«ما از آغاز انقلاب تا امروز در وفاداری عشایر غیور مؤمنِ سلحشور این خطهی پرافتخار و سرافراز، هرگز لحظهای تردید نکردهایم. عشایر همان طوری که امام فرمودند، ذخائر انقلابند.» ۱۳۸۸/۰۲/۲۴
حضرت آیتالله خامنهای عشایر را از وفادارترین اقشار ملت ایران میدانند و در سخنان خود به خصوصیات عشایر و خدمات آنها اشاره کردهاند. رسانهی KHAMENEI.IR در این مطلب گزیدهای از بیانات رهبرانقلاب درباره عشایر را بازخوانی میکند.
عشایر ذخایر انقلابند
امام عزیزمان -که حقیقتاً قلب او در مواردى مُلهَم به الهامات غیبى الهى بود و کلمات او در مواردى گویى کلمات متّکى به وحى است- در یک جمله فرمود که عشایر ذخایر انقلابند. ذخیرهی انقلاب یعنى چه؟ یعنى سرمایهاى که انقلاب دارد تا در وقت احتیاج آن را صرف کند. یکایک عشایر باید با همین روحیه و همین احساس -بهعنوان ذخیرهی انقلاب- زندگى کنند و کار کنند.
بیانات در دیدار جمعى از عشایر سراسر کشور | ۱۳۶۸/۰۴/۰۹
تجلِی خصوصیات اصیل اسلامی در عشایر
این مجموعههاى عشایر یک خصوصیّات مشترکى دارند که وقتى انسان در خصوصیّات عشایر دقّت میکند، میبیند که اینها همان خصوصیّات اصیلِ اسلامىِ ملّت ایران است. فرهنگ فاسد و مفسد غرب در بعضى از نقاط کشور تأثیر گذاشت و خصوصیّات و اخلاق اسلامىِ خوبِ مفید را در بعضى از مردم شهرها بهخاطر غلبهی مظاهر تمدّن عوض کرد، امّا در این مردم مؤمنِ پُرشورِ بااخلاصْ نه؛ دست بیگانگان به اعماق و زوایاى عشایر و طوایف کشور ما نرسید.لذا ما امروز وقتى نگاه میکنیم، میبینیم که در همهی انواع و اقسام قبایل و عشایرى که در سرتاسر کشور هستند...یک خصلتها و یک خصوصیّاتى هست که این خصوصیّات بین اینها مشترک است: مردمان صادق، مردمان بااخلاص، راستگو، مردمان شجاع و دور از کلک و خدعهاى که معمولاً پیچوخمهاى زندگى مادّى آنها را به انسانها یاد میدهد.
بیانات در دیدار جمعى از عشایر سراسر کشور | ۱۳۶۸/۰۴/۰۹
ولایتمدار و پاسدار تفکر اسلامی
بعضی از کشورها از اختلاف قومیتها در میان ملتشان، احساس بیم میکنند و میترسند؛ ولی ما از عشایرمان احساس خرسندی و خوشبختی میکنیم! چرا؟ چون عشایر ما پاسدار ملیت، پاسدار دین، طرفدار روحانیون و علاقهمند به مبانی اسلامی و سنتهای بومی این کشور بودهاند. ملیت ما - که به فضل پروردگار با عنصر دین و اعتقاد به خدا آمیخته شده است - در همهی دورانها و به کمک سنتهایی که بیش از همه در میان اقوام و عشایر گوناگون نفوذ و رسوخ داشته، باقی مانده است. بخصوص این عشایری که در مناطق مرکزی کشور هستند - منطقهی فارس، منطقهی اصفهان - ولایتمدارند و در طول این زمانها پاسدار تفکر اسلامی و تفکر وابستهی به اهلبیت (علیهمالسّلام) بودهاند.
بیانات در دیدار مردم و عشایر شهرستان نورآباد ممسنی | ۱۳۸۷/۰۲/۱۵
دین، عاملِ وحدت و خدمت عشایر به اسلام و انقلاب
چه عاملی موجب شد که عشایر کشور ما با اینکه قومیّتهایشان مختلف است، زبانهایشان مختلف است، این جور کنار هم بِایستند و در خدمت اسلام قرار بگیرند، در خدمت کشور قرار بگیرند؟ این نخ تسبیح، چه چیزی بود؟ دین و دینداری بود. دین، عامل وحدت است، عامل پیشرفت است، عامل فداکاری و ازخودگذشتگی است؛ عامل دین، عشایر را وادار کرد که این جور در میدانها در کنار هم باشند؛ نگذاشت این تنوّعهای قومیّتی و امثال اینها بین اینها جدایی به وجود بیاورد، اختلاف به وجود بیاورد؛ دین یک چنین تأثیری دارد.
بیانات در دیدار دستاندرکاران کنگره شهدای جامعه عشایری کشور | ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
ظلم مادی و فرهنگی به عشایر در رژیم ستمشاهی
در رژیم ستمشاهی، به عشایر، هم ظلم مادّی شد، هم ظلم فرهنگی، و هم نیازهای آنها از لحاظ مدرسه، از لحاظ فرهنگ و از لحاظ راه، برآورده نشد...آن رژیم با بعضی از عناصر عشایر - آن گردنکلفتهایی که با تودهی مردم عشایری میانهیی نداشتند - خوب بود؛ ولی با مردم عشایری کاری نداشت. من در استان فارس، در استان کهکیلویه و بویراحمد، در استان سیستان و بلوچستان، سراغ عشایر رفتم؛ هرجا که به عشایر سرزدم، دیدم که وضع و شرایط زندگی آنان و جاده و مسیر ییلاق و قشلاقشان و آذوقهرسانی به آنها سخت است و بعضی از اقلامی که احتیاج دارند - قند، شکر، برنج و روغنشان - باید از شهر بیاید. انشاءاللَّه هیچوقت شماها محتاج آذوقهی شهر نشوید؛ بلکه بتوانید حقیقتاً آن را تأمین و پشتیبانی کنید، تا این ملت محتاج بیگانگان نباشد.
بیانات در دیدار جمعی از عشایر استان لرستان | ۱۳۷۰/۰۵/۳۱
کشتار هزاران نفر از عشایر به دست مزدوران پهلوی
در ابتدای تشکیل حکومتِ ناسالم و خائن پهلوی، از اوّلین کارهای رضا خان این بود که در هرجا توانست به سرکوب عشایر پرداخت. در تمامِ دوران حکومت رضا خان...و بعد از آن، در بخشی از دورانِ حکومتِ فرزندِ فاسد و خائنش، بارها و بارها بین مردم مظلوم اما شجاع و ساکت و غیوری که در این استان بودند با نیروهای حکومتی تصادم شد و هزاران نفر از عشایر این مناطق، به دست مزدوران خاندان پهلوی به قتل رسیدند. رفتار حکومت دستنشاندهی پهلوی با عشایر این استان، چنین بود. اما متقابلًا، مردم مؤمن و عشایرِ مخلص و شجاع و غیور این منطقه و این سرزمین، حتی یک روز هم با نظام پهلوی از درِ آشتی وارد نشدند. البته عدّهای از کدخدایان و اربابهایی که دستشان در دست مسئولان دولتی بود، با پهلویها آشتی بودند. اما تودهی مردم، ابداً!
بیانات در دیدار مردم یاسوج | ۱۳۷۳/۰۳/۱۷
ایستادگی عشایر در مقابل سلطه انگلیس و پادشاهان طاغوت
در هر دورهای از دورههای طاغوت که میان روحانیت و علماء و دستگاههای استکباری و استبدادی برخورد و اصطکاکی پیش آمده است، عشایر به عنوان نیروهایی برای روحانیت، در مقابل قدرتهای مستبد و زورگو ایستادهاند. در همین استان فارس، عشایر در مقابل سلطهی انگلیس ایستادند و با انگلیس مبارزه کردند؛ در مقابل سلطهی استبدادی پادشاهان دوران طاغوت - در دوران قاجاریه و در حول و حوش نهضت روحانی بزرگ، مرحوم آیةالله سید عبدالحسین لاری - ایستادگی کردند؛ بعد از آن در دوران رضاخان و بعد هم در دوران نهضت روحانیت، عشایر غیرت عشایری خود و اعتقاد عمیق خود به دین را نشان دادند. این را حفظ کنید.
بیانات در دیدار مردم و عشایر شهرستان نورآباد ممسنی | ۱۳۸۷/۰۲/۱۵
مجاهدتِ عشایر برای برپایی نظام اسلامی
عشایر مردان و زنان غیوری هستند که در مقابل قدرتهای زورگو و سلاطین ستمگر ایستادند و در دوران حاکمیت خاندان فاجر و قاجار و پهلوی زانو خم نکردند ولی در برابر حکم دین و قرآن سرتعظیم فرود آوردند و برای بپاداشتن نظام اسلامی به مجاهدت بزرگی که نشان از ایمان راسخ آنان به اسلام و قرآن دارد دست زدند.
دیدار مردم دهدشت با رهبر انقلاب | ۱۳۷۳/۰۳/۱۸
حضور عشایر در دفاع مقدس در روزهای غربت جبهه
بنده در سال اوّلْ بلکه ماههاى اوّلِ جنگ تحمیلى، از نزدیک نقش عشایر را در جبهه مشاهده کردم. روزهاى غربت جبهه بود؛ عشایر با همان تفنگهاى خودشان یا سلاحى که به آنها داده میشد -که خیلى هم ساده و ابتدائى بود- آمدند یک بخش مهمّى از جبههی جنگ را پوشاندند، پُر کردند، به همه روحیه دادند... در همین مناطق مرزى، ما عشایر بومیاى را مشاهده کردیم که مثل کوه ایستادند در مقابل دشمن و کوه و زمین و رودخانهاى را هم که دشمن گرفته بود، رفتند پس گرفتند، یا مانع شدند که دشمن از اینها بگیرد.
بیانات در دیدار جمعى از عشایر سراسر کشور | ۱۳۶۸/۰۴/۰۹
محبت متقابلِ عشایر و جمهوری اسلامی
خدا را سپاسگزاریم که جمهوری اسلامی، قدر عشایر را در همه جای کشور و از جمله در این استانِ مردخیز و مردپرور [کهگیلویه و بویراحمد] دانسته است. نظام جمهوری اسلامی، برای عشایر ارزش قائل است و عشایر را به عنوان یکی از برجستهترین قشرهای کشور میشناسند که هم در کار سازندگی و هم در کار دفاع از کشور، سهیمند. نظام، قدرِ این جوانان غیور و این مردان و زنان بااخلاص و مؤمن را میداند... شما به مسئولان محبت و اعتماد دارید؛ مسئولان هم به شما عشق میورزند و روی احساسات و ایمانتان حساب میکنند. این احساس، طرفینی است.
بیانات در دیدار مردم یاسوج | ۱۳۷۳/۰۳/۱۷
در وفاداری عشایر لحظهای تردید نکردهایم
ما از آغاز انقلاب تا امروز در وفاداری عشایر غیور مؤمنِ سلحشور این خطهی پرافتخار و سرافراز، هرگز لحظهای تردید نکردهایم. عشایر همان طوری که امام فرمودند، ذخائر انقلابند. همهی عشایر، مرزداران، سنت داران، حافظان هویت و حیثیت بومی این کشورند؛ در این هیچ شکی نیست، لکن بعضی از عشایر به مناسبت موقعیت جغرافیائی و سیاسی و حساسیتهایی که در طول این تاریخ پرفراز و نشیب پیش آمد، فرصت پیدا کردند تا هویت خود را، حقیقت خود را، ذخیره بودن خود را در عمل اثبات کنند و شما عزیزان من [عشایر کردستان]، در این زمره قرار دارید.
بیانات در دیدار سران و معتمدان عشایر کردستان | ۱۳۸۸/۰۲/۲۴
شما عشایر از ارتباطات خانوادگی پاسداری کنید
این ارزش ارتباطات فامیلی و خانوادگی در محیطهای عشایری را پاسداری کنید و حفظ کنید - که بسیار باارزش است - اما عشایر گوناگون، یکدیگر را نفی نکنند؛ همه با هم برادریم: «انّکم من ادم و ادم من تراب»؛ پیغمبر فرمود: همهی شماها فرزند آدمید، آدم هم از خاک است. «پس ای بنده افتادگی کن چو خاک».
بیانات در دیدار مردم و عشایر شهرستان نورآباد ممسنی | ۱۳۸۷/۰۲/۱۵
سوادآموزی را فراموش نکنید
چیزی که من به شما[عشایر] سفارش میکنم، این است که سوادآموزی را فراموش نکنید. یکی از کارهایی که انشاءالله در اینجا انجام خواهند داد، ساختن مدرسه و راه است. بههرحال در سفر ما به شهرکرد و استان چهارمحال و بختیاری تصمیمهای خوبی برای عشایر و بقیهی بخشهای این استان گرفته شده، که اجرا خواهد شد. آنچه مهم است، این است که بچههای شما انشاءالله به مدرسه بروند و بزرگها هم تا آنجا که میتوانند، سواد آموزی را جدی بگیرند. بحمدالله استعدادهای شما خوب است؛ بنابراین باید برای شما امکانات فراهم شود و از این استعدادهای خوب بهرهبرداری گردد؛ یعنی استعدادتان را به کار بیندازید و به کمک فکر خودتان این سرزمین را آباد کنید.
بیانات در روستای عشایرنشین لبد بازفت | ۱۳۷۱/۰۷/۱۷
ایمان عمیق همراه با صفای باطن را در خود تقویت کنید
همه - اعم از شهری و روستائی و وابستگان عشایر در شهر و روستا و مناطق کوچرو - مقید باشند به این که این ایمان عمیقِ همراه با اخلاص و صفای باطنِ موجود در این منطقه[نورآباد ممسنی] را، با خواندن کتاب، با کتابخوانی در میان عشایر و مطالعه در میان جوانان این منطقه و با استفادهی از انسانهای صاحب فکر و اندیشه - اندیشهی درست و اسلامی - تقویت کنند.
بیانات در دیدار مردم و عشایر شهرستان نورآباد ممسنی | ۱۳۸۷/۰۲/۱۵
بار سنگینی بر دوش شماست
عشایر عزیز ما در همه جا - از جمله عشایر عزیز استان اردبیل و دامنههای سبلان - ذخایر انقلاب و مرزداران غیور کشورند. جوانان شما همیشه در طول تاریخ از این مرزها دفاع کردهاند. دشمن را شما عقب زدید، مرزها را شما حفظ کردید و پشتیبان حق و حقیقت بودید. عشایر این منطقه عاشق اهلبیت و خاندان پیغمبر صلّیاللَّهعلیهوآلهوسلّم هستند. در دوران انقلاب هم عشایر عزیز ما در این منطقه و در مناطق دیگر، امتحان خوبی از خود نشان دادند. امروز هم بار سنگینی بر دوش شماست و آن را تحمّل میکنید.
بیانات در دیدار عشایر استان اردبیل | ۱۳۷۹/۰۵/۰۶
وظیفه مسئولان برای رفع مشکلات عشایر
عشایر از قدیم، یک قشر تولیدکننده و براى کشور مایهی برکات بودهاند... مسئولین موظّفند به امور عشایر برسند و اگر مشکلاتى هست و قابل رفع است، برطرف کنند و نگذارند که میان این عناصر مؤمن و مخلص و کسانى که با دنیاى مصرفى جامعه ارتباط دارند، تفاوتى به زیان این عزیزان باشد؛ چون اینها تولیدکنندهاند. انشاءالله باید مشکلاتشان برطرف بشود و سعى بشود بر اینکه کار این عزیزان تسهیل بشود.
بیانات در دیدار جمعى از عشایر سراسر کشور | ۱۳۶۸/۰۴/۰۹
حضرت آیتالله خامنهای عشایر را از وفادارترین اقشار ملت ایران میدانند و در سخنان خود به خصوصیات عشایر و خدمات آنها اشاره کردهاند. رسانهی KHAMENEI.IR در این مطلب گزیدهای از بیانات رهبرانقلاب درباره عشایر را بازخوانی میکند.
عشایر ذخایر انقلابندامام عزیزمان -که حقیقتاً قلب او در مواردى مُلهَم به الهامات غیبى الهى بود و کلمات او در مواردى گویى کلمات متّکى به وحى است- در یک جمله فرمود که عشایر ذخایر انقلابند. ذخیرهی انقلاب یعنى چه؟ یعنى سرمایهاى که انقلاب دارد تا در وقت احتیاج آن را صرف کند. یکایک عشایر باید با همین روحیه و همین احساس -بهعنوان ذخیرهی انقلاب- زندگى کنند و کار کنند.
بیانات در دیدار جمعى از عشایر سراسر کشور | ۱۳۶۸/۰۴/۰۹
تجلِی خصوصیات اصیل اسلامی در عشایراین مجموعههاى عشایر یک خصوصیّات مشترکى دارند که وقتى انسان در خصوصیّات عشایر دقّت میکند، میبیند که اینها همان خصوصیّات اصیلِ اسلامىِ ملّت ایران است. فرهنگ فاسد و مفسد غرب در بعضى از نقاط کشور تأثیر گذاشت و خصوصیّات و اخلاق اسلامىِ خوبِ مفید را در بعضى از مردم شهرها بهخاطر غلبهی مظاهر تمدّن عوض کرد، امّا در این مردم مؤمنِ پُرشورِ بااخلاصْ نه؛ دست بیگانگان به اعماق و زوایاى عشایر و طوایف کشور ما نرسید.لذا ما امروز وقتى نگاه میکنیم، میبینیم که در همهی انواع و اقسام قبایل و عشایرى که در سرتاسر کشور هستند...یک خصلتها و یک خصوصیّاتى هست که این خصوصیّات بین اینها مشترک است: مردمان صادق، مردمان بااخلاص، راستگو، مردمان شجاع و دور از کلک و خدعهاى که معمولاً پیچوخمهاى زندگى مادّى آنها را به انسانها یاد میدهد.
بیانات در دیدار جمعى از عشایر سراسر کشور | ۱۳۶۸/۰۴/۰۹
ولایتمدار و پاسدار تفکر اسلامیبعضی از کشورها از اختلاف قومیتها در میان ملتشان، احساس بیم میکنند و میترسند؛ ولی ما از عشایرمان احساس خرسندی و خوشبختی میکنیم! چرا؟ چون عشایر ما پاسدار ملیت، پاسدار دین، طرفدار روحانیون و علاقهمند به مبانی اسلامی و سنتهای بومی این کشور بودهاند. ملیت ما - که به فضل پروردگار با عنصر دین و اعتقاد به خدا آمیخته شده است - در همهی دورانها و به کمک سنتهایی که بیش از همه در میان اقوام و عشایر گوناگون نفوذ و رسوخ داشته، باقی مانده است. بخصوص این عشایری که در مناطق مرکزی کشور هستند - منطقهی فارس، منطقهی اصفهان - ولایتمدارند و در طول این زمانها پاسدار تفکر اسلامی و تفکر وابستهی به اهلبیت (علیهمالسّلام) بودهاند.
بیانات در دیدار مردم و عشایر شهرستان نورآباد ممسنی | ۱۳۸۷/۰۲/۱۵
دین، عاملِ وحدت و خدمت عشایر به اسلام و انقلابچه عاملی موجب شد که عشایر کشور ما با اینکه قومیّتهایشان مختلف است، زبانهایشان مختلف است، این جور کنار هم بِایستند و در خدمت اسلام قرار بگیرند، در خدمت کشور قرار بگیرند؟ این نخ تسبیح، چه چیزی بود؟ دین و دینداری بود. دین، عامل وحدت است، عامل پیشرفت است، عامل فداکاری و ازخودگذشتگی است؛ عامل دین، عشایر را وادار کرد که این جور در میدانها در کنار هم باشند؛ نگذاشت این تنوّعهای قومیّتی و امثال اینها بین اینها جدایی به وجود بیاورد، اختلاف به وجود بیاورد؛ دین یک چنین تأثیری دارد.
بیانات در دیدار دستاندرکاران کنگره شهدای جامعه عشایری کشور | ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
ظلم مادی و فرهنگی به عشایر در رژیم ستمشاهیدر رژیم ستمشاهی، به عشایر، هم ظلم مادّی شد، هم ظلم فرهنگی، و هم نیازهای آنها از لحاظ مدرسه، از لحاظ فرهنگ و از لحاظ راه، برآورده نشد...آن رژیم با بعضی از عناصر عشایر - آن گردنکلفتهایی که با تودهی مردم عشایری میانهیی نداشتند - خوب بود؛ ولی با مردم عشایری کاری نداشت. من در استان فارس، در استان کهکیلویه و بویراحمد، در استان سیستان و بلوچستان، سراغ عشایر رفتم؛ هرجا که به عشایر سرزدم، دیدم که وضع و شرایط زندگی آنان و جاده و مسیر ییلاق و قشلاقشان و آذوقهرسانی به آنها سخت است و بعضی از اقلامی که احتیاج دارند - قند، شکر، برنج و روغنشان - باید از شهر بیاید. انشاءاللَّه هیچوقت شماها محتاج آذوقهی شهر نشوید؛ بلکه بتوانید حقیقتاً آن را تأمین و پشتیبانی کنید، تا این ملت محتاج بیگانگان نباشد.
بیانات در دیدار جمعی از عشایر استان لرستان | ۱۳۷۰/۰۵/۳۱
کشتار هزاران نفر از عشایر به دست مزدوران پهلویدر ابتدای تشکیل حکومتِ ناسالم و خائن پهلوی، از اوّلین کارهای رضا خان این بود که در هرجا توانست به سرکوب عشایر پرداخت. در تمامِ دوران حکومت رضا خان...و بعد از آن، در بخشی از دورانِ حکومتِ فرزندِ فاسد و خائنش، بارها و بارها بین مردم مظلوم اما شجاع و ساکت و غیوری که در این استان بودند با نیروهای حکومتی تصادم شد و هزاران نفر از عشایر این مناطق، به دست مزدوران خاندان پهلوی به قتل رسیدند. رفتار حکومت دستنشاندهی پهلوی با عشایر این استان، چنین بود. اما متقابلًا، مردم مؤمن و عشایرِ مخلص و شجاع و غیور این منطقه و این سرزمین، حتی یک روز هم با نظام پهلوی از درِ آشتی وارد نشدند. البته عدّهای از کدخدایان و اربابهایی که دستشان در دست مسئولان دولتی بود، با پهلویها آشتی بودند. اما تودهی مردم، ابداً!
بیانات در دیدار مردم یاسوج | ۱۳۷۳/۰۳/۱۷
ایستادگی عشایر در مقابل سلطه انگلیس و پادشاهان طاغوتدر هر دورهای از دورههای طاغوت که میان روحانیت و علماء و دستگاههای استکباری و استبدادی برخورد و اصطکاکی پیش آمده است، عشایر به عنوان نیروهایی برای روحانیت، در مقابل قدرتهای مستبد و زورگو ایستادهاند. در همین استان فارس، عشایر در مقابل سلطهی انگلیس ایستادند و با انگلیس مبارزه کردند؛ در مقابل سلطهی استبدادی پادشاهان دوران طاغوت - در دوران قاجاریه و در حول و حوش نهضت روحانی بزرگ، مرحوم آیةالله سید عبدالحسین لاری - ایستادگی کردند؛ بعد از آن در دوران رضاخان و بعد هم در دوران نهضت روحانیت، عشایر غیرت عشایری خود و اعتقاد عمیق خود به دین را نشان دادند. این را حفظ کنید.
بیانات در دیدار مردم و عشایر شهرستان نورآباد ممسنی | ۱۳۸۷/۰۲/۱۵
مجاهدتِ عشایر برای برپایی نظام اسلامیعشایر مردان و زنان غیوری هستند که در مقابل قدرتهای زورگو و سلاطین ستمگر ایستادند و در دوران حاکمیت خاندان فاجر و قاجار و پهلوی زانو خم نکردند ولی در برابر حکم دین و قرآن سرتعظیم فرود آوردند و برای بپاداشتن نظام اسلامی به مجاهدت بزرگی که نشان از ایمان راسخ آنان به اسلام و قرآن دارد دست زدند.
دیدار مردم دهدشت با رهبر انقلاب | ۱۳۷۳/۰۳/۱۸
حضور عشایر در دفاع مقدس در روزهای غربت جبههبنده در سال اوّلْ بلکه ماههاى اوّلِ جنگ تحمیلى، از نزدیک نقش عشایر را در جبهه مشاهده کردم. روزهاى غربت جبهه بود؛ عشایر با همان تفنگهاى خودشان یا سلاحى که به آنها داده میشد -که خیلى هم ساده و ابتدائى بود- آمدند یک بخش مهمّى از جبههی جنگ را پوشاندند، پُر کردند، به همه روحیه دادند... در همین مناطق مرزى، ما عشایر بومیاى را مشاهده کردیم که مثل کوه ایستادند در مقابل دشمن و کوه و زمین و رودخانهاى را هم که دشمن گرفته بود، رفتند پس گرفتند، یا مانع شدند که دشمن از اینها بگیرد.
بیانات در دیدار جمعى از عشایر سراسر کشور | ۱۳۶۸/۰۴/۰۹
محبت متقابلِ عشایر و جمهوری اسلامیخدا را سپاسگزاریم که جمهوری اسلامی، قدر عشایر را در همه جای کشور و از جمله در این استانِ مردخیز و مردپرور [کهگیلویه و بویراحمد] دانسته است. نظام جمهوری اسلامی، برای عشایر ارزش قائل است و عشایر را به عنوان یکی از برجستهترین قشرهای کشور میشناسند که هم در کار سازندگی و هم در کار دفاع از کشور، سهیمند. نظام، قدرِ این جوانان غیور و این مردان و زنان بااخلاص و مؤمن را میداند... شما به مسئولان محبت و اعتماد دارید؛ مسئولان هم به شما عشق میورزند و روی احساسات و ایمانتان حساب میکنند. این احساس، طرفینی است.
بیانات در دیدار مردم یاسوج | ۱۳۷۳/۰۳/۱۷
در وفاداری عشایر لحظهای تردید نکردهایمما از آغاز انقلاب تا امروز در وفاداری عشایر غیور مؤمنِ سلحشور این خطهی پرافتخار و سرافراز، هرگز لحظهای تردید نکردهایم. عشایر همان طوری که امام فرمودند، ذخائر انقلابند. همهی عشایر، مرزداران، سنت داران، حافظان هویت و حیثیت بومی این کشورند؛ در این هیچ شکی نیست، لکن بعضی از عشایر به مناسبت موقعیت جغرافیائی و سیاسی و حساسیتهایی که در طول این تاریخ پرفراز و نشیب پیش آمد، فرصت پیدا کردند تا هویت خود را، حقیقت خود را، ذخیره بودن خود را در عمل اثبات کنند و شما عزیزان من [عشایر کردستان]، در این زمره قرار دارید.
بیانات در دیدار سران و معتمدان عشایر کردستان | ۱۳۸۸/۰۲/۲۴
شما عشایر از ارتباطات خانوادگی پاسداری کنیداین ارزش ارتباطات فامیلی و خانوادگی در محیطهای عشایری را پاسداری کنید و حفظ کنید - که بسیار باارزش است - اما عشایر گوناگون، یکدیگر را نفی نکنند؛ همه با هم برادریم: «انّکم من ادم و ادم من تراب»؛ پیغمبر فرمود: همهی شماها فرزند آدمید، آدم هم از خاک است. «پس ای بنده افتادگی کن چو خاک».
بیانات در دیدار مردم و عشایر شهرستان نورآباد ممسنی | ۱۳۸۷/۰۲/۱۵
سوادآموزی را فراموش نکنیدچیزی که من به شما[عشایر] سفارش میکنم، این است که سوادآموزی را فراموش نکنید. یکی از کارهایی که انشاءالله در اینجا انجام خواهند داد، ساختن مدرسه و راه است. بههرحال در سفر ما به شهرکرد و استان چهارمحال و بختیاری تصمیمهای خوبی برای عشایر و بقیهی بخشهای این استان گرفته شده، که اجرا خواهد شد. آنچه مهم است، این است که بچههای شما انشاءالله به مدرسه بروند و بزرگها هم تا آنجا که میتوانند، سواد آموزی را جدی بگیرند. بحمدالله استعدادهای شما خوب است؛ بنابراین باید برای شما امکانات فراهم شود و از این استعدادهای خوب بهرهبرداری گردد؛ یعنی استعدادتان را به کار بیندازید و به کمک فکر خودتان این سرزمین را آباد کنید.
بیانات در روستای عشایرنشین لبد بازفت | ۱۳۷۱/۰۷/۱۷
ایمان عمیق همراه با صفای باطن را در خود تقویت کنیدهمه - اعم از شهری و روستائی و وابستگان عشایر در شهر و روستا و مناطق کوچرو - مقید باشند به این که این ایمان عمیقِ همراه با اخلاص و صفای باطنِ موجود در این منطقه[نورآباد ممسنی] را، با خواندن کتاب، با کتابخوانی در میان عشایر و مطالعه در میان جوانان این منطقه و با استفادهی از انسانهای صاحب فکر و اندیشه - اندیشهی درست و اسلامی - تقویت کنند.
بیانات در دیدار مردم و عشایر شهرستان نورآباد ممسنی | ۱۳۸۷/۰۲/۱۵
بار سنگینی بر دوش شماستعشایر عزیز ما در همه جا - از جمله عشایر عزیز استان اردبیل و دامنههای سبلان - ذخایر انقلاب و مرزداران غیور کشورند. جوانان شما همیشه در طول تاریخ از این مرزها دفاع کردهاند. دشمن را شما عقب زدید، مرزها را شما حفظ کردید و پشتیبان حق و حقیقت بودید. عشایر این منطقه عاشق اهلبیت و خاندان پیغمبر صلّیاللَّهعلیهوآلهوسلّم هستند. در دوران انقلاب هم عشایر عزیز ما در این منطقه و در مناطق دیگر، امتحان خوبی از خود نشان دادند. امروز هم بار سنگینی بر دوش شماست و آن را تحمّل میکنید.
بیانات در دیدار عشایر استان اردبیل | ۱۳۷۹/۰۵/۰۶
وظیفه مسئولان برای رفع مشکلات عشایرعشایر از قدیم، یک قشر تولیدکننده و براى کشور مایهی برکات بودهاند... مسئولین موظّفند به امور عشایر برسند و اگر مشکلاتى هست و قابل رفع است، برطرف کنند و نگذارند که میان این عناصر مؤمن و مخلص و کسانى که با دنیاى مصرفى جامعه ارتباط دارند، تفاوتى به زیان این عزیزان باشد؛ چون اینها تولیدکنندهاند. انشاءالله باید مشکلاتشان برطرف بشود و سعى بشود بر اینکه کار این عزیزان تسهیل بشود.
بیانات در دیدار جمعى از عشایر سراسر کشور | ۱۳۶۸/۰۴/۰۹