news/content
پیوندهای مرتبطصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1382/01/01

پیام نوروزی به مناسبت حلول سال ۱۳۸۲

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم

یا مقلّب‌القلوب والابصار، یا مدبّراللّیل والنّهار، یا محوّل‌الحول والاحوال، حوّل حالنا الی احسن الحال

فرا رسیدن سال نو را به همه‌ی هم‌میهنان عزیزمان تبریک عرض میکنم و بر سرور آزادگان و سیّد شهیدان حضرت حسین‌بن‌علی علیه‌السّلام و نیز بر روح مطهّر امام راحل و ارواح طیّبه‌ی شهیدان بزرگوار درود و سلام میفرستم.

دفتر عمر ما ورقی دیگر خورد و برگی بر کتاب قطور عمر تاریخ ملت ایران افزوده شد. سطور این ورقها و نوشته‌های این کتابها، سرنوشت‌ساز آینده‌ی افراد و ملتهاست. مردمِ بسیاری در سطور برگ هر سال زندگی، کلمات زرّین و ارزشمندی را ثبت کردند و در خوشبختی و آینده‌ی خود و آفاق روشنی که در انتظار آن هستند، تأثیر کم یا زیادی گذاشتند. بعضی از ما هم کوتاهی‌هایی کردیم و تأثیر همه‌ی این نیکی‌ها و خوبی‌ها، یا بدی‌ها و کوتاهی‌ها به خود ما برمیگردد.

از خداوند متعال مسألت میکنم که در سال آینده کلمات نیک، یعنی کارهایی که در جهت اهداف عالیه‌ی الهی و انسانی انجام میدهیم و برای دنیا و آخرت ما و ملت ما سودمند است، بیشتر باشد و از کارها و جملاتی که موجب کوتاهی، عقب‌ماندگی و پشیمانی است، کاسته شود.

در سالی که گذشت دو مبارزه را به ملت ایران و مسؤولان توصیه کردیم: یکی مبارزه با بیکاری و ایجاد اشتغال بود و دیگری مبارزه با فساد مالی و تلاش برای ریشه‌کن کردن گرداب مهیب آن‌که همه‌ی فعالیتهای نیک را میبلعد و از بین میبرد. تأکید به مسؤولان به این معنا بود که در میان فعالیتهای فراوانی که دستگاههای مختلف و مسؤولان کشور متعهّد آن هستند، این باید برجستگی خاصی پیدا کند و ضمن این‌که همه‌ی کارها باید در جریان عادّی خود حرکت کند، این دو حرکت و مبارزه حقیقتاً به شکل «مبارزه»ای پیش برود. البته محصول آنچه انجام گرفته است، تحسین‌برانگیز است؛ اگرچه قانع‌کننده و کافی نیست. علّت هم این است که کارهای بزرگ - اگر درست بخواهد انجام گیرد - در زمانهای متناسب خود انجام میگیرد. نمیتوان کارهای بزرگ را به‌صورت برقی و ضربتی، با اتقان انجام داد.

قوه‌ی مجریّه در بخش اشتغال، فعالیتهای مفیدی انجام داد. همچنین قوه‌ی مجریّه و قضاییّه با یکدیگر در بخش مبارزه با فساد اقتصادی و مالی تلاشهای خوبی انجام دادند. کار دولت در زمینه‌ی پیشگیری و کار قوه‌ی قضاییّه در زمینه‌ی تعقیب قضایی بود؛ ولیکن آنچه که انجام گرفته، فقط شروع کار است. ما شروع را نیز قدر میدانیم و آن را دست کم نمیگیریم؛ لیکن شروع زمانی ارزش دارد که ادامه پیدا کند. البته مبارزه با فساد همیشه همراه با جنجال و هیاهو نیست. ممکن است در مواردی جنجال شود و گاه ممکن است این کار بی‌جنجال صورت گیرد. نباید در این زمینه منتظر غوغا و جنجال و تبلیغات بود؛ باید منتظر کار و عمل بود. قوه‌ی مقنّنه هم باید به این مبارزه بپیوندد. کار و عمل مسؤولان محترم در قوای مجریّه، قضاییّه و مقنّنه طوری باشد که شیرینی آن در کام مردم عزیز ما بنشیند و آثار آن را حس کنند. بنابراین باید امسال هم مبارزه برای اشتغال و ریشه‌کن کردن فساد مالی و اقتصادی در دستگاه‌های دولتی ادامه پیدا کند.

نکته‌ای که امسال اضافه میکنم و به آن تأکید می‌ورزم، این است که همه‌ی مسؤولان در سه قوّه، باید نهضتی را برای خدمت‌رسانی به مردم شروع کنند. ممکن است ما انواع و اقسام کارها و برنامه‌ها را در پیش‌رو داشته باشیم و اجرا کنیم؛ باید در میان آنها آنچه خدمت‌رسانىِ عمیق‌تر و ماندگارتر و زودبازده‌تر محسوب میشود، اولویّت پیدا کند. به ویژه این کارها باید بیشتر در خدمت قشرهای مستضعف و محروم و محتاج جامعه صورت گیرد. این اقدامات باید مدبّرانه و با برنامه‌ریزی انجام شود و گزارش آن نیز به مردم ارائه گردد. مسؤولان باید مردم را در قبال یک گزارش درست و متقن، مختار به قضاوت کنند تا مردم بتوانند کارآمدىِ نظام را به چشم ببینند و نسبت به آن قضاوت نمایند.

نهضت خدمت‌رسانی به مردم یک مبارزه‌ی بزرگ و سنگین است؛ زیرا خدمت رساندن به عموم مردم با منافع بعضی گروه‌های خاص تضاد پیدا میکند و این‌جاست که باید با مبارزه و همّت و عزم راسخ وارد میدان شد.

خطاب من به همه‌ی مسؤولان سه قوّه، کارگزاران کشور و گروه‌های سیاسی است؛ این امر را رقابت اصلی بدانید. امروز در کشور، رقابت مشروع و مقبول از نظر مردم و ما، فقط رقابت برای خدمت کردن به مردم است. رقابتهای سیاسی که اغلب بر سر موضوعات پوچ صورت میگیرد، در موارد بسیاری به دعواها و جنجال‌های مضر منجر میشود و رقابتی نیست که ما آن را برای کشور و ملت بپذیریم و بپسندیم. همچنین در اسلام برای قبضه کردن قدرت، رقابتی وجود ندارد. این را از آن جهت میگویم که عدّه‌ای تنها برای کسب قدرت سیاسی تلاش میکنند و به رقابت مشغولند. بنابراین رقابت صحیح، مشروع و مقبول، رقابت در خدمت‌رسانی به مردم است. همه باید نهضت خدمت‌رسانی به مردم را جدّی بگیرند. مردم این امر را مطالبه کنند و مسؤولان به برنامه‌ریزی آن بپردازند. مجریان برنامه‌ها را به اجرا درآورند و کارآمدی نظام را که دشمن با بیشترین تلاش درصدد انکار آن است، عیناً و به‌طور ملموس به مردم ثابت کنند.

ما امسال سال نو را در حالی آغاز میکنیم که متأسّفانه یک جنگ خانمان‌سوز، ظالمانه و مبتنی بر قلدری در جریان است. متأسّفانه امریکا و پشت سرِ او بعضی از کشورهای دیگر از جمله انگلیس، به تبع انگیزه‌های شیطانی، حرکتی را آغاز کرده‌اند که اگرچه شروعش با آنها بوده است؛ معلوم نیست که ختم آن به دست و اختیار آنها باشد؛ مگر آن‌که هرچه سریعتر خود را از معرکه عقب بکشند و به این فاجعه‌ی انسانی پایان دهند.

در پنجاه سال گذشته، این اوّلین باری نیست که امریکا جنگی را آغاز یا ملتی را دچار دردسرِ بزرگِ خونریزی و جنگ میکند. اوّلین بار نیست که امریکاییها میخواهند به زور کشوری را اشغال کنند. ما قبلاً قضایای دیگری را در شرق آسیا، آفریقا و امریکای لاتین از دولت ایالت متّحده‌ی امریکا مشاهده کرده‌ایم و جالب است که در همه‌ی این موارد اگرچه در کوتاه‌مدّت پیروزیهایی نصیب امریکا شده است، در درازمدّت از دست ملتها تودهنی سختی خورده است. حکومتی که امریکا در ویتنام - ویتنام جنوبی آن روز - از آن دفاع میکرد اکنون کجاست؟ «پینوشه» را که در شیلی بر روی کار آورد کجاست؟ گروه‌های غیرقانونی که با پول امریکا یا با پول نفت عُمّال امریکا در افغانستان و مناطق دیگر آمده بودند، در چه وضعی‌اند و کجا هستند؟ امریکا در همه‌ی این موارد، به‌ویژه وقتی با فاجعه‌آفرینی در آفریقا حاضر شد، بالاخره ناچار گردید با خزی و ذلّت و سرافکندگی آن کشورها را ترک کند. در هیچ‌یک از این قضایا امریکا موفّق نبوده است؛ در این قضیه هم همین‌طور خواهد شد.

جنگی که امروز امریکا و انگلیس به راه انداخته‌اند، در معارضه‌ی قطعی با افکار عمومی مردم جهان قرار دارد. همه‌ی صاحب‌نظران دنیا و افکار عمومی مردم جهان، این جنگ و برپاکنندگان آن را محکوم کرده‌اند. جنگ‌افروزان که ادّعا میکنند برای آرای انسانها ارزش قائلند، بدون اعتنا به این افکار عمومی کار خود را انجام میدهند. هدف آنها اشغال عراق، سلطه بر منطقه‌ی خاورمیانه، گنجینه‌ی گران‌قیمت نفت عراق و منطقه و حمایت و حراست از موجودیت دولت نامشروع صهیونیستی است. در چنین شرایطی ما برای مردم عراق دعا میکنیم. این به معنای دفاع از دیکتاتور عراق و رژیم بعثی آن نیست. ما بهتر از هر کسی آنها را میشناسیم و موشکها و مواد شیمیایی آنها را با پوست و گوشت و جان و جوانان خود حس و لمس کردیم. جنگ‌افروزان امریکایی و انگلیسی، خود «صدّام‌حسین» را به تجهیزات مرگبار مجهّز کردند و امروز یکی‌یکىِ این تجهیزات را از او بازخواست میکنند و خود را بی‌طرف و مدّعی به حساب می‌آورند.

بنابراین دفاع ما از ملت عراق است. تنها ملت عراق حق تغییر سرنوشت و آینده‌ی خود را دارد و این حق در اختیار هیچ دولت و سازمان دیگری، حتی سازمان ملل نیست. ملت کهن و باستانی عراق که دارای تمدّنی عمیق و عریق و شخصیتها و انسانهایی برجسته است، باید سرنوشت خود را معین کند. مردم عراق با دادن رأی و در نظر گرفتن مجموع آرا، میتوانند آینده‌ی عراق و حکومت آن را معیّن کنند.

ما این جنگ را محکوم میکنیم و دلسوزی و جانبداری خود را از مردم عراق اعلام می‌نماییم و اعتقاد داریم که این جنگ باید هرچه سریع‌تر متوقّف شود. اگر مهاجمین این جنگ را متوقّف نکنند، بلاشک به زیان آنها تمام خواهد شد و ضربه‌ی آن به خود آنها برمیگردد.

به ملت عزیز خودمان عرض میکنم: این امریکاست! این چهره‌ی بی‌نقاب امریکاست! آن‌جایی که لازم بداند و منافع ملی‌اش را، ولو به‌صورت نامشروع و غیرقانونی تعریف کند، به خود اجازه میدهد که به یک ملت و کشور حمله کند. به تازگی به ما اطّلاع دادند که در شهر بصره آتش‌بازی زیادی مرتکب شده‌اند. در بغداد هم فجایع فراوانی به‌راه انداختند. این چهره‌ی بی‌نقاب استکبار جهانی است. معنای واژه‌ی «استکبار» که انقلاب اسلامی آن را در شمار واژگان سیاسی دنیا وارد کرد، این است؛ یعنی دولتی با تکیه به سلاح و زور، به منافع ملی دیگران تجاوز کند و اسم آن را مطالبه‌ی منافع ملی یا دفاع از حقوق مردم و یا از این‌گونه شعارهای دروغین و خدعه‌آمیز بگذارد. ملت ایران بایستی همان‌طور که تا کنون آگاه بوده، آگاه‌تر باشد؛ امریکا، انگلیس و استکبار را درست بشناسد و خود را برای مقابله‌های احتمالی - نه فقط در زمینه‌ی نظامی - در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی آماده کند.

پیام من به جوانان کشورمان که بیش از هفتاد درصد از ملت ما و سنین پانزده تا سی و پنج سال را تشکیل میدهند این است که همّت کنید و عزم و اراده‌ی خود را تقویت نمایید. در میدانهای گوناگون، شجاعانه خود را مهیّا کنید و آماده باشید. ممکن است ما هرگز جنگ نظامی نداشته باشیم؛ اما یقیناً جنگ سیاسی، اقتصادی و به‌ویژه فرهنگی خواهیم داشت. در این‌جا من مجدّداً به مسؤولین توصیه میکنم که حسابها را طوری تنظیم و برنامه‌ها را طوری تدبیر کنند که جوانان کشور ما مزه‌ی شیرین مبارزه با فساد و تلاش برای خدمت‌رسانی را بچشند و احساس کنند. دعا میکنم که خدای متعال به مسؤولین این توفیق را بدهد و به ملت عزیز ما سرافرازی، کامیابی، سعادت و عزت عطا فرماید و توجّهات حضرت ولىّ‌عصر ارواحنافداه و دعای مستجاب آن حضرت را شامل حال ملت عزیز ما قرار دهد.

والسّلام علیکم و رحمةاللَّه و برکاته

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی