهدیدی نباید نماینده را تحت تأثیر بگیرد و او را از شأن و وظیفه ی نمایندگی باز دارد. شایسته گزینی و ارزشگرائی و شجاعت، معیار درست برای قول و فعل نمایندگان است.
9 - ارتباط منطقی با قوای دیگر بر پایه ی همکاری و همدلی، وظیفه ی مهم دیگر مجلس است. کمال این وظیفه آنگاه تحقق می یابد که با اِعمال نظارت قانونی و نهادینه ساختن پاسخگوئی در دیگر قوا، که وظیفه ی دیگر مجلس است، همراه گردد. تعامل و تفاهم با شورای محترم نگهبان که خود، بخشی از قوه ی مقننه است، البته در اولویت قرار دارد. ارتباط با صاحبنظران محیط های علمی و عملی و بهره گیری از تجربه ها و اندیشه های ارزشمند آنان، نیز به غنای مجلس که بحمدالله خود دارای ترکیبی علمی و کارشناسی و تخصصی است خواهد افزود.
10 - امروز کشور و منطقه ی ما در شرائط ویژه ئی به سر میبرد. حضور نیروهای متجاوز و اشغالگر آمریکائی و انگلیسی در عراق و تحریکات مستکبرانه و ابلهانه ی آنان و بخصوص جریحه دار ساختن احساسات دینی و غیرت ملّی مسلمانان، وضعیت حساسی پدید آورده است. برخی تهدیدها که تضعیف جایگاه جمهوری اسلامی و کُندی یا توقف روند دانش و فناوری را هدف گرفته است، نیز دامن زده می شود.
بیشک اینها هیچ یک نخواهد توانست خللی در عزم راسخ مسؤولان پدید آورد و گام استوار ملت و دولت را سست کند. نمایندگان مردم در مجلس وظیفه ی سنگینی در این باره بر عهده دارند. گفتار و عمل آنان باید یکپارچگی ملت، عزت ملی، ایمان و امید و تلاش، بیداری و آگاهی، اخلاق و فضیلت و آزادگی و عزم و اراده ی پولادین را برای کشور به ارمغان آورد. چنین مجلسی بیشک، عصاره ی فضائل و بطور طبیعی در رأس امور خواهد بود.
توفیق یکایک شما را از خداوند متعال مسئلت می کنم.

والسلام علیکم و رحمةالله
سید علی خامنه ای
ششم خرداد 1383

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی