news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1376/01/01

دیدار زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا(ع) با رهبر انقلاب

در سالروز میلاد مبارک حضرت علی بن موسی الرضا ثامن‌الحجج علیه السلام و همزمان با آغاز سال نو، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح امروز طی سخنانی در اجتماع بزرگ زائران حرم مطهر امام رضا علیه السلام و مردم مشهد، از منطق قوی و استدلال محکم و متقن و نیز عدالت مطلق، به عنوان دو ابزار اصلی اسلام برای جذب دلها و تسلط بر تمامی شیوه‌های حکومتی و فرهنگهای دست‌ساز بشری نام بردند و توجه دستگاههای مسئول کشور را به ضرورت انجام وظائف خود در جهت تکمیل، گسترش و اجرای هوشمندانه عدالت در جامعه جلب کردند.

مقام معظم رهبری در این اجتماع باشکوه، با استناد به آیات قرآن کریم فرمودند: خداوند متعال وعده فرموده است که دین خدا و پیام حق را در مقابل کارشکنیها، حسادتها و کینه ورزیهای دشمنان در طول زمان، حفظ خواهد کرد و دشمنان خدا نمی‌توانند حرکت و تلاش مبتنی بر دین حق را از بین ببرند و با آن مقابله کنند و در نهایت دین خدا، همه روی زمین را فراخواهد گرفت و تمامی انسانها و آحاد بشر، از آن بهره‌مند خواهند شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیان چگونگی تسلط دین خدا در سطح جهان فرمودند: گسترش یک دین، عقیده و ایمان الهی، با استفاده از زور و قدرت سیاسی و نظامی ممکن نیست، بلکه دین خدا بر دلها مسلط می‌شود و آحاد بشر برای بهره‌مند شدن از فواید آن، باید پیام حق را بفهمند و از صمیم دل آن را بپذیرند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی از دو عامل درونی اسلام، به عنوان عوامل جذب‌کننده دلها و گسترش دهنده دین خدا به اقصی نقاط جهان، یاد کردند و در تشریح این دو عامل فرمودند: منطق قوی، استدلال محکم و دلایل متقن از یک سو، و عدالت مطلق به معنای حقیقی کلمه از سوی دیگر، دو ابزار اصلی برای پیشرفت اسلام محسوب می‌شوند. منطق قوی اسلام در تصرف افکار مردم دنیا مؤثر است و عدالت اسلامی نیز دلها را در سراسر گیتی به سوی خود جذب می‌کند.

مقام معظم رهبری بر استحکام عقاید اسلامی، به سبب اتکاء آن بر منطق و استدلال تأکید کردند و فرمودند: هر ذهن سالم صحیح و اهل فهم و استدلال که در مقابل منطق اسلام قرار گیرد، تسلیم و خاضع می‌شود و امروز با وجود مخالفتها و مبارزاتی که با هر وسیله ممکن، علیه اسلام ناب در جریان است، دین مبین اسلام به سبب اتکاء آن به منطق و استدلال، در آمریکا، اروپا، آفریقا و شرق دور، رو به توسعه و گسترش است. بنا بر این اسلام در بطن خود، عقاید و احکامی دارد که هر انسان سلیم الطبعی را جذب، و به خود معتقد می‌کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اشاعه خرافات به نام اسلام و به نام محبت به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام را، در تضاد با استدلال و منطق اسلام توصیف کردند و فرمودند: هر جا که خرافات به نام دین به میان بیاید، دین خالص، بدنام خواهد شد و کسانی که خرافات را به نام اسلام بیان کنند، بزرگترین دشمنی را با دین خدا ابراز کرده‌اند؛ و بر همین اساس، علما و متفکرین دینی و عشاق گسترش دین مبین اسلام، باید توجه کنند که اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام، همیشه با منطق و استدلال همراه است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی اقامه و ارائه عدالت اجتماعی اسلام را تنها در سایه استقرار حکومت اسلامی ممکن دانستند و فرمودند: بسیاری از متفکران و نویسندگان غیر مسلمان که درباره امیرالمؤمنین علی علیه السلام، کتاب نوشته‌اند، به انگیزه عدالت، دلباخته آن حضرت شده‌اند . در جامعه‌ای که بر اساس اسلام شکل گرفته است و از عدالت اجتماعی و حقوقی، عدالت قضایی و اجرایی و تقسیم صحیح ثروت برخوردار است، ملتها را در همه جای دنیا به سوی خود و دین مبین اسلام جذب خواهد کرد و این همان چیزی است که امروز نظام جمهوری اسلامی، مخاطب آن است.

مقام معظم رهبری عدالت را مقوله‌ای بسیار دشوار و صعب‌الوصول دانستند و فرمودند: جامعه باید از لحاظ اخلاقی ساخته شود، تا بتوان عدالت کامل را در آن اجرا کرد و ما خدا را شکر می‌کنیم که در نظام جمهوری اسلامی تفاخر به ثروت، انباشته کردن مال و منال و زندگی در خانه‌های آنچنانی از نظر مردم و مسئولان کشور، یک امر منفی محسوب می‌شود و این وضعیت، حرکت کشور به سمت عدالت را نشان می‌دهد. امام بزرگوار به عنوان مظهر بی اعتنایی به دنیا، پاکدامنی و پارسایی را در حکومت اسلامی ایران، رواج دادند، اما در عین حال تحقق عدالت مطلق، مستلزم یک حرکت بلند مدت است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به خطر دنیاطلبی و انباشته شدن ثروتها در دوران بازسازی و افزایش فعالیتهای اقتصادی در کشور اشاره کردند و فرمودند: دوران بازسازی، دوران شکوفایی و پیشرفت ملت و ساختن کشور است اما در این دوران، خطر گرایش انسانهای ضعیف‌النفس به سمت اشرافی‌گری، تجمل‌خواهی، انباشت ثروت و سوء استفاده اقتصادی نیز بیشتر است بنا بر این مسئولین و مردم باید مراقب این خطر بالقوه در وضعیت کنونی جامعه باشند و دل خود را در بند زخارف دنیوی گرفتار نکنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی خواست خداوند متعال را مبتنی بر ایجاد یک جامعه غنی و برخوردار از ثروت و امکانات زندگی دانستند و فرمودند: خداوند از جامعه فقیر و مستمند که نتواند زندگی خود را تأمین کند راضی و خرسند نیست. اسلام، پیروان خود را به آباد کردن زمین و افزایش ثروت جامعه سفارش کرده است. اما در عین حال بر این نکته تأکید دارد که شکافی عمیق میان دو قشر فقیر و غنی به وجود نیاید و جامعه بگونه‌ای نباشد که عده‌ای دچار فقر، تنگدستی و تیره روزی باشند و عده دیگری ثروتهای افسانه‌ای را انباشته کنند.

مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنانشان توجه مردم و مسئولان کشور را به ضرورت صرفه‌جویی و قناعت در مصرف به عنوان شعار محوری در سال جدید جلب کردند و فرمودند: صرفه‌جویی به معنای استفاده نکردن از نعمتهای خداوند نیست. بلکه هدف، اسراف نکردن است. اسراف در یک جامعه نتیجه اشرافی‌گری و تقسیم نابرابر ثروت است و موجب تضییع اموال عمومی و نعمت الهی می‌شود. بنا بر این جامعه‌ای که بخواهد راه اسراف را به روی خود ببندد، باید توجه خویش را به عدالت اجتماعی معطوف کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از نوسازی معنوی و تحول اخلاقی در جامعه به عنوان گام چهارم انقلاب یاد کردند و فرمودند: بدون یک تحول اخلاقی عمیق و گسترده، قادر به اجرای عدالت اجتماعی آن گونه که مورد نظر اسلام است نخواهیم شد. عدالت، عده ای را زخمی و ناراضی می‌کند و اعتراض کسانی را که در صدد سوء استفاده از اموال عمومی هستند بر می‌انگیزد و در چنین مواقعی این گونه افراد با تکیه بر امکانات و ثروتی که در اختیار دارند مسأله درست می‌کنند و دشمنان خارجی نیز به کمک آنها می‌آیند. بنا بر این تحول اخلاقی برای اجرای عدالت، یک ضرورت است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه سخنانشان به وجود تبعیض میان سیاهپوستان و سفیدپوستان آمریکا و مسائل نژادی در برخی از کشورهای اروپایی اشاره کردند و فرمودند: قدرتمندان در این کشورها هر فرد یا جماعتی را که با اقتدار سرمایه‌داری آنها در تعارض باشد، بیرحمانه سرکوب می‌کنند، از رژیم صهیونیستی که از لحاظ گرایش به تبعیض، ظلم، فاشیسم و تروریسم، سیاه‌روترین رژیمهای دنیاست، صریحاً حمایت کنند و این همه نشان دهنده طرفداری این کشورها از ظلم، سیاهی و زشتی است و گویای این واقعیت است که مردم دنیا تشنه عدالت هستند و از بی‌عدالتی و ظلم رنج برند.

مقام معظم رهبری توطئه‌ها، خدعه‌گریها و همدستی دشمنان اسلام را در برابر مقاومت، صبر، همبستگی و هوشیاری ملت ایران محکوم به شکست دانستند و در پایان سخنانشان تأکید کردند که دلهای مردم مسلمان ایران از امید به رحمت واسعه خداوند انباشته شده است و ذره‌ای از یأس و نومیدی در آن راه ندارد.

بر پایه همین گزارش پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین واعظ طبسی نماینده ولی‌فقیه و تولیت آستان قدس رضوی در سخنان کوتاهی مقدم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را به شهر مشهد گرامی داشت و ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای آستان مقدس رضوی، تقارن میلاد با سعادت امام رضا (ع) و عید سعید نوروز را به معظم‌له و ملت ایران تبریک گفت.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی