news/content
نسخه قابل چاپ
1377/05/10

پاسخ به درخواست رهنمود رئیس جمهور پیرامون طرح ساماندهی اقتصادی

حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی رئیس جمهوری، در نامه‌ای به محضر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، از معظم‌له خواستار شد که رهنمودهای خود را در مورد طرح ساماندهی اقتصاد جمهوری اسلامی عنایت فرمایند تا منشاء خیر و اطمینان در جامعه و راهگشا برای خدمتگزاران نظام و مردم باشد.
مقام معظم رهبری ضمن تأیید سیاستهای مؤکد و ملاحظات مذکور در نامه آقای خاتمی رئیس جمهوری، یاری و هدایت خداوند متعال را در امر سامان بخشیدن به اقتصاد کشور و رفع مشکلات آن مسئلت نموده و همکاری با دولت را وظیفه همگانی برشمردند.
متن نامه رئیس جمهوری و پاسخ مقام معظم رهبری بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم‌
محضر رهبر بزرگوار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی)
با سلام و تحیت‌
همانگونه که استحضار دارید در پی دریافت و استماع رأی و نظر جمعی از عالمان، مدیران و کارشناسان اقتصادی، مجموعه‌ای از سیاستها که می‌تواند و باید مبنا و راهنمای ساماندهی اقتصاد کشور باشد تدوین شد و در چند جلسه هیأت وزیران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از اصلاح و تنظیم مجدد اینک به حضورتان تقدیم می‌شود.
در این مجموعه از جمله بر امور زیر تأکید شده است:
1 - نگاه اقتصادی - اجتماعی به امور اقتصادی (نه اقتصادی صرف)
2 - اولویت عدالت اجتماعی‌
3 - مشارکت مردم‌
4 - اهمیت و فوریت امر اشتغال‌
5 - امکان دسترسی همگان به فرصتها و امکانات عمومی و اقتصادی‌
6 - ایجاد امنیت و اطمینان برای سرمایه‌گذاری‌
7 - کاستن از بار تصدی دولت‌
8 - اجرای کامل قانون عملیات بانکی بدون ربا
این نکته گفتنی است که بخشی از سیاستهای پیشنهادی که نیاز به تصویب در مرجع قانونگذاری داشته باشد طبق روال قانونی، مراحل تصویب را طی خواهد کرد.
همچنین سیاستهای یاد شده:
اولا: با سیاستهای اصلی ابلاغ شده از سوی حضرت‌عالی و مندرج در قانون برنامه پنج‌ساله دوم سازگار است.
ثانیا: مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام که وظیفه پیشنهاد سیاستهای کلی را بر عهده دارد، طبق روال، کار خود را ادامه می‌دهد تا مصوبات آن پس از تأیید حضرت‌عالی راهنما و چارچوب اقدام قانونگذاران، مجریان، متصدیان امر قضاء و همه دست‌اندرکاران امور قرار گیرد.
البته جریان یافتن سیاستهای پیشنهادی و اجرای برنامه‌ها و راهکارهای مبتنی بر آنها (که آماده است) در صورتی وافی به مقصود خواهد بود که بستر مناسب برای این امر ایجاد شود و شرایط و لوازم مناسب، بخصوص همراهی و همگرایی اجزاء اصلی نظام برای تحقق آنها بیش از پیش فراهم آید.
مسلما در صورتی که نظر عالی مساعد باشد، رهنمودهای حضرت‌عالی می‌تواند منشاء خیر و اطمینان در جامعه و راهگشا برای خدمتگزاران نظام و مردم باشد.
ایام عزت مستدام‌
سید محمد خاتمی‌
بسم الله الرحمن الرحیم‌
جناب آقای خاتمی ریاست محترم جمهوری‌
با سلام و تحیت، آنچه فوقاً به عنوان سیاستهای مؤکد مذکور گشته و نیز ملاحظاتی که در ذیل آن مرقوم داشته‌اید، تماماً درست و مورد تأیید اینجانب است و از خداوند متعال مسئلت می‌کنم که جنابعالی و دولت خدمتگزار را در امر سامان بخشیدن به اقتصاد کشور و رفع مشکلات آن یاری و هدایت فرماید و دعای حضرت بقیة‌الله (ارواحنا فداه) شامل حال همه خدمتگزاران باشد.
بی‌شک، کمک در این امر و همکاری با دولت وظیفه‌ای همگانی است و لازم است رعایت شود.
والسلام علیکم‌
سید علی خامنه‌ای‌
 10 مرداد 1377

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی