[ بازگشت ]
|
[ چـاپ ]
مربوط به :بیانات در مراسم مشترک دانشجویان دانشگاههای افسری ارتش - 1382/10/04 عنوان فیش : نیروهای مسلح, احیاء مسائل ارزشی اسلام, ارزشهای والای الهی, آرمانهای اسلامی, سپاه پاسداران انقلاب اسلامی, ارتش جمهوری اسلامی, نیروی انتظامی کلیدواژه(ها) : نیروهای مسلح, احیاء مسائل ارزشی اسلام, ارزشهای والای الهی, آرمانهای اسلامی, سپاه پاسداران انقلاب اسلامی, ارتش جمهوری اسلامی, نیروی انتظامی نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : هدف نیروی مسلح در نظام اسلامی احیا انسانیت و ارزشهای انسانی و آرمانهای الهی است؛ مجاهدت فیسبیلالله است. مربوط به :بیانات در مراسم چهاردهمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمهالله) - 1382/03/14 عنوان فیش : امام خمینی(رضواناللهتعالیعلیه), احیاء مسائل ارزشی اسلام, احیاء اسلام, عدالتخواهی, تبعیض کلیدواژه(ها) : امام خمینی(رضواناللهتعالیعلیه), احیاء مسائل ارزشی اسلام, احیاء اسلام, عدالتخواهی, تبعیض نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : امام حقایق فراموششدهی اسلام را احیا كرد؛ عدالتخواهی اسلام را سر دست بلند كرد؛ ضدیت اسلام را با تبعیض و اختلاف طبقاتی و اشرافیتها علنی كرد. مربوط به :بیانات در دیدار مسئولان سازمان صدا و سیما - 1381/11/15 عنوان فیش : ارزشهای اجتماعی, احیاء مسائل ارزشی اسلام, ارزشهای والای الهی, سازمان صدا و سیما کلیدواژه(ها) : ارزشهای اجتماعی, احیاء مسائل ارزشی اسلام, ارزشهای والای الهی, سازمان صدا و سیما نوع(ها) : جملههای برگزیده متن فیش : از پیامهایی که بهنظر من بایستی روی آن تکیه کرد، این است که ارزش را در ذهنهای مردم باید زنده کنید. مربوط به :بیانات در دیدار اعضای شورای فرهنگی، اجتماعی زنان - 1370/10/04 عنوان فیش :حق مالکیت و کار نداشتن زنان غربی تا اوایل قرن بیستم کلیدواژه(ها) : حجاب, فرهنگ رومی, احیاء مسائل ارزشی اسلام, حقوق زن, زن در غرب, آزادی جنسی, حق مالکیت زنان در غرب, حق کار زنان در غرب, حقوق زنان در غرب, تاریخ غرب نوع(ها) : روایت تاریخی متن فیش : باید مسائل ارزشی اسلام در جامعهی ما احیاء بشود. مثلاً مسألهی حجاب، یک مسألهی ارزشی است. مسألهی حجاب، مسألهیی است که اگرچه مقدمهیی است برای چیزهای بالاتر، اما خود یک مسألهی ارزشی است. ما که روی حجاب اینقدر مقیدیم، به خاطر این است که حفظ حجاب به زن کمک میکند تا بتواند به آن رتبهی معنوی عالی خود برسد و دچار آن لغزشگاههای بسیار لغزندهیی که سر راهش قرار دادهاند، نشود. نقطهی مقابل این، درست همان فرهنگ رومی حاکم بر امروز اروپاست. آنها با همه چیز کنار میآیند، جز با دو، سه چیز؛ یکی از آنها و شاید مهمترینش حفظ این حالت حفاظ منضبط میان دو جنس زن و مرد است؛ یعنی خویشتنداری در مقابل چیزی که به آن آزادی جنسی گفته میشود. در مقابل این، بهشدت سرسختند؛ هر کار دیگری بکنند، مهم نیست. از نظر آنها کسی مرتجع است که روی این مسئله تکیه بکند. اگر در کشوری، زنان با یک حدودی از مردان مجزا شدند، این میشود خلاف تمدن! راست هم میگویند؛ تمدن آنها که بر ویرانههای همان تمدن رومی بنا شده، چیزی جز این نیست؛ اما این از لحاظ ارزشی غلط است؛ عکسش درست است. ما از دنیای غرب که آمدند زن بشری را در طول دورههای گذشته تا امروز اینقدر مورد تحقیر قرار دادند، طلبکاریم. شما ببینید در اروپا و در کشورهای غربی، تا اندکی پیش زنان حقوق مالی مستقلی نداشتند. من یکوقت بدقت آمارش را استخراج کردم و در صحبتی ظاهراً در نماز جمعهی چهار، پنج سال پیش از این بود آن را مطرح کردم. مثلًا تا اوایل قرن بیستم، با همهی آن ادعاهایی که شده است، با آن کشف حجاب عجیب و غریبی که در غرب روز به روز هم بیشتر شده، با آن اختلاط جنسی بینهایت و بیمهار که خیال میکنند این احترام کردن و ارزش دادن به زن است درعینحال زن غربی حق نداشته از ثروتی که متعلق به خودش بوده، آزادانه استفاده کند! در مقابل شوهر، مالک دارایی خودش نبوده است. یعنی زنی که ازدواج میکرد، ثروت و دارایی و ملکش متعلق به شوهرش بود؛ خودش حق نداشت نسبت به آن تصرفی بکند؛ تا اینکه بتدریج حق مالکیت و حق کار، تا اوایل قرن بیستم به زنان داده شد. یعنی این مسألهیی که جزو اولیترین حقوق بشری است، از زن دریغ داشتند؛ اما فشار و تکیهی بیشتر را روی آن مسألهیی گذاشتند که درست نقطهی مقابل مسائل ارزشی واقعی است که در اسلام به آن اهتمام شده است. اینکه ما حالا در باب حجاب این همه تأکید داریم، علتش این است. |