news/content
پیوندهای مرتبطخبرخبرنقشه راهنقشه راهعکسعکسفيلمفيلمصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1388/01/01

پیام نوروزی رهبر انقلاب به مناسبت آغاز سال 1388

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

یا مقلّب القلوب و الأبصار. یا مدبّر اللّیل و النّهار. یا محوّل الحول و الأحوال.

حوّل حالنا الی احسن الحال.

عید سعید نوروز را که نزدیک به ایام ولادت حضرت خاتم‌الانبیاء (صلّی اللَّه علیه و اله و سلّم) و امام جعفر صادق (علیه الصّلاة و السّلام) است و به برکت نزدیکی به این ایام مبارک، شرافت بیشتری پیدا کرده است، به همه‌ی هم‌میهنان عزیزمان در سراسر کشور، و همچنین به ایرانیان ساکن در کشورهای دیگر جهان در سراسر عالم، و همچنین به مردم کشورهائی که عید نوروز را گرامی میدارند و آن را برای خود جشن میگیرند، تبریک عرض میکنم؛ مخصوصاً تبریک عرض میکنم به خانواده‌های معظم شهیدان و ایثارگران و جانبازان، و امیدوارم که همه سال نیکوئی را در پیش داشته باشند.

سال 87 که بر ما گذشت، سال بسیار پر ماجرائی بود؛ هم در زمینه‌ی مسائل بین‌المللی، و هم در زمینه‌ی مسائل کشور. در سطح بین‌المللی حوادث بزرگ و مهمی اتفاق افتاد که بی‌گمان در مجموعه‌ی سیاستهای جهانی دارای تأثیرات عمیق و مؤثری است، که از جمله‌ی آنها در زمینه‌ی اقتصادی، بحران عظیم مالی و اقتصادی است که از کشور آمریکا شروع شد و به اروپا و دیگر کشورها و از جمله به کشورهای منطقه‌ی ما رسید. این مسئله برای مردم جهان، مسئله‌ی بسیار مهمی است؛ نه فقط در زندگی روزمره‌ی آنها و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی آنها تأثیر میگذارد، بلکه در دیدگاه‌های آنها نسبت به نظریات اقتصادی و اقتصاد سرمایه‌داری احتمالاً تأثیرات شگرفی را بر جای خواهد گذاشت. خوشبختانه کشور ما و ملت ما توانستند تا حدود زیادی از آثار زیانبار این طوفان سهمگین جهانی خود را برکنار بدارند، و البته همچنان مراقبتهای لازم بایستی ادامه پیدا کند.

از جمله‌ی مسائل مهم جهان و منطقه در سالی که گذشت، مسئله‌ی حمله‌ی رژیم صهیونیستی به غزه بود، که همه‌ی چشمهای جهانیان را به خودش معطوف کرد. عده‌ای از این نظرگاه به مسئله نگاه کردند که با مقاومت اسلامی و با مسئله‌ی فلسطین، دارای عناد و کینه‌ی دیرین بودند - که عمدتاً سیاستمدارانِ بسیاری از کشورهای غربی از این جمله بودند - عده‌ای هم با نگاه طرفدارانه‌ی از ملت مظلوم فلسطین و مردم غزه به مسئله نگاه کردند. اما نتائجی که در این حمله‌ی ناجوانمردانه و ظالمانه مترتب شد، برای همه‌ی دنیا بهت‌آور بود. بیست و دو روز مردم بی‌دفاع غزه مقاومت کردند و رژیم صهیونیستی بیست و دو روز با تمام قوا به این مردم حمله کرد  و پایان این ماجرا با ناکامی رژیم صهیونیست همراه بود؛ این برای مردم دنیا یک تجربه‌ی بسیار مهمی است در زمینه‌ی امکان مقاومت ملتها در مقابل زورگوئی و ستمگری ستمگران و زورگویان.

غیر از اینها، مسائل گوناگون متعددی هم در منطقه و همچنین در سطح جهان اتفاق افتاد که از آنها عبور میکنیم.

در سطح کشور هم مسائل مهمی از آغاز سال تا امروز داشته‌ایم. سال 87 با خبرهای خوش هسته‌ای آغاز شد و ملت ایران آگاه شدند که جوانان آنها، دانشمندان متبحر و کوشای آنها توانستند علی‌رغم تحریمهای جهانی، پیشرفت خودشان را در مسائل هسته‌ای کشور به اثبات برسانند و توانائی ملت ایران را در یک چنین مسئله‌ی مهمی به همه‌ی جهانیان ثابت کنند؛ این برای ملت ایران نه فقط در زمینه‌ی علمی، بلکه در زمینه‌های گوناگون دیگر، ارج و اعتبار جدیدی را در چشمهای جهانیان به وجود آورد.

مجلس شورای اسلامی هم بحمداللَّه برای دوره‌ی هشتم تشکیل شد و در طول سال، این مجلس با همکاری دولت محترم کارهای خوبی را تصویب و اقدام کردند، که امیدواریم این همکاری همچنان ادامه داشته باشد.

در طول سال بحمداللَّه کارهای بزرگ دیگری هم در زمینه‌های مختلف انجام گرفته است. در همین زمینه‌ی هسته‌ای، در پایان امسال راه‌اندازی موقت و آزمایشی نیروگاه بوشهر را داشتیم، که این هم خبر مهم و بزرگی است. البته این هم از نتائج پیشرفت دانشمندان خود ما در داخل کشور است که همه‌ی دنیا را قانع کرد که راه پیشرفت هسته‌ای ملت ایران را نمیشود بست.

در زمینه‌ی مسائل علمی، کارهای بزرگ دیگری هم انجام گرفته است که شمارش آنها وقت طولانی و مفصلی را خواهد گرفت. من از نزدیک شاهد برگزیده‌ای از این پیشرفتهای علمی بودم و در نمایشگاهی آنها را از نزدیک مشاهده کردم، که حقیقتاً شگفت‌آور است. جوانان عزیز ما و ملت پرهمت و پرتلاش ما توانسته‌اند در زمینه‌ی علمی پیشرفت شگرفی را نشان بدهند و این پیشرفتهای مهم و شگفت‌آور، تبلیغات سی ساله‌ی علیه انقلاب را که از اطراف و اکناف تبلیغ میکردند، خنثی کرد.

از جمله‌ی این پیشرفتهای علمی و فناوری، پرتاب ماهواره‌ی امید بود. این، قدم اول از این کار بزرگ است که کشور را در ردیف کشورهای بسیار معدود جهان در مورد این فناوری قرار داد و چشم جهانیان را متوجه ایران کرد و نشان داد که ملت ایران از درون میجوشد و از درون رشد میکند و توانائی پیشرفت ملت ایران، توانائی محدودی نیست.

در زمینه‌ی مسائل اقتصادی هم من باید به ملت عزیزمان عرض کنم که علی‌رغم موج عظیم و طوفان خانه‌براندازِ رکود اقتصادی و بحران اقتصادی در عالم، و علی‌رغم تحریمهائی که علیه ایران به خاطر مسئله‌ی انرژی هسته‌ای و دیگر مسائل انجام گرفت، مسئولین کشور توانسته‌اند بر این موج فائق بیایند و تا حدود زیادی تبعات و آثار منفی این موج را در کشور کنترل کنند و نگذارند که ملت ما در این موج عظیمی که خیلی از کشورها را دچار مشکلات بسیار زیادی کرد، بغلتد و ملت سر پای خود بایستد. ان‌شاءاللَّه پیشرفتهای اقتصادی باید روزبه‌روز شکوفاتر بشود و ملت را خوشحال‌تر کند و ان‌شاءاللَّه امکان و زمینه‌ی پیشرفتهای گوناگون را در عرصه‌های مختلف به وجود بیاورد.

همان طور که مشاهده میکنید، سال نوآوری و شکوفائی خوشبختانه با نوآوری‌های زیاد و شکوفائی‌های چشمگیر همراه شد و توانست این شعار را در مرحله‌ی مقدماتیِ خود کاملاً فعال کند. البته شکوفائی و نوآوری مخصوص این سال نبود؛ ما در آینده هم در سالهای گوناگون بایستی همین خط را با جدیت پیگیری و تعقیب کنیم و ان‌شاءاللَّه خود را به نقطه‌ای که در زمینه‌ی علمی و فناوری، شایسته‌ی ملت ایران است، برسانیم.

سال جاری که از این لحظه آغاز میشود، سال مهمی است و امیدواریم که ملت ایران بتواند بر تجربیات گوناگون این سال هم با قدرت خود - که از ایمان به خدا سرچشمه گرفته است - غلبه کند و ان‌شاءاللَّه حوادثی را که در طول یک سال ممکن است در سطح جهان و منطقه و کشور اتفاق بیفتد، همه را به سود خود تمام کند.

