news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتعکسعکسصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1379/09/12

دیدار کارگزاران نظام با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ عصر امروز در دیدار مسؤولان‌ نظام‌ اسلامی‌، وظایف‌ مسؤولان‌ و دولتمردان‌ نظام‌ را برگرفته‌ از جهان‌بینی‌ و بینش‌ اسلامی‌ به‌ عنوان‌ پایه‌ و اساس‌ حکومت‌ اسلامی‌ دانستند و با تبیین‌ این‌ وظایف‌ خطیر تأکید کردند، مسؤولان‌ نظام‌ اسلامی‌ باید با بهره‌گیری‌ از فرصت‌ مغتنم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و تلاش‌ و کوشش‌ بیش‌ از پیش‌ برای‌ تطبیق‌ خود با روش‌ و منش‌ یک‌ کارگزار واقعا اسلامی‌ در جهت‌ تحقق‌ آرمانهای‌ الهی‌ در کشور بزرگ‌ ایران‌ گام‌ بردارند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌، پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ایران‌ را ثمره‌ سالها تلاش‌ و رنج‌ و تحقق‌ شرایط مختلف‌ و گوناگون‌ در طول‌ سالهای‌ متمادی‌ و یک‌ فرصت‌ استثنایی‌ بعد از صدر اسلام‌ ارزیابی‌ کردند و افزودند، تحقق‌ نظام‌ اسلامی‌، تشکیل‌ دولت‌ اسلامی‌، تشکیل‌ کشور اسلامی‌ و تحقق‌ دنیای‌ اسلامی‌ بواسطه‌ الگو شدن‌ کشور اسلامی‌، مراحل‌ بعد از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ است‌ که‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ اکنون‌ در مرحله‌ دولت‌ اسلامی‌ است‌.

ایشان‌، پیروی‌ از هوای‌ نفس‌ و آرزوهای‌ بلند شخصی‌ را دو خطر عمده‌ در این‌ مرحله‌ برای‌ مسؤولان‌ نظام‌ اسلامی‌ دانستند و تأکید کردند، نظام‌ مردم‌سالاری‌ دینی‌ بهترین‌ ملاک‌ و روش‌ برای‌ آگاهی‌ دولتمردان‌ نظام‌ اسلامی‌ از وظایف‌ خود است‌.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با تأکید بر این‌ که‌ مردم‌سالاری‌ دینی‌ یک‌ حقیقت‌ واحد است‌، یک‌ وجه‌ آن‌ را تشکیل‌ نظام‌ و انتخاب‌ مسؤولان‌ براساس‌ رأی‌ مبتنی‌ بر شناخت‌ و آگاهی‌ مردم‌ دانستند و خاطر نشان‌ کردند: وجه‌ دیگر نظام‌ مردم‌سالاری‌ دینی‌، وظایف‌ جدی‌ مسؤولان‌ و دولتمردان‌ در قبال‌ مردم‌ است‌ و تبلیغ‌ و جنجال‌ برای‌ گرفتن‌ رأی‌ از مردم‌ و سپس‌ به‌ فراموشی‌ سپردن‌ آنان‌ و عدم‌ پاسخگویی‌ به‌ مردم‌ با مردم‌سالاری‌ دینی‌ سازگار نیست‌.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با تأکید بر این‌ که‌ اولین‌ گام‌ برای‌ اصلاحات‌، اصلاح‌ درون‌ و دوری‌ مسؤولان‌ از روشها و منشهای‌ غیر اسلامی‌ است‌ به‌ وظایف‌ دولتمردان‌ در نظام‌ مردم‌ سالاری‌ دینی‌ اشاره‌ و تصریح‌ کردند: منت‌ نگذاشتن‌ به‌ مردم‌ در قبال‌ کارهای‌ انجام‌ شده‌، مبالغه‌ نکردن‌ در گزارش‌ عملکردها، پرهیز از دادن‌ وعده‌های‌ بدون‌ عمل‌، خودداری‌ از خودمحوری‌ و خودخواهی‌ در قبال‌ مردم‌، و ندادن‌ دستور و امر و نهی‌ به‌ مردم‌ به‌ واسطه‌ برخورداری‌ از مقام‌ و منصب‌، تلاش‌ برای‌ کسب‌ رضایت‌ مردم‌ و خودداری‌ از کسب‌ رضایت‌ صاحبان‌ قدرت‌ و ثروت‌ از جمله‌ وظایف‌ مهم‌ مسؤولان‌ نظام‌ اسلامی‌ است‌.

ایشان‌ برخورد یکسان‌ با همه‌ مردم‌ و امتیاز ویژه‌ قائل‌ نشدن‌ برای‌ دوستان‌ و خویشان‌ را از دیگر وظایف‌ مهم‌ کارگزاران‌ نظام‌ مردم‌سالاری‌ دینی‌ برشمردند و افزودند، ایجاد فرصت‌ و امکانات‌ اقتصادی‌ برای‌ دوستان‌ و خویشان‌ از کارهای‌ ضد مردم‌سالاری‌ دینی‌ و فساد است‌ که‌ باید با آن‌ مقابله‌ شود.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ خاطرنشان‌ کردند: اگر اینگونه‌ مسایل‌ و فسادها وجود داشته‌ باشد، توانایی‌ کار و پیشرفت‌، هیچگاه‌ به‌ وجود نخواهد آمد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با قدردانی‌ از فعالیتهای‌ رئیس‌ جمهور و مسؤولین‌ دولت‌ برای‌ حل‌ مشکلات‌ اقتصادی‌ مردم‌ و مبارزه‌ با فقر، فساد و تبعیض‌ افزودند: در نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ وظایف‌ مسؤولان‌ نظام‌ و آحاد مردم‌ از جهان‌بینی‌ اسلامی‌ نشأت‌ می‌گیرد و مبتنی‌ بر یک‌ مبنای‌ فکری‌ قوی‌ و صحیح‌ است‌.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ از توحید، تکریم‌ انسان‌ و امکان‌ تسخیر کائنات‌ عالم‌ برای‌ بشر ، استعداد و توانایی‌ بی‌پایان‌ انسان‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ حد اعلای‌ کمال‌، حرکت‌ عالم‌ به‌ سوی‌ صلاح‌ و حاکمیت‌ حق‌، به‌ عنوان‌ اصول‌ جهان‌بینی‌ و بینش‌ اسلامی‌ یاد و خاطر نشان‌ کردند : در چنین‌ مکتبی‌ وظایفی‌ بر عهده‌ همه‌ مسلمانان‌ در زندگی‌ فردی‌ و اجتماعی‌ است‌ که‌ عبودیت‌ خداوند و سرپیچی‌ از اطاعت‌ غیر خداوند، تلاش‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ آرمان‌ تعالی‌ انسان‌ در زمینه‌های‌ مختلف‌، و ترجیح‌ فلاح‌ و رستگاری‌ اخروی‌ بر سود دنیوی‌ از جمله‌ این‌ وظایف‌ است‌.

ایشان‌ مجاهدت‌، تلاش‌ و مبارزه‌ و قبول‌ خطر در این‌ راه‌ و پرهیز از بی‌عملی‌، بی‌تعهدی‌ و کج‌رویهای‌ برخاسته‌ از هوس‌ را از دیگر وظایف‌ انسان‌ مسلمان‌ در جهان‌بینی‌ اسلامی‌ برشمردند و تأکید کردند: در این‌ جهان‌بینی‌، امید به‌ پیروزی‌ و مأیوس‌ نشدن‌ از تلاش‌ و مبارزه‌ در راه‌ خدا به‌ عنوان‌ یک‌ وظیفه‌ مهم‌ همواره‌ باید مد نظر باشد.

در این‌ دیدار پیش‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ خاتمی‌ رئیس‌ جمهور در سخنانی‌ با اشاره‌ به‌ اهمیت‌ ماه‌ مبارک‌ رمضان‌ و نقش‌ آن‌ در غلبه‌ انسان‌ بر هوای‌ نفس‌ و خودخواهی‌ اظهار امیدواری‌ کرد این‌ دیدار صمیمی‌ و مبارک‌ با رهبر بزرگوار انقلاب‌ اسلامی‌ منشأ تصمیم‌ صمیمی‌ برای‌ خدمت‌ بهتر به‌ انقلاب‌، اسلام‌ و مردم‌ باشد.

رئیس‌ جمهور گفت‌: در سال‌ امیرالمؤمنین‌ (ع‌) که‌ افتخار پیروی‌ از آن‌ بزرگوار را داریم‌ باید آماده‌ شویم‌ تا حول‌ محور نظام‌، رهبری‌ و قانون‌ اساسی‌ برای‌ خدمت‌ به‌ مردم‌ در مسیری‌ که‌ آغاز کرده‌ایم‌ درست‌ گام‌ برداریم‌.

آقای‌ خاتمی‌ با اشاره‌ به‌ کارهای‌ عظیمی‌ که‌ از ابتدای‌ پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در دوران‌ دفاع‌ مقدس‌ و سازندگی‌ انجام‌ شده‌ است‌ گفت‌: البته‌ مردم‌ هنوز مشکلات‌ زیادی‌ دارند و کارهای‌ گسترده‌تری‌ باید انجام‌ شود که‌ این‌ به‌ همدلی‌، اتحاد، شناخت‌ هدف‌ مشترک‌، بهره‌گیری‌ از اختلافهای‌ طبیعی‌ در جهت‌ یافتن‌ راه‌ بهتر، اعتدال‌ و تدبیر و تلاش‌ بیشتر نیازمند است‌.

رئیس‌ جمهور توقف‌ فعالیتهای‌ حسابهای‌ ارزی‌ و ریالی‌ در اختیار دولت‌ و خارج‌ از بودجه‌، کاهش‌ سقف‌ مانده‌ تسهیلات‌ تکلیفی‌ و آزاد کردن‌ منابع‌ بانکی‌ برای‌ فعالیتهای‌ اقتصادی‌ بخش‌ خصوصی‌ و ایجاد اشتغال‌ و افزایش‌ تولید، اجبار نکردن‌ صندوقهای‌ بازنشستگی‌ و تأمین‌ اجتماعی‌ برای‌ تأمین‌ هزینه‌های‌ دولت‌، محدود کردن‌ اتکاء بودجه‌ دولت‌ به‌ نفت‌، تشکیل‌ صندوق‌ ذخیره‌ ارزی‌، اصلاح‌ قوانین‌ و مقررات‌، بخصوص‌ در عرصه‌ صادرات‌، کاهش‌ اتکاء خزانه‌ به‌ افزایش‌ نرخ‌ ارز و تقویت‌ ارزش‌ پول‌ ملی‌ را از جمله‌ تدابیر دولت‌ برای‌ بهبود شرایط اقتصادی‌ کشور برشمرد.

رئیس‌ جمهور به‌ تصمیم‌ دولت‌ و نظام‌ برای‌ اصلاح‌ ساختار اقتصادی‌ و اداری‌ بر مبنای‌ رهنمودها و منویات‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ اشاره‌ و تأکید کرد: برای‌ از بین‌ بردن‌ فقر، فساد و تبعیض‌ به‌ عنوان‌ اهداف‌ بزرگ‌ و استراتژیک‌، برنامه‌های‌ ویژه‌ای‌ در دستور کار دولت‌ قرار دارد که‌ تا قبل‌ از پایان‌ امسال‌ دو طرح‌ برای‌ مبارزه‌ با فقر و فساد برای‌ اجرا آماده‌ می‌شود.

در پایان‌ این‌ دیدار نماز مغرب‌ و عشاء به‌ امامت‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ اقامه‌ شد و سپس‌ مسؤولان‌ نظام‌ اسلامی‌ در فضای‌ صمیمی‌، بهمراه‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ روزه‌ خود را افطار کردند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی