1392/11/20
مطالعه بیشتر درباره «مردم سالاری دینی»
شکی نیست که «انقلاب کبیر اسلامی ایران» با نام اسلام و تاکید بر حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خود پیروز شد. این را میتوان از مهمترین شعار مردم یعنی استقلال، آزادی جمهوری اسلامی به راحتی درک کرد. بر همین مبنا بود که در بیسابقهترین و سریعترین فاصلهزمانی نسبت به همه انقلابهای دیگر بلافاصله مردم ایران در پای صندوقةای رای حاضر شده و نوع حکومت خود را «جمهوری اسلامی» انتخاب نمودند. از نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی «جمهوری اسلامی به عنوان یک پدیده نوین و بینظیر توانست امیدها را در دل جوامع مسلمان زنده کند. همه در سرتاسر دنیای اسلام و بیرونِ دنیای اسلام فهمیدند که این یک شکل تقلیدی از آنچه که شعارش را از زبانهای نامطمئنِّ رژیمهای شرقی و غربی شنیده بودند، نیست؛ این یک پدیده نو و دارای حیات و قدرت تحرّکِ جدید است. بنابراین در سرتاسر دنیای اسلام، با برپا شدن جمهوری اسلامی، ملتهای مسلمان به تحرّک و امید جدیدی دست پیدا کردند.» ۱۳۸۱/۰۳/۱۴
اما معنای این جمهوریت و اسلامیت چیست و مبنای فلسفه سیاسی آن را چگونه میتوان تبیین نمود؟
پاسخ به این سوال را باید در نظریه مردمسالاری دینی جستجو کرد. نظریهای که باید رهبر معظم انقلاب اسلامی را مبدع و شارح آن دانست. این است آن حرف نوی که نظام جمهوری اسلامی به مسلمانان جهان ارائه کرده است و آنقدر دارای اهمیت است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین توصیههای خود به کشورهای تازه انقلاب کرده بیداری اسلامی انتخاب الگوی مردمسالاری اسلامی را توصیه فرموده و آنان را در مقام تاریخی انتخاب بین سه الگوی دموکراسی سکولار غربی، اسلام متحجر تکفیری و الگوی مردمسالاری اسلامی توصیف نمودند.
اکنون و در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR، پیشخوان زیر را برای مطالعهی بیشتر در زمینهی «مردم سالاری دینی» پیشنهاد میکند:
اما معنای این جمهوریت و اسلامیت چیست و مبنای فلسفه سیاسی آن را چگونه میتوان تبیین نمود؟
پاسخ به این سوال را باید در نظریه مردمسالاری دینی جستجو کرد. نظریهای که باید رهبر معظم انقلاب اسلامی را مبدع و شارح آن دانست. این است آن حرف نوی که نظام جمهوری اسلامی به مسلمانان جهان ارائه کرده است و آنقدر دارای اهمیت است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین توصیههای خود به کشورهای تازه انقلاب کرده بیداری اسلامی انتخاب الگوی مردمسالاری اسلامی را توصیه فرموده و آنان را در مقام تاریخی انتخاب بین سه الگوی دموکراسی سکولار غربی، اسلام متحجر تکفیری و الگوی مردمسالاری اسلامی توصیف نمودند.
اکنون و در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR، پیشخوان زیر را برای مطالعهی بیشتر در زمینهی «مردم سالاری دینی» پیشنهاد میکند:
خطبههای نماز جمعه تهران ۱۳۶۲/۰۵/۱۴
حکومت اسلامی به معنای واقعی کلمه یک حکومت مردمی است
خطبههای نماز جمعهی تهران(خطبه اول)۱۳۶۸/۱۱/۲۰
حکومت اسلامی به معنای واقعی کلمه یک حکومت مردمی است
خطبههای نماز جمعهی تهران(خطبه اول)۱۳۶۸/۱۱/۲۰
مبتنی بودن بر ارزشهای دینی و مردمی بودن، دو خصوصیت انقلاب اسلامی
از سر گذراندن بزرگترین بحرانها با عاطفه و محبت مردم نسبت به نظام
ارتباط و اتّصال و انسجام با مردم در نظام ولایت
مردمسالاری دینی، بهترین عامل برای تصحیح اخلاق و رفتار و منش مسؤولان کشور
عرصههای توجه به مردم در مکتب سیاسی امام خمینی(ره)
حضور بهنگام ملت، یکی از زیباترین جلوه گاههای قدرت لایزال الهی
تفاوت مردم سالاری دینی با دموکراسی
اسلام و مردم، محور همه اصول و قواعد کار امام خمینی(ره)
در اسلام مردم یک رکن مشروعیتند، نه همهی پایهی مشروعیت
اهمیت انتخابات در نظام مردم سالاری دینی
حضور مردم در صحنه، سدی جلوی تعرض دشمنان
عرصههای مختلف حضور ملت ایران
ارائه راه جدید به بشریت در الگوی نوین مردم سالاری دینی
دو نقطه آماج حملات دشمنان، دین و وفاداری مردم به نظام
نقش تاریخی مردم در تحولات قبل و بعد از انقلاب
حضور مردم حل کننده همه مشکلات
عوامل اقتدار ملت، ایستادگی نظام و حضور هوشمندانه مردم
اسلام، لُب و مادهی اصلی در مردمسالاری اسلامی