آنچه من به ملت عزیزمان عرض میکنم، این است: ما در دعای اول سال خواندیم که: «یا محوّل الحول و الأحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال»؛ حالِ ما را به نیکوترین حالها تبدیل کن. این، اراده‌ی الهی است؛ اما تلاش ملت ایران، تلاش خود آحاد ما مردم، یقیناً لازم است و زمینه‌ی ضروری برای توجه لطف خدا و رحمت الهی است. ما باید همت کنیم برای تحویل احوال خود، برای نیکوکردن زندگی خود، ذهن خود، دل خود، دنیا و آخرت خود؛ این وظیفه‌ی یکایک ملت ایران است. عرصه‌ی گسترده‌ی عظیمی از معنویات و امور دینی و ذهنیات انسان تا حقائق خارجی و آنچه که مورد ابتلای در زندگی روزمره‌ی ما و زندگی شخصی ما و زندگی اجتماعی ماست، زیر این دستور بزرگ الهی که هر سال در این دعای شریف تکرار میشود، قرار گرفته است: «حوّل حالنا الی احسن الحال». من فقط به یک نمونه اکتفاء میکنم و این را مصداق برجسته و بارزی از تحویل احوال خودمان به شمار می‌آورم و به شما ملت عزیز عرض میکنم.

ما در زمینه‌ی مصرف، در زمینه‌ی هزینه کردن منابع مالی کشور که به وسیله‌ی خود ما و به وسیله‌ی همه‌ی برادران هم‌میهن ما و به وسیله‌ی مسئولین کشور با زحمت زیاد به وجود می‌آید، دچار نوعی بی‌توجهی هستیم، که بایستی این را تبدیل کنیم به یک توجه و اهتمام خاص. ما دچار اسراف هستیم، ما دچار ولخرجی و ولنگاری در مصرف هستیم؛ این را من در اول سال، ان‌شاءاللَّه در سخنرانی، با جزئیات آن برای مردم عزیزمان توضیح خواهم داد. اما امروز فقط اجمالاً عرض میکنم؛ بسیاری از منابع کشور، شاید بشود گفت بخش مهمی از منابع کشور در همه‌ی زمینه‌ها - چه در زمینه‌ی مسائل شخصی، و چه تا حدودی در زمینه‌های عمومی - صرف اسرافها و زیاده‌روی‌های ما در مصرف میشود. ما بایستی مصرف کردن را مدبرانه و عاقلانه مدیریت کنیم. مصرف نه فقط از نظر اسلام، بلکه از نظر همه‌ی عقلای عالم، چیزی است که باید تحت کنترل عقل قرار بگیرد. با هوی‌ و هوس، با خواهش دل و آنچه که نفس انسان از انسان مطالبه میکند، نمیشود مصرف را مدیریت کرد. کار به جائی میرسد که منابع کشور به هدر میرود، شکاف بین فقرا و اغنیاء زیاد میشود، عده‌ای در حسرت اوّلیات زندگی میمانند و عده‌ای با ولخرجی و ولنگاری در مصرف، منابع را هرز و به هدر میدهند.

ما بایستی الگوی مصرف را اصلاح کنیم. ما بایستی به سمت اصلاح الگوی مصرف حرکت کنیم. مسئولین کشور در درجه‌ی اول - چه قوه‌ی مقننه، چه قوه‌ی مجریه، و چه سایر مسئولین کشور؛ قوه‌ی قضائیه و غیر آنها - و اشخاص و شخصیتها در رتبه‌های مختلف اجتماعی، و آحاد مردم ما از فقیر و غنی، بایستی به این اصل توجه کنند که باید الگوی مصرف را اصلاح کنند. اینجور مصرف کردن در همه‌ی زمینه‌ها - در امور ضروری زندگی، در زیادی‌های زندگی  - مصرف کردن بی‌رویّه و بدون منطق و بدون تدبیر عقلانی، به ضرر کشور و به ضرر آحاد و اشخاص ماست. من از عموم مردم و بخصوص از مسئولین درخواست میکنم، خواهش میکنم که در این زمینه فعالیت خودشان را در این سال زیاد کنند، افزایش بدهند و برای اصلاح الگوی مصرف برنامه‌ریزی کنند.
لذا من این سال را، سال «حرکت مردم و مسئولین به سوی اصلاح الگوی مصرف» میدانم و امیدوارم که این عنوان - که «اصلاح الگوی مصرف» است - برای همه‌ی ما دستورالعمل باشد و همه‌ی ما بتوانیم برطبق این شعار مهم و حیاتی و اساسی برای کشور عمل کنیم و از منابع کشورمان به بهترین وجهی استفاده نمائیم.

یاد امام عزیز و بزرگوار را گرامی میدارم؛ یاد شهیدان عزیز را گرامی میدارم و به همه‌ی آحاد ملت ایران مجدداً سلام و تبریک عرض میکنم.
    والسّلام علیکم و رحمةاللَّه و برکاته‌

در این رابطه بخوانید :
آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی