موضوع دیگری که برای بعضی افراد محل سؤال است نسبت بین دانشبنیانها با اشتغالآفرینی است؛ این موضوع چگونه میتواند در اشتغال تاثیرگذار باشد؟
برخی میگویند که وقتی شما دانش را وارد فرآیند تولید میکنید، اشتغال کم میشود. این حرف از یک منظر درست است. فرض کنید که شرکتی فعالیتهای متعددی دارد. وقتی اتوماسیون وارد آن میشود طبیعتاً به تعداد کارگرهای کمتری نیاز دارد، اما این استدلال در کوتاهمدت صحیح است. درحالیکه در بلندمدت بهرهوری افزایش مییابد، سوددهی بالا میرود ، خطوط تولید جدیدی اضافه میشود و در نهایت اشتغال افزایش مییابد. پس این بحث در بلندمدت خیلی بحث درستی نیست. همه میدانند که اگر اقتصاد دانشبنیان در بلندمدت شکل بگیرد، اشتغال هم ایجاد خواهد شد.
نکته دوم در نسبت دو واژه اقتصاد دانشبنیان و اشتغال این است که جنس شغلآفرینی در اقتصاد دانشبنیان با ایجاد اشتغال در سایر حوزهها مقداری متفاوت است. شرکتهای دانشبنیان، مشاغلی با دستمزد و رفاه بالا ایجاد میکنند و این برای کشور ما خیلی لازم است. کشوری که سرانه خرید در آن از متوسط دنیا بالاتر است، مشاغل ساده خیلی نمیتواند به کمک آن بیاید. ما مجبوریم دستمزدی پرداخت کنیم تا کفاف آن را بدهد. برای همین تا حدی از مشاغلمان باید در حوزه دانشبنیان ایجاد شود تا بتواند آن درآمد را ایجاد کند. بعضیها فکر میکنند شرکتهای فناوری و شرکتهایی که سطح دانشی بالایی در دنیا دارند، خیلی سود میدهند، اما واقعیت این است که آنها لزوما شرکتهای سودده نیستند، ولی دستمزدهای بالایی پرداخت میکنند. از این جهت، اشتغال شرکتهای دانشبنیان یک اشتغال خاص و همراه با رفاه است. این خیلی مهم است.
نسبت اقتصاد مقاومتی با اقتصاد دانشبنیان را چطور میتوان تشریح کرد؟
سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی خیلی خوب دارد شکل اقتصادی مدنظرش را به تصویر میکشد. در بند دوم میگوید که اقتصاد مقاومتی، اقتصادی دانشبنیان است و این حرف درستی است. اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که از تکانههای خارجی و از اتفاقاتی که در دنیای پیرامون خارج از کشور میافتد کمترین آسیب را میبیند و میتواند روی پای خودش بایستد و اتفاقات دنیای خارج کمترین آسیب را به آن میزند. چنین اقتصادی فقط با تولید مبتنی بر دانش بومی شکل میگیرد. این حرف روشنی است که در بند دوم سیاستهای اقتصاد مقاومتی به آن اشاره شده است. پس اقتصاد مقاومتی قطعاً اقتصادی دانشبنیان است. البته اقتصاد مقاومتی اعم از اقتصاد دانشبنیان است و نیازمند فاکتورهای دیگری هم هست